Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä se alkuun muhunki sattu, mut aattelin silleen et ei se pieneen itkuun kuole ja hyvä opetella jo alusta lähtiin nukahtaa itekseen. :) Mutta tosiaan jokainen kyllä tietää mikä toimii oman muksun kohalla parhaiten niinku Warheart sano :) Ei meilläkään enää huudeta. Nykyään asetutaan nätisti nukkumaan. Iltamaidon jälkeen nostetaan sänkyyn ja siellä saattaa vähän jokellella itekseen ja sit nukahtaa. Nykyään jos huutaa nukkumaan mennessä niin on jääny nälkä ja rauhottuu maidolla sitten. :)

Ja siis meillä ei enää heräillä yöllä ollenkaan. Ja syömisissä meilläki yöaikaan saattaa olla 12h väliä. Päivällä on neljän tunnin välein soseet ja joskus ottaa maidon vasta päikkäreiden jälkeen ja joskus heti soseen jälkeen. Se vähän riippuu.

Täälläkin noin 3h välein syödään, maitoa menee 5 kertaa päivässä. Maidon määrä vaihtelee, 180 - 200ml syö. Puuroa ja sosetta syödään myös. Yösyöttöjä ei ole 2 - 3 kuukauteen ollut lainkaan, illan ja aamun syömisväli on 10 - 11h yleensä. :)
5 kk mitat oli 7210g ja 66.9cm :)

Meillä onneksi vähän helpottunut tuo tuttisota, osaa nukahtaa itsekseen ilman tuttia. Jos itku alkaa, niin annan hetken huutaa ja kuulostelen yltyykö huuto, jos yltyy, niin silittämällä nukahtaa eikä tuttia tarvita. Päiväunetkin nukutaan nykyään ilman tuttia. :) Tuntuu, että nykyään päivisin sille tutille on enemmän tarvetta kuin öisin.

Nyt kun mietin niin sillon parikuukautisena poika ei varsinaisesti tutin perään itkeny nukkumaan laittaissa vaan itki muuten vaan tai mahakipuja. Sillon tuli itelle huono tapa tunkia tuttia suuhun... Nyt tää vierottaminen onki sitte työläänpää. Mutta kyllä se nyt on otettava testiin sekin. Ei olla voitu miehenkään kans nukkua samassa huoneessa, kun oon ottanu pojan ite nukkumaan mennessäni viereeni, että on sitte lähellä hiljennettävissä, kun huutoja tulee. En nääs jaksa nousta 1000x yössä pinnikselle...

Taian vielä oottaa sen tuttivierotuksen kans pari yötä, kun huomenna tulee odotettu vieras ja keskiviikkona vika kerhokerta. En halua olla zombina mahdollisten huonojen yöunien takia. Torstaina neuvola joten ei haittaa vaikka näyttäsinkin sillon sitte zombielta :D

Ootteko muuten jo laskeneet pinniksissä sängyn alas? Nyt kun tuo kaveri on alkanu pyöriin niin tuntuu, että pitää kohta laskee sänkyä alemmas tai se kiepsahtaa laian yli.

Syömisistä. Meillä syödään hillitön kaurapuuromättö n klo 7. Sosetta vedetään purkillinen n klo 12. Näitten välissä melko usein vetää 100ml maitoa. Uudestaan sosetta syödään n klo 15 ja klo 17/18. Iltavellin vetäsee n klo 20. Yöllä n klo 2 juo 130ml maitoa.

Ja tätä kirjoittaessani POIKA NUKAHTI ITEKSEEN ILMAN TUTTIA PINNIKSEENSÄ! :D

Ollaanko me ainuaat ketkä vielä nukuttaa syliin (vasta elokuussa aletaan harjoittelemaan omaan sänkyyn nukahtamista)? Tuttiakin lutkutetaan edelleen yötä päivää? Siitä aloitetaan vierottaa vasta 10kk tienoolla ekaks ottamalla päivältä pois ja myöhemmin vasta yöltä... Tähtäimessä että 1-v ollaan tutittomia/pullottomia... :)

Tuo nukahtaa mihin nukahtaa, syliin tai sänkyyn :D En oo aikaisempienkaan kans jaksanu yhtään pelleillä nukkumisien kans, niin menty silleen miten helpointa. Tämä ja keskimmäinen rauhoittuneet itse nukkumaan parhaiten, esikoinen nukkui vieressä vielä kun keskimmäinen syntyi, oli sänkyä 240cm+sivuvaunu :D

Ja saa tosiaan nukkua tuossa vieressä sivuvaunussa niin pitkään ku hyvältä tuntuu :) Nokkamukiin isommat siirtyneet n.7kk iästä kun juominen onnistunut, saas nähdä miten tän kans käy, mtn erikoisuuksia ei ole tarvinnut aikaisemmin isompien kans tehdä, pullot vaan tarpeettomina jääneet pois. Esikoinen ei syönyt tuttia ollenkaan, tokan ja kolmannen kohdalla todettu enemmän vaikeuttavan elämää niin jätetty melkeen heti pois :)

Meillä on tutti käytössä päikkäreillä ja yöunille mentäessä, mutta yöllä ei onneksi sitä kaipaile nukahtamisessa. Saatan laittaa yöllä siksi aikaa suuhun, kun käyn maidon laittamassa. Tutti myös auttaa joskus tilannetta, jos on refluksioireilua.

Nukutetaan yleensä suoraan pinnasänkyyn, joka on käden ulottuvilla meidän sängystä. Jos syliä kaipailee tai kipuilua on niin sitten sylissä. Välillä nukkuu mun kans meidän sängyssä ja mies sohvalla, jos yöt ollut katkonaisia.

Yössä syödään 1-2 krt ja päivällä 2-3 tunnin välein 100-130ml kerralla maitoa. Joskus harvoin saattaa mennä se 150-170ml kerralla. Soseita menee vielä aikas vähäsen varmaan 1/2 desiä päivässä.
Muoks. 5kk mitat oli 7440g ja 67,7cm.

Muokattu viimeksi:
Meillä Sanni nukkuu edelleen vieressä, en vaan raaski toista poiskaan siirtää... Haluan vaan nauttia meidän vikasta vauvasta:( mies kun ei vieläkään ole heltynyt ajatukseen uudesta vauvasta...

Mullakin on osaksi sitä, että on vaan niin ihana nukkuu tuon pienen rakkaan vieressä... Haluaisi vaan nauttia läheisyydestä. Mutta jos vieressä nukkumisen ja tutin luputuksen hinta on meiän tapauksessa ne tuhannen herätyksen yöt, niin oon ainaki valmis kokeileen, josko niistä luopuminen tois helpotuksen.

Meillä poika ei oo tainnu oikeestaan koskaan nukahtaa yöunille sylissä. Siitä kun ylipäätään nukahti syliin on jo kauan. Sniif. Nykyään poika on semmonen rimpuilija sylissä, että ellei oo mitään viihdykettä (kanniskelua sylissä, lelulla leikkimistä, lukemista, hyppyytystä, kattomista kun äiti syö tms), niin käämit palaa pojalla melko nopeesti ja alkaa kiemurrella pois ja kitistä.

Muokattu viimeksi:
Meillä syödään päiväsaikaan 2 tunnin välein. 3 tuntia alkaa olee ihan ehdoton maksimi. Kiinteitä menee 3 kertaa päivässä, muut ruuat maitona. Maitoa menee 100-150ml kerralla, jos siis ei syö mitään muuta. Yöllä herätään syömään 1-2 kertaa.

Meillä nukuttiin ihan alkuun ekat 1-2kk yöt sisällä vaunuissa. Vaunut oli meidän makkarissa. Sen jälkeen siirrettiin pinnasänkyyn joka on meidän makkarissa.

Meillä nukutetaan aamupäiväpäikkärit ja yöunille mentäessä suoraan pinnikseen. Joutuu kyllä käydä jonkun ajan päästä heijaamassa uneen kun alkaa siellä kitistä. Muut unenpätkät siinä välissä nukkuu ulkona.

Tuttia ei oo syöty meillä enää 3 kuukauteen ollenkaan. Syönti loppu 2kk iässä kun pojalla oli flunssa ja oli tosi tukkonen niin sillon ei halunnut tuttia eikä sen koommin enää sit annettukaan..oli helppo sit luopua siinä kohtaa kokonaan.

Minä nukutan pojan syliin tai sitten oon vieressä ja silittelen. Nukahtaa kyllä itsekseenkin ja ilman tuttia pinnikseenkin päikkäreille mutta yöksi en oo juuri ees koittanu. Rinnalle ei oikein nukahda koskaan kun se maidontulo ei oo sillai lepposan rauhallista vaan tulee vähän turhan vauhdilla niin syömishetket on sellasia pikaisia hotkimisia. Poika nukkuu vieressä ja saa nukkuakin niin kauan kuin ei ala tipahtelemaan sängystä ja syö vielä yöllä. Oon ajatellu alusta asti niin että kun tarpeeksi kauan reagoi ihan kaikkeen itkuun ja silittelee/lohduttaa niin sitten pojalla on sellainen perusluottamus lopulta. Pientä kitinää voi olla silloin tällöin mutta isoja itkuja ei oikeastaan enää ole ollutkaan vähään aikaan ollenkaan ei päivisin eikä öisin. Kun ihmetytti se kun jotkut arvosteli että hemmottelen vauvan pilalle kun joka itkuun aina reagoin ja otan syliin. Siis omasta lähipiiristä. Ei se mun mielestä pahasta kyllä ainakaan ole, mulle ei käy jotenki luontoon antaa pojan itkeä.

Poika tänään 5kk <3 Keskiviikkona neuvola ja jännittää kyllä mitä vaaka näyttää, viimeksi kun oli pudonnut paino 20gr.

Me ollaan vissiin ainoita jotka herää syömään useamman kerran yössä n3-4krt. Poika nukkuu vieressä eikä mua häiritse yösyötöt, ku unet jatkuu saman tien. Tutti on mutta ei oikein kelpaa yöllä, joskus päivisin ottaa. Meillä nukahtaa yleensä rinnalle.

Meillä ensi vuonna kirkkohäät.. mutta tuon ajokortti uudistuksen takia mikä tulee marraskuussa, päätettii että mentäis maistraatissa naikkuihin niin saisin pitää tuon vanhan ajokortin.. mut nyt rupesin miettimää ihan tosissani että kauhee rumba jos otan miehen sukunimen :o pääsis niin helpommal jos pitäisin omani... tai onko teillä kellään kokemusta kaksoissukunimestä? Toimisko se? Mun miehellä on muutenki niiiii iso suku että sillä sukunimellä riittää kyllä ihmisiä..omani on harvinaisempi mut sit olisin meidän perheen ainut tällä sukunimellä... äääää. Auttakaa!!

Meillä aika sama ku Lumittarella. Nukahtaminen ei oo enää 3kk jälkeen ja sakeuttajan löytämisen (jätetty jo pois) ollut juurikaan ongelma. Yritän laittaa nukkuun, kun huomaan ekat väsymisen merkit ja se on toiminut. Jos menee yliväsymisen puolelle, niin vaikeampaa. Koliikkiaikana oppi tulkitseen lasta väkisinkin herkästi - jotain positiivista. Uni tulee vaihdellen: syliin, tissille, silitellen sänkyyn, kapaloon hyssytellen (tätä tarvitaan harvemmin, mutta auttaa aina, jos on levoton). Jos on sopivan uninen ja varsinkin päikkäreille nukahtaa itsekseenkin.

Herkästi myös menen lohduttamaan, en haluu antaa toisen itkeä. Ja niin on ollut meille paras. Mies herkemmin antaa huutaa, mutta harvemmin rauhoittuu, ennenku minä menen sitten paikalle, kun en kestä kuunnella toisen hätää. Sylissä yleensä aina nopeasti rauhoittuu. Päivisin vaatii joskus liinaan laiton.

Meillä vasta muutamat lusikankärjelliset syöty kiinteitä / imetty sormiruokia, joten imetys 2-4 tunnin välien, nyt on ollut tiiviimpää, olisko lämpimän sään ja ahkeran ryömimisharjoittelun takia jano :) Toiv pikkuhiljaa voidaan nostaa ruuan määrää ja saisi iltapalaa annettua niin, että nukkuisi vähemmillä syötöillä.

Omassa sängyssä nukkuu, viereen otan syömään ja siihen usein saatan 1,5 tunniksi torkahtaakin. Jos oon ihan poikki, poika saa jäädä siihen kainaloon <3 Joskus keskellä yötä häntä vain tuijottelen syöttäessä, on se vaan niin rakas ja ihana <3 Aamulla poika pyörii ja hyörii ja kiljahtelee nykyään niin, että taitaa olla pitkät aamun unet tästä lähtien vain unelmaa :o

Ai niin ja tutista piti kommentoida. Hauska, et te muut ootte jo vierottamassa, kun mä taas oon onnellinen, että lapsi on oppinut tuttia viimein imemään :D Edes joskus huolii sen, että saa muutenkin rauhoittumaan kuin syliin tai tissille :D

Meillä on nyt harjoittelussa pepun nostoa ja raivoisaa kaapimista, tulos on mittarimatomainen ja pakkia pari senttiä ja voi että mut se raivostuttaa :D hiukan suorille käsille kans ojennetaan...
Jotain piti kommentoida... Nii joo pillereitä, joo, mulla meni se reilu 4kk ennenkuin tiputtelu loppui joten ei kannata vielä luovuttaa...
Tuttia meillä syödään vaihdellen, joskus ei tarvita ollenkaan ja joskus sitten ei pärjätä ilman...
Isäntä oli 2viikkoa isyyslomalla ku oli jäljellä, tänään oli eka työpäivä iltavuorossa ja voi jestas ku oli taistelua pojan kanssa kaikki... Ihan selkeästi oli isää ikävä, ei ees nukkumaan olis menty... Että puolensa kaikella...
Siis hetkinen, ei kai naimisiinmenopaikalla ole mitään tekemistä nimen kanssa? Vai niinku mitä? Että saahan sen oman sukunimen pitää vaikka kirkossa menis naimisiin...?!
Jos tykkää pitää omansa, mikäs siinä. Ite vaihdoin hyvin mielelläni sillä mun sukupuuni on täynnä kaikkea sellaista mitä en niin toivo... Joten tässä asiassa munsta ei oo apua :D

Nii joo... Aloin tossa toissapäivänä hiukan huolissaan miehelle selittää kun poika pissaa päivisin hirveen isoja pissoja ettei alustat riitä. Kaikki diabeteksesta lähtien jo vilkkuu mielessä, saatikka että tää juo paljon. Vettä litkuttaa paljon enemmän kuin aiemmin. Tosin se taitaa olla myös kivaa ku puree tuttia niin vettä valuu joka puolelle ja ikenet kutiaa... Mut tosiaan niin, ehkäpä se on tuo helle. Ei meinaan yöllä oo yhtään enempää pissaa ku ennen ja vaippa riittää koko 10 h yön eikä herää yöllä juomaan... Mut kyllä sitä kaikkee tietty alkaa aina pohtimaan... Ku jokin asia muuttuu...

Meillä tyttö siirtyi sivuvaunuun (pohja alimmassa) kk sitten, kun liikkuminen alkoi. Tyttö kyllä pääsee meidäb sängylle, pienestä korokkeesta huolimatta, et koht pitäis laittaa laita paikalleen.

Mä kyllä oon kanssa hössö, et vastaan itkuun samantien. Tosin meillä itketään niin harvoin. Lähinnä jos muksahdetaan. Nyt treenataan karhukävelyy, et joo... Pikku parkuja tulee. Aikoinaan levottomat illat rauhottui white noise huminalla.

Meillä edelleen syödään n 120ml kerralla sen 6krt päivä, illalla saattaa mennä enempi. Soseilu 3 krt. Pitäis nyt ottaa se neljäs ateria iltapäivälle. Mitat 6 kk 70cm ja vajaa 10kg :)

Piti jtn muutakin kirjoitella, mut ajatus katkes... :D

Takaisin