Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin ja noista vauvan tuomista fiiliksistä :) Esikoisen myötä mulle tuli tosi iso identiteettikriisi, joka pitkälti johtui omista lapsuudenkokemuksista. Sen puiminen sai päätöksensä vasta ihan hiljattain. Esikoisen vauvavuoden loppupuolisko olikin varmaan elämäni rankinta aikaa ja sai hiukka pelkäämään useamman lapsen hankkimista. Ja "syy" ei tosiaan ollut lapsessa vaan omassa kriiseilyssä ja siinä, että reagoin niin vahvasti imetyshormoneihin.

Nyt tämän toisen kohdalla päätin jo raskausaikana, että tästä vauvavuodesta teen eheyttävän kokemuksen itelleni :) Ja sitä se on kyllä ollutkin <3 Tottakai haasteita on ollu, ehkä suurimpana se kun tajuaa, ettei kahtia voi revetä niin fyysisesti kuin henkisestikään. Välillä on tosi haastavaa jonglöörata tempperamenttisen esikoisen, pienen vauvan ja oman hormonihuuruisen suojeluvaiston kanssa. Ja aika monesti soimaan itseäni kun joku tilanne on menny aivan hanurilleen. Mutta silti osaan olla pohjimmiltaan itselleni paljon armollisempi kuin esikoisen aikana ja nähdä, että ihan samoista asioista vängätään muissakin perheissä :)

Ninnu85 täällä taas jollain ihmenimimerkillä moikka! Jos ideoita miten ton nimimerkin saa vaihdettua puhelimen appilla niin kertokaa? :D

Meillä Mea kasvaa ja vahvistuu. 16.12. päästiin kotiin ja nyt ollaan yli 7kk ja korjattua ikääkin tulee reilun viikon päästä se 4kk :)

Eilen oli vs-poli jossa mitat oli 6130g ja 62cm! Ruoka-aikaan todellakin ollaan siis oltu kotona. Yritän palailla nyt tänne joulukuisten pariinkin aina kun ehtii vauva-arjelta.

Kerratkaa mulle ihmeessä et mitä teille muille mammoille kuuluu?ImageUploadedByVau Foorumi1460656390.389857.jpg

Iih! Ihana kuulla susta Ninnu!!! Oi onnea, teillä tyttö vaan kasvaa <3 Miten teidän Mea voi? Näkyykö varhainen keskosuus jotenkin? Olette olleet monesti mielessäni. Ryhmän eka "joulukuinen" :D

Hyvä Ninnu ja Mea! ;) Ihana sormus Mealla, onko se joku kaste tm sormus?

Mulla näkyy aina keskustelujen yllä olevan mainoksen päällä "Vaihda nimimerkki". Näkyykö sulla?

Vauva-arki ja fiilikset.. :) pakko sanoa että vaikka kuinka yritti valmistautua ja opetella asioita etukäteen niin aivan mahdotonta. Nyt sen tiedän, äitiyteen ei voi valmistautua siihen kasvetaan :D en osannut ees kuvitella miten oma minäkuva muuttuu ja kuinka sitä aikuistuu hetkessä kun oman pikkusen saa syliin<3 Se tunne kun kaikki hormoonit iskee päälle ja tulee leijonaemo olo:D Rankkaakin toki on ollut, väsymystä ja epäonnistumisen tunteita.. Alkuun imetysongelmat ja kivut, niistä tietenkin syytin itseäni kun en osannu hommaa ja nännit "epämuodostuneet" matalat jne :D noh.. Onneksi se sitten siit lähti ja nyt pystyy imettämään.
Sori sekava teksti ja omanapailu, väsymyksen piikkii;)
On tää kyllä niin terapeuttista saada kirjotella teille ihanat mammat!!
Tää tuntuu olevan nykyisin se sosiaalinen elämä :D

Ei näy kun tuo keskustelun aihe... :( Täytyy syventyä tähän.

Toistaseks keskosuus ei näy muussa kun et kehitys nyt ei vastaa vielä sitä 7kk ikää. Aivojen magneettikuvaus oli normaali, näkyi vaan varhaisen aivoverenvuodon jälkenä jotain mustelmia jotka korjaantuvat kuulemma pois. Silmät on tutkittu normaaleiksi, seuraava kontrolli 2-vuotiaana jos mitään ei tule ennen sitä ilmi. Kuulo oli normaali testauksessa. Ei saatu edes keskosille tyypillisen keuhkosairauden BPD:n diagnoosia kun ilman lisähappea pärjättiin jo ennen kotiutumista. Vois siis sanoa että tosi hyvin on mennyt, ainahan se tuleva jännittää vähän että tuleeko jotain, mutta se on sen ajan murhe! :)

Tyttö menee yöunille 21-22 väliin ja herätään 6:n maissa, viikonloppusin syötetään sillon ja saatetaan jatkaa unia 8-9 asti. Eri asia sitten varmaan kun hampaat tulee :D

Joo, sai ristiäislahjaksi tuon sormuksen. Kerran testattiin käteen mutta ei sitä muuten pidetä kun nyrkit on koko ajan suussa :)

Jospa palailis taas linjalle :) monesti miettii et pitäs käydä lukemassa, mut kiireisenähän noi 4 muksua pitää. Nyt muutenki ku kk päivät oon tiskannu kaikki astiat käsin, ku eräs perjantai ilta puski astianpesukone veet pihalle ja vakuutus yhtiöstä ootettiin päätöstä et saadaanko jotain korvausta, mut vaivaset 3e tuli....

Meillä poika kasvaa kans hyvin rintamaidolla 3kk neuvolassa mitat 6770g ja 63cm. Saatiin myös rokotteet ja nostivat yhden yön kuumeen. Panadolia annoin ja sillä mentiin se yö... nyt 4kk lääkärineuvola meneeki niin et ollaan jo melkeen 5kk... mä ite oon ollu alle 8kg 1veenä, joten mun lapset kyl kasvaa jollaki kermalla :grin mulla on hartia seutu taas aivan julmeltun kipee ku kannan tuota pötkylää... oma varsi ku on aika pieni nyt ollaan jo lähes lähtöpainossa 45kg, vaikka mä syön ihan älyttömästi...

Mulla ei edelleenkään menkkoja kuulu... isäntä jo vähän epäilee et oon raskaana, vaikka täs päätettiin yhdessä et tää on viimenen(vaikka mä haaveilin siit 5), mutta mä en oikeen usko siihen... me ollaan 3 harrastettu seksii pojan syntymän jälkeen... en tiiä mistä johtuu... välissä on kummallaki haluja, mut sit joku häiriötekijä tulee... Mä sanoin jo ukolle et ollaan ku kämppikset... jotenki se lempi puuttuu... Lapsetki oli taas vkl mummulassa nuorinta lukuunottamatta, mut me vaan uurastettiin pihalla ja sit nukuttiin :happy:kai sitä on vähän väsynytki... mun pitää tehä vissiin kumminki se testi nyt tässä kuussa, ku pittää käyä esimiehen kans keskustelemassa et voisinko tehä 3 pvä viikossa töitä. Tehtäs miehen kans ristiin niin et lapset ois kotona siihen asti et tää nuorin täyttää sen 3vee..
Tänään tuli verottajaltaki tiedot ni tulee niin mageet palautukset et meinasin lentää kuuhun :p vielä ku saan laittaa kilometrit 9kk, joulukuussa tulee tili..
Meillä riittää paljon tekemistä tässä piha piirissä et mua ei paljon sisällä nää jos ilmat sallii.. nyt jo näkee naamasta et on aurinko ottanu, eli pisamat puskee esiin..

Mun kaverilla on 3kk vanhempi tyttö ja meidän pötkylä on samankokoinen sen kanssa. Meillä tykätään kylpee kyl nykyään, ennen huus... Ja rytmeistä oli puhetta ni meillä on ihan perseellään kaikillä itellä ja lapsilla... eletään nyt miehen työvuorojen mukaan eli aamuviikoilla herätään n.7-8 aikaan.. ja mennään nukkuu 21-22. Iltaviikolla meinaa herätys karata 9-10 väliin ja nukkumaan 22-23... mut näin mennään kesän loppupuolelle asti kunhan neiti aloittaa eskarin.

6 vuotta sitten lähettiin tänä iltana neitiä synnyttää, en tienny kauheesti mitä oottaa ja synnytyshän kesti 22h... eli 6 vuotta sitte musta tuli ekaa kertaa äiti ihanalle prinsessalle❤ ja näillä näkymin ainokaiseks prinsessaks jääkin..

Mä oon pitäny saman rytmin miehen vuoroista huolimatta.. Välillä toimii paremmin ja välillä vähän heikommin :D Toisaalta pakkohan toi koira on käyttää pihalla rauhassa ja ite haluan syödä rauhassa, niin sopii mulle mainiosti herätä ennen muita.

Mulla kans lapsuudenkodista vähän painolastia.. Pitkään kesti tajuta, et teini-iässä alkaneet paniikkikohtaukset voi tosiaan liittyä lapsuusajan epävarmuuteen ja siihen, ettei mikään tuntunut vanhemmille riittävän. Omien lasten kohdalla muistan tuottaa pettymyksiä, painotan sitä, että ovat tärkeitä vaikka käytös välillä on perseestä. Koulunkäyntiin tulee panostaa, mutta kaikki ei päähän aina uppoa jos kiinnostus puuttuu, niin yritän tukea, vaikka aina ei kymppiä kokeista satelekkaan. Meinasin myös vaatia kotitöiden tekemistä, koska ite sain opetella kotoa muuttaessa kaiken, rahankäyttö mukaanlukien. Hyvät käytöstavat myös lähtee kotoa, ruokapöydässä ei perseillä ja ruokaa on tarjolla seuraavalla ruualla jos ei yksi varoitus mene perille ja joutuu pöydästä poistamaan. Yhteiset ruoka-ajat kotonaolevien kesken on kans semmoset mistä pidän kiinni :) Nykyään on niin kusipäisiä kakaroita, kusipäävanhempien kasvattamana, että mun muksuista ei mtn perseileviä apinoita tule :D

Se ois taas viikonloppu ovella. Isommat lähtee mummolaan ylläriyökylään, mä saan pikkuveljeni seuraksi sunnuntaihin asti :) Mukavaa ku tyttö menee jo seiskan aikaan nukkumaan ni jää illasta itelle (ja miehelle) aikaa. Kelien salliessa vois käydä jossain luonnossa liikkumassa, keväällä on ihana seurata heräävää luontoa ja muuttolintujen saapumista. Luonnosta mahdollisuus nauttia ennen ku se helevetin kesä alkaa, nyt jo odottelee talvea ku alkaa kesä olla liian lähellä :D Mitäs mammoilla viikonloppusuunnitelmissa?

Ninnu ja Mea aivan mahtavaa kuulla teistä, kyllä olette olleet ajatuksissa useasti :) kyllä on mahtavaa että Mea voi hyvin ja kasvaa hyvin! Ootko sä ninnu saanut sulatettua vähän erinlaisemman raskauden? Miten sä oot muuten voinu!
Meillä tää arki vaan porskuttaa, soseet aloitettu, yritetään kääntyä mahalleen mut aina vaan toi käsi edessä, jutellaan ja leikitään, siinäpä tää pähkinän kuoressa:)

Madonna kiva kuulla teistäkin:) täälläkin ois haaveissa baby#5 mut jää haaveeksi... Paljon onnea teiden prinsessalle❤️

Ihme yö, kaikki 3 pienempää huuteli vuoronperään jotain... Mut nukkuivat sentään 7 asti... Huoh väsy!!!!

Viikonloppu suunnitelmissa olis projekti kasvimaa, uudet mullat ja siementä kasvamaan:)

Aurinkoista alkavaa viikonloppua mamat!

Niin ja muut linja"karkurit" palatkaas kertomaan kuulumisia!! :)

Ai vitsi ku oiskin kasvimaa <3 Entisessä elämässä maalla mulla oli 300neliöö kasvimaata ja maakellarissa satoa sit säilöin! Oli niin ihanaa saada ruokaa omasta maasta, ehkä joskus tulevaisuudessa taas on siihen mahdollisuus :)

Mikähän tossa lapsiluvussa on? Millon sen tietää, että lapsia on sopiva määrä? Mikähän siinä on, että vaikka kuin järjellä käy läpi ja päättää jotain, niin silti saattaa takaraivossa kolkutella, että onko tää nyt tässä? Miks ei järki ja tunteet passaa yhteen... Aikaisemmin ku oli ajatus, et vaan noi kaks lasta tai sit neljä, mut ei missään tapauksessa pariton määrä. Sit takarajana oli toi 30v, mikä tulee ens vuonna täyteen. Nyt ku sterilisaation suunnitteluun aika, niin sen lopullisuusko sit alkaa painaa mieltä? Raha ei puissa kasva ja haluis lapsille tarjota muutakin ku eioota.. Vaikeita nämä siirtymät aina elämänvaiheesta toiseen. Eihän tuo yleensä auta ku järkeistää asiat ja niillä sit mentävä :) Tää on hyvä foorumi, et vaikka ei ketään kiinnostas nämä jorinat, niin johonkin voi asioita purkaa. Yleensä sitä saa asioihin useamman kannan ja etuna just se, et täällä on monenlaisia ihmisiä ja ihmiset suoremmin vastaavat netissä ku face To face :)

Warheart ei toi kovin kummoinen ole mut sen verta et ei tarvii vihanneksia kesäisin/syksyisin ostaa:) omenoita ja viinimarjoja saan hilloks/mehuks vuoden tarpeeksi ja metästä sit marjat ja sienet:)
Mäkin miettinyt et mikä se ois se "sopiva" lapsiluku:/ kyllähän 4 on jo paljon muttamutta... Mäkin sanonut et 30-v on se deadline lasten tekoon ja mulla se tulee 1,5 vuoden päästä täyteen, vaikea kysymys :)

Lol. Mikä tää 30 on :D mullakin takaraja, ja se meni nyt helmikuus umpeen :) tosin kyllä mä oisin kakkosen pyöräyttänyt silti, sillä mullakin oli päätetty et 0 tai 2 lasta. No hyvin suoriuduin, sain ne 2 lasta ennen ku täytin 30. Tiukalla tosin meni.

Mulla perustui johonkin tasalukuun toi kolmenkympin takaraja, sekä siihen, että kaikki riskit raskauden ja lapsen vammaisuuden suhteen kasvavat kolmenkympin jälkeen radikaalisti. Tuntuu tosiaan monella olevan sama takaraja :D

Eihän se ikä estä muksuja tekemästä, se on vaan numero... Jos asiat olis mennyt toisin enkä olis löytänyt elämäni miestä parinkympin kynnyksellä mielipide vois olla toinen:) kyllähän niitä terveitä lapsia ja äitejä syntyy 30 jälkeenkin siinä missä 30 allakin...

Takaisin