Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itsekin pitäis kyllä nyt ottaa itteensä niskasta kiinni ja alkaa syödä terveellisemmin, napsia vitamiineja ja liikkua enempi tabletilta elokuvien katselun sijaan. Ihan jo senkin takia että yleisolotila piristyis ja jaksais paremmin. Aina ei tietenkään tartte jaksaakaan, jos vaikka surkee yö takana.

Meillä oli lauantaina kastejuhla. Kaikki sujui hienosti ja iso kiitos miehen siskolle, joka melkeenpä yksin leipo kaiken ja tekikin upeita luomuksia eri sortteja. Lisäksi vielä uoeat kukka-asetelmat. Koitan laittaa kuvia, jos onnidtuu. Unohettiin tohinassa vaan ottaa ryhmäkuvat!! Harmittaa tosi paljon.

Pojalla oli tänään 4kk neuvola. Painoa 5210g eli uimaan päästään nyt, ja pituutta 56,5cm. Vähän taidetaan tulla jäljessä osaa lasketun ajan kieppeillä syntyneitä? Mutta 900g oli taas kuukaudessa lisää tullu painoa ja pituutta 3,5cm. Poika on ollu nyt taas tosi itkunen. Lussuttaa omia käsiään ja minunkin kättä sylissä. Mietin voisko jo olla hampaita kohta tulossa. Mitään ei kyllä mielestäni suussa näy vielä.

Itsekin pitäis kyllä nyt ottaa itteensä niskasta kiinni ja alkaa syödä terveellisemmin, napsia vitamiineja ja liikkua enempi tabletilta elokuvien katselun sijaan. Ihan jo senkin takia että yleisolotila piristyis ja jaksais paremmin. Aina ei tietenkään tartte jaksaakaan, jos vaikka surkee yö takana.

Meillä oli lauantaina kastejuhla. Kaikki sujui hienosti ja iso kiitos miehen siskolle, joka melkeenpä yksin leipo kaiken ja tekikin upeita luomuksia eri sortteja. Lisäksi vielä uoeat kukka-asetelmat. Koitan laittaa kuvia, jos onnidtuu. Unohettiin tohinassa vaan ottaa ryhmäkuvat!! Harmittaa tosi paljon.

Pojalla oli tänään 4kk neuvola. Painoa 5210g eli uimaan päästään nyt, ja pituutta 56,5cm. Vähän taidetaan tulla jäljessä osaa lasketun ajan kieppeillä syntyneitä? Mutta 900g oli taas kuukaudessa lisää tullu painoa ja pituutta 3,5cm. Poika on ollu nyt taas tosi itkunen. Lussuttaa omia käsiään ja minunkin kättä sylissä. Mietin voisko jo olla hampaita kohta tulossa. Mitään ei kyllä mielestäni suussa näy vielä.

Kattelin vaatekaappia ni miten on mahdollista että mun t paidat on jääny liian lyhyiksi pituudesta :o lähti nyt 5 Pussia uffiin kun ei mikään näytä hyvältä... kroppa sen verta muuttunut.. vieläki on kyl liikaa epä imartelevia kledjuja kaapeissa.. mut tästä on hyvä lähteä! Sain muutenkin makkarista siivottua koruni.. mulla oli tosiaan koru kaupan verran rihkama koruja ni säästin vähän ja loput vein rappuun 'saa ottaa' lapun kera ni meni kuulemma 5min kun tavarat oli hävinny :D toisen rojut on toisen aarre

Jemina, mä kanssa kylmän viileästi pakkasin muovipusseihin kaikki vaatteet ja kengät, jotka ei kirpparilla menneet kaupaksi. Ainakin 15 pussia, ellei enemmänkin! Kyllä vapautti ihanasti! Nyt vaan pitäisi koluta vaatekaappi vielä uudelleen ja mm. pakata mammafarkut ym. odottamaan uutta käyttöä ;)

Mitä hittoa? Vauva 3 kk on alkanut taas kakkaamaan ihan.koko.ajan!!! Siis vaippaa saa vaihtaa niinkuin alussa, ihan yhtenään. Mitä ihmettä o_O hermo menee!

Täällä käyty jälkitarkastuksessa. Olipa melkonen kokemus. Lääkäri ronkki alakertaa niin, että verta alkoi vuotamaan eikä saanut edes papanäytettä otettua. Eikä oikein saanut kysymyksiin vastauksia, ehkäisyyn ei ottanut mitään kantaa o_O
Mutta positiivistakin päivään mahtuu kun jätkä kasvaa hyvin: 5280g ja 58,2cm. Ikää kohta 8vkoa.

Tossa aamulenkillä tuli mieleen, et kohtahan taas siirrytään normaaliajasta kesäaikaan, prkl! Meinasitteko jotenkin valmistautua siihen? Itellä ollu tapana vähitellen laittaa muksuja aikaisemmin nukkumaan ja herättää aikaisemmin, niin ei mene rytmit aivan päin persettä. Esikoisen kohdalla sen virheen tein, että ei alettu rytmiä muuttaa, niin kolme tuntia päin persettä, vaikka tunnilla vaan kelloja siirretään. Ihan järjetöntä paskaahan toi veivaaminen on näin sähkövalon aikaan.

Paranemisia sairastelijoille! Meillä onneks selvitty parin päivän niiskuttelulla ja yskällä, vauva tosin vaikuttaa nyt räkäsemmältä.

Meillä kun ei ole kuin tämä yksi pieni, niin en usko, että tarvii mitenkään erikseen valmistautua. Toki unet alkavat pikkuhiljaa painottua yöaikaan, mutta aika harvallla tämän ikäisellä on oikeasti vielä tiukkaa rytmiä. Täysin eri juttuhan se on vähän isompien kanssa, kun nukkumaanmenoajat ja päikkäriajat joka päivä samat. Hyvä, että mainitsit, niin tajuan syksyllä paremmin ottaa asian huomioon. (Ja en ihmettele, jos jo nyt jostain syystä menisikin unet päälaelleen tunnin vuoksi)

Mä en kanssa tee vauvan kanssa mitään vaikka kello siirtyykin. Tähänkin asti ollaan ihan neidin tahdilla menty ja siinä klo 19-20 välillä alottaa yöunet. Ja heräilee aamulla 6-7.30 välillä, toki yöllä yhä syöden :)

Ihan turhaa mun mielestä nuo kellojen siirtämiset talvi - ja kesäaikaan.. :wtf: Miksei koko ajan vaan voisi mennä samalla rytmillä..
En usko että meilläkään tuo kesäaikaan siirtyminen vaikuttaa millään tavalla, (tietysti varmaan jos isompia lapsia olisi talossa), poikaa alkaa "automaattisesti" väsyttämään klo 19 aikoihin, ja yleensä klo 20 aikoihin ollaan yöunilla ja nukkuu putkeen yleensä 6.00 - 7.00 asti, ja silloin ensimmäinen syöttö :)

Meillä makkariaika vauvalla 19-07, aina samaan aikaan iltatoimet ja sit yöunille. Aamulla 6.50 laitan valot päälle ja yleensä seittemän pintoja vauva heräilee. Päivisin nukkuu ja syö millon mitenkin, mut kyl vähän voi jo ennustella, että kohta mennään unille. Vaikka ei isompia muksuja olis, ni kyllä mulla itellä on päivät rytmitetty, niin väkisin se vauvankin rytmi siinä muokkaantuis :) Mut mä oonkin kärsinyt kroonisesta unettomuudesta, niin tarkempi rytmi sopii mun kropalle. Onhan tässä välillä vähän haastetta kun tosiaan kolme lasta ja mies tekee vuorotyötä.

Takaisin