Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä ainakin pöydällä kypsytän banaanit, että on jo kuori vähän ruskea. Menee tosi siististi pienellä haarukalla muussiksi. Voihan sen myös paseerata siivilän läpi niin tulee sileää. Meidän typy ei vaan tunnu banaanista tykkäävät ollenkaan :D

Mä pakastan tiiviiksi soseeksi soseutetut mössöt jääpalamuoteissa ja vasta lämmityksen jälkeen notkistan korvikkeella.

Meillä alkaa iltarutiinit joskus puol seiskan aikaan. Makkariin typy ilkosilleen, öljytään iho ja pöllöillään hetki. Yövaippa ja yökkärit päälle, tumput käsiin, huone hämäräksi ja 120ml maitoa nassuun. Tyttö joko nukahtaa heti syliin tai sit 5-10min sisällä sänkyyn. Yleensä ei nukuttaa tarvitse, mut jos jää ähisemään niin minä/mies jäädään hetkeksi viereen pötköttämään :) Tossa mahatautia ku oli, niin meni nukahtaminen aivan perseeksi, mut nyt taas sujuu normaalisti.

Meillä on joku 0-18kg turvaistuin ja etupenkillä selkämenosuuntaan. Vaihettiin n. 2viikkoo sit kaukalosta ku meillä herra ei kyllä tykänny yhtään kaukalossa matkustaa. Airbag otettiin käytöstä pois, meillä on 3,5 veellä turvavyöistuin, 5v ja 6v on sit korokkeet. Mä istun siis takana jos ollaan kaikki matkalla... olen erotuomari joka suuntaan, eli meillä on 3 rivissä autossa penkit..... siitä voi auttaa poikia takana, tyttöä ja isätää ja vauvaa.... mietittiin pitkään tuota eteen laittamista, mut nähtiin se nyt parhaimmaks vaihtoehdoks, ku koiraki pitää ottaa joskus kyytiin ja sillo se on mun jalkatilassa ja yrittää myös penkille...

Ja meillä ei pikku ukko oo vielä sairastanu mitään ei flunssaa eikä muutakaan, 2 lapsista sairasti yrjön ja isäntä. Mä ja 5vee ja vauva säästyttiin siltä ☺

Meillä kanssa nyt nukkumaanmeno hankalampaa. Ennen nukahti melkein aina tissille ja siitä siirsin kehtoon. Ihan jees, ettei useinkaan enää nukahda tissille, että mieskin saa helpommin poikaa nukutettua ja olisi kiva, ettei poika yhdistäisi unta ja tissiä liikaa. Usein nyt kuitenkin saanut nukutella pitämällä kättä poskella ja sivelemällä otsaa. Usein poika tarraa myös molemmin käsin kiinni käteen. Parina iltana ollut kovaakin itkua. Liekö ilmavaivat syyllisenä vai mikä..? Nukahtanut vasta kun on sylissä hyssytelty. Harvemmin silti menee yli puolta tuntia. Päivisin nukahtaa ihan super helposti.

Vauvalle voisikin syöttää ylikypsät banaanit, kun ne ei meille maistu :D Heti kun vihertävyys poistuu alkaa olemaan vikat hetket, kun se on hyvää. Nää on taas niin makuasioista, mutta musta on ihanaa jos banaani melkein rouskuu... :p

Me just tilattiin istuin... Oikosulku iski, en muista nimeä... Olisko ollu joku 4baby Freeway... Voi olla ettei ollu semmonen... Tulee varmaan joskus parin viikon päästä ni sit tietää millanen on. Kaukalon reunat alkaa ahdistaa hartioista ja painoraja on enää vajaan 2 kilon päässä :D
Nukkumaanmeno tapahtuu suunnilleen aina niin että yövaatteiden vaihdon jälkeen pulloa ja nukahtaa jo yleensä siihen, nostan sänkyyn ja jätän sinne, hetken aikaa saattaa viuhtoo ja höpötelläkki yksinään kunnes nukahtaa. Kaikista lapsista ehdottomasti toistaiseksi helpoin nukutettava!

Olihan siinä käsittelemistä, ja siinä että haluaako toisen lapsen yrittää saada vielä joskus. Kohdunkaulassa todettiin rakennepoikkeama, niin en usko että tähän hommaan enää haluan lähtee kun ei se alkuraskauden sidontakaan kuitenkaan välttämättä auta.

Meillä mennään nukkumaan 21-22 välillä. Iltakylpy, velli tai puuro ja sitten unille. Välillä ärisee hetken mutta sinne sänkyynsä tuo on rauhottunu sitten.

Soseita tein alussa ite, nyt en oo jaksanu ja valmissoseilla mennään. Meillä menee aamupäivällä hedelmäsosetta tai rahkaa joku ehkä 1/2 purkkia, "lounaaksi" liha- tai kalasosetta vaan joku pari lusikkaa (ei liha maistu oikein vielä), sitten taas päivemmällä joku 1/2-1 kokonainen purkki hedelmäsosetta ja toiseen otteeseen joku pari lusikallista lihaisampaa sosetta iltasella.

Toisina päivinä syödään kokonaisia purkkeja, toisina ei.

-Ninnu85-

Mä taas pidän kypsistä banaaneista, jos ollenkaan syön. Heti jos tuntuu vähänkin "selkärankaa" niin alkaa etoa :D Entisessä lähikaupassa oli puoli-ilmasiks aina kypsempiä banaaneja pussitettuna, niitä tuli sit ostettua.

Nukkumiseenhan voi tässä vaiheessa vaikuttaa tuo kehitys, kun tässä vaiheessa alkaa monet vauvat vierastaakin. Vauva ei vissiin aluksi edes ymmärrä olevansa erillinen olento, vaan tavallaan hoitajiensa kautta kokee asiat. Kun vauva alkaa just löytää omia raajoja ja tajuaa niitä liikutella, niin alkaa hahmottaa olevansa erillinen tyyppi.

Viime yönä ei neiti taaskaan herännyt syömään! Vähän ähisi jossain vaiheessa, mutta rauhottui ku laiton käden rinnan päälle. Suuri helpotus mulle, jos alkaa unta saamaan pidemmissä pätkissä :) Joskus meinaa olla vähän ongelmallista tuo nukkuminen.. Jos kovasti väsyttää, niin saatan mennä tytön kans jo seiskalta unille, mut sit mun kroppa päättää joskus kahden aikaan, että eipä enää nukutakkaan ja en vaan saa unta enää :D Yritän väsymyksestä huolimatta siis nykyään sinnitellä vähintään yksiin asti hereillä.

Musta raa'at banaanit on kauheita. Monesti kaupoissa on vaan vihertäviä banaaneja ja sit pitää päivätolkulla odottaa että kypsyvät. Vauvana tosin sain kuumeen aina kypsistä banaaneista joten kauhulla odotan miten pimulle käy, joudunko alkaa haistelee raa'an banaanin hajua X0 hyh :D

Banaanit on parhaita sillon kun ne on just vihreestä muuttunu keltasiks, et ne on sellasia kirkkaan keltasia kauttaaltaan. Sit ku alkaa olee ruskeita pilkkuja niin maku muuttuu ihan huomattavasti eikä ne oo enää hyviä.

Hitto että täällä voi olla hidasta tämä lääkäriin pääseminen, nyt vasta saatiin pojalle aika silmälääkäriin ja sekin menee toukokuun puoleenväliin. Saa ehkä VIIMEIN tutkittua tuon pupilliasian....pakkoavautuminen kun ketuttaa niin paljon, oon jo kolme viikkoa kärvistelly ite säryissä kun viisaudenhammas tulehtui ja söin siihen antibioottia ja ei auttanu ja viikko sitten leikattiin koko hammas pois. Ai perhana että tuo on kipeä edelleen! Siitä irtos ompeleetkin liian aikasin ja nyt paistaa osa hammasluuta sieltä alta, jippii, millonkohan tuo paranee?! Vauvalleki tulee vatsavaivoja kaikista antibiooteista ja särkylääkkeistä enkä voi enää niitä ottaa, ja nyt vielä sain flunssan ja kuumeen.. Voi piru että voi olla vaikeeta. :o sori avautuminen, mutta miksi aina kaikki hankala tulee samaan aikaan? Hohhoijaa.

Voimia Lumitar.

Keltainen banaani maistuu parhaimmalta! ;) Pojallekin on nyt pariin otteeseen muussannu banskua ja tykkää kovasti. Muutenkin soseet on alkanu paremmin upota. Osaa jo hienosti räväyttää suun apposelleen lusikan eessä. Maitoo ei sitten vastaavasti meekään ihan niin paljoa. Alussa tein ite maistelusoseita, mutta nyt on menty ihan rehellisesti kaupan soseilla. Huomaan ylipäätään, että meen kaikessa sieltä missä aita on matalin... Raskausaikana kuvittelin pyykkääväni kestovaippoja ja tekeväni soseet ite. Nyt kun unet on kehnoja ja poikaa saa viihdyttää kaiket vapaa-ajat, niin päikkärien aikana koitan saada tehdä ihan perusjuttuja (maksaa laskuja, tuskata, syödä ym) ja otettua sitä omaakin aikaa esim jumpata sillon tällön tai vaan lösnöttää. Kantoliinassakaan poika ei viihy, kun ei nää... Poika viihtyy lähinnä vaan, kun kantelee hänyä mahallaan ympäriinsä.

Kauheen hankalalta tuntuu nyt luoda selkeetä päivärytmiä, kun aina jotku menot sekottaa päiväynien ja ruokailujen aiotun kaavan. Kun sais tosiaan näät iltarutiinit etes hiottua säännölliksi.

Takaisin