Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei se niitä mitenkään testannut. Omasta mielestä ovat tosi napakassa kunnossa vaikka treeni onkin meinannut unohtua.

Ekana lantionpohja kuntoon, sit syvien vatsojen ohella keskivartalo ja sit voi miettiä juoksua. Hiihtäminenhän on kropalle ja palautuville kudoksille just hyvä laji, ainakin perus murtsikka :) Oman olon mukaan siis, ennemmin ottaa varmemman päälle, koska ongelmat voivat alkaa myöhemminkin esim laskeumat.. Googlella varmasti enempi tietoa.

Testinähän toimii se pissatesti, että kun pissiessä voit pysäyttää pissantulon niin lihakset kondiksessa :)

Mulla naistentautien ja gynegologian erikoislääkäri sanoi, että saan alkaa, vaikka heti päällä seisomaan . Meinasin revetä nauruun, kun siihen just lupaa odottelinkin :hilarious:kun akrobatia harrastuksena. Kävin siis siellä toisessa jälkitarkastuksessa vuodon takia. Suositteli treenata myös lantionpohjalihaksia muun liikunnan lisäksi. Salilla oon käynyt nyt muutaman viikon. Aloitin kevyesti, mutta nyt nostanut jo painoja aika paljonkin. Vastalihaksia en oo vielä treenannut kohdistetusti muutakuin syviä. En usko, että hiihto liian rankkaa on. Toivottavasti ei toi mun salitreenikään :eek:

Pissankatkaisussa ei ole ollut ongelmaa missään vaiheessa raskautta tai palautumista. Ja tosiaan lihakset lantionpohjassa timmissä kunnossa ilman treeniäkin. Mieheltäkin saatu varmistus... ;) Vatsalihaksista ei mitään hajua, varmaan rapakunnossa, enkä edes tiedä miten niitä pitäisi nyt treenata, etten treenaa väärin...

Miks mun oikee nänni on kipeytynyt? Tähän asti ei oo ollu ongelmia, vauva tulee 11 vk. Ja vasuri on edelleen ok, mut oikeeseen sattuu ihan stnasti. Äsken imetyksen jälkeen huomasin ettänännin kärki on vaalea, kuivan oloinen. Rasvasin sen niin näytti taas normaalimmalta. On oirehtinut n viikon ja nyt pahentunut :(

Vatsoihin voi lähteä hakemaan tuntumaa selinmakuulla jalat koukussa, vetää napaa kohti selkärankaa ja jännittää lantionpohjaa samalla. Siitä sit voi alkaa jännittämään vatsalihaksia ja kohottamaan yläkroppaa ja puppua irti lattiasta. Tehokasta vatsatreeniä kun keskittyy puristamaan vatsan lihaksilla. Lankusta ollaan montaa mieltä, mutta se ainakin treenaa poikittaista syvää vatsalihasta, siinäkin tärkeintä se lihaskorsetin jämäkkänä pitäminen. Siinähän voi vuorotellen nostella jalkoja jos haluaa lisähaastetta :)

Ja selkää kannattaa muistaa treenata myös samalla. Oikeastaan aina ku treenaa niin täytyy vastalihaskin treenata(selkä-vatsa, etu-takareidet, ojentaja-haba jne). :)

Riippuu tuo kuntoilu paljon myös synnyttäneen iästä, monesko synnytys takana, missä kunnossa lp-lihakset, miten synnytys menny jne. Sen takia missään ei taida olla yhtenevää ohjetta milloin aloittaa mikäki liikuntamuoto. Mutta yleisesti muidenki mainitsema suora vatsalihastreeni ensisijaisesti pois sekä paljon iskua aiheuttavat jumpat, missä tulee hyppyjä. Oma tuntemus on hyvä mittari kaikessa, myös tässä :)
Itse aloitin 2kk sektion jälkeen salibandyn pelailun, sitä ennen liikunnan aloitin kävelyllä, siitä edeten reippaampaan kävelyyn, sitte hölkkä ja kevyt juoksu. Ja tietty lp-jumpat. Nyt pari kertaa vkossa salibandytreenit ja joka päivä cross trainerillä aerobista :) lihaskuntojumppaa en vielä ole paljoa tehnyt, haluan ensin saaha kestävyyskunnon kohenemaan.

Onko teillä kokemuksia lentomatkoista vauvojen kanssa? Jotain erityisen kätevää tai jotain mitä välttää / ottaa huomioon? Ei oo vielä matkaa varattu mut tän vuoden aikana ois tarkotus lähteä miehen kotimaahan

Me ollaan lennetty vauvan kanssa lyhempiä lentoja ja taaperon kanssa pidemmälle. Meidän kaikki lennot menneet hyvin, jopa 10 tunnin lento 1 ja 4 vuotiaiden kanssa yksin. Ollaan vältelty yöllä lähteviä lentoja. Vauva on aina syönyt rintaa tai/ja tuttia nousun ja laskun ajan. Yrittänyt pakata järkevästi , niin ettei tavaraa ole ihan älyttömästi (vaikka vauvan kanssa on aina PALJON tavaraa). Kannattaa myös säästää mennessä annettu pussi vaunuille, koska takaisin tullessa sitä ei välttämättä saa.

Mulla naistentautien ja gynegologian erikoislääkäri sanoi, että saan alkaa, vaikka heti päällä seisomaan . Meinasin revetä nauruun, kun siihen just lupaa odottelinkin :hilarious:kun akrobatia harrastuksena. Kävin siis siellä toisessa jälkitarkastuksessa vuodon takia. Suositteli treenata myös lantionpohjalihaksia muun liikunnan lisäksi. Salilla oon käynyt nyt muutaman viikon. Aloitin kevyesti, mutta nyt nostanut jo painoja aika paljonkin. Vastalihaksia en oo vielä treenannut kohdistetusti muutakuin syviä. En usko, että hiihto liian rankkaa on. Toivottavasti ei toi mun salitreenikään :eek:
Mitä se sano kun kävit uudestaa vuodon takia jälkitarkastuksessa?? Ja kauanko sun jälkivuoto oli sit silloin kestäny

Ultrasi kohdun ja tarkisti, ettei ollut mitään jäänyt sinne. Mulla tuli pientä vuotelua ysi viikolle asti ja 10vkolla vielä vähän rusehtavaa valkovuotoa. Neuvolasta todettiin jälkitarkastuksessa 8vkolla, että käy yksityisellä tai seuraa kaksi viikkoa ja jos, ei lopu niin sitten lähete ultraan neuvolan kautta. Joko sulla Jemina oli jälkitarkastus ollut?

Joo oli jälkitarkastus ja tosiaan sanoi että kato viel 2 vkoa ja sit katsotaan uudestaan tilannetta... tosiaan 9vkoa nyt ollu.. loppuko sulla vuoto sit itsestää kuitenki? Vai saitko jonku keltarauhas hormoni kuurin

Meillä oli tytöllä ihan älyttömät karstat päässä n.2 viikon iässä. Hormoninäpyt peitti myös päänahan ja muuttui sit karstaksi. Ennen kylpyä hieroin reippaasti kookosöljyä päähän ja kylvyn jälkeen sit harjalla varovasti rapsuttelin pois. Parilla öljyhoidolla helpotti ja nyt enää pikkusen irtoaa karstaa, jonka saa ihan kuivana rapsuteltua pois :)

Takaisin