Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Öö, kastehan on uskonnollinen toimitus, että siihen kuuluu uskoon liittyvät puheet. Eikös nimiäiset ilman srk:n ja kirkon läsnäoloa olis parempi juhlamuoto uskonnollisuutta kaihtavalle? Ja niihinhän sais itse sellaisen ohjelman/ohjelmattomuuden kuin haluaa. Etenkin jos ja kun lapsen virallinen nimiasia hoidetaan erikseen maistraatissa...

Pitäskö sitä ittekki pitkästä aikaa ilmottautua.. Me päästiin siis teholta kotiin pari viikkoo sitten. Kolme viikkoo siellä yhteensä oltiin.. Pojalla on siis rakenteellisesti ahtaat nenäontelot, joille ei voi tehdä mitään. Ajan kanssa kun kallo laajenee ja kasvaa, niin ontelotkin laajenee. Lähdettiin kotiin happiviiksien kanssa. Sentään poika on kehittynyt tosi hyvin ja tarvitsee viiksiä enää vain yöllä. Hengitys hänellä kuulostaa siis siltä kun olisi nuha ja kun alkaa menemään tukkosemmaksi niin laitetaan koneeseen. Happiviiksistä menee huoneilmaa 2litraa minuutissa, mikä on todella vähän. Sillon kun synty niin tarvitsi yli 7litraa ja lisähappea.

Synnytys meni hyvin ja oli kaikenkaikkiaan hyvä kokemus. Ihanat kätilöt (vaikka kätilön vaihto sattu just ponnistusvaiheen alkaessa)
Kun itse kotiuduin omalta osastolta, niin saatiin pojan kanssa yhteinen huone teholta jossa sain alottaa vierihoidon. Imetys on jäänyt vähemmälle, koska ensimmäiset päivät ei ollut mahollisuus imettää. Poika oli sellasissa letkuissa ja piuhoissa, että ei saanu imettää vaan ruoka meni nenämahaletkusta. Mutta mun omaa maitoo saa silti vaikka kotonakin pullolla on.. Välillä rinnalla! Vielä siis ollaan siirtymässä pullosta rinnalle eli harjotellaan.
Mulla nous maito ekan kerran kun sain pelkästään pitää poikaa sylissä. Ja maidontuotannon ylläpitämiseen mulla riittää pojan sylissä pitäminen ja poika leipoo käsillä rintoja ollessaan massullaan mun rinnan päällä.
Meillä nostellaan hienosti jo päätä vaikka ikää vasta kuukaus.

Mitähän muuta piti kertoo.. Siinä kai ne kaikki tärkeimmät oli. Rankka alku oli, mutta tässä sitä ollaan ja voidaan hyvin. Pojalla on joensuussa kuukauden päästä kontrolli ja jää sairaalaan muutamaksi päiväksi kun haluaavat tarkkailla minne päin hengitys on mennyt. Jos on parempana, niin jatketaan näin ja kone saadaan varmaan pian pois (ehkä jo siellä kontrollissa), mutta jos ei ole tapahtunut edistystä niin alkaavat miettimään leikkausta (toivottavasti ei tarvitse)
Omaan silmään ainakin tuo hengitys on todella paljon parempana!

Hei Wildside, kiva kuulla susta ja hyvä, että homma hanskassa pojan suhteen, vaikka haastavaa onkin. Tuosta oman maidon kierrättämisestä pullon kautta... Mulla sitä rumbaa nyt 3kk takana. Onneks on hyvä sähkönen pumppu. Välillä meinannu usko loppuu ja maitomäärissäkin heittoja, mutta näillä sitävain on menty. Rinnallaolo on meillä jääny vaan kahenkeskiseks viihteeksi. Ei sillä nälkää yleensä tyydytetä, kun pulloon on tottunu.

Wildside kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa ja hienoa että olette kotiutuneet. Toivottavasti pienen hengitys alkaa sujumaan niin hyvin, että pääsette happiviiksistä eroon ja leikkaukseen ei tarvitsisi mennä.

Joo ite hommasin myös sähköpumpun ja todella kätevä. Ei jaksais käsin pumpata kun maitoo tulee ihan kunnolla. Me kovasti yritetään opetella rinnalla olemaan, mut meillä kans toistaseks ollu rinta vain huvitutti. Kyllä sieltä tulee maitoo ja vähän sitä sieltä imee mutta sitten ei jaksa enää.
Meillä käy joka viikko joensuun sairaalan puolelta kuntoutusohjaaja kun on tuo kone, niin huoltaavat sen ja sitten seuraa pikkumiehen vointia. Meillä on myös onneks suora yhteys lääkäriin ja ravitsemusterapeuttiin hänen kauttaan.

Ihanaa wild että tulit ilmoittelemaan teistä :) hienoa että olette pojan kanssa pääset kotiin ja että pikkuinen voi ja kasvaa hyvin! Toivottavasti pääsette pian eroon lisä hapesta:)

Kiva kuulla teistä wildis! :) Toivottavasti pojan tila jatkaa paranemista nii pääsette eleleen ilman koneita :) Alku on varmasti ollu rankka kun noin kauan ootte sairaalassa joutuneet oleen!

Huh, kylläpä sitä on kuitti miehen iltavuoron jäljiltä... Olin kyllä varsinainen supermutsi tänää (vaikka ite sanonkin) ku sain peräti pullaaki noiden kahden kans leivottua! :D Pakko tehä välillä jotain omia kivoja juttuja, vaikka tätä päivien vaikeustasoa ei tohi kovin paljo nostaa :P

Minä taas ootan innolla ens maanantaista papin tapaamista ja itse ristiäisjuhlia :) Esikoisen ristiäisissä oltiin miehen kanssa molemmat ihan liikutuksen partaalla kun pappi puhui.

Meillä ei ainakaan nimiäinen ole vaihtoehto, kaikki on kastettu, ripillepääsy on iso juttu ja koulussa myös uskonnontunnit... Siis ettei lasta sorsita jos ei kuulu kirkkoon, uskokaa pois, lapset on mielettömän raakoja, jotkut opettajat myös!

Ei meillä ainakaan sorsittu niitä jotka kävi ET tunneilla. Päinvastoin, ET tunneilla oli sen verta rennompaa että kaikki olis halunnu mieluummin sinne kuin uskonnontunneille ..

Tuli mieleen noista kastetoimituksista, että siskon pojan ristiäisissä oli sovittu kaavan olevan mahdollisimman lyhyt ilman mitään ylimääräisiä... Noh, vissiin vähän jo vanhuudenhöppänästä kärsinyt pappi intoutuikin puhumaan ummet ja lammet mm. lähiaikoina olevien kirkollisten juhlapäivien merkityksistä ja muusta aiheeseen liittymättömistä jutuista niin, että tuo "mahdollisimman lyhyt kastetoimitus" kesti kutakuinkin tunnin :grin

Meillä on itkun ja kiljumisen täyteiset illat vaihtunut rentoon yhdessä oleiluun ja kunnon päiväuniin :) Ollaan tunnollisesti syötetty cuplatonia ja maidon käytön olen itse jättänyt minimiin (en tiedä onko sillä mitään vaikutusta, mutta ennen tosiaan tuli juotua litran verran päivässä).

Musta kuitenkin tuntuu, että oleellisin seikka, joka on itkua vähentänyt on se, että ollaan oppittu lukemaan vauvaa. Kuulostaa varmaan tyhmältä, mut eihän sitä vaan ensikertalaisena osaa eikä tiedä kaikkea :oops: Kun joka tuutista vaan jauhetaan sitä, miten vauvalle pitää laulaa ja lorutella ja jutella ja siten luodaan tärkeät vuorovaikutus- ja kiintymyssuhteet ja plaplapla. Ja mähän sitten olen päivät pitkät hölöttänyt ja viihdyttänyt vauvaa ja ihmetellyt kun se vaan huutaa. Noh... Miksi ei missään sanota siitä, että ne vauvat tarvitsee myös omaa aikaa?! Googlettelin ja lueskelin vauvan itkuisuudesta ja sen jälkeen aloinkin entistä tarkemmin kiinnittää huomiota vauvan eleisiin, ja kyllähän se tottavie kertoo, milloin ei seurustelu kiinnosta ja viettää tyytyväisenä omaa aikaa. Ja nykyisin parista haukotuksesta mennään sänkyyn koittamaan unta. Joskus ei nukahdeta, mutta usein kyllä hetken päästä starttaa päiväunituokio. Ollaan ekoilla viikoilla siis päästetty vauva ihan yliväsyneeksi kaikenlaisten virikkeiden ja hösellyksen keskellä ja ressukka sitten itkenyt hysteerisenä senkin takia. :sad001

On ollu oikeasti tosi valaisevaa ja samalla antoisaa kun on alkanut oppia tuntemaan omaa pienokaistaan ja sen hienovaraisia merkkejä, mutta samalla harmittaa se, että neuvola tuntuu kuittaavan joka itkun masuvaivoilla sen kummemmin kyseenalaistamatta ja miettimättä muita vaihtoehtoja. Ehkä sit oon ollut tosi tyhmä, kun en ole itse tämmösiä hokannut, mutta voishan siellä neuvolassa käydä läpi oikeasti muitakin itkun syitä.... Kuinka monen vauvan itku loppujen lopuksi on oikeasti mahavaivaa kun mitään ei tarkemmin tutkita? En meinaa, että kaikilla itku syy olisi sama kuin meillä ja vatsavaivat on yleisiä vauvoilla, mutta onhan niitä itkuja lukemattomista eri aiheista...

Joka tapauksessa ihanaa siis, että meillä on itkun syy löytynyt ja huudon määrä vähentynyt päivästä varmaan 70 prosenttia! :)

Metsäläinen: kutina ja ihottuma ovat vihdoin poissa eli synnytys autto vaivaan. Kävin ihotautipolilla hakemassa diagnoosin ja se diagnoosi oli monimuotonen raskausihottuma ja muuta parannuskeinoa ei oo kun synnytys. Nytbon ihana olla kun kaikki on poissa. Ainut mikä juttu tuli niin jalkapohjat kuivu kortisoonista niin paljon, että niitä on pakko rasvata aamuin illoin, mut on pieni vaiva verrattuna siihen ihottumaan.

Meillä ei myöskään kasteta lasta, ei kuuluta kirkkoon vaikka olen vakaasti kristitty. Muakaan ei ole kastettu, eikä kyllä sen perusteella kiusattukaan vaikka kävin yhdeksän vuotta kristillistä yksityiskoulua ylimääräisine raamattutunteineen ym. :D Nimijuhlat järkätään kotona ja vieraita tulossa joku 15. Pienet partyt siis. :) Samalla vaivalla ehkä kohotetaan maljat mun valmistumiselle.

Herkkusieni, oon niin samaa mieltä kanssasi! Meidän Aurora lipsahtaa tosi helposti kans yliväsyn puolelle, jos ei niitä ihan pieniä merkkejä osaa huomata ajoissa. Eilen oli just tämmönen episodi ja hitto ku oli vaikee saada nukkumaan sit! Nyt vedelly hirsiä 22---> vieläkin nukkuu. Söi klo 1 ja 7.30. Huhhuh.

Herkkusieni : meille kans vasta opittu hiukan kuuntelemaan vauvaa, tosin hällä on kyllä aika tarkat aikataulut kunhan äiti oppii ne :D itsekseen pitää hänenkin päästä nukahtamaan, varsinkin illalla. Päiväunille voi joutua hiukan nukuttamaan, varsinkin kun nukkuu hyvin kahdet unet, ulkona ja tiettyyn aikaan päivästä... Ja jos rytmi menee sekasin ni voi kiesus!!
Kolmena päivänä on nyt halunnut itekseen olla päivällä sängyssä ja se on ilmeisesti kakkahetki... :D

Herkkusieni kertoisitko millaset on vauvan eleet kun haluaa omaa aikaa? Itse en osaa vielä kunnolla tulkita omaa pienokaista ja välillä on tosi vaikee hänet saada hiljaseks. Hän joskus tosiaan välillä itkee tuota väsymystä ja siitä tulee sellanen kierre sitten..

Wildis, kiva kuulla teidän kuulumiset!

Täällä odotellaan innoissaan ja jännittyneenä (ja ehkä vähän herkkänäkin) ristiäisiä, jotka on maaliskuun alussa. :)

Täällä päivä rytmin kääntäminen tekee tulosta, poika nukkuu yönsä paljon paremmin! :notworthy Tällä viikolla on muutamina öinä nukuttu jopa 8h putkeen, kyllä on ihanaa. :) toki niitä 2 - 3h välein heräilyjä on toisinaan.
Poika ei enää jää itkeskelemään/rutkuttamaan kun jää omaan sänkyynsä nukkumaan, vaan osaa ns. "omatoimisesti" nukahtaa.

Hienosti ollaan päivät pärjätty pojan kanssa vaikka aluksi sitä niin pelkäsin, mies tosiaan töissä ollut tämän viikon kun isyysloma loppui. Päivisin seurustellaan ja höpötellään todella paljon, on tämä vauva-arki ihanaa :happy:

Meillä poitsu nukkuu silleen että rupee illalla klo 22 nukkuu ja herää klo neljä syömään ja sit nukkuu seittemään asti. Alusta asti siis päästy yhellä syötöllä yöllä. Ja toissa yönä ei syöny ollenkaan vaan nukku ku tukki. Päivällä hän sitten tankkaa vähän väliä, mut ei haittaa kun yöt nukkuu noin hyvin. Ja painonousee todella hyvin.

Takaisin