Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitä mun vauvalle on tapahtunut. Olen jo aiemmin täällä kummastellu niitä hyviä yöunia,23-7. Nyt yhtäkkiä viimeyönä nukuttiin 22-08.30 (ei herätty välillä), syötiin ja nukkumaan taas 10.00 nukku melkeen tunnin. Sit syötiin ja leikittiin ja sit taas puolen päivän jälkeen nukkumaan melkeen tunnin.. Sit syötiin ja leikittiin ja meni kolmelta ulos nukkumaan, nukkuu edelleen! Ööööö? Ei mitään oireita että olis kipeä, hereillä on vilkas ja äänekäs, ei nyt koko ajan iloinen mut suurimmaksi osaksi kyllä... Mitä ihmettä?? Mulla on itkuhälytin (vanhassa puhelimessa wifi-yhteydellä mun tablettiin) ja välillä kyllä ynähtelee niinku ennenkin, mut siis nukkuu hyvin kuitenkin... Kävikö joku vaihtamassa mun vauvan vai ollaanko tulossa kipeeks :O

Oon lukenu, että kasvupyrähdyksen aikana vauva voi nukkua normaalia enemmän. Kai syö, pissaa ja kakkaa kuitenkin normaalin verran?

Täällä oltais iloisia, jos painoa tulis lisää, mut mielellään lihaksina. Taidan olla laiha läski tällä hetkellä. Raskauskilot oli poissa jo 2 vkoa synnytyksestä. Syödä pitää koko ajan, kun nälkä kurnii. Kai toi poika sit imee musta kaiken energian :) mahan löysyys ärsyttää, ja se että en jaksa / muista tehdä asian eteen paljoakaan. Koliikkivauva vie kaiken ajan ja ajatukset. No, ehkä mä iloitsen sit siitä, että sainpa pitää ihan ok kropan näinkin pitkään, kun tällä iällä vasta vauva tuli :)

Ihan on muuten normaali... Kakkaa kaksikin kertaa päivässä... Pissaa on aina vaipassa kun vaihtaa. Nukkuu vaan paljon enemmän... Ihan hurjaa. Herätin kolmen tunnin nukkumisen jälkeen, nyt leikkii ihan normaalisti, syötiin justiinsa....

Meillä tyty nukkuisi vaunuissa päivällä vaikka kuinka pitkään ( sisällä on aina nukkunut pikkutorkuja max tunnin unet) eilenkin kävin jo 4h jälkeen ottamassa vaunut sisälle kun edelleen veti sikeitä. Sitten herättiinkin yöllä 3kertaa normaalin 1kerran sijaan. Kiva ois antaa nukkua niin sais itsekkin oltua esikoisen kanssa ja tehtyä kotitöitä mutta ennemmin silti otan kunnon yöunet kerran niihin vaikuttaa

Meillä tyty nukkuisi vaunuissa päivällä vaikka kuinka pitkään ( sisällä on aina nukkunut pikkutorkuja max tunnin unet) eilenkin kävin jo 4h jälkeen ottamassa vaunut sisälle kun edelleen veti sikeitä. Sitten herättiinkin yöllä 3kertaa normaalin 1kerran sijaan. Kiva ois antaa nukkua niin sais itsekkin oltua esikoisen kanssa ja tehtyä kotitöitä mutta ennemmin silti otan kunnon yöunet kerran niihin vaikuttaa

Me oltiin tänään vaunuilemassa reippaasti kahden tunnin lenkki :) laitoin kyllä itselleni liikaa vaatetta, kun olin aivan hikinen kun päästiin kotiin ja unohdin ottaa vesipullon mukaan, joten jano oli kamala.

Mulle repsahti esikoisesta maha aivan täyteen raskausarpia. Aluksi ne häiritsi paljonki ku olivat nii punaisia, mut aika äkkiä ne siitä vaalenee, enkä nykyään kyllä häiriinny niistä enää yhtään :) Löysää nahkaa ja läskiä löytyy myös, parikymppisenä ennen lapsia painoin n. 60kg, nyt vaaka näyttää 74kg. Olis kiva jos sais edes semmosen kymmenisen kiloa sulamaan pikkuhiljaa. Mutta en oo aatellu hirveitä paineita ottaa, tärkeintä on vaan et voi hyvin :)

Warheart, samaa mieltä palautumisen suhteen. Itseään kohtaan on (melkeinpä joka asiassa) niin kriittinen. Jos jollakulla toisella näkee ylimääräisiä kiloja, löysää ihoa, raskausarpia ym, niin ajattelee että so what? Mutta omalla kohdalla peilikuva ei miellytä :meh: Toisinaan yritän juuri muistaa arpia ja löysää ihoa tuijotellessa, että on oma kroppa tehnyt hienon työn kantamalla pientä elämää 9kk + synnytys.

WopWopilla on asenne kohdillaan! :)

Just sanoin miehelle et ei sekää et kroppa ei oo ennallee mut tää hiton jälkivuoto.. ma tulee 10vko täyteen.. oon kypsänä.. onko kellää muulla enää? Ja kestikö kellää näin kauaa tai kauemmin? Googletin ni jollain oli kestäny sen 12 vkoa... mietin voiko asialle tehä jotn.. en usko et mitään on kohtuun jääny kun ei oo mitää muita oireita

Mullakin on tullut taas jotain ihmevuotoa :eek: Ei oo mun mielestä normaalia kuukautisvuotoa, kun tulee toisena päivänä enempi ja toisena vähempi.. Yli viikko sit tuli ekan kerran ja tänään taas. Noin kuukausi aiemman kerran vuodellut. Kohta 12vko synnytyksestä ja kohtu ultrattu eikä ollut mitään jäänyt.. Voiko menkat tulla jotenkin pitkinä ja epäsäännöllisinä synnytyksen jälkeen?

Luulis että menkat voi olla tosi ihmeelliset synnytyksen jälkeen. Kaikki ne hormonit yms, niin kumma olis jos ei vaikuttais.

Mä kyllä sanon et ihme on jos ei mulla menkat kans ala parin vkon päästä. Ollu semmoset olot että ovis olis ollu. Ja mä kun niin toivoin et menkat pysyis poissa pitkään :( Onko muilla imettäjillä menkat tullu missä vaiheessa? Nyt tai ennen..

Mites, missä vaiheessa vauva hoksaa että sillä on kädet? Pari viikkoa on kyllä imeä lutustanut käsiään niin että välillä on etusormi turvonnut ihan makkaraksi o_O mutta muuten ei ole kyllä käsien olemassaoloa huomannut. Kauheesti odotan jo ettäalkais tarttumaan :) ja tyttö meillä siis 12vk

Hansu mulla ihan sama juttu!!!! Tää on kyl nii hanurista.. treenatko lp lihaksia? Oon sen huomannu et kun niitä treenannu ni tulee voimakkaampaa vuotoa.. sanoko ne lekurissa et vois antaa keltarauhas hormoni kuurin et vuoto loppuis tai mitään??

Menkat voi olla monella sekaisin synnytyksen jälkeen... varsinkin jos imettää, mutta muutenkin voi olla.
Mun ekat kuukautiset oli jotain ihan JÄÄÄTÄVÄÄ... ne kesti kaks viikkoa, vuosin ku seula, lopussa tuli sillee; tänään ei vuoda- jeeeee ne loppu....! Huomenna: AAAAARG Alkoiko ne uudelleen?!?!? :D
Meillä omituinen pikkuherra edelleen, sen päivällisen unen jälkeen ei oikeastaan sitte nukkunutkaan koko iltana, sellasia silmällisiä otti kahdet ! Sit hän alkoikin sammumaan jo tossa ennen kymmentä, nyt on jo nukkumassa. Mielenkiinnolla odotan mitä yö/aamu/pari seuraavaa päivää tuo tullessaan... :O Eikä edelleenkään ollut yhtään kipeän oloinen, iloisena leikittiin pitkät tovit tuolla matolla. Oikein ku yritettiin ni hän sai pari kertaa kiinni lelustakin ja tunki sen suuhun ihan into soikeena. Mahalleen hän ei selältään ymmärrä lähteä kääntymään, kyljeltään yrittää kyllä, mut käsi ei jotenkin kuulu joukkoon :D Pääkin painaa vähän liikaa :D
Selältään kun käsistä vetää, ni aika hyvin ottaa jo pään mukaan ja hänestä tää leikki on ihan mahtavaa. Ääneen me ei vielä naureta, vaikka pari kertaa on vahingossa meinannu hörähtää... Leluja heilutellaan kovaa vauhtia kyllä. Ikä 11 vko.

Menkat voi olla monella sekaisin synnytyksen jälkeen... varsinkin jos imettää, mutta muutenkin voi olla.
Mun ekat kuukautiset oli jotain ihan JÄÄÄTÄVÄÄ... ne kesti kaks viikkoa, vuosin ku seula, lopussa tuli sillee; tänään ei vuoda- jeeeee ne loppu....! Huomenna: AAAAARG Alkoiko ne uudelleen?!?!? :D
Meillä omituinen pikkuherra edelleen, sen päivällisen unen jälkeen ei oikeastaan sitte nukkunutkaan koko iltana, sellasia silmällisiä otti kahdet ! Sit hän alkoikin sammumaan jo tossa ennen kymmentä, nyt on jo nukkumassa. Mielenkiinnolla odotan mitä yö/aamu/pari seuraavaa päivää tuo tullessaan... :O Eikä edelleenkään ollut yhtään kipeän oloinen, iloisena leikittiin pitkät tovit tuolla matolla. Oikein ku yritettiin ni hän sai pari kertaa kiinni lelustakin ja tunki sen suuhun ihan into soikeena. Mahalleen hän ei selältään ymmärrä lähteä kääntymään, kyljeltään yrittää kyllä, mut käsi ei jotenkin kuulu joukkoon :D Pääkin painaa vähän liikaa :D
Selältään kun käsistä vetää, ni aika hyvin ottaa jo pään mukaan ja hänestä tää leikki on ihan mahtavaa. Ääneen me ei vielä naureta, vaikka pari kertaa on vahingossa meinannu hörähtää... Leluja heilutellaan kovaa vauhtia kyllä. Ikä 11 vko.
Kauanko sulla oli taukoa jälkivuodon ja menkkojen suhteen?? Et mistä tajusit että on jo menkat eikä jälkkärit..? Ja loppuko ne menkat sit sen 2vko jälkee iteksee?

Mullakin on tosi paljon raskausarpia, joista suurin osa tuli ihan yllätyksenä, olivat siellä vauvamasun alareunassa piilossa ja itkuhan siinä pääsi kun kotiutumisen jälkeen katsoi itseään peilistä :sorry: Mies kyllä halasi ja lohdutti ja jotenkin löysi ne oikeat sanat, eikä sen jälkeen niin pahalta tuntunut. :Heartred Kyllä välillä itsekseni niitä murehdin, en tosin niin suuresti. :rolleyes: Sitä paitsi, pitää antaa aikaa, ne arvet kyllä vaalenee! Perintötekijöistähän se on pitkälti kiinni, omalla äidillä tullut kans paljon arpia, mutta vaalentuneet huomaamattomiksi, joten toivoa mullakin on. Vaikka tietysti lapsen saanut paljon vanhempana, eikä iho samalla tavalla enää uusiudu. Bikinejä kyllä kehtaan käyttää raskausarpien kanssa, mutta ylimääräistä rasvakudosta on sen verran, että biksut on kaapissa kunnes painoa oon alemmaksi saanut hilattua :joyful:

Niiinu, sä oot vielä melko nuori, joten ihokin uudistuu ja palautuu helpommin kuin vanhempana, joten älä vielä anna masennu! Ne kyllä varmasti nykyisestä haalistuu :happy:

Tänään oli neuvola, jossa kaikki aikalailla kunnossa. Poitsu oli valvonut jostain syystä koko aamupäivän, ainakin kolme tuntia (normin tunnin hereillä olon sijaan) ja oli hereillä vielä päästyämme neuvolan parkkikselle. Sillä matkalla kun päästiin sisälle ja oikeaan huoneeseen, niin kerkes sit simahtaa. Ja hirveet raivarithan sitä sit tuli kun joutui pois kopastaan mitattavaksi, voi reppanaa :happy: Sen jälkeen mentiin mummolaan syömään, jossa sit nukkukin koko siellä olon ajan, joten ei nuo isovanhemmatkaan päässeet höpsöttelee olleskaan :grin Mitat tänään oli 58,8cm, 5730g ja py 41 cm. Lauantaina pojalla tulee 10 viikkoa täyteen :)

Pari päivää sitten manaamani kiukkuilut on vähentynyt, onneksi! Huomaa kyllä että pojan ääntelyyn on tässä ihan viime päivinä tullut selkeitä sävyeroja. Välillä hyristään ja kujerretaan niin iloisesti ja välillä sitten ollaan niiin käskyttävän kuuloista, että "vää väää vää, antakaa mulle huomioo!" Niin söpöä kun kulmat kurtussa tuijotetaan ja koitetaan komentaa :p

Juu, olkaa nuoremmatkit armollisia itellenne. Raskauden aiheuttamien muutosten myötä. Bikineitä saa käyttää muutkin kuin tikkulaihat mallit ja tosi tv-tähdet ;). Mulla ei oo kokouimapukua ja mietin kaksosasen uikkarin päälle laittamista vauvauintiin lähinnä, että saako uimahalliin mennä kaksosasessa..??? Ja tietty tuo mun sektioarpi on aika punakka mutta eikai sen näkyminenkään oo este? Itseäni ne ei haittaa.

Mulla edelleen välillä tuntuu oudolta kohdun ja peräsuolen seudulla hölköttely ja joskus yskähdyksetkin. Vatsalihaksethan meni varmaan poikki joten vatsa on vähän semmonrn epämuodostuneen näkönen, mutta ei se haittaa. Auttaa myös kun mies on ihana ja kehuu persettä ja muuta mitkä ei niin pahasti oo kärsineet. Käytän kotona lököhousuja ja kylillä äitiyshousuja. En oo vielä koittanu etes normifarkkujani että meniskö. Luulen että tuntuis vähän turhan piukoilta.

Tämä viikko on ollut kamalaa hulinaa. Täällä on miehen sisko miehinen ja appivanhemmat ja tänää lappo muistakin vieraita. Miehen sisko on tehny aivan uskomatyoman hienoja kukka-asetelmia ja leiponut... Huomenna tai siis tänään siivotaan ja lauantaina olis pojan kastejuhla. Isot kinkerithän näistä nyt sitten tulee, mutta kerrankos sitä.

Poika nukkuu joitain öitä ihan ookoo ja alkuyön omassa sängyssäkin. Nyt otin sen taas syönnin päälle keskellemme kun kuulettiparahtelevan vähän väliä vatsapuruja. Oli paskonut ja kussut tätinsä päälle mun kauppareissun aikana. Heheh.

Vieläkö Tytsyllä koliikki vaivaa? Eiköhän sen pitäis pikkuhiljaa helpottaa? Entäs Air4m, onko tilanne helpottanut? Meillä välillä tulee noita vatsanpuruja ja välillä menee hyvin. Ummetusta oli nyt taas pari päivää ja eilen tosiaan sonti sitten ties kuin monet kerrat. En tiiä edes kun en tainnit eilen itse yksiäkään vaippoja vaihtaa! Hoitajia nyt piisaa päiväaikaan ja oonkin nauttinut, kun saa tehdä itse muutakin kuin vauvanhoitoa.

Ja vauvakuumeesta. Ei mulla ehkä vauvakuumetta sinänsä oo, mutta kyllä musta tuntuu, että kaiken härdellin, väsymyksen ym uhallakin voisin silti ryhtyä tähän uudestaankin... Mutta väliä sais olla 4-5 vuotta ja sitten olisinkin jo päälle nelikymppinen.. Että ehkä ei sitten enää kumminkaan. Ja miehelle taitaa yksi lapsi riittää. No, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Tosta jälkivuodosta tai no mun tapauksessa menkoista... Vuodan joka toinen viikko, koko viikon ja PALJON. Että ottaa kupoliin. Hyvin toimii ehkäisynä, kun kokoajan vuotaa eikä muutenkaan löydä saumaa seksille...

Lisäksi finnit, rasvaletti ja armoton ketutus... Kyllä lämpimästä suosittelen tätä kapselia, juu.. Ja puolvuotta pitäis katella sopiiko vai ei.

Ai niin... Ennen ei oo ollut mtn särkyjä. Nyt menkkojen aikaan alaselkä yhtä kipee ku ois synnärille lähdös. Huoh.

Jemina mulla kans jälkivuoto kesti n. 10 viikkoa ja sut hiipu ja meni ehkä pari päivää niin alko täysverinen vuoto menkkaselkäsäryn kera! Eli suoraan jälkivuodosta menkat, jihuu. Sattui olemaan neuvola eilen ja oli sitä mieltä että varmaan menkat jos vuoto selvästi eroaa jälkivuodosta, ja sanoi että voi seuraavat menkat silti tulla taas pitkän tauon päästä. Mäkin imetän siis.

No mulla menkat alkoi kun aloin pillerit uudelleen... Kyllä se ero oli ihan selvä. Jälkivuoto oli kuitenkin lopussa pienempää kuin menkat. Menkat kun alkoi, ja kuukuppia kun pidin niin piti parin tunnin välein tyhjentää. Eli joo, menkat :D
Loppu ne tietty ku pillerit alkoi vaikuttaa. Vielä silti parina päivänä tullu paperiin pyyhkiessä punertavaa...

Takaisin