Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo hei emmaljungan city jetit on aivan ihanat ja kevyet työnnettävät yleensä, mut näin talvisemmalla kelillä ja auraamattomalla tiellä sitä vois toivoa jotain muuta :'D Ei hitto ku joutu melkeen parisen kilsaa vetämään eturenkaat ilmassa... Tulipahan kuntoilua kerrakseen ja huomenna sama lysti uusiks heti aamusta XD

Mies tosiaan yöllä ripuloi pariin otteeseen, mutta muuten ollut täysin kunnossa. Saattaa olla siis vain maha sekaisin. MUTTA: vauvalta tuli vihreä limainen kakka. Onko ripulia? Ymmärsin, että vauvan ripulin pitäisi olla ihan vetinen, niin että imeytyy vaippaan? Tuossa kakassa oli kyllä ryynejä ja oli paksuhkoa "limaa/geeliä"... Lisäksi sänkyyn oli tullut iso puklu ja nyt stressaan, että olisiko se kuitenkin ollut oksennus...

Seurailemaan Air4m vauvan yleisvointia: jaksaako syödä, tuleeko kakat kuin usein ja alkaako muuttua ihan vesiripuliksi, oksenteleeko, tuleeko pissaa normaalisti ja onko muuten normaalin olonen. Meille neuvottiin sen enteron yhteydessä et jos ei jaksa syödä, nousee kuumetta tai vauva on muuten tavallisesta poikkeavan oloinen nii herkästi näytille. Mut jos vauva on muuten ok niin ei se löysä vatsa vielä itsessään vaarallista ole. Toivottavasti ei mikään mahatauti teillä kuitenkaan jyllää, tsemppiä!

Meillä on isäntä flunssassa. Onneks ei kuitenkaan ilmeisesti influenssaa, liian vähä oireinen siihen. Sehän on nyt tosiaan ollu perjantaista asti pois kotoo, kun on ollu töissä päivystämässä. Tulee huomenna kotiin, saa nähdä onko se sitten minussa. Toivottavasti vauva kuitenkin säilyis.. :/

Onko teillä kaikilla ollu 6vk neuvola/lääkärineuvola? :o meillä on seuraava vasta 2kk iässä ja tuolloin lääkärineuvola. Edellinen siis oli 1kk iässä. Jälkitarkastukseenkin pitäis aika varata..

Oltiin tänään joo neuvolassa. Meillä ainakin oli toi 7vko neuvola niinku sama kuin 2kk neuvola niinsanotusti. Aikaisempaa lääkäriä meillä ei ole ollut... Ja jälkitarkastus mulla oli jo...
Uusimmat mitat 60 cm ja 5.7 kg Vieläkin kuulemma hoikka pituuteen nähden ja tonne neuvolakuulumisiin jo pohdinkin kun olen olettanut että on vaarallista jos vauva juo paljon yli litran maitoa... Mutta ei mulle sanottu kuin että anna vauvan juoda niin paljon kuin juo... Että onko se nykyään sitten turvallisempi jo tuo proteiinimäärä maidossa niin ettei tarvitse munuaisia pelätä... Warheart antoikin ihanasti vinkin ja osasin googlettaa että totta tosiaan proteiinimäärä on aikalailla sama korvikkeessa kuin rintamaidossa ja lääkäri sanoikin että kun kukaan ei tiedä paljonko noinkin iso vauva rinnoista sais maitoa että luultavasti tarvitsee kyllä kaiken minkä juokin...

Kun lueskelin radista, niin pisti silmään joku uus tutkimus minkä mukaan pulleus vauvana voi lisätä diabeteksen riskiä. Tiedä sitten missä menee raja.

Meillä oli myös tänään neuvola, tyttö nyt 7 viikkoa. Pituutta oli 60,5cm ja painoa 5,3kg.Ei meillä sanottu kyllä mitään,että olisi hoikka pituuteen nähden, sanoi vaan,että hyvin kasvanut täysimetyksellä. :)
Edellinen neuvola oli, kun tyttö oli 3 viikkoa.

No meillä näytti sen kasvukäyrän. Miinuksella meni paino pituuteen nähden. Teillä ollaan sitte melkosen hoikkia. Kun tällä pojalla ei näy kuin poskissa syöminen :D

Huh, kärrtkävelylenkki neuvolaan ja takas. Yht. reipaa 14km. Alkumatkan pikkutie oli ihan peilijäällä. Onneks on nastakengät.

Pojalla tulee ikää nyt 13 vkoa, mutta näät paino- ja pituuskäyrät kyllä kulkee edelleen lasketun ajan mukaan. Tänään painoa 4390g (3470g), 53cm (49cm). Suluissa 28.12. tilanne. Nouseehan ne vaikka pienihän tuo on. Eikä paino riitä vauvauintiin... Viikon päästä piti alkaa..

Niinhän tuo vähän on harmi. Mun pitää huomenna muistaa soittaa ja kysyä päästäskö myöhemmällä lähöllä vaikka maaliskuun alussa.

Toivottavasti Metsäläinen pääsette sitten maaliskuussa aloittamaan vauvauinnin :)
Meillä oli tänään papin kanssa keskustelu kasteesta ja toiveista. Aikaa hurahti siihenkin 1,5 tuntia. Sitten kauhealla vauhdilla kukat tilaamaan. Lisäksi käytiin vaunuilla kaupoissa kiertelemässä ja ostamassa mekko neidille, jonka saa päälleen, kun virallinen osuus ja kuvat on otettu.

Meillä oli kans tänään keskustelu papin kanssa. Sen piti tulla neljältä niin eipä näkynyt. Sitten puolen mäkeen lopulta soitin sille niin se oli tulossa vasta klo 17. Oli menny kuulemma paikat sekasin ja käyny jossain muualla sillon neljältä :D mut eipä siellä toisessa paikkaa olleet ihmetelleet kun pappi pölähti paikalle tuntia liian aikasin.

Mutta olin siis yllättynyt. Kuvittelin että siinä kasteessa olisi jotenkin henkilökohtainen ote, että tuossa keskustelussa kerrottais papille jotain juttuja mitä se vois käyttää siinä seremoniassa, vähän niinku vihkimisessä. Mut ei.. Käytiin vaan kummiasiat läpi ja se kaava ja siinä se.

meillä kävi pappi eilen ja yllätyin siitä miten paljon on kaikkia mahdollisia lisäjuttuja siinä kasteessa, siis sellasia vapaaehtoisia. Mä en sitten osannut sanoa ei ja meillä nyt kummit lukee kaksi eri juttua ja mummi, siis mun äiti, vielä yhden. Meiltä pappi jonkun verran kyseli meidän elämästä ja esim kysyi ihan suoraan siitä oliko tää vauva vähän yllätys (ja olihan se, taisi sen arvata kun osasi kysyä). En sitten tiedä käyttääkö noita siinä puheessaan ristiäisissä? Eikä se mikään salaisuus oo ollut kellekään että ei oltu vauvaa vielä suunniteltu, mutta ei se pappi tiedä miten avoimesti ollaan sukulaisille puhuttu, joten odotankin mielenkiinnolla viittaako siinä puheessaan asiaan vai kysyikö muuten vaan.

Meillä oli kotiutumisen jälkeen siinä n reilun viikon iässä neuvola ja sitten 6 viikkoisena lääkärineuvola. Seuraava neuvola on 1.2 eli kahden kk iässä jossa saa ainakin rsv-rokotteen. Tyttö oli tuossa 6 vko iässä n 4800 g ja 58 cm, lähtötilanne 3764 ja 53 cm. Eivät kommentoineet neuvolassa painoa mitenkään mutta muiden vauvojen painoihin ja pituuksiin verratessani tuntui toi paino pituuteen nähden vähän pienelle, sitä täällä taisin pohtiakin. Samoin netin kasvuseulan mukaan toi paino vähän laahaa. Mut katsotaan mikä tilanne on maanantaina. Posket on ainakin pulleat (äidiltä peruttu) mutta koon 56 bodyt menis vielä leveyden puolesta ihan hyvin, pituus ei meinaa vaan enää riittää.

Nuppu meillä keskustelu papin kanssa kesti 1h 45 min ja käytiin paljon asioita läpi. Meille tulee omannäköiset ristiäiset, kummit lukee pari juttua ja mummi yhden. Lisäksi yksi kummi soittaa pianoa.

Toivottavasti me päästään kastekeskustelun kanssa vähemmällä... Eikä kenenkään tarttis lukea mitään... Oi että mä vihaan tommosia keskusteluja... En tykkää ristiäisistäkään. Taatusti mä teen jotain että homma meneehän pilalle tai nolaan itseni, tai sitten mun mies nolaa mut... Tuskahiki jo pelkästä ajatuksesta...

Mies meni tänään jo töihin. Me pojan kanssa yhä terveitä :D

Meillä kesti kanssa papin kanssa suurin piirtein noin kauan ja olikin aika kiva hänen kanssaan jutella. Ja sitä myötä myös ristiäisissä oli persoonallinen ote, pappi kertoi mm. lapsen nimien merkityksistä, kun oltiin niistä aiemmin keskusteltu. Ja meillä mentiin kanssa tuolla kaavalla, että läheiset saivat lukea pienen rukouksen vauvalle. Aivan ihana! Vapaaehtoisiahan kaikki tuollaiset on, mutta oli mielestäni koskettava hetki, kun vanhemmat, isovanhemmat ja kummit toivoivat vauvalle hyvää.

Nuppu, ihan samaa ihmettelin. Ei kysyny mitään henkilökohtaista. Vaikka muuten oli tosi mukava. Varmaan sillä on joku valmis puhe kummeille ja that's it.

Takaisin