Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos vanhat merkit paikkansa pitää niin kyllä ne vaan on "pakollisia" juttuja joita pitää tunkea siihen kasteeseen. Viimeksi ei ees kysyny kummien lukemisesta ja luulin jo että sellasta ei tulekaan. Eikös se sitten siinä kesken kasteen alkanu sitä selittää. Oli tosi noloa siinä sitten hiukan kuiskaten kysyä voisko kummi lukea... Mun mielestä tommoset on ihmisten kiusaamista kun sellasesta ei kerran tykkää... Koulussa oli pakko esiintyä luokalle, kyllä sen pitäis riittää...!

Nupun pappi kuulosti hyvältä...! :D Ei turhia lässytyksiä. Antaisi läpyskät käteen ja siinä se. Semmoset lukemiset voi unohtaa ja läträtä vaan nimet esille jne... Siellä kirkossakaan tartte varttia kauempaa olla... Oi että kun mulla alkoikin taas ahdistus kasvamaan ku luin teidän juttuja. Joudun varmaan ite kannattelemaan poikaa koko läträämisen ajan. Naama on siis hehkuvan punanen jo ekan vartin jälkeen, kuukauden päästä varmaan 7 kilonen toi poika tai jotain...! Sitte kaikki siinä osottelee ja naureskelee että äidillä onkin varmaan vähän hiki. Haa haa haa saakeli ku on hauskaa! Sitte pitää hässätä kaikille kotona tarjottavaa ja mun äiti varmaan siellä sitte tapansa mukaan kuiskii koko ajan mulle mitä mun olis pitäny tehdä ja mitä mä tein väärin... Ja mä koitan vaan hymyillä ja olla sanomatta sille rumasti. Voisko ton kasteen vielä perua... Huoh!

Muokattu viimeksi:
Meidän kastepappi oli kyl niin ärsyttävä, vittuili ihan avoimesti meidän lapsimäärästä:( meillä luki kummit ja mummo muutaman jakeen raamatusta ja sit isovanhemmat, kummit ja vanhemmat siunattiin lapsi... Olisi ollut ihana juhla jos pappi olisi pitänyt mutinat mahassaan...
En oikein muutenkaan ole kirkollinen ihminen niin nämä tällaiset on jotenkin vaivalloisia seremonioita:/ noh onneksi ei tarvii enää näitä miettiä!

Pitäis järjestää keskilapsien 2&3-vuotis synttärit, onneksi menee vielä kimppa juhlina, ovat syntyneet 5.2 ja 12.2:)

Myös minä en tykkää näistä seremonioista... Enkä ole kirkollinen... Ja ottaa päähän jos pappikin vielä alkaa jotain häsläämään...! Kiukutti äippä sunkin puolesta!
Enkä tykänny siis huonosta papista vaan muutoin sun viestin sisällöstä!

Ai niin, saatiinhan me eilen toinen rotavirusrokote sekä piikit kumpaankin reiteen (pneumokokki ja vitosrokote). Poika selvisi miehekkäästi piikeistä, vaikka pitihän niitä vähän surkeasti valittaa :( Jännitin miten menee yö. Oli illan tosi väsynyt. Söi kyllä ruoka-aikoinansa mutta sitten heti taju kankaalle. Puolilta öin heräs vähän valittaan ja tuntui lämpimältä. Laitoin yhden supon ja kun se alkoi vaikuttaa, poika rauhottui ja nukahti taas. Että ei meillä ainakaan mitään hirveän dramaattisia sivuoireita tullut.

Angelique voit hyvin sanoa papille, että haluat lyhyen kaavan mukaan ja mitään ylimääräisiä ei lueta. Sekä sen ettet halua siihen mitään ylläreitä.
Meijän pappi sanoi, ettei sano mitään sellaista mitä me emme halua, joten hän kysyi aina saako tämän sanoa. Ja nuo ylimääräiset halusimme itse. Pappi sanoi ettei ole pakko :)

Äippä mulla olisi kyllä mennyt hermot jos pappi tuollaisia olisi sanonut ristiäisissä. Olisin varmaan sanonut, että lisää on jo tulossa.

Äityli mun appivanhemmat on ollut shokissa sitten baby#3 ja nyt ovat mieheltä kysellyt että ei kai enää lapsia tehdä... Itse vastaisin kysyttäessä että todellakin tehdään niin pitkään että täytän 30:P en niitäkään ymmärrä et mikä ongelma? Niitä täällä oo näkynyt kun pari kertaa vuodessa eikä heiltä apua ole saatu ikuna... Ja ne kun niin (omien sanojensa mukaan) ovat halunneet ja odottaneet lapsenlapsia... Noh nyt niitä on mut silti niitä kiinnosta:O
Äh meni ohi aiheen tuli vaan sun kommentista kettumaisuuteni ja "rakkaat" appivanhemmat mieleen;)

Tuo onko lapsia ylipäätään tai tuleeko niitä joka vuosi, ei mielestäni kuulu pätkääkään kelleen muulle kun vanhemmille. Ääh ärsyttäviä pappeja ja isovanhempia teillä...

Eihän se kellekään kuulukkaan kovin ihmiset tykkää asiaa kommentoida:/ meidän pesue on meille just sopiva <3 itsehän me nää hoidetaan ja vastuu kannetaan:) ihana prinsessa katras<3

Miks te jotka inhootte kastetilaisuutta järjestätte semmoisen? Jos silti haluu kastaa, niin olisko kotona rennompi ja jos sanois papille, että se puhuu kaiken, kun kukaan muu ei halua? Se on teidän tilaisuus, kyllä se pappi voi sitä muokata niin, ettei yleisön tarvi puhua. Me taas toivottiin et kaikki kummit ja itse sais jotenki osallistua, kun tulee jotenki mielenkiintoisempi kuin jos pappi vaan paasaa.

Joo, meilläkin oli ihan valittavana eri vaihtoehtoja. Haluaako vanhemmat itse sanoa vauvan nimen vai sanooko pappi, lukeeko kummi raamatunpätkän vai pappi, tuleeko yhteinen esirukous, jossa vanhemmat, isovanhemmat ja kummit lukee oman pätkänsä papin jälkeen vai ei jne. Olisi siis voinut olla vain papin paasaus, jos olisi halunnut. Ja eihän äiti ole kasteessa vauva sylissä, vaan kummi. En minä pitänyt meidän poikaa kun hetken valokuvissa ja sitten kun nostin sen hoitopöydältä vaatteittenvaihdpn jälkeen seuraavan halukkaan syliin. Mutta ymmärrän kyllä, jos seremoniallisuudet ei tunnu omilta, sillon vaan pitää se papille tuoda ilmi. Ja pappejakin on varmaan muitakin, jos juuri teille tuleva pappi ei ymmärrä. Aina voi pyytää jonkun toisen :)

Meillä ei ole sylikummeja joten vauva on aina äidin sylissä... Saatikka meidän pojan kummit on nuoria tyttöjä jotka tuskin jaksaa senkään vertaa kantaa... Hyi, kaste kotona, pitäis puunata nurkat ja katot ja kaikki. Hyvä jos ehdin ruokaa täällä päivisin tehdä! Pappi paasaa jokatapauksessa, sanoi sille mitä tahansa ja silti se pakottaa muitakin lukemaan. Tämä on joo varmasti esikoisen kohdalla tärkeää ja uskonnollisen ihmisen mielestä toki. Mut meillä tää on vaan pakkopullaa.. Ja antisosiaalinen kuin minä, kaikki puhuminen on painajaista...!

Angelique veit sanat suustani:D helpompi pitää kaste muualla kuin kotona.. Itse en ole miettinyt mitään nimiäisiä vaan kaste on se ainoa oikea, vaikka en siitä niin pidäkään tai kovin uskonnollinen ole:/ jotain uskonnollista se pappi sanoo joka tapauksessa vaikka olis kuin mini toimitus, ja mikä tulee kummien/isovanhempien seremoniaan mukaan ottamisesta niin se musta kasteen paras osuus kun omat rakkaat sanoo kauniita sanoja meidän vauvalle<3 Itse olen sosiaalinen ja puhelias joten julkinen puhuminen ei ole mitenkään kamalan suuri ongelma:)

Meillä pidettiin kaste kotona ja tämä oli meille sopiva ratkaisu. Siivoaminen oli tietenkin työlästä, mutta oikaistiin sitten leipomisessa, kun kakut tilattiin leipomosta. Meillä oli ihan ok ristiäispappi. Sillä oli vähän kiire seuraavaan paikkaan, minkä aisti toimituksessa. Mielestäni kivaa oli, että isoveljet ( papin ehdotuksesta) otettiin mukaan seremoniaan. Isoveli luki raamattua ja pienempi pyyhki vauvan pään kastamisen jälkeen. Molemmat olivat hyvin ylpeitä, kun pääsivät osallistumaan.

Me ei edes pidetty mtn juhlia... Kumpikaan ei kuuluta kirkkoon ja vaikka kuuluttas niin ei ois kastettu lasta, koska saa ite aikanaan valita mihin uskoo. Nimiäisiäkään ei haluttu pitää ku ei niistä vauva mtn ymmärrä ja ei ite juhlista välitetä. Naimisiinkin mentiin vaan maistraatissa niin, että jälkeen päin ilmoitettiin siitä muille :D Toiset sukulaiset vetää pslkokasveja nokkaan, toiset sit ymmärtää ja kunnioittaa meidän tapaa toimia.

Jokaisen perheen oma asia, että montako lasta hankkii vai hankkiiko ollenkaan. Todella tökeröä siitä kenenkään huomautella, varsinkaan papilta ei tommosia kommentteja odottas.

Kyl mulle ja exälle myönnettiin aikanaan asuntolaina vaikka olin "hoitovapaalla" ja ei ollu työpaikkaa tiedossa. Varmasti riippuu pankista, maksukyvystä, vakuuksista ja lainan suuruudesta. Kysymällähän tuo selviää parhaiten :)

Ja saattehan te Angelique päättää ketä kutsutte. Jos liikaa ahdistaa, niin pelkästään kummien läsnäolo riittää.

Takaisin