Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mir toivottavasti rintatulehdus paranee pian.

Metsäläinen sinne vaan uimista jatkamaan, eihän sille mitään voi jos hätä joskus veteen tulee.

Voi Hansu!, toivottavasti pian helpottaisi, ei varmasti ole helppoa/mukavaa. :sad001 Ja voin uskoa tuon ahdistavan tunteen kun tuntuu, että on oman kotinsa vanki ja seinät kaatuu päälle. Iso jaksamishali sulle ja tsempit! ❤️

Mir77, tsempit rintatulehduksen kanssa!

Metsäläinen, vieläkö yöt ovat noin katkonaisia.. :sad001 Kovasti jaksamista sullekin, toivotaan että yöt muuttuvat paremmiksi!

Ihan ohimennen, meillä menee maha ummelle jos unohdan antaa maitohappoja... En tiedä miksi just ne vaikuttaa mut monta kertaa huomannut saman... Ehkä niissä joku sit tasapainottaa vaan mahaa. Hei jos joku aiheuttaa oireita ni sanotaan ettei yötä vasten kannata sit ainakaan antaa... Ei tietenkään toimi pahoihin oireisiin mut lieviin voi auttaa esim jos puurot aiheuttaa mahanpuruja ni vois miettii sen tilalle jotain ja syödä puuroa vaikka päivällä tai aamulla... Ja sen kanssa vaikka ne maitohapot...

Voimia kaikille vauvojen kipuiluista kärsiville!!!
Me asutaan 100m2 omakotitalossa 3 makuuhuonetta, sauna, iso patio ja oma piha:)
Metsäläinen minkäs sille mahtaa jos alkaa suoli toimimaan urheillessa;) muakin alkaa aina kakattaa kun käyn uimassa... Altaaseen en oo kyl laskenut:D mut ok oonhan mä jo aikuinen akka:D

Mua alkaa monesti saunassa kakattaa ja mikäs sen inhottavampaa ku märkää persausta yrittää pyyhkiä toimituksen jälkeen :'D

Hansu, et sä tylyltä koskaan kuulosta :) Mä olisin varmaan jo seonnu, jos meidän refluksi&mahaongelmat olis jatkunu enemmän ku sen 3-4 kk. Ei sitä itkua ja toisen hätää jaksa ilman, et itsekin itkee... Vielä jos saan ehdottaa, et koittaisit jotain toista kantoreppua tai vaikka rengasliinaa vain, jos siinä viihtyisi paremmin. Meillä takuuvarma nukahtaminen liinassa aina.

Meillä oli myös kuukauden päivät tossa 4-7 yöheräämistä. Sit tehtiin miehen kanssa suunnitelma että nyt joka toinen herätys aina vuorotellen ja tissi / maito vasta viimeinen keino. Ihan ku vauva ois ymmärtäny keskustelun, koska nukku heti vaan kahdella syötöllä ja nyt jo neljä hyvää yötä takana!

Joku kävi vauvan kanssa jo saunassa. Meille vauvauinnissa neuvottiin, että alle 1-vuotiasta ei ole hyvä viedä saunaan, koska vauvan lämmönsäätely on vielä kehittymätön, eikä se osaa hikoilla kuumaa pois. Meitä edeltävässä ryhmässä on yks, joka saunoo vauvan kanssa vaikka miten pitkään ja oli kyllä aika hurjan näköistä, kun ne viimeksi tulivat sieltä suihkuun. Vauva oli ihan punainen ja jäi käsistä valkoiset jäljet, vähän niinku auringon jälkeen kun on iho palanut :( Mietin pitäisikö mainita asiasta, jos he eivät tiedä varoa liian pitkää lämpöä, mutta en vielä ainakaan arvannut sanoa mitään.

Tytsy kannattaa ehkä sanoa! Ite ainaki esikoisen äitinä ku tuntuu et on paljo mitä ei tiedä ja myös sellasia mitä pitäis itsestäänselcyytenä. Mä en esim tienny ettei vauvaa sais istuttaa. Enpä sitä onneks oo harrastanu. Mut kyl mä kannustaisin jotenki nätisti kysäsemään että ovatko tietoisia

Joo, mä itse kans tykkäisin et sanotaan, ja usein sanon itsekin. Pitää vaan yrittää löytää hyvät sanat, ettei loukkaannu... Äitiys on herkkää :)

Maanantaina just kaupunkireissulla tuntui että tuli kaikenmoista huomiota ja ohjetta joka puolelta ja just mietin, et onpa kiva et ihmiset juttelee ja antaa vinkkejä. Joku muu olis varmasti vetäny herneen nenään ihmisten tunkeilevuudesta :D Ei mua haittaa, jos joku sanoo, et näyttää poika potkivan kovasti vaunuissa, ei uskalla enää jättää valvomatta sinne. Kun just miettiny samaa, et pitää alkaa oleen varovainen, ettei yks kaunis päivä punkea itteensä sieltä maahan.

Noista puuroista. Jälkeen taas ihmeissäni, kun en tosiaan vielä ole kaupan vauvanruokavalikoimia katsellut (paitsi bonat, kun ne on niin hyviä ;) ). Onko joku syy, miks ei itte voisi vaan ihan oikeeta puuroa vauvalle tehdä? Miks ostaa valmista? Alkaa tuntuun siltä, et ne on ihan markkinamiesten juttuja. Etenkin korvikkeita käyttävät saadaan luuleen, et vauva tarvii vellejä ja valmisruokia, kun ne on siellä koko ajan silmien edessä. Ja siis toiv en kuulosta arvostelevalta, ihan vaan mietin asiaa. Et onko niissä kaupan esim jotain lisättyä vitamiinia tai hyvä lisä korvikkeen kanssa? Itse kun vedän joka aamu tätä luomukaurapuuroa napaani marjojen kanssa, niin samallahan teen sitten vauvallekin :) Työläämpää ja hurjan paljon kalliimpaa kaupasta valmista kantaa :)

Maidosta: puuroissa kantsii kai katsoa, että onko se maito korvikkeen tapaan pilkottua vai ihan normia, mitä ei sit kantsi vielä antaa ennenku 1 vee.

Tytsy, meillä menee ainakin ihan samaa puuroa kuin aikuisillekkin. En niitä maustettuja tykkää käyttää, mielummin lisään siihen sit jotain hedelmäsosetta.

Huh, olipa tullut tekstiä!

Tsemppiä kipuilevien äideille! Toivottavasti refluksit sun muut alkaisivat vähitellen helpottaa. Ja onneksi ei ollut käynyt pahemmin ccix:n pojalle.

Me asutaan 100 neliön rivari neliössä, minä, mies ja poika 4,5kk. Hyvin on tilaa sitten mahdollisille sisaruksillekin.

Seksiä ollut varmaan keskimäärin 1-2 kertaa kuussa. Ja silloinkin useimmiten mun osalta vähän vastahankaisesti. Voi mies parkaa... Ei vaan oikein inspais, mieluummin tekisin mitä vaan muuta. Siihen menee aina niin kauan ja sit se sotku ja haju... Ei se oo sen arvosta. Miehen vuoksi pitäisi varmaan useammin yrittää, mutta...

Mä oon kyllä ymmärtänyt, että kiinteitten maistelu ei mitenkään estä täysimetystä. Kyllä mun vauva ainakin saa ruokansa edelleen täysin tissistä, vaikka pari lusikallista päivässä kiinteitä maistellaankin. Määrät on kuitenkin niin pieniä, ettei niillä vatsaa täytetä. Hyvin on maistunut peruna, porkkana, kukkakaalia, luumu ja banaani. Ja banaanin oon ihan raaputtanut lusikalla, joten ei ihan sileää mössöä ole. Perunat ja muutkin usein vaan haarukalla muussaan.

Me käytiin eilen lääkärissä hakemassa pojalle antibiootit korvatulehdukseen. Toivottavasti tepsivät.

Olikohan vielä muuta... Ei muista :D

Kimallus meille sanottiin noista maito ja vilja allergioista juurikin tuota, että nuo kulkee käsikädessä. Meille sano eilen ihan lasten allergioihin erikoistunu lääkäri niin. Ja voihan se olla, että jos teillä ei varsinaisesti ollu kyse allergiasta niin ohjeet on eri. Meilläkin siis kyllä aletaan siedättää poikaa, mutta vasta vuoden ikäsenä ja jos ei kestä niin sit taas puolen vuoden päästä ja taas sama homma, kahteen ikävuoteen asti. Eli siedätetään puolen vuoden välein kahteen ikävuoteen asti ja jos ei sittenkään vielä kestä niin siirrytään kauramaitoon tms. Se katsotaan sitten kun sen aika tulee. :)

Hei, muistaakseni joku kamppaili myöskin samanlaisisssa ongelmissa kuin minä lantionpohjan lihasten kanssa....
Ostin sitte tällasen http://www.verkkosivuapteekki.fi/Come ja tuntuu että tällä ainakin löydän oikean lihaksen, koska tossa on toi indikaattori(tikku) joka auttaa ja sit kun joudun pitämään kiinni tosta kun muuten tulee pois , niin siinäkin tuntee heti jos ei rutista oikeita lihaksia... Nyt pitää toivoo että tällä lähtis menemään... !!!

Nii joo, tavallista puuroa meillä syödään!
Ja joo, pitäis kyllä sanoa jos vauvan kanssa saunoo, mut eriasia sitte haluaako ottaa palautetta vastaan...Vauvan kanssa ei varsinaisesti saa saunoa, mut saunan lämmössä saa olla, sehän on ihan eriasia :D Täällä muistaakseni jollain helpotti rohinoihin ja muuhun kun lämmössä on, mut nestettä pitää sit kyllä antaa tietty reilummin jos on lämpimässä... Ihan kuten kesälläkin...

Ja viljat suositeltiin tosiaan ottamaan vasta 7-8kk iässä. Ja alottaa kaurasta, koska moni keliaakikko(vai miten se kirjotetaanki) :D kestää sen.

Täysimetykseksi sanotaan virallisesti vaan, jos ei oo ees maistettu. Koska kiinteät juurikin maistelulla aloitetaan, eikä alussa korvaa oikeastaan yhtään maitoa vielä. Eli kun aloittaa maistelut, loppuu ns. täysimetys, vaikka maidosta 100% edelleen äidinmaitoa olisikin. Suomessa myös lypsetty pullosta juotu maito katsotaan imetykseksi, mutta tiukimman who:n määrityksen mukaan sekin jo muuta. Nämähän on lähinnä tutkimuskäyttöön tehtyjä määritelmiä, mihin suosituksetkin sitten perustuu.

Mutta jokainen menee niinkun omalääkäri on määränny. Turha näistä on alkaa vääntää. Itsekin vain ehdotin, mikä saattas olla vatsanväänteiden aiheuttajana.

Meillä syödään riisipuuroo ja aattelin kokeilla seuraavaks maissia. :)

Takaisin