Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kyllä mielestäni otettiin isääkin mukaan odottaessa. Toki paljon oli aina ns isään liittymätöntä jorinaa mutta kyllä osallistumaan pääsi. Nyt vauvaneuvoloissa kun isä on ollut mukana olen vasiten jättäytynyt vähän taka-alalle, puhunut toki mutta isä on pitänyt vauvaa ja riisunut tarvittaessa yms. Että kun vauva on jo valmiiksi isällä niin isää ei oikein voi ignoorata :) 3 kk neuvolassa pitäisi olla molempien ja taas joku voimavarakysely täytettynä. Meillä oli viimeks niin hauskaa sitä täyttäessä, saa nähdä vieläkö naurattaa ;D

Sanokaas pitäiskö huolissaan olla... synnytyksestä tasan 2kk, viikoissa 9vkoa. Ja vuodan edelleen. Välillä vaan tuhruttanu mutta missään vaiheessa oo mitenkään runsasta ollu. Nyt yhtäkkiä sit horahti siten että siteellä mitään mahiksia pitää :( jotain hyytymiäkin oli.

Muuten tääll arki menee suht hyvin. Tissimonsteri nukkuu vieressä yöt ja kasvaa hyvin
Mulla 10 vkoa alkaa ja edelleen myös vuodan. Välillä enemmän välillä vähennän.. mutta kun ei oo mitm hajuja yms niin en ole huolissani.. vituttaa vaan :D

Meilläkin ollut puhetta, että jos saisin töitä ensi syksynä/keväänä, niin mies voisi jäädä kotiin. Luokanopena mun työpäivät olis kuitenkin 8-14 välillä + palaverit, vanhempaintapaamiset sekä suunnitteluun menevä aika, jonka voisin viettää kotonakin. Riippuen nyt siis siitä, että raaskinko mennä töihin ja saisinko paikan. Seuraavaa lasta ja vanhempainrahakautta ajatellen olis hyvä käydä välillä töissä. Ei tulis sitten niin pitkää väliä pois työmarkkinoilta. Muutenkin taitaa rahallisesti olla pakko käydä välillä vähän töissä, vaikka me toinen lapsi aika nopeaan haluttaisiinkin.

Onko vinkkejä meidän pojun masuvaivoihin: cuplatonia annetaan joka ruokailuilla ja yöt, aamut ja päivät menee oikein mukavasti. Mutta iltaisin alkaa aina kauhea itku ja mahanvääntö. En ole huomannut, että se olisi mistään syömästäni, koska ongelma on aikalailla jokapäiväinen ja ruokia syön vaihtelevasti. Lisäksi esim. ruisleipä, maito, kahvi tms. ei sitten kuitenkaan yöllä tai päivällä itketä. Voiko johtua d-tipoista? Ne annan yleensä iltapäivällä joka päivä samoihin aikoihin. Vai mistä? Kokeilenko olla pari päivää ilman d-tippoja?

Airam cuplaton taitaa myös hidastaa kakkaamista eli harvemmin tulee. Me lopetettiin cuplaton lopulta kun kakkaa joutui niin kovin vääntämään ja sit ilman cuplatonia onkin nyt mennyt paremmin. 2-3 vko sitä käytettiin. Vauva nyt reilu 8 vko

Onko teillä kokemuksia lentomatkoista vauvojen kanssa? Jotain erityisen kätevää tai jotain mitä välttää / ottaa huomioon? Ei oo vielä matkaa varattu mut tän vuoden aikana ois tarkotus lähteä miehen kotimaahan

Meillä cuplaton kyllä auttoi kakan tulossa että taitaa olla vähän mikä kellekin sopii. D-vitamiinit ei taas sitte sopineet. No nyt ei ees käytetä kun menee maitoa niin paljon...

Meilläkin d-vitamiinitipat aiheutti kamalat mahavaivat, suihke ei mitään ja imeytyykin tehokkaammin kun tipat :) Eihän siitä haittaa ole jos koittaa d:t jättää hetkeksi pois, jos auttaa mahavaivoihin niin sit vaihtaa toiseen d-vitamiinivalmisteeseen.

Kokeile air4m antaa d-tipat aamusta, niin tällöin mahdolliset masuvaivat tulisi aiemmin päivästä eikä illasta jos johtuvat vitamiinista.

Meillä cuplaton auttaa mahanpuruihin selvästi. Ja kakkaa tulee silti joku 3-6 krt päivässä. D-vitskut vaihdettiin semmoiseen missä on maitohappobakteeria kanssa, en tiedä onko apua, ehkä. Neuvolassa sanottiin että voi mennä monta viikkoa ennenku alkaa vaikuttaa. Nykyään ei enää niin paljon ilmavaivaa ainakaan kun näillä menty.

Refluksiin on nyt käytetty 3 päivää sakeuttajaa ja se on ihan parasta! Sotkusta ja hankalaa käyttää (vinkkejä miten toimitte sen kanssa otetaan vastaan), mutta nyt vauva on ekan kerran nukahtanut sänkyynsä itse ja vaunuissakaan ei huuda lähtiessä. Muuten ei nuku kuin mun sylissä tissillä. Maidotonta linjaa koitan nyt kanssa, katsotaan ens viikolla alkaako vaikuttaa. Mutta iltaitkuihin tai siis nukahtamiseen tuo sakeuttaja on ollut ihan pelastus! Gaviscon resepti odottaa vielä, en haluis lääkitä ja kun se voi aiheuttaa sit taas ummetusta.

On tämä välillä vähän rankkaa... Jaksamista kaikille muillekin itkuisten vauvojen äideille.

Kiitos vinkeistänne. Jätin nyt tänään D:n antamatta, maitohapot annoin silti. Ja cuplatonia. Jos alkaa helpottaa, pitänee vaihtaa vitamiinimerkkiä. Kumma vaan jos se vasta nyt alkaisi masua vaivaamaan... Jos ei muutosta näy, pitänee kokeilla jättää cuplista pois, että miten se vaikuttaa.

Meillä on niin karseet lainat ja muut taloon liittyvät menot, että ei saumaa jäädä kotihoidontuelle. Mun vanhempainvapaa loppuu 27.9. Miehellä alkaa n. 1,5kk isyysvapaa lokakuun puolivälissä. Tuohon väliin ja joulukuuksi oon jo kysyny jos mun äiti tulee hoitaan poikaa. V. 2017 alussa poika pitäis saada hoitoon. Ajattelin aluks 1/2-1v kokeilla tehdä neljäpäivästä työviikkoa. Siihen rahkeet ehkä just riittäs mutta tiukille nenee silti

Kiva kuulla Sainista!

Kamalan pitkään teillä jälkivuoto jatkuu..

Ai niin meillä syödään jo maissivelliä iltasin! Hyvin maistuu mutta ei oo kyllä yöunia pidentäny! Edelleen 3-4h jäljeen herätään ihan järkyttävään nälkään!

Meillä tulee tänään 3 kk täyteen (synt 23:15) ja sen kunniaksi nukuttiin koko yö. Toissa yö meni kans tosi hyvin, hain varuiksi maidon ja otti hörpyn ja jatko unia aamuun. Eli nyt on nukuttu 20-06 ilman syömisiä. Toivotaan, et tää linja pääsääntöisesti pysyisi :)

Täällä myös hyvin nukuttu yö takana, poika nukkui 22.00 - 6.30 :) (nyt pitää koputtaa puuta)

2kk neuvola oli tänään, paino 5475g ja pituus 59,5 cm. :) Hyvin kasvaa, ei enää tunnu äidin pikku vauvalta, vaan isolta vauvalta.. Miksi nämä pikkuset kasvaa niin kiireellä? :arghh:

Mulla oli eilen jälkitarkastus ja olin vähän äimistynyt, kun lääkäri sanoi, ettei kovaa liikuntaa kannata aloittaa vielä kuukausiin. Hölkän aloituksen suositteli aloittamaan hiljalleen vasta 6-12kk synnytyksestä. Onko muille ollut samanlainen ohjeistus? Kun olen muidenkin lääkäreiden ja neuvolatädin kuullut puhelevan samansuuntaista: "palautuminen kestää noin vuoden, joskus kaksikin. Liikunnan tulisikin olla kevyttä. Keskivartalo pitää ensin saada palautumaan, sitten voi alkaa harkita kovempaa liikuntaa. Jne jne." Olin niin toivonut pääseväni hiihtämään, onko se nyt sitten ihan nounou? Kyllähän se tällä kunnolla ja keholla on jo rankkaa, ja kun keskivartalon voima on mitä on, niin rikonko sitten itseni ladulla?

Air ihan tosi? :o mulle lääkäri sano et oman kunnon mukaan saa aloittaa urheilemaan, noh mä oon käyny 2xviikossa kahvakuulaa(8kg) heiluttelemassa ja joka päivä lenkillä koiran kanssa, ja tempo on ihan kiitettävä... Th neuvolassa sano et suoria vatsalihaksia ei vielä kandee punnertaa mut muuten omien tuntojen mukaan...

Air tuli sit sellainen mieleen et mikä tilanne sulla lantionpohjan lihaksien kanssa? Oliko ne palautunut? Mulla kyseiset on hyvin palautunut, voisko tää olla syynä ohjeistukseen kun voimaharjoittelu ja liian kova liikunta luo painetta lantionpohjan lihaksiin... Itsestä ainakin tuntuu hyvälle kun pääsee kahvakuulaa heiluttamaan ja rivakalle lenkille, hermo lepoa ja oi niin tärkeää omaa aikaa että jaksaa tätä intensiivistä arkea:)

Takaisin