Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mut eikös se, wildis, sillon vie tilaa maidolta, eikä niin kai kannattais vielä tehdä, kun imettää? Eri juttu jos antais korviketta, silloinhan se olis ihan ok, että maitomäärä olis pienempi.
Meillä rintaruokinnalla ja annetaan puuro / soseet ensin, sitten rintaa. Näin ohjeisti neuvola ja pidemmän aikaa menty tällä kaavalla. Ei minusta ole vaikuttanut maidon tuloon mitenkään

En tiiä miten on rintamaidon kanssa. Itsehän en koskaan voinu imettää ja siks en oo tämmösiä miettiny. Muutenki soimaan itseäni, etten voinu hoitaa niin luonnollista asiaa..

Wildis, älä siitä itseäs soimaa! Ei ole ollut mitenkään sinun vikasi. Ja on täällä paljon muitakin kellä ei imetys onnistunut, yhtä ihania ja terveitä lapsia meillä kaikilla silti on.

Loogisesti ajattelisin rintamaidolla saman kuin korvikkeella, ensin puuroa ja sitten maitoa. Varmaan joku haisu kuitenkin on paljonko sitä menee.
Aika ruhtinaallinen summa olis 700. Mulla näytti 340 euroa olevan tuo kodinhoidontuki kuussa, että eipä sillä suurempia laskuja maksella... Hoitolisää hain kans mut sen päätös ei oo vielä tullu ku liitteiden lähetyksessä hiukan kesti, laskin että parikymppiä voi tulla jos hyvä tuuri käy xD
Meillä oli edellisiltana sen verran tukkonen pikkumies että lähdettiin käymään päivystyksessä. No, kyllä se matkalla jo hiukan tokeni ja paikanpäällä tuli enemmän tyhmä olo kun lääkäri kehui niin reippaaksi. Ja mä en niinku liiottele yleensä ikinä. Päivystykseen lähdetään vasta viimeisessä hädässä ja kotikonsteilla selvitään aina seuraavaan aamuun. Mut mikä lie aivohäiriö tai helvetillinen väsy ku jotenkin se pojan hengitys kävi niin hinkuvaksi ja raskaaksi että ajattelin flunssan menneen keuhkoihin. Rohinaa sieltä kuulu ja lääkäri vissiin äidin mieliksi laittoi pojan siihen spiralle kertalääkkeelle. Siinä ku väkisin pidettiin poikaa paikallaan ja toinen huutaa pää punasena ni päätin että oli viiminen kerta kun lähdetään lääkäriin, seuraavaks vasta ku pää on irti. Mies ei päässy ajoissa nukkumaan ja aamuvuoro tietenkin. No mä luulen että jos olis iltavuorossa ollu ni mä en olis ees miettiny päivystykseen lähtöä. Jotenkin se mieskin oli siinä niin huolissaan että mäkin huolestuin... Huoh. No nukku se ainakin yhden yön poika sitte hyvin. Nyt ollaan sujuvasti kuunneltu vaan krohinat ilman turhia lääkäri reissuja... Ei siellä odotellessa sentään menny ku tunti. Pojalla ollu kolmatta viikkoa flunssa, välillä vaan hiukan taukoa piti kunnes alkoi uudelleen...
Nonii, tästä tuli pitkä kuin nälkävuosi....

Kimallus mä en ole käynyt töissä nyt yli 5-vuoteen ja ollu joko äippälomalla tai hoitovapaalla, siksi muistelen että
paljon Ehkä tulee,.. Saattaahan olla että noihinkin tullu muutoksia ja tiukennuksia...
Wild älä itseäs ruoski imetyksen epäonnistumisesta!! Sille ei mitään mahda jos ei onnistu, mä en ole yhtäkään näistä 4 imettänyt paria kuukautta pidempään ja hyvin on kasvanu :)
Täällä kyl sit eeppisen paska yö, n4h unta saanu nukuttua kun Sanni on niin tukossa että ainut hyvä paikka on sylissä kun voi olla pystyssä:(

Niinno mä en oo voinu pitää tissillä ollenkaan. Sitä tarkotin. Mulla siis maitoo tuli 3kk ikään asti, mut tissillä ei poika oo koskaan voinu olla ton hengitysongelman takia kun pullolla olokin oli vaikeeta. Siitä soimaan itseäni ja lisäks tulee kauheita paineita kun puhutaan että "jos toisen kohalla sitten onnistuis tissittely" entäs jos ei onnistu. Alkuun ihmiset kyseli kauheesti et "miks et imetä, miks ei saa tissiä.." miljoonalle ihmiselle sai selittää, että koska on hengitysongelmia niin ei pysty olemaan tissillä. Moni varmaan luuli, että en imetä ku "tissit menee pilalle" aaaargh!!
Ite pidin tissittelyä niin itsestään selvyytenä, et tuliki shokkina ku ei onnistunu. Se jos jokin harmittaa!

Kiitos ja anteeks avautuminen! :D

Poika on hyvin kasvanu ja kasvaa koko ajan. Se on hyvä! Mut sit ku luodaan noita paineita. "vauva saa sun maidosta vastustuskykyä, vauvalle parasta ravintoo jne" joo tiedetään, mutta ku...

Ja etenki tuosta "vauvalle parasta ravintoo on sun maito" -lauseesta nousee karvat pystyy. "ai oonko huono äiti ku annan korviketta ja oonko kenties vielä huonompi äiti ku meillä syödään erityiskorviketta"... Nojoo ehkä oon vähän väsy ku pojalla oli piiiitkästä aikaa kiukkunen yö enkä oo nukkunu. Mut tämmösiä ajatuksia tänä aamuna

Vauvalle on parasta hyvin voiva äiti/isi, turva ja rakkaus, sama se mistä se maito tulee...

Oli pakko käydä pikaseen laskemassa että paljon saan Kelasta tukia ja laskuri sano että 854,68€/kk ja siitä pois verot eli n700€/kk+n500€ lapsilisiä.... Meillä on siis 4 alle esikoululaista niin siksi varmaankin noinkin hyvin tulee...

Kelan sivulta löytyy laskuri, jolla voi laskea paljonko arviolta saa kotihoidontukea. Meillä ei mtn kuntalisiä ole ja tuen saan vauvasta ja isoveljestään, 540e tulen saamaan, siitä verot pois. Laskeskeltu on, että tullaan pärjäämään, asusmistukeahan me saadaan kans, kun miehellä niin pieni palkka. Paitsi on sillä kuitenkin niin iso palkka, ettei täyttä hoitolisineen saa :D

Mua kans ahdistunut toi imetys... Mullakin maito loppui ihan seinään, varmaan muutto 3 viikkoa synnytyksestä oli viimeinen tippa. Meillä ei syödä mtn eineksiä ja ruuat tehdään itse, suositaan suomalaista ja luomua, niin viimeisenä mielessä oli alkaa korviketta syöttää vauvalle :( Jokaisen kolmen kohdalla on imetys jotenkin mennyt pieleen, vaikka kaikkensa tekee, niin ei tunnu riittävän ja siitä sit syyllistetään päälle. Onneks ei kauaa enää tarvii tota korviketta syöttää, vaan pääsee ihan oikeaa maitoa antamaan ja kunnon ruokaa, ties mitä paskaa sotkettu tohon korvikkeeseen :/ Onneks tää vauvavuosi on muutenkin kohta ohi ja elämä helpottaa! :)

Angelique, mulla sama, että viimeiseen asti oon kotona, töissä ollessa pikkusen oli turhauttavaa lähteä kiikuttamaan kuumeista lasta lääkäriin, kun en todellakaan normaalisti lähtis :D Korvakipuja seuraillaan pari päivää kun yleensä menevät itsestään ohi jne. Esikoinen silmäkulma jouduttiin käydä tikkaamassa kun luu paistoi ja ei verenvuoto loppunut. Ite oli ihan rauhassa, mut exä suunnilleen itki ja panikoi, onneks ei tyttöön sillon tarttunut paniikki vaan aivan rauhassa käytiin tikit laittamassa :D

Mä kans teen kaiken ruuan ite ja suosin suomalaista. Just keitin ison satsin maissipuuroo pilttipurkkeihin. Ja tänään teen porkkanasosetta. Vois kohta kokeilla broileria kun kalkkuna pojalle tuntuu ainakin sopivan. Hmm.. Varmaan meillä kaali tekee nyt massun vääntöä. Eilen laitoin sitä porkkanan mukaan, mut pitää varmaan vähentää määrää. En kuitenkaan ajatellu lopettaa kaalia kun on vasta alotettu. Varmaan vaan alkuvääntöä. Pitäis tasottuu viikossa. Vaikka kaali muutenkin on aika pierettävä :D

Mulla turpoo maha melkeen kaikista ristikukkasista ja voi sitä piereskelyn määrää :D Harmi ku kaalikin on niin edullista, mut oma maha ei kestä niin paljoa syödä ku haluis :(

Airam, mä tekisin silleen, et eka puuro valmiiks oottaan, sit maitoa ja jättää hieman kesken ennenku nukahtaa ja nopsaa siirtää puuron ääreen ja sit vielä vähän jatkaa tissillä, jos tarvitsee. Maidontulon varmistamiseksi suositellaan imetys eka. Ainakin vielä näin pienen kanssa itse haluun varmistaa sen.

Teille, joilla imetys ei oo onnistunu syystä tai toisesta, ei kannata surra. Tärkeintä et huolehtii vauvan tarpeista sit korvikkeen ja sylittelyn kautta :) Sinänsä sitä faktaa, että äidinmaito on parasta, ei voi kieltää ja siks kaikki sitä varmaan kyselee. Mutta toisaalta taas näin täysimetyksellä ihmiset taas kyselee, että eikö olis helpompi antaa korviketta välillä, et pääsisit helpommalla tai et
eikö sille jo pitäis velliä syöttää. Yritän ottaa kaikki kommentit ystävällisinä neuvoina ja valitsen niistä itselle sopivat. Joskus perustelen miks itse teen toisin. Hyvää kaikki tarkoittaa ja vauvan parasta ajattelevat, eivätkä äidin arvostelua :)

Meillä kans itkupaukkuja koko ilta/alkuyö :( olisko puuro, mitä vähän annoin ekaa kertaa aamulla? Tai banaani? Miten äkkiä teillä tulee vauvalle mahareaktiot ruuan jälkeen?

Mäkään en imettäny ku vissiin ekan kuukauden vaan, ja sillonkin osittainimetyksellä mentiin, et syntymästä asti poika saanu suurimman osan maidosta korvikkeena. En oo siitä itteeni syyttäny lainkaan eikä oo ollu huono omatunto yhtään! Meillä nyt vaan mentiin näin. Jokainen tyylillään, toiset imettää ja toiset ei. Ei niitä toisten valintoja mun mielestä kenenkään tarvii kritisoida, ei se kuulu muille.

Banaani yleensä vetää vaan mahan kovaksi, puurosta voi tietty johtua. Meillä tulee just öisin/seuraavana päivänä pahimmat oireet jos jtn tulee. Esikoisella saattoi mennä kaksikin päivää ennen oireiden alkua. Kannattaa seurailla tilannetta ja ei ota uusia makuja hetkeen niin näkee miten tilanne kehittyy :)

Puuro voi tehhä mut kannattaa antaa kuitenki useempi päivä putkeen. Mahavaivojen pitäis tasottuu uuden ruokaineen myötä parista päivästä viikkoon.

Air mulle neuvolasta sanottiin, että imetys ensin ja sitten muut, tällä tavalla turvataan ettei maidon tulo vähene liikaa.

Juu just tuon ohjeen vuoksi kyselenkin, että mites iltapuuron kanssa, kun tuntuisi tyhmältä antaa illalla tissi ensin. Mutta kaipa tuo väsyneenä nukahtaisi ilman maitokoomaakin. Pitää vaan iltapala syödä sen verran varhaisessa vaiheessa, ettei ole ihan kuitti jo siinä vaiheessa.

Takaisin