Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse olen yh nykyään ja olisi kiva tietää mistä ne maagiset rahat tulee.
En haluaisi palata syyskuussa töihin ja laittaa pikkuista hoitoon, mutta kotihoidontuella ei eletä. Toisaalta mua ei yhtään innosta ajatus elää "muiden siivillä" vaan sen takia, että haluan tarjota lapselle pidemmän ajan kotona.
Haaveena ja tavoitteena onkin päästä opiskelemaan syksyllä, jotta voin vaihtaa alaa.

Mulla maagiset rahat tuli Kelasta ja kyllä jäi säästöönkin sillon rahaa reilusti, toisin ku nyt, vaikka menot jaetaan puolison kanssa. Kotihoidontukea maksetaan just siks, että lapset hoidettaisiin pidempään kotona, koska päivähoito on niin kallista kunnille. Sehän on vaan murto-osa mitä asiakas siitä touhusta maksaa. Jokaisen oma asia sitten, jääkö "siipeilemään" kuin pitkäksi aikaa, mulle se maistui kyl yh:na rahallisesti erittäin mukavasti, töissäkäynti ei näennäisesti tuloja kasvattanut. Suomessa on erittäin hyvät tuet ja niitä ikävän paljon käytetään hyväksi, koska pienipalkkaiselle alalle ei välttämättä rahallisesti kannata lähteä työtä tekemään :( Tämä mun mielipide, jollekin sama raha toki ei riitä elämiseen, mut eiks se niin menny, et ei ne suuret tulot vaan pienet menot... Saa sitä taas senttejä kohta laskea, mut on se sen arvoista, ettei päiväkotiin tarvii muksua vielä laittaa.

Semmoinen tuli tässä mieleen, että millä nimillä teillä kutsutaan vanhempia? Meillä siis esikoinen ja minä oon yleisimmin äiti, joskus myös äitee tai äiree, mies on iskä tai isi ja mukahauskana juttuna myös isis.

Ei noilla kelan tuilla kyl rikastumaan pääse, jakainen lati menee ihan perus elämiseen... Itse jo "siipeilly" sen 5-v ja vielä meinaan 3-v siipeillä! En kyl meinaa lapsia pienenä hoitoon laittaa... Kouluun ajattelin lähtee vuoden/2 päästä... Kun vaan keksis mitä mä haluun tehdä:D
Eikös noihin kelan tukiin saa yh korotuksen? Ja varmaan (en varmaksi kyl tiiä) mut toimeentulotukea/asumistukea?

Mua kutsutaan äipäks/äidiks ja miestä isiks/iskäks:)

Aurinkoista sunnuntaita kaikille!

Mamma, mami tai äiti oon, välillä ihan omalla nimellä kutsuvat. Miestä kutsutaan omalla nimellään, isiksi välillä sanotaan vauvalle.

Yksinhuoltajana saisin täyden asumistuen, yh-korotukset lapsilisään, elatusmaksut ja kotihoidontuen hoitolisineen. Onhan se paljon rahaa. Kyllä nykyäänkin menee rahaa säästöön, pakko se on jotain hätävaraa löytyä lapsiperheessä.

Ei pitäisi kirjoittaa väsyneenä...
Se, mitä tarkoitin (ja jota en näköjään osannut ilmaista), oli että haluaisin olla lapsen kanssa kotona, mutta niillä tuilla mitä olen etukäteen katsonut, ei siihen ole varaa. Pitää siis tarkistaa asia.
Olen elättänyt itseni 17-vuotiaasta lähtien ja olen aina ajatellut elättäväni itse itseni. Sen takia itselle tuntuu omituiselta elää tukien varassa vanhempainvapaan jälkeenkin. Arvostan kaikkia vanhempia, jotka eivät heti palaa työelämään, vaan jäävät lapsen kanssa. Itsekin niin haluaisin tehdä, mutta pelkään ettei siihen ole varaa.

Kyllä yksinhuoltaja todellakin "tienaa" kotonaolemisella. Sitte pitää olla jo isoja lainoja että tuista ei ole hyötyä tai todella kallis elämisen maku... Asumistuki on yks semmonen joka vaikuttaa tosi paljon ja hoitolisää saa tietenkin. Aina paremmin jos ei ole toista tienaamassa koska hoitolisä vähenee puolison tukien myötä. Elatusapua pitäis kans saada, joko isältä tai jos isältä ei heru niin kelasta (kai?) Tosin mä olin noiden muiden kanssa kotona vaikka mies tienas niin "hyvin" että kaikki oli minimissä ja se joi kaikki meidän rahat. Sillon tosissaan laskettiin senttejä että saa ruokaa seuraavaan rahapäivään ja käy kaupassa ennenkuin mies vie taas ne rahat... Kun jätin miehen ni herranen aika... En oikeasti ollu tajunnu miten paljon rahaa tulee kuukausittain. Lapsille pystyi ostamaan uuden paidan ja polkupyörän jne! Toki olin jo oppinut ostamaan säästeliäästi. Auto ei ollu mikään öky vaan tavallinen opel zafira... Kalleinta siinä oli huolto kerran vuodessa. Uusisin sohvan, sängyn jne nyt taas parisuhteessa ja kyllä pitää tarkemmin laskea taas ihan kaikki...

Hei täällä oli muillakin nuo britaxin motionit niin osaako kukaan sanoo käykö niihin jonkun muun merkkinen kantokassi kun britaxin oma? Uutena en raski ostaa kun tuskin kovin paljon tulee sitä käytettyä kun on erikseen toiset vaunut mutta britaxin kassia en oman seudun kirppareilta tai kirppis sivuilta oo löytäny niin mietin jos joku muun merkkinen sopisi

Joku taisi täällä puhua/kysyä ehkäisystä, itse sain e - pillerit kokeiltavaksi, mutta sanoin että saa nähdä tuleeko kokeiltua, mulle kun ei meinaa mitkään pilleri merkit sopia.. Ehkäisykapseli/kierukka on mietinnässä. Kondomia käytetään silloin tällöin, mutta enimmäkseen luotetaan "varmoihin päiviin", tiedostaen kumpikin että raskaaksi voi tulla ja tulee jos on tullakseen. :) miehellä kyllä kovempi vauvakuume kuin mulla, totesi melkein heti pojan syntymän jälkeen, että hänen puolestaan voisin jo uudestaan olla raskaana :joyful:

Talvitintti, jos ei kapseli/hormonikierukka on mietinnässä, niin sitä ennen kannattaa kyllä kokeilla minipillereillä, jos on niin ettei pillerit ei meinaa sopia. Kapselissa ja kierukassa meinaan on samaa hormonia kuin minipillereissä, niin tietää jo etukäteen, että sopiiko vai eikö eikä mee rahaa hukkaan kun ovat kuitenkin hinnakkaita.

Itse alotin just minipillerit, vaikeinta siinä on se muistaminen :wideyed: Nyt varsinkin kun päivärytmi on mitä on, niin ei vaan meinaa ajoissa muistaa. Mut yritän nyt pärjäillä muutaman kuukauden testatakseni sopivuutta ja vaihtaa sitten todennäköisesti kapseliin, niin ei tarvii huolehtia. Meille kun ainakin näin alkuun riittää yksi lapsi :)

Mulla oli edellisen jälkeen hormonikierukka joka ei sopinut mut nyt nää mini-pill pillerit sopii... Voin näitä suositella;)

Mulla myös minipillerit. Otan ne ite aina iltaisin, melko hyvin ne pitää vaikkei samalla tunnilla ota. Niissä kuitenkin ohjeissa on se 12 tunnin vara... Mulla vei aiemmin minipillerit vuodot kokonaan pois ja se sopi paremmin kuin hyvin mulle.. Mulla on siis runsaat vuodot.
Ja yhdistelmien kanssa sain raivohepuleita... Näiden kanssa en oo saanu. Hiukan vaarallisia lihavalle mut toivotaan ettei tuu mitään. Mut kierukassa ei vissii paino vaikuta?
Harmi ku tän kännysovelluksen kanssa ei näe muuta infoa kun en millään muista muiden pienten ikää ni aina pohdin ku joku kirjottaa että oliko tää nyt joulukuun, marraskuun vai tammikuun vauva :D

Hups, sain siis tosiaan minipillerit kokeiltavaksi enkä e - pillereitä :grin pistetään huolimattomuus vauva - arjen piikkiin :p

Mites muuten kun poika sai tuon rota- rokotteen perjantaina ja nyt on edelleen aika väsynyt, on virkeänä ehkä noin tunnin ja sitten alkaa väsykiukkuamaan ja pitää laittaa nukkumaan. On paljon nukkunut varsinkin tänään. Millaista muilla on ollut? Meillä on ollut pahojen mahavaivojen yhteydessä veriviiruja kakassa, semmosta kirkasta. Lääkäri totesi vaan ei ole vakavaa, vauvoilla menee yleensä itsestään ohi jos on joku tulehdus tai sitten vaan johtuu kypsymättömästä suolistosta.

Mulle sanoi lääkäri hormonikierukasta, et ei kerro sopivuutta, vaikka ei muut pillerit kävisi, koska hormoni tulee niin paikallisesti. Mulla kyl määrättiin se runsaisiin vuotoihin, et onneks sain sen sillon ilmasiks, koska oli aivan paska ja tuli lopulta pois menkkojen aikaan :( Nyt sterilisaatiota odotellessa kumilla mennään, saa nähä kuin kalliiksi odottelu käy ;D

Meillähän oli tossa muutama päivä sitten pari päivää pelkkää nukkumista, ihmettelin kovin mut kyl se sit ohi meni. Nyt ei nukuttais taas ollenkaan. Yökin meni kitinän ja ritinän kera...

Täl naisel on nyt vissii tulehdus toosas. Kipee on.. onneks huomenna lekuri. Oon kade teille jotka on seksii harrastanu. Alan olee kiukkuinen...

Takaisin