Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei kuulkaas osaakos joku neuvoa mua tässä asiassa.. sitte ku vauva on se 9kk niin oonko ymmärtäny oikein että sen jälkeen ei saa kun kotihoidontukea jos jää kotiin? Niin ja tietysti lapsilisät.. ja pitääkö työkkäriin ilmotella jotain ettei tuu karenssia vai mitä hä? En tajuu näitä asioita yhtään.... mutta oonko ymmärtäny oikein että kuitenkin vauvan kanssa saa olla kotona 3-vuotiaaseen saakka? :o

Juu sinne 3v asti saa kotihoidontukea ja työkkäriin ei mtn tarvitse ilmoitella, ellei meinaa töitä hakea (ja työttömyystukea).

Kiitos vastauksista. Kyllä mä ajattelin kotona olla pojan kanssa. En haluu vielä sillon laittaa poikaa hoitoon! Mutta kyllähän nyt töihin luultavasti meen ennen ku poika on kolme vuotias :)

Onko muilla aikomusta että mies jäisi kotiin vauvan kanssa? Tällä hetkellä tuntuu että maistuishan se itsellekin mutta voihan se syksyllä tuntua jo toiselta. Mutta mies kovasti haluaa jäädä joten lienee annettava toiselle siihen mahdollisuus :) kauhistuttaa vaan ne raha-asiat. Miten se hoitorahamikälie, perustuuko se tuloihin jotenkin vai onko kaikille sama?

Siis voiko tehdä niin että vaikka mä olin äippä lomalla. Ni iskä jäisiki sit hoitovapaalle mun sijasta?

Äitiysloma on vain kolmisen kuukautta vauvan syntymästä. Sitten alkaa vanhempainrahakausi, jolloin kotona voi olla kumpi vaan ja raha perustuu tuloihin. Vanhempainrahakausi loppuu, kun vauva noin 9 kk.
Jos sen jälkeen haluaa jäädä kotiin hoitovapaalle kumpi vaan, niin rahat mitä saa on hoitoraha (aina sama) ja hoitolisä (perustuu tuloihin).
Lapsilisää saa koko ajan, lapsen syntymää seuraavasta kokonaisesta kuukaidesta siihen kuukauteen, jolloin lapsi täyttää 17 vuotta.

Meillä minä olen luultavasti kotona ainakin siihen asti, että lapsi on 1,5 v. Kesken lukuvuotta ei oo mielekästä mennä töihin ja en kyllä ainakaan tuota pienempänä haluaisi hoitoon viedä. Jos rahatilanne antaa myöden, niin ehkä voin olla pidempäänkin. Ja eihän sitä vielä tiedä, vaikka tulis hinku takas töihin tai vaikka olis toinen lapsi tulossa.

Meillä mies haluais jäädä kotiin lasten kanssa mutta rahallisesti tulis niin paljon takkiin et ei kannata :(
Arvatkaas mitä, meillä käännyttiin eilen mahaltaan takas selälleen:o tääkin tekee kaiken "väärinpäin" niinkuin meidän esikkokin joka lähti liikkumankin peruuttamalla... Mallia isosiskoista:D

Meillä on tehty niin, että oon menny töihin kun lapset ovat olleet n. vuoden ikäisiä ja mies on jäänyt vuorostaan kotia. Välillä on oltu molemmat töissä, mutta onneksi isovanhemmat asuu lähellä niin pystyvät katsomaan lapsia jos sattuu vuorot päällekäin. Itse teen lisäksi kolmivuorotyötä niin on pystynyt järjestään työt niin, että ei oo tarvinu laittaa lapsia hoitoon.

Sanokaas pitäiskö huolissaan olla... synnytyksestä tasan 2kk, viikoissa 9vkoa. Ja vuodan edelleen. Välillä vaan tuhruttanu mutta missään vaiheessa oo mitenkään runsasta ollu. Nyt yhtäkkiä sit horahti siten että siteellä mitään mahiksia pitää :( jotain hyytymiäkin oli.

Muuten tääll arki menee suht hyvin. Tissimonsteri nukkuu vieressä yöt ja kasvaa hyvin

Tyhmä kysymys, mutta piereskeleekö teillä pienokaiset paljon... täällä ihan hirvittäviä paukkuja imetysten jälkeen ja eilen esim poika heräsi kesken unien omiin paukkuihin. Ilmaa varmasti menee vatsaan ahnaan syönnin yhteydessä ja yritetään aina syöttöjen jälkeen jumppailla jalkoja vatsan päälle.

Miten pitkiä pätkiä pidätte mahallaan alustalla? olis kai hyvä että pääsee treenaamaan kääntymistä. Neuvolassa ei ole kummemmin opastanut. Poika kyllä kannattelee jo hyvin päätään. Ikää nyt 1,5kk.

Saini jos vuoto haisee/mahaan koskee/kuumetta tms niin sit lääkäriin mut jos pelkästään vuotoa niin en huolestuisi:) eilen mietinkin mitä teille kuuluu, kiva kuulla teistä!

Joulumasu kyllä paukutetaan kuin aikamies :D lattialla saa pitää niinkuin lapsi tykkää, meillä ei kauaa mahallaan viihdy mut selällään mielellään sätkii:)

Sanokaas pitäiskö huolissaan olla... synnytyksestä tasan 2kk, viikoissa 9vkoa. Ja vuodan edelleen. Välillä vaan tuhruttanu mutta missään vaiheessa oo mitenkään runsasta ollu. Nyt yhtäkkiä sit horahti siten että siteellä mitään mahiksia pitää :( jotain hyytymiäkin oli.

Muuten tääll arki menee suht hyvin. Tissimonsteri nukkuu vieressä yöt ja kasvaa hyvin
Mulla kans sillon jossai vaihees tuli ihan kunnon hyytymät ja runsaasti vuotoa. Neuvolatäti sillo sanoi että se on ihan normaalia ettei tarvi säikähtää! :) ainut mikä on niin tosiaan jos pahalle haisee ja mahakivut ni sitte näytille (:

Joulumasu15, kyllä täälläkin paukutellaan ja hyvin! Eräs päivä nauratti kun poika oli päiväunilla ja itse oikein säikähdin kun yhtäkkiä kuului kunnon pieruäänet, ihan kuin aikuinen mies olisi paukutellut, ja heti perään tyytyväinen huokaisu :grin

Miten muuten teidän neuvolakäynneillä otetaan isä huomioon? Tai miten raskausaikana otettiin? Muistan miten raskausaikana mies oli innoissaan tulossa joka neuvolakäynnille mukaan, kaikki oli niin uutta ja ihmeellistä molemmille kun esikoinen kyseessä :) mutta kyllä harmitti kun neuvolassa keskitytään vain äidin vointiin ja kysellään äidiltä kaikkea, isältä ei oikein mitään. Muistan, kun erään neuvolakäynnin aikana neuvolatäti sanoi, että ens kerralla olisi ns. "isä käynti", että isään keskitytään enemmän ja kysellään ym. Noh, se "isä käynti" olikin vain sellainen, että mieheltä kysyttiin paino, pituus ja katsottiin verenpaineet, sitten palattiinkin takaisin äidin pariin.. Nyt lapsen synnyttyä olen huomannut, että jos neuvolassa terveydenhoitaja kysyy jotain vauvaan liittyvää, niin kysymys tuntuu suuntautuvan äidille, vaikka isä olisi siinä vieressä. Jos esim. pituutta katsottaessa lasta pitää pitää paikallaan, niin automaattisesti heti sanotaan "jos äiti tulisi pitämään päätä paikallaan" vaikka isä seisoisi vieressä valmiina auttamaan ja olemaan yhtälailla mukana.. Olen kyllä huomannut, että lapsen saavuttua maailmaan ei enää äidinkään voinnilla ole niin väliä, nyt vain keskitytään lapseen. Mutta mun mielestä isä(t) pitäisi jo raskausaikana ottaa neuvoloissa enempi mukaan, onhan se tuleva lapsi sekä äidin että isän, ei pelkästään äidin.

Ohhoh, tulikin pidempi teksti kuin ajattelin :p

Äippä, tässä hiukan hiljaiseloa ku tuli lastenkirurgian polille aika tän kuun lopulle nii pyöriny Elisa-vauvan tuleva leikkaus nii paljon mielessä :/ vaikka se loppuvuodesta todnäk on "vasta". Hän kuitenki ny ollu terveenä ja hyvävointinen :) ja onhan tässä menny aikansa että oppii miten saa asiat ja kotihommat hoidettua kun on kaks lasta hakemassa huomiota, ruokaa jne :) plus siihen lisäksi liiketoiminnan hommia :)

Pitää seurata tätä vuotoa tänään ja kysellä huomenna neuvolassaki. Kuukauden päästä ois sokerirasitukseen menokin

Saini hienoa että Elisa on ollut terveenä! Toivottavasti pysyykin... Voimia, varmasti tosi stressaavaa kun huolettaa tuleva :/

Talvitintti meillä mies ei enää osallistu kun ei pysty, se on kotona isompien kanssa:) mut esikon aikaan muakin harmitti todella paljon kun isää ei huomioitu, ehkä yhden kysymyksen kysyivät isältä koko neuvolassa siinä se... Raskaus aikaan neuvolaa kiinnosti vaan se alkokysely eikä mikään muu:/en ymmärrä miksi näin on kun se isäkin on iso osa perhettä ei vaan äiti ja lapsi:/

Takaisin