Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuon takia oon ite nukuttanu alusta asti niin että nostan vaan sänkyyn ja annan olla siellä. Meillä en usko tassuttelun edes toimivan ja en edes ala kokeilla kun kuitenkin sit vaatii vielä 2v rauhottelua. Ennemminki sit niin, että kunhan kasvaa isommaks ja alkaa osata puhua ja kertoo että on vaikka nähny pahaa unta ja haluu viereen, niin tottakai lohdutellaan.. Mut huomasin myös, että tarpeeks vaikeeta on nukahtaa sinne vaunuihin ku on tottunu, että sitä hytkytettään. Nyt viimeset kaks päivää oon yrittäny opettaa sinnekki nukahtamaan itekseen. Ettei tarviis ku nostaa poika vaan vaunuihin ja työntää ulos. Ekat päivät oli vaikeita ku kukaan ei hyssytelly, mut nyt nukahtaa yksin.

Meillä siis tosiaan yöt on rauhallisia, mut päikkärit ja iltanukahtaminen ollut vaikeeta. Pakko kyllä heti todeta, että nyt kun olen yrittänyt tuota silittelyä ja kädestä pitämistä vähentää, niin on eilen ja tänään kerran nukahtanut ihan vaan sillä, että istun lähellä. Eilen jouduin kyllä nukuttamaan syliinkin, kun poju oli niin levoton, luultavasti rokotteista johtuvaa. Annoin eilen kaksi kertaa panadoliakin, kun oli lämpöä.

Meilläkin tehty alusta asti niin et poika vaan laitettu sänkyyn, oli hereillä tai ei. Alussa pienempänä tietty aina nukahti syliin pullolle ja siitä sit vaan laitto sänkyyn jatkamaan unia. Nykyään ei välttämättä nukahda pullolle syliin, mut siitä huolimatta laitetaan vaan sänkyyn ku on masu täynnä ja poistutaan ite huoneesta. Jos sit alkaa muutaman minuutin jälkeen sängyssä huutaa ni sit menee ja ottaa syliin ja heijaa uneen ja sit takas sänkyyn ku nukkuu. Ihan pieniin ääntelyihin ei reagoida, mut jos alkaa ihan kunnolla huutaa ni sit mennään paikalle. Nyt on jo 3 päivänä peräkkäin nukahtanu aamupäiväunille niin että ollu hereillä sänkyyn laitettaessa, jotain pientä saattanu kuulua huoneesta sen jälkeen kun oon poistunu, mut nukahtanu kyl sit itekseen.

Mä kans yrittäisin opettaa pois tollasista nukutusrituaaleista ennenku menee liian vaikeeks opettaa pois niistä. Mun mielestä mitä paremmin osaa nukahtaa itekseen ilman mitään kikkakolmosia ni sen parempi!

Kimallus meillä tehdään samalla tavalla. Oli hereillä tai nukahtaa pullolle niin se kyllä vaan nostetaan sänkyynsä. Yleensä jos nukahtaa pullolle niin herää kyllä nosto vaiheessa. Meillä saa aika kauan itkee ennenku sinne mennään. Tosin jos itku on ihan pakokauhun vallassa olevaa niin mennään. Mut meillä oli aika usein sellasta väsykitinää ja siihen ei taas auta muu ku nukkuminen. Mun on vähän vaikee nukahtaa toisen puolesta. Sillon ku ei kelpaa maito eikä muukaan niin annetaan itkee. Ei se sit onneks kauaa itke. Nykyään turaa sängyssä itekseen ja nukahtaa sit.

Näin mäkin tuon haluaisin menevän. Jos nyt ensin nukahtais ilman silittelyä/kättä, niin sitten ilman vieressä oloa. Kesällä pidetään luultavasti unikoulu niin, että mies herää yöllä vaan lohduttamaan uneen, jos vaikka pääsis yösyötöistä...

Meillä hoidettu nukutukset niin et ennen 6kk nukuttanut syliin (ehkä enemmän mun takia kun lapsen:D) ja sit tassutellut sänkyyn, sit tassutellut vaan sänkyyn laittaessa, lopulta vaan vieressä istuen/maaten ja 1-1,5v pistetty vaan sänkyyn ja menty pois... Nyt tää tassu hommat aloitetaan elokuussa kun mies kesälomalla, kun se hoitaa nää unikouluasiat kun mun kantti ei kestä vauvan itkua... Musta (älkää kukaan ymmärtäkö väärin ja suuttuku) on jotenkin brutaalia vaan vauva jättää sänkyyn huutelemaan, mä en siihen pysty... Mä reagoin ehkä liikaakin vauvan itkuun:)

Mä en tiedä mikä meillä on öihin tullut kun saattaa herätä keskellä yötä ja alkaa juttelee siel sängyssä :D Sit ite herää siihen jossain kohtaa ku yks sielä höpöttää eikä sit ite tiiä yhtään et kuin kauan se on siellä ollu hereillä..puol tuntia, tunnin vai kauemminkin.. Nukahtaa kyllä kun käy lämmittää maitoo ja syöttää niin unet jatkuu taas ongelmitta, mut 1-2 kertaa yöllä saattaa herätä tolleen ilman et huutaa ollenkaan nälkää tms. Sit vaan ite aina havahtuu hereille kun tulee joku kovempi "puhe"ääni sieltä sängystä :D Kuuluukohan tääkin tähän johonkin vaiheeseen. Tällasta ollu nyt joku viikon-kaks ehkä.. Aikasemmin ei ikinä heränny muutaku näkään ja se oli sit semmosta nälkähuutoo et siihen kyl heräs :D

Äippä, niin no ei mekään anneta kurkku suorana huutaa, ainakaan kauaa, et kyl sit aika nopsaan mennään. Mut jos se on vaan sellasta väsynyttä kitinää ja natinaa mitä Wildside tossa jo kertoi, niin ei me siihen yleensä regoida. Ellei se natina jatku tolkuttoman kauaa. Et sitte vasta mennään jos alkaa huutaa silleen suoraa huutoa. Siihen asti odotellaan ja katellaan et mihin tilanne kehittyy, et nukahtaisko kuitenkin itkseen vai repeekö huutamaan et tarviiko mennä heijaamaan uneen.

Tuli mieleen vielä tosta vaunuun nukuttamisesta et meillä ei koskaan oo nukahtanu ulos vaunuun silleen et se ois laitettu vaan sinne ja jätetty nukkumaan. Meillä vaati AINA jonkun lenkin tai et vaunu oli liikkeessä. Ja mitä epätasasempi alusta ja mitä enemmän rytyytystä niin sen parempi :D Jos meni vaan tasasella asvaltilla niin saatto olla pitkäänkin hereillä. Sit ku meni kärryttelee sellaselle tielle missä oli joku vanha kulunu kuoppanen asvaltti tai vaikka hiekkatie niin nukahti paljon nopeemmin. Nythän mä en oo vaunulenkkiä enää ees tehny talven jälkeen kun ne unet on niin lyhyitä pätkiä et ehtii melkeen herätä ennenku pääsee takas kotiin. Ollaan ajeltu vaan pihaa ympäri niin kauan et nukahtaa ja sit jätetty vaunu johonkin varjoon. Nurmikolla on hyvä ajaa kun se on aika epätasasta menoa, mut mikäs sen parempi :D Siinä kun hetken ajelee jotain kaheksikkoa niin jää oikeen näkyvät jäljet nurmikkoon et mistä on kärryillä ajettu :hilarious:

Meillä pääasiassa nukutaan sängyssä ja sillon kun vauva on väsynyt. Vaunuihin/autoon nukkuu sillon ku on menoa :) Ennakoinnilla pääsee hyvin pitkälle, vauva syötetään ennen kun raivoaa nälkää ja nukkumaan laitetaan kun vaikuttaa väsyneeltä. Joskus tietty menee yli ja raivon kans nukahdetaan :D Säännöllinen rytmi aikuisilla opettaa vauvankin samaan rytmiin ja alkaa se uni- ja syömisrytmi menemään luonnostaan samaan tahtiin. Näin meillä siis kolmen muksun kans. Ei mullakaan kantti kestä huudattaa, mut eipä toi ole huutanutkaan kun viesteihin aina vastattu ja varmaan tuntee olonsa turvalliseksi. Ei siis tietenkään pikkukitinään reagoida, kyllähän ton tyypin jo tuntee, et millon on hätä ja millon vaan nukuttaa itseään.

Warheart, meillä kans just noin. Ennakoiden seuraan vauvan viestejä, niin useimmiten nukahtaa suht helposti. Ihan pieneen uninatinaan en heti mene, itkuun aina aika nopeasti. Haluan että vauvalla on turvallinen olo ja pahaan oloon saa läheisyyttä. Ei ainakaan vielä tunnu, että sitä vaan tavan vuoksi tai "kun nyt vaan haluun et äiti tulee" -takia itkee. Meidän pieni tarvii vielä apua nukahtamisen opetteluun ja haluun olla lähellä, kun vielä on mahdollisuus. Meille ei muutenkaan oikeen sovi liian tarkat rutiinit ja kellonajat, kun itse en osaa ja tuntuu, että et vauva on joustava siinä suhteessa. Paremmin on toiminut, et seurataan kun tulee väsy, niin sit nukkuun. Aina kuitenkin siinä kasin-puol kympin välissä.

Ehkä nukahtamista auttaa meillä sekin, et ei mennä joka ilta samalla tyylillä, niin ei oo tullu ihan selviä uniassosiaatioita. Tosin mies ei aina saa rauhoittuun ja mun tuutulaulu ja sylissä hyssyttäminen toimii joka kerta.

Päikkärit täällä kans lyhentynyt, mutta toisaalta on oppinut myös vaan rauhoittumaan sänkyyn tai vaunuihin niin, ettei vaan itke, niinku ennen. Nytkin tulla vaan makoilee, katselee ulos ja kalvaa pinnoja, mut ei millään nuku :O

Kiitos tuttikokemuksista, pitää varmistaa ettei anna liian usein ja aina samassa tilanteessa. Nyt Hansun kanssa tuttiasiassa menee samaan tyyliin. Harvoin annan, ja auttaa kivasti (bussissa, illalla jos ihan levoton).

Mä muistelen, et unikouluja pitäis muutenkin vasta lähempänä vuoden ikää ottaa peliin. Sitä pienempi tarvii vielä enemmän vanhempiaan avuksi ja nukahtamisen oppimiseen.

Muoks. Ja just ku kehuin, niin alko kauhee huuto ja vain kapalo ja tutti auttoivat uneen :S

Muokattu viimeksi:
Mll suosittaa, et aikaisintaan 6kk iässä unikoulut, mut mikä sit määritellään unikouluksi? :D

Tassuttelusta löytyy vaikka just tuolta Mll:n sivulta tai googlaamalla. Periaatteessa niin, et muksua silitellään rauhalliseksi, kun rauhoittuu niin ei kosketa ja lähdetään pois. Vauvan ei anneta nukahtaa kosketukseen.

Ai se oli puoli vuotta. Kai oli jääny vuodenvaihteessa mieleen vaan, et siihen on piiiitkä aika :D

Ja näköjään ihan vaistomaisesti just tolleen tehny ilman et oon lukenu tassuttelusta :) Otsan hively meillä paras tai käsi vaan rinnan päälle

Minä niiiiin nautin tästä syliin nukuttamisesta joten en halua kiirehtiä, on vaan niin ihanaa pitää omaa pintä kultaa sylissä... Noh elokuussa sitten aletaan tassutellut:(/:)

Meilläki Kimallus saattaa herätä tuolleen syöllä et alkaa vaan jokeltaa, mut en oo reagoinu siihen mitenkään ja yleensä nukahtaakin uudestaan. Meillä ilmottaa nälän yöllä kyllä tosi selkeesti ja sillon reagoin. Ja kyllä meilläki vastataan vauvan viesteihin tarpeeks ajoissa. Tarkotinki nyt sellasta itkua mihin ei auta mikään. Edes se mun syli.. Siihen ei auta muu ku sntss huutaa. Joskus alkaa sylissä vaan itkee entistä enemmän ja rauhottuuki sit ku nostaa omiin oloihin sänkyyn. Kai tää tarkottaa sit sitä kuuluisaa omaa aikaa. Minä jaksan kyl kuunnella itkua ja tietyissä tilanteissa. Edelleen sellaseen ihme itkuihin ei reagoida mut sit ku on pakokauhua niin kyllä.. Meillä itkut saattaa olla välillä sellasia et itketään ja sit pysähytään kuuntelee et mitä tapahtuu ja jos ei tulla niin kokeillaan uudelleen. Ja ammattilainenki sano, et toi itku esim on hyvin usein sellasta et kokeilee tuleeko vanhemmat jos vähän mölisee. Meillä ku täällä kotona käy kaikenlaisia sairaalasta tuon nenäongelman takia.. No eipähän tule mammanpoikaa joka asuu vielä 30 vuotiaana kotona :D ja joo ennenku kukaan vetöä hernettä nenään, niin kyllä meillä poikaa lohdutetaan ja hänelle viestitään että on turvallista äidin ja isin kanssa ja he aina välittää. Noh jokainen tyylillään. Toisaalta on myös ihana nauttia tuosta pikkuisesta jne, koskaan ei tiedä tuleeko meille toista lasta.

Niin, ei meilläkään siis mitenkään huudateta huvikseen. Jos alkaa nukkumaan mentäessä huutamaan täyttä huutoo ni kyllä mennään mut et jokaseen pieneen kitinään ja rutinaan ja nyyhkytykseen ei regoida. Annetaan rauhottuu itekseen.

Tuntuu et osa porukasta käsitti taas ton itkuasian väärin ja kuvittelee et muuten vaan huudatetaan vauvoja, mut ei siitä ollu ollenkaan kyse, vaan siitä ettei joka pikkurutinaan reagoida. :)

Wild, kyllä meilläkin usein rauhottuu itekseen yöllä ja nukahtaa uudestaan mut sit jos ei meinaa millään lopettaa sitä höpöttämistä niin sit se maito on ainaki varma keino millä saa nukkumaan :D Et vähän tilanteen mukaan mekin öisin mennään. Et ei mennä sinne pinnikselle heti kun ite herätään siihen sen jutteluun vaan jäädään vaan sänkyyn hiljaa kuuntelee et nukahtaisko se.

No eiköhän tässä osata pitää ne herneet lautasella :D sanoinkin miten meillä hommat hoidetaan, sama se miten muut muksunsa hoitaa, niin tai näin ei ole multa pois! Kuten sanottu mä reagoin pienempäänkin kitinään ennen kun se yltyy... Olen vähän lepsu tässä asiassa, siks meillä mies hoitaa unikoulut kun mä en vaan pysty, mä itse itken olkkarissa:)

Takaisin