Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon kokenut ainakin tutin meillä vaan hyödyksi enkä niinkään huonoksi tai hankaloittavaksi jutuksi. Meillä ei kyllä katko yöunia tai tuttia kaivata nukahtamisen jälkeen enää. :happy: Tosiaan yksilöitä kaikki! :happy:

Air4m onnea tosiaan valmistumisesta! Opiskelu on kovvoo hommoo ja kannattaa kyllä juhlistaa saavutustaan! Nimim. Vierestä miehen vuosien pakerrusta seurannut

Hohhoi...tän maman suunnitelmat saada poika ajoissa päikyille ja päästä sitten reipaan pojan kanssa salille hetkeksi vesittyi täysin. Huoh, niin taistoa saada edes hetkeksi vaunulenkillä nukahtamaan. Tais olla muillakin niin että päikkäreiden määrä ja kesto vähentynyt...

7kk neuvolassa käyty. Poika on nyt 6580g ja 63,6cm. Kuulemma hyvin kasvanu, vaikka ihmettelin että vaan puolikiloa tulla puolessatoista kuukaudessa lisää. Se on kuulemma kuitwnki ihan normaalia, ettei enää tuu tässä vaiheessa kiloa kuussa lisää. Pituutta oliki sen sijaan tullu 3,5cm.

Metsäläinen on se normaalia. Meillä tulee kuukaudessa 200g ja seki on riittävästi. Meillä on poika 5kk ja painoo 6610g ja 64cm pitkä.

5kk neuvolassa käyty ja poika sai rokotteet! Mitään ei vielä ainakaan oo tullu ja toivottavasti ei tulekkaan! Mitat pojalla oli nytten 67,9cm ja 7960g :) kuukaudessa oli tullu 630g lisää painoa ja 1,4cm ! Kovasti taas poika sai kehuja ku on niin reipas ja hyvätuulinen ❤

Joulumasu täällä päikkärit lyhentyneet ja vähentyneet. Nukkuu 30-50 min kerrallaan ja 3-4 unet ottaa päivässä. Joskus vielä ottaa 1,5-2h unet :)

Joulumasu, meillä päikkärit olleet jo pitkään, varmaan lähemmäs pari kuukautta jo 30-45 minuuttia kerrallaan ja 3-4 kertaa päivässä nukkuu tuon pätkän. Eipä siinä juuri omaa aikaa ehdi olemaan, tai ainakaan niin et mitään järkevää siinä ajassa ehtis tekemään.. Kahvikupin juoda rauhassa niin siinäpä se sit menikin jo se aika :D

Tutulta kuulostaa.... Päiväunet on ihan minimaalisia eikä ehdi tekemään mitään...
Sit kun illalla saa toisen nukkumaan niin ei jaksa tehdä enää mitään... Tänään on ollut tosi vaikea päivä muutenkin, vatsavaivoja ollu pojalla kauheesti. En tiedä onko se vielä niitä viime viikon maanantain rotavirusrokotteesta... Vai jotain muuta... Ei millään nukkumaan ees meinattu mennä.
Toivottavasti nukkuu silti hyvin.

Muokattu viimeksi:
Meidän päikkärit on kans 30-45min x3 välillä ottaa pidemmät unet joka saattaa olla 2h mutta se merkkaa sit sitä että päivä unet oli siinä...alkaa olla nää meidän vauvat jo niin isoja että alkaa unen tarve vähentyä... Minne se vauva meni????;)

Täällä kans vauvalla päikkärit pätkissä, nukkuu yleensä kolme kertaa 30-40min. Mikäli samalla kaavalla menee ku isommilla, niin parin kk:n sisällä nukutaan enää yhdet tunnin unet ja vuoden kieppeillä jää nekin pois. Enää ei edes auto/vaunut nukuta, lähinnä raivostuttaa jos ei kunnolla näe ympärilleen :D

Täällä kans vauvalla päikkärit pätkissä, nukkuu yleensä kolme kertaa 30-40min. Mikäli samalla kaavalla menee ku isommilla, niin parin kk:n sisällä nukutaan enää yhdet tunnin unet ja vuoden kieppeillä jää nekin pois. Enää ei edes auto/vaunut nukuta, lähinnä raivostuttaa jos ei kunnolla näe ympärilleen :D
Joo, saman huomannut täällä et ei enää vaunuihin "huijata" et jos tärisyttelee ja rullaa kivetysten yli et tulee hyvä keinunta niin tapittaa vaan et mitä hittoo, eihän mua väsytä ja haluun täältä pois ku ei täällä näe mitään... Tämä meininki oli ainakin eilen kun yritin tissikoomaisen pojan siirtää vaunuihin ja viedä ulos lenkille nukkumaan. Tosin ip toistui sama homma ja veikkaan että syynä on nuo tulossa olevat hampaat kun koko jan haluaisi jotain jyystää ja kuola valuu..

Vai et vuoden ikäisenä jäisi päikyt pois kokonaan, huoh... :dead:

Kyllähän monet nukkuu vielä lähempänä kouluikääkin päikkäreitä, yksilöllistä on tuo unentarve. Mä oon ite vähäuninen, eli 6h yössä riittää :) Lenkillä oon nostanut tuota päätyä hieman ylös, niin näkee mitä tapahtuu, ei sit ihan niin raivoa. Parasta huvia on puistossa katsella kun isommat leikkii, kohtahan tuon saa jo keinuun tökätä ja alkaa puistoiluelämä pienimmälläkin <3

Meillä kans päikkärit jääny pois viimeistään 1,5 vuotiaana... Oon kyllä kuullu tarinaa/urbaania legendaa että jotkut lapset nukkuu päiväunia monta vuotta... Täällä ei ole sellaista ihmettä näkynyt:D

Meillä ei kanssa enää itsekseen vaunuun nukahda, vaikka väsynyt olisikin. Vaatii sen, että pidän kädestä kiinni, käsi kiinni poskessa ja/tai silittelen päätä. Tämä on se unitapa, josta haluaisin opettaa pois. Olisi niin kiva vaan laittaa poika sänkyyn, tökätä unikaveri kainaloon ja toinen nukahtais siihen, eikä tarvis 5-30min istua sängyn ääressä kyyryssä toista uneen silittelemässä. Varsinkin, kun sitten kun herää unisyklin jälkeen, haluaa tutin ja sen käden taas. Onneksi yöllä nukahtaa ilman sen kummempia. Onhan se aivan hellyyttävän ihana hetki, kun toinen pitää tiukasti sormesta kiinni, painautuu kättä vasten ja vielä toisella kädellä halaa käsivartta, ja uinahtaa siihen...

Mä tein Air esikoisen kohdalla ton "virheen" että nukutin laulamalla tai silittelemällä tms. Siinä vaiheessa ei naurattanu enää ku toinen oli 2 ja vaati edelleen samat metodit nukkumiseen ja toinen lapsi oli syntynyt ja olis pitäny revetä kahtia... Että mielummin ehkä opettaa pois ajoissa vaikka se ihanaa onkin :D

Se tassuttelumetodi vois toimia? Et ei anna lapsen nukahtaa siihen silittelyyn/kosketukseen, vaan aina kun rauhottuu niin kauemmas jne.. Se on ihan koko perheen etu, että vauva oppii nukahtamaan itsekseen, jää ne turhat yökukkumisetkin pois kun kokee turvalliseksi ympäristön, vaikka ei vanhempi vieressä olisikaan :) En nyt tarkoita tässä mtn huudattamista tms millä vaan saadaan vauva lopettamaan viestiminen, kun kukaan ei lohduta, vaan semmoinen lempeä malli, että vauva kokee olonsa turvalliseksi.

Takaisin