Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minäkään en kyllä pysty olemaan reagoimatta vauvan ilmeisiin, tuntuu itsestä siltä, että sekin olisi tarpeiden jättämistä huomiotta. Tuon sitten yöajan ilmi eri tavalla: Hiljaisempi ääni, hämärä valaistus, erilainen ympäristö (yöllä makkari, päivällä enimmäkseen olkkari jne.). Meidän poju on niin vaativa, että kokisin öisen mahdollisesti tuntikausia kestävän reagoimattomuuden omalta taholtani jotenkin laiminlyöntinä. Silloin se varmasti toimii, jos vauva herää vain hetkeksi. :)

Faline, meillä vaippaihottuma lähti, kun lopetettiin kertakäyttösten vaippojen käyttö napatyngän irrottua. Kestojen kanssa pylly ei edes punoita! Mekin siis ostettiin yksi paketti kertiksiä, jotta lyhyillä reissuilla ei tarvii välttämättä kuljettaa kestoja mukana ja sit just tuon tyngän takia, kun kestot paino siihen ikävästi (oli siis jätetty tynkä tosi pitkäksi, niin se oli vähän hankala). Kestovaippoja meillä kanssa varmaan ekan vuoden tarpeiksi ja rahaa niihin mennyt joku 80-90€, sillä kyselin, kuinka paljon porukalla mennyt kertakäyttöisiin rahaa jo ekan kuun aikana.

Heii,
Välistä nyt huutelen apuja en ole paljon ehtinyt lueskelemaan juttuja, mutta muistelen että jollain oli puhetta jostain piimäpahkurasta nännissä ja nyt luulen että mulla olis sellainen. Toisessa nännissä sellainen valkoinen mölli, ei kova, vaan niiku siinä nännissä olis jotain valkoista tahnaa mikä ei irtoa ja on kipeä imettäessä (tää on se ongelmanänni missä pitää sitä imukumiakäyttää ) Olisko vinkkiä tuon tiimoilta ja onko lääkärihoitoa kaipaava juttu???

Se on piimäkokkare jota voit kokeilla poistaa imettämällä tai rapsuttamalla pyyhkeenkulmalla jos ei noilla lähde niin ota puhtaalla neulalla vähän nahkaa edestä niin saat sen pois.
Turvotusta saat laskettua pahkurasta kylmäpussilla.
Lääkäriin ei tarttee mennä jos saat sen hoidettua kotona.

Joo mulla oli piimäkokkare..(ai saatana :D ) kuumassa suihkussa neulalla otin ja oli pari pvää hyvä mut nyy taas tänää imettäminen sattui..

Emmä mitään neulalla uskalla alkaa tökkiin , hui. No pitää mennä tänään sunaan hautomaan :) Aikas ikävä vaiva, johtuuko se jostain tukoksesta tiehyissä?

Johtuu, se on maitoa.
Koita saada se pian pois ettei tule tulehdusta. Kuuma ei tee hyvää tulehdukseen vaan kylmähoitoa enemmin.
Paina siihen kylmää jotta saat turvotusta laskemaan tukoksesta ja sit koitat saada sen pois.
Mulla lähti pois, kun ihan vähän neulalla rikoin ihon pintaa.
Samalla tavalla, kun tikun ottaa sormesta :-)

Meillä on mennyt 20€ vaippoihin, kun ostin ykkösiä kun kotiuduttiin. Kakkosen ja kolmosen vaippoja meillä on kotona vielä 8 pakettia, kun ollaan saatu mummilta ja muilta :)

Juu kyllä löyty ja 2 lepotuolia, olkkariin ja keittiöön uudet matot:) sisustettu koko rahan edestä ja urakalla :) harmi vaan kun ne sohvat ja tuolit tulee muutaman viikon päästä...

Voi meijän pikkusta. Ihan tukossa ja yskää :( mitä keinoja ootte tukkosuutee käyttäny? Muuta ku suolatipat ja niistäjä?

Se niistäjä ei ole paras teholtaan.
Apteekista on saatavana imuriin liitettävä imu ja itse imettävä joilla saa rään kunnollo noisemaan.
Meillä on toi imettävä ja se on hyvä ja tehokas.
Jos imetät niin rintamaito laita sieraimiin. Avaa myös nenän.
Sängynpäätyä kannattaa korottaa jotta hengistys helpottuu.
Oikein tukkosena olen vienyt kylppäriin johon laitan kuuman suihkun valumaan. Lämmin höyry ja kosteus saa limat liikkeelle ja vauvan aivastelemaan.

Lisään solavin listaan muutenkin huoneilman kosteuden nostamisen esim ilmankostuttimella tai märkä/kostea pyyhe patterin päälle kuivumaan.
Voi myös kokeilla jos silppuat sipulia sukkaan ja pinnikseen roikkumaan... Meillä se ei toiminu mut kuulemma joillain toimii:)
Voimia sairastavien vauvojen vanhemmille!

Johtuu, se on maitoa.
Koita saada se pian pois ettei tule tulehdusta. Kuuma ei tee hyvää tulehdukseen vaan kylmähoitoa enemmin.
Paina siihen kylmää jotta saat turvotusta laskemaan tukoksesta ja sit koitat saada sen pois.
Mulla lähti pois, kun ihan vähän neulalla rikoin ihon pintaa.
Samalla tavalla, kun tikun ottaa sormesta :-)
Jos otatte neulalla niin muistakaa desinfioida se ensin

Metsäläinen, I feel you! Kovasti tsemppiä ja jaksamista sinne!

Täällä myös takana yö suoraan helvetistä! Poika heräsi juuri kun olin itse nukahtamassa, ja siinäpä sitä sitten valvottiin aamuseitsemään. Kolme varttia sain hänet nukkumaan rinnalla ja sitten alkoi miehen vahtivuoro, ei kuulostanut menevän paremmin sielläkään. Pullo ei taaskaan kelvannut, joten kymmenen maissa sain ukon takaisin tissille... Ei meinannut millään rauhoittua unille edes nyt aamulla, vaikka oli selvästi jo rättiväsynyt. Nyt sentään poju nukkuu enkä mä uskalla liikahtaakaan tästä vierestä... Huokaus, kun tietäisi mikä toista vaivaa. Vatsakipuilua tämä ei ole, sillä siihen liittyy ähinää ja punnaamista. Selvästi poika on jo ehdollistunut nukahtamaan mun syliin tai rinnalle, kun mies ei oo saanut häntä muutamaan päivään enää edes nukkumaan. :( Alkaa itsellä olla jaksaminen todella tiukilla. Aiemmin se yksi miehen toteuttama pullosyöttö per yö on pelastanut paljon, mutta nyt tosiaan sekään ei onnistu... Ideoita? Ihan pumpattua rintamaitoa ollaan yritetty syöttää, eli ei pitäisi olla maussa ongelmaa.

Voimia yökyöpeleiden kanssa valvoville! Meillä edelleen nukuttu yöt melko hyvin, toivottavasti jatkaa samaan malliin.

Tänään käyty eka lyhyt vaunulenkki pojun ja miehen kanssa. Asteita oli -13, mutta onhan vauvalla jo ikääkin melkein kuukausi. Ja hyvin meni! Vähän alkoi kitisemään loppumatkasta, mutta sisälle kun päästiin niin oli kyllä niin lämmin pieni mies, ettei kylmä ollut tullut tuossa emmaljungan kopassa. Ainoastaan nenänpää oli hieman viileä. Oli jopa hieman hikinen, mutta ei kai tuota olisi voinut oikein kauhean paljon vähemmissäkään vaatteissa viedä. Nyt oli bodyn ja housujen lisäksi kevyt fleecehaalari ja äp:n toppis, kahdet villikset ja tumput, ohut kypärämyssy ja pipo. Jospa kitinä oli vain masuvaivaa, kun sitä itkeskeli sitten sisällä... Mutta kyllä oli IHANAA päästä vähän ulkoilemaan!

Nuha on kyllä ikävä noilla pienillä. Onneksi suolatipoilla ja tehokkaalla niistäjällä saatiin helpotettua pienen tilannetta. Pelkäsin viime yötä, mutta ihan hyvin se meni, kertaalleen piti puhdistaa tytön nenä.

Takaisin