Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläkin yksi urheiluhullu ja tykkään myös syödä terveellisesti, mutta ekan lapsen jälkeen ollut vaikea löytää aikaa ja tasapainoa omien juttujen ja vauvan hoidon välille. Ehkä siihenkin vielä löytyy tasapaino. Tuntuu, että kotona on koko aika jotain tehtävää.. mut kummasti paremmin jaksaa, kun käy välillä liikkumassa :happy: Ruoan tekemisessä oon vähän luistanut ja mennyt helpoimman kautta vielä toistaiseksi. Painoa lähtenyt sen takia liikaakin, vaikka herkkuja syönyt.

Meille tuli flunssa :yuck: mies ja minä ollaan ihan tukossa. Neiti on toistaiseksi selvinnyt pahemmilta oireilta. Tukkoisuutta ja aivasteluahan meillä on muutenkin usein refluksin takia.

Hansu pikaista paranemista teille sinne, toivottasti vauva säästyy räkätaudilta!

Hyvä ruokavalio on kyl kaiken kaiken A&O, oppivat muksutkin heti terveelliseen elämään:) mulla nykyään ongelma et en syö tarpeeksi (kroppa siis säästöliekillä, painoa pitäis saada vähän viel (n10kg) pois niin olis niissä mitoissa kun ennen esikkoa.... Mikä avuksi?

Kiitti Äippä! :)

Parhaiten kilot lähtee, kun syö terveellisesti ja paljon sekä sopivan rankkaa lihaskuntoharjoittelua yhdistettynä riittävään palautumiseen. Pitää herkkupäiviä välillä niin pää ja kroppa saa tankattua. Liian vähällä ruualla vaan polttaa lihakset pois ja väsyttää ittensä. Asia mikä pitäis panostaa parempaan itselläkin nyt synnytyksen jälkeen. Ton tiedostaa, että jaksaisi paremmin kokonaisuudessaan, mutta silti tullut luistettua.:sad001

Onko teillä vauvat ollut flunssassa? Oliko raju? Kuinka hoiditte?

Esikoisella onkin molemmat korvat tulehtuneet :( ny antibioottikuurilla.

Tääll alkais kyykkykuukausi tänään :) herkkujen suhteen saanu ittensä kuosiin ja alkanut oikeasti huolehtii kaikkien vitamiinien ja hivenaineiden saannista :) ja ruoka paremmaksi :) Pirkka lehdessä ollut ny oikein urakalla hyvii reseptejä :) meillä oli koulutus jossa tää professori/tutkija oli kliinisen ravintotieteen koulun käyny ja hän kertoi että kroppa luopuu extrakiloista helpommin kun elimistö on tasapainossa ja suolistostahan se lähtee :) itte meinasin aloitella yhdeksän päivän ohjelmalla herättelee kroppaa. Detox ois toinen mutta en viitti sitä ny imettäessä tehdä :)

Mä en taas liiku liikkumisen ilosta, vaan ihan arjen mukana. Kyllä nää lapset pitää mut liikkeessä plus meil ei oo autoa niin kauppareissu menee ihan kropan voimalla. Ite harrastan enempi taiteit, eli oma aika (mikä oma aika?!?) menee sit luoden jtn tai lukien. Joku liikunnallinen harrastus vois ehkä kyllä tehä ihan hyvää, tanssi tms mut salille mua ei saa ikinä :D

Voih saini:( pikaista paranemista sinne!

Mulla jäänyt ruokailu loppuraskauden määriin, eli pieniä annoksia... Kun ei vaan masuun mahdu... Olisko alle 1000kcal/pv... 2-3xvko lihaskuntoo ja päivittäin hyöty liikuntaa tulee tehtyä...

Millainen makrojakauma sulla Äippä on? Miten voi syödä noin vähän o.O Pääpiirtein ku vetelee prodea gramma/elopainokilo, rasvaa 2grammaa/elopainokilo ja tavoitekalorimäärään asti hiilareita, niin pitäs puhti riittää, ainakin periaatteessa.

Mä en ite kaloreita laske, syön oman olon mukaan. Meillä ei syödä makaronia/riisiä/perunaa ollenkaan ja leipää lähinnä mies syö palan tai kaks päivässä, lapset joskus näkkäriä/hapista tai ruissatasia. Rasvana voi ja kookosöljy. Maitotuotteet normaalirasvaisina. Pääpaino ruuissa on aina kasviksilla ja ruualla on aina salaattia tarjolla, paitsi keittopäivinä kun kasvikset on keitossa. Aamut mulla lähtee käyntiin purkillisella rahkaa, sekaan kuohukermaa ja pakastemarjoja. Lounaana ruokaa niin paljon ku napa vetää ja sit illallisella sama. Vettä tulee litkittyä paljon, kahvia menee aamulla ja lounaalla, teetä millon mieli tekee. Herkkuja ei oikeastaan nykyään tee mieli, tulee sit ehkä vähän enemmän käytettyä aikaa kokkailuun jos jotain speciaalimpaa haluaa. Kaikesta tuppaa tulemaan niin paska olo jos miettii karkkia, sipsiä tms ku jää hiilarit niin matalaksi. Mä sit sluibailen noissa kasvislisäkkeissä, että monesti ihan broccolimixiä, wokkivihanneksia tms, jos en salaattia jaksa pilkkoa ni on noilla penskoilla onneks hampaat, että kokonainen porkkana, kurkkua isoina siivuina ja puolikas tomaatti ajaa salaatin asemaa hyvin :P

Millainen makrojakauma sulla Äippä on? Miten voi syödä noin vähän o.O Pääpiirtein ku vetelee prodea gramma/elopainokilo, rasvaa 2grammaa/elopainokilo ja tavoitekalorimäärään asti hiilareita, niin pitäs puhti riittää, ainakin periaatteessa.

Mä en ite kaloreita laske, syön oman olon mukaan. Meillä ei syödä makaronia/riisiä/perunaa ollenkaan ja leipää lähinnä mies syö palan tai kaks päivässä, lapset joskus näkkäriä/hapista tai ruissatasia. Rasvana voi ja kookosöljy. Maitotuotteet normaalirasvaisina. Pääpaino ruuissa on aina kasviksilla ja ruualla on aina salaattia tarjolla, paitsi keittopäivinä kun kasvikset on keitossa. Aamut mulla lähtee käyntiin purkillisella rahkaa, sekaan kuohukermaa ja pakastemarjoja. Lounaana ruokaa niin paljon ku napa vetää ja sit illallisella sama. Vettä tulee litkittyä paljon, kahvia menee aamulla ja lounaalla, teetä millon mieli tekee. Herkkuja ei oikeastaan nykyään tee mieli, tulee sit ehkä vähän enemmän käytettyä aikaa kokkailuun jos jotain speciaalimpaa haluaa. Kaikesta tuppaa tulemaan niin paska olo jos miettii karkkia, sipsiä tms ku jää hiilarit niin matalaksi. Mä sit sluibailen noissa kasvislisäkkeissä, että monesti ihan broccolimixiä, wokkivihanneksia tms, jos en salaattia jaksa pilkkoa ni on noilla penskoilla onneks hampaat, että kokonainen porkkana, kurkkua isoina siivuina ja puolikas tomaatti ajaa salaatin asemaa hyvin :P

Äippä uskoisin, että kaloreita saisi tulla melkeinpä tuplat ja varsinkin, jos terveellisesti syöt. :happy: Vaikka hiukan väkisin alkuun isompia määriä, jotta saisit tarpeeksi energiaa tarpeeksi. Mä sain tuloksia vasta, kun aloin syömään tarpeeksi (siis aiemmin) noin 2500 kcal päivä puhdasta ruokaa ja treeniä tuli 3-5vko aika rankkoja. Välillä lepoa ja herkkupäiviä vauhdittaan palautumista.

Ccix ei liikunta tietenkään kaikille oo se juttu ja kaikilla on omajuttunsa josta pitää. Se musta on hienoakin :happy: Kaikkien pitää tehdä sitä mistä tykkää! itelle liikunnasta on tullut tärkeää ja oli kamalaa, kun yhdessä vaiheessa en pystynyt liikkumaan samalla tavoin kuin ennen.

Vähän on jumissa tää foorumi.. Näköjään mullaki ekana ei viesti lähteny ja sit tuli tuplana...

Lisään vielä, et vitamiineja menee D:tä yhteensä 75 mikroa, möllerin tuplaa 2kpl, kalsium+magnesium puolikkaalla annoksella, monivitamiini ja c-vitamiinia nyt flunssakaudella :)

Mä syön siis ihan peruskotiruokaa, aamupala on ruisleipä+vihanneksia ja juusto/leikkele, lounas on yleensä salaatti+protsku+oliiviöljy kastikkeena, päivällinen samaa kuin muillakin ja ip sama kun ap... Välipaloja en osaa syödä eikä oo nälkäkään, leipää syön sen pari palaa päivässä, kahvia/teetä/vettä tulee vedettyä aikalailla ja herkkupäivä on lauantaisin... Mulla jäänyt radin ansiosta toi ruuan tarkkailu päälle...
Kaipa täs pitäis alkaa vaan syömään enemmän (vissiinkin pakon edessä)...
Oliskin joskus nälkä et sais syötyä enemmän ja jos pakolla syö niin tulee vaan paha olo...

Taidanpa ottaa soija-makarooniloitaa koht tupla annoksen;)
Lisäämpä vielä et vaikka syönkin (vissiin liian) vähän niin energiaa riittää vaikka muille jakaa:)

Punnitsetko/mittaatko ruuat? Öljylisällä saa ainaki helposti lisäkaloreita :) Kannattaa vaikka laittaa ihan ylös johonki syömisiään, eikä perstuntumalla vedellä. Fineli näytti uudistuneen, et sieltä löytyy ruokapäiväkirja. Saa kotitekosten ruokienkin kalorimäärät lasketuks tarkasti. Ja ei, en oo mikään vitun friikki joka jokaisen suupalan punnitsee, vaan mies ykköstyypin diabeetikko, niin on ruuan hiilarit hyvin tiedossa ja siinä sivussa helppo muutenkin katella makrojakaumaa :)

Vähän aikaa, kun laskee kaloreita niin saa käsityksen, kuinka paljon on tarpeeksi. Perusruoka on just hyvää ja hetken, kun totuttelee tarvittavaan ruokamäärään niin normaali nälkä palaa. Kun kroppa on säästöliekillä niin normaalia nälkää ei tuu ja kroppa pitää kiinni ylimääräisestä rasvakerroksesta sekä polttaa lihasta sen sijasta. Lihaksen kasvuun ja lihaskunnon parantamiseen tarvitaan ylimääräisiä kaloreita.

Mul ollu 2xradi niin sillon pitänyt mittailla ja punnata syömisiäni niin siks tiiän suht tarkkaan syödyt kalorit/hiilarit;) enää en kyl oo punninnut mut samoja määriä syön edelleen...

Mä oon jossain vaiheessa vetänyt itteni liian piippuun liian rankalla liikunnalla elämän tilanteeseen nähden eli samalla liikaa työ- ja kouluyhdistelmää sekä samaan aikaan syönyt liian vähän ja levännyt liian vähän. Niin aloin tutkimaan asiaa enempi. En siis oo mikään asian ammattilainen ja en ehkä osaa selittää kunnolla. Tiedän vaan, ettei kannata liian kauan mennä säästöliekillä, kun ongelmat voi sairasteluina tulla vasta myöhemmin.. Mutta ei tosta syömisestä kannata ottaa mitään stressiä varsinkaan näin pikkulapsen/lasten äitinä :happy: paras on tehdä pikkumuutoksia päivittäin ottamatta stressiä siitä.

Hansu näinhän se on:) pitää ruveta pitämään päiväkirjaa syömisistä niin näkee tarkkaan mitä mä syön... Huomenna syönkin sit 1500 kcal,siihen tähtään;)

Takaisin