Tuli mieleen noista kastetoimituksista, että siskon pojan ristiäisissä oli sovittu kaavan olevan mahdollisimman lyhyt ilman mitään ylimääräisiä... Noh, vissiin vähän jo vanhuudenhöppänästä kärsinyt pappi intoutuikin puhumaan ummet ja lammet mm. lähiaikoina olevien kirkollisten juhlapäivien merkityksistä ja muusta aiheeseen liittymättömistä jutuista niin, että tuo "mahdollisimman lyhyt kastetoimitus" kesti kutakuinkin tunnin
Meillä on itkun ja kiljumisen täyteiset illat vaihtunut rentoon yhdessä oleiluun ja kunnon päiväuniin :) Ollaan tunnollisesti syötetty cuplatonia ja maidon käytön olen itse jättänyt minimiin (en tiedä onko sillä mitään vaikutusta, mutta ennen tosiaan tuli juotua litran verran päivässä).
Musta kuitenkin tuntuu, että oleellisin seikka, joka on itkua vähentänyt on se, että ollaan oppittu lukemaan vauvaa. Kuulostaa varmaan tyhmältä, mut eihän sitä vaan ensikertalaisena osaa eikä tiedä kaikkea

Kun joka tuutista vaan jauhetaan sitä, miten vauvalle pitää laulaa ja lorutella ja jutella ja siten luodaan tärkeät vuorovaikutus- ja kiintymyssuhteet ja plaplapla. Ja mähän sitten olen päivät pitkät hölöttänyt ja viihdyttänyt vauvaa ja ihmetellyt kun se vaan huutaa. Noh... Miksi ei missään sanota siitä, että ne vauvat tarvitsee myös omaa aikaa?! Googlettelin ja lueskelin vauvan itkuisuudesta ja sen jälkeen aloinkin entistä tarkemmin kiinnittää huomiota vauvan eleisiin, ja kyllähän se tottavie kertoo, milloin ei seurustelu kiinnosta ja viettää tyytyväisenä omaa aikaa. Ja nykyisin parista haukotuksesta mennään sänkyyn koittamaan unta. Joskus ei nukahdeta, mutta usein kyllä hetken päästä starttaa päiväunituokio. Ollaan ekoilla viikoilla siis päästetty vauva ihan yliväsyneeksi kaikenlaisten virikkeiden ja hösellyksen keskellä ja ressukka sitten itkenyt hysteerisenä senkin takia.
On ollu oikeasti tosi valaisevaa ja samalla antoisaa kun on alkanut oppia tuntemaan omaa pienokaistaan ja sen hienovaraisia merkkejä, mutta samalla harmittaa se, että neuvola tuntuu kuittaavan joka itkun masuvaivoilla sen kummemmin kyseenalaistamatta ja miettimättä muita vaihtoehtoja. Ehkä sit oon ollut tosi tyhmä, kun en ole itse tämmösiä hokannut, mutta voishan siellä neuvolassa käydä läpi oikeasti muitakin itkun syitä.... Kuinka monen vauvan itku loppujen lopuksi on oikeasti mahavaivaa kun mitään ei tarkemmin tutkita? En meinaa, että kaikilla itku syy olisi sama kuin meillä ja vatsavaivat on yleisiä vauvoilla, mutta onhan niitä itkuja lukemattomista eri aiheista...
Joka tapauksessa ihanaa siis, että meillä on itkun syy löytynyt ja huudon määrä vähentynyt päivästä varmaan 70 prosenttia! :)