Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Milloin teidän vauvoilla on ensimmäinen hymy näkynyt hereillä ollessa? Meidän poika huomenna kuukauden ikäinen, nyt lähiaikoina kovasti yrittänyt hymyä väkertää muttei vielä ole näkynyt. Tänään meinasi hymy pilkahtaa, muttei kuitenkaan.. :)

Ja Cuplatonin käyttäjät, kauan Cuplatonia pitää käyttää, ihan putelin loppuun asti vai? Vai lopettaako sitten kun itse näkee tarpeelliseksi lopettaa? Netistä varmaan löytyisi siihen vastaus, mutta ajattelin teiltä kysyä. :)

Meillä poika on hymyillyt synnäriltä asti, mutta ne ovat olleet sellaisia "vahinkohymyjä". Kolmen viikon iässä hän alkoi ihan tarkoituksella jo vastaamaan hymyyn, ja nyt sitä tehdäänkin jo useita kertoja päivässä. Tuossahan on ihan hirveän iso vaihtelu, "vasta" parinkin kuukauden iässä hymyn ilmaantuminen on vielä täysin normaalia. :)

Talvitintti, meidän likka hymyili ekan kerran siinä 1kk iässä<3
Me käytettiin disflatylia, se lopetettiin puklailun takia, ja nyt syö pelkästään maitohappoo ja hyvin kaasu/kakka liikkuu ilman disflatylia, vastaus siis et voihan sen lopettaa heti kun siltä tuntuu, jos tuntuu et ei mitään hyötyä ole... Tai vaan testata et joko vauvan masu ongelmat jääny taa...

Moi kaikille! Tää palsta jotenki rauhottaa mua. Harvemmin kirjoitan mut monta kertaa päiväs tulee selailtua. Kiva että jatkuu vaan. Helpottaa ain huomata et on samassa veneessä ku muutki ja et muidenki vauvat itkee jne. Täälläki otettu cuplaton käyttöön ja ehkä auttanu. Vaikee sanoa.. :) :(

Onko teilläki sellasii päiviä et välil tulee jälkivuotoo oikein hyytymiä/jojoja ja sit taas seuraavan pvänä saattaa olla ettei tuu juuri mitään? Itellä tulee maanantaina 5 vkoa synnytyksestä ja tosiaan mun mielestä oli kuukautisetkin jo...

Siis miten te jotka olette käyttäneet tota carriwell belly binderiä, ei vissiin oo ainakaan tällasten läskien juttu ku minä... Se jää mulla niin ylös että alamaha jää roikkumaan sen alta... Johtopäätös on että sitä kehuneet ovat valmiiksi jo hoikkia ja ongelmana on vaa etupömppä... Hitto ku harmittaa, meni 40€ hukkaan!
Mä menin sängylle makaamaan ja kiristin niin kireelle kun sain. Koko mahaa en minä sinne saanu mutta pidin tärkeempänä että alavatsa on on siellä sisällä. Päivällä pidettäessä sitä sai vedellä alas kun nousi ylös. Ton vyön tarkoitushan on auttaa palauttamaan erkaantuneet vatsalihakset paikoilleen. Mulle tuli raskauden aikana +20kg ja sitä ennen +10kg ja synnärille jäi vai viis kiloo.. Vatsalihakset palas ton avulla paikiilleen tosi nopeesti mutta tätä painoo on edelleen raskauden jäljiltä 7kg ja sit vielä se 10kg ja synnytyksestä jo 7viikkoa..

Sitä cuplatonia voi pidempään käsittääkseni ihan huoletta käyttää, meillä ainakin neuvolassa sanottiin, että koittakaa nyt ainakin jonkun kuukauden verran (eli varmaan niin pitkään kun pullo riittää), että onko siitä apua. En tiiä onko, kun huutoa ja kirkumista päivisin piisaa, mutta tunnollisesti ollaan sitä joka ruuan yhteydessä annettu. En tiiä kuvittelenko vain, osaako jo tuon ikäinen, mutta tuntuu, että pikkuinen on jo oppinut rauhoittumaan kun ensin annetaan cuplatonia lusikalla. Heti hiljenee ja sitten oottelee tyytyväisenä ihan kuin tietäisi, että sen lusikallisen jälkeen tulee varsinainen pääruoka, eikä oo mitään syytä itkee ja kirkua, kun sieltä se ruoka aina tulee vaikka vähän kestäisi lämmityksessä tai muussa säätämisessä :D

Tsemppiä kaikille itkuisten ja huonosti nukkuneiden vauvojen äidelle sekä arjen pyörityksestä ymmärtämättömien miesten puolisoille. Meilläkin on väsy, stressi ja muutenkin kokonaan uusi elämäntilanne aiheuttanut melkoisia tunteenpurkauksia ja riitoja, mutta niistä ollaan selvitty puhumalla ja ollaan sovittu selkeitä pelisääntöjä arjen pyöritykseen :) Se on äärimmäisen tärkeetä se puhuminen! Ei pelkästään se, että puidaan vaan missä mättää, vaan myös se, että kerrotaan mikä ilahduttaa ja mistä tulee onnelliseksi ja missä toinen onnistuu ja on hyvä! :)

Puhun tässä nyt mukamas niinkuin suuri viisauden lähde, neliviikkoisen vauvan vankalla kokemuksella :grin Mutta eilen puhutiin miehen kanssa pitkään viime päivien kinastelusta ja kuluneista viikoista. Hän toi esille sen, kuinka on hän on huolissaan mun jaksamisesta ja se herätteli mua. Siksi kirjoitan teillekin! :) Ei meillä siis mitään vakavaa ole päässyt vielä sattumaan, mutta olen melkoinen pingottaja ja suorittajaluonne ollut aina, varsinkin työelämässä. Siksi oli hyvä pysähtyä näitä miettimään, ennen kuin väsytän uuvuksiin itseni sillä, että unohdan hoitaa ja huolehtia vauvan lisäksi myös omasta hyvinvoinnista.

Eli muistakaa myös mammat vauvan ohella pitää myös itsestä huolta! Nukkumiset voi mennä vähän niin ja näin, niihin ei aina pysty vaikuttamaan, mutta muistakaa edes syödä kunnolla, että jaksetaan haastavat hetket. Kyllä se vauva sen hetken kestää itkuisenakin oottaa, että te saatte äkkiä vedettyä jotain napaan. Silloin teilläkin kestää hermot paremmin sitä tilannetta kun pikkuisella on huono olla eikä itse saa toisen oloa helpotettua. Neuvolassakin muistutettiin siitä, ettei se vauva tosiaan mene rikki, vaikka sen laskee hetkeksi itkuisenakin alas ja menee itse muualle rauhoittumaan/syömään/vessaan. Meijän neuvolan terkka on tosi ihana, semmoinen vanhempi nainen, joka viimeksi kertoi, että hänella on ollut koliikkilapsi. Kaikki sen ohjeetkin tuntuavat kumpuavan kokemuksen syvällä rintaäänellä :)

Mulla on onnekseni sellainen tilanne, että mies on mun kanssa kotosalla ja ollaan tehty työnjako siten, että mulla on vauvasta päävastuu ja miehellä puolestaan kodista. Mutta molemmat tekee tietysti ristiinkin hommia ja varsinkin ne kotityöt saa jäädä tekemättä, jos ei oo pakko eikä jaksa. Parempi nukkua ja lepuuttaa silloin kun se on mahdollista, pyykit voi hyvin seuraavaan päivään odottaa jos kaapista löytyy edes jotkut ikivanhat virittyneet kalsarit, joissa kuljeskella ja jos on yksikin puhdas lautanen ja haarukka jolla syödä, niin päiväunet voittaa tiskien laiton :D

Eri tilanne tietysti on niillä perheillä, joissa on useampi lapsi, jolloin päivärytmistä sen vanhemman lapsen vuoksi on pidettävä kiinni eikä voi tuosta noin vaan torkkuilla ja olla tekemättä mitään. Mutta täällä kun on monta viestiä nyt ollut siitä, miten ei kerkeä syödä/kotitöitä/tai muuta, niin siksi tahdon muistuttaa teitäkin, siitä oman itsensä huolehtimisesta, kun itsekin tarvitsin pienen herätyksen :shy:

Itselläni on mennyt päivät tosi vähillä ruuilla kun olen kuvitellut, etten ehdi syömään ja se sitten on just kostautunut kiukkuna, ärsytyksenä, stressinä ja varmasti vaikuttanut siihenkin, että maidontulo on yht'äkkiä vähentynyt. Nyt on sitten eilen ja tänään tankattu sapuskaa oikein urakalla (ah, subwayn patonkia!!), hankittu kotikaljaa ja imetysteetä ja ennen kaikkea koitettu ottaa astetta rennommalla otteella. Toivottavasti tästä lähtis taas maitomäärä nousuun :)

Kattelin muuten sääennusteita ja voi juku! Ens viikolla näyttäis vihdoinkin lauhtuvan! Me päästään VIHDOINKIN ulkoilemaan!! En ole uskaltatunut vielä koittamaan vaikka lämpötila olisikin nipin napin alle sen kymmenen pakkasasteen rajan, mutta ensi viikolla päivälämpötilat täällä päin on -1 ja -6 välillä, joten sit päästään tallustamaan koittamaan vihdoinkin vaunujen kanssa liikkumista, ihanaa!! :smiley-bounce012

Sori pitkästä paatoksellisesta tekstistä! :grin

Herkkusieni, täällä kans pikkuinen selkeesti pitää cuplatonia alkupalana ja rauhoittuu kun tipautan sitä suuhun. En oo jaksanu lusikan kanssa säätää, kun tää syö kuitenkin jatkuvasti ja yötäpäivää.

Äippä, jopa sulla oli perusteellinen jälkitarkastus! Ei mulla vaan rintoja tutkittu. Olis kyllä hyvä jos olis :/ Kohtu oli niin pieneksi jo mennyt, että ei kai siinä ultrata olisi tarvinnutkaan.

Nyt nukutetaan lasta tissille ja sit jälleen yritetään saada se sänkyynsä nukkuun ekaksi pätkäksi. Onhan tuo 2 kertaa 6 viikon aikana onnistunut :D

Tasan 5 viikkoisena epäilin että ehkä oli oikea hymy, mutta jäi epäselväksi kun sitten lopetti. Siitä vielä kaksi päivää ja sitten tuli ihan todistetusti ekat oikeat hymyt. Ja nyt sitten hymyillään mikä on maailman ihaninta ja meinaan kuolla kun sitä hymyä pitää tarjoilla yöaikaan eikä siihenkään saa vastata.

Tytsy78, meillä cuplis menee lusikassa maitotilkan kanssa kun siinä purkissa luki, että annostellaan nesteen kanssa. En tiiä miten välttämätöntä kun saa kuitenkin heti perään maitoa, mutta ollaan varmuuden vuoksi tehty niin :) Tietysti toi suoraan suuhun tiputtaminen ois kyllä vähän helpompi tapa, joskus meinaan tuntuu ikuisuudelta kun yritän niitä tippoja tissistä puristaa ja toinen kitisee nälkäänsä siinä vieressä :grin

Meillä kans cuplaton rauhoitti nälkäitkun maiskutteluksi... Nyt mulla on menossa tällanen pieni ihmiskoe enkä eilen antanu ollenkaan cuplatonia, enkä tänään ajatellu antaa.... Eilinen oli kyllä ihan rauhallinen päivä, eihän se toki välttämättä niin äkkiä vaikuta, mut ainakin kaikki noi d-vitamiinikokeilut on vaikuttaneet välittömästi. Olen ajatellut että mulla on herkkävatsainen vauva... Joka reagoi muutoksiin nopeammin. Yleensä kakasta tietää onko Tehty jotain oikein. Eilen tuli normaalisti, saas nähdä tänään...
Me tossa juuri noustiin kun ei se uni enää tullu vauvalle. Mies nousi kans suureen ääneen että ei kai hän voi enää nukkua kun mäkään en saa... Kysyin kyllä että no miksi mä en voinu sit nukkua ja hän nousta... :D No kun hän ei osaa! Ai niin, unohdin... :D Ollaan sentään yhdessä väsyneenä sitten kun hän tietty ottaa päiväunia parikin varmaan tänään, mä voin ehtii yhet... :D
Ja oikeasti en oo yhtään kiukkunen tai motkota oikeasti tosta miehestä. Mä tunnen sen niin hyvin että oikeastaan kaikki mitä se saa aikaseks on paljon :D Ja oikeasti on kyllä kultanen ihana mies, mut armottoman laiska ja tahtois kauheesti että häntä hiukan passattais :D Sen 4 viikkoa kun oli kotona, ni meillä oli kaikki pyykit aina puhtaana, tiskikone kiilsi, ruoka valmista ajoissa, imuroitu ja jne jne oikeastaan hän kun ei oo koskaan ollut vauvojen kanssa tekemisissä niin on se pelottavin juttu ja mulle ainoo juttu johon apua kaipaisin, hän kauheesti jännittää että tekee väärin ja vauvalle tapahtuu jotain, vaikka olen koittanut rohkaista ja neuvoa tekemään ihan kaikkea. Joka kerta silti kysyy että mitä pitää tehdä, asioita jotka on mulle itsestään selvää, vaihda vaippa ja syötä jos on nälkä tms... Mut kyllä se siitä oppii, ja joskus mä saan sitte nukkua rauhassa, eiköhän se aika sieltä tuu... Tää oli lähinnä nyt se ruusuttelu, että kun tulee vaan ne huonot asiat aina sanottua vaikka toinen tekee sata positiivista myös, niin negatiivinen korvaa sen jostain syystä. Unohdan aina sen positiivisen palautteen antaa ja se kyllä harmittaa!

Jemina, tuollaista oli mullakin jälkivuoto juuri. Kyllä se pian loppuu. Kerran luulin menkkojen jo alkaneen. Jälkivuodon loppumisesta oli parikolme viikkoa ja housuun/paperiin tuli kirkasta verta. Laitoin vaipakki takas. Ehkä tuli tuo veri caan kuivista limakalvoista? Mutta loppu siis heti alkuunsa. Nyt 2,5kk synnytyksestä eikä menkkoja vielä näy. Jee.

Meillä mies kyllä osaa ja tekee jopa paremmin kuin minä hoitotoimenpiteitä. Nyt onkin taas mennyt paremmin kaikin puolin, kun on malttanut nämä vapaansa olla selvästä päästä. Arvostan.

Ja sr positiivinen palaute itelläkin liian usein unohtuu antaa. Tulee vaan tupistua niistä asioista mitkä närästää. Oppimisen paikka itelle.

Mä en oo cuplatonia käyttänyt varmaan viikkoon. Ostettiin Ainu Mam antikoliikkipulloja ja ne oikeesti on auttaneet, kun ilmaa menee vähempi sisään ja maito tulee ilmeisesti hitaammin, kun ruokailut kestäää :) Puklailut ja ylimääräset masun kipristelyt on jäänyt tykkänään. Veljen vaimon vinkistä ostin myös 34e (!!!!) maksavaa Nutricia Nutrilon ProExpert Pepti1 korvikejauhetta. Se on viimeinkin korvike, jota pojan masu tuntuu kestävän. Annan n. 1-2 satsia päivässä korviketta, loput omaa maitoani. Pojalla on selkeesti nälkä kasvanu, kun viikko sitten jäi keskosvahvikkeet kokonaan pois. Pegorionia laitan aamupäivästä 3-4g maidon sekaan, niin nyt on kakkakin tullut. Ja kakka muuttunu takas keltaseks ja hajuttomaks! Ihmejuttuja.

Sori tulee monta eri viestiä, mutta kun keskeytyksiä koko ajan niin ajatus pätkii.

Nuppu, miks ihmeessä hymyyn ei saisi yöllä vastata?! Koska ei sais seurustella? Ei kai se vielä seurustelua ole, jos toiselle hymyilee?! Musta on kauheeta kun jotkut (aikuiset) ihmiset ei vastaa hymyyn, ihan idiootiksi siinä itsensä tuntee.

Mä en katso yöllä edes päin. Oon hiljaa, hoidan hommat ja laitan takas sänkyyn. Herkkä vauva herää siihen että aletaan hymyilemään takaisin, se on jo vauvan seurustelua...

Heii,
Välistä nyt huutelen apuja en ole paljon ehtinyt lueskelemaan juttuja, mutta muistelen että jollain oli puhetta jostain piimäpahkurasta nännissä ja nyt luulen että mulla olis sellainen. Toisessa nännissä sellainen valkoinen mölli, ei kova, vaan niiku siinä nännissä olis jotain valkoista tahnaa mikä ei irtoa ja on kipeä imettäessä (tää on se ongelmanänni missä pitää sitä imukumiakäyttää ) Olisko vinkkiä tuon tiimoilta ja onko lääkärihoitoa kaipaava juttu???

Voimia kaikille joiden miehet ei osaa osallistua vauva-arkeen/ei ymmärrä työn määrää. Oma mies on oppinut pikku hiljaa ja nyt tämän kolmannen kanssa osallistuu niin vauvan hoitoon, isompien poikien hoitoon kuin myös kotitöihin <3 Toivon vaan että muistan sanoa ja osoittaa kuinka arvostan hänen panosta.

Täällä alkaa babyblues pikku hiljaa tasaantua ja joka päivä ei enää tarvi itkeä tihrustaa. Imetys sujuu sen minkä sujuu ja osan poika saa korviketta pullosta. Vaikealta tuntu hyväksyä ettei taaskaan saa täysimetettyä, mutta kun hyväksyin sen tosiasian niin pettymyksestä huolimatta olin helpottunut. Musta tuntuu että mies on salaa tyytyväinen että poika saa myös pulloa niin hänkin voi välillä syöttää.
Poika on alkanut kiriä painoa syntyessä 3675g, 2vko 3350g, 3vko 3790g.

Voimia myös kaikille väsyneille ja valvoville äideille <3 Täälläkin pienissä pätkissä nukutaan kun vielä tarvii yölläkin herättää syömään vähintään kolmen tunnin välein, eli saa nukuttua max 2h pätkiä, mutta onneksi osaan nukahtaa helposti takaisin.

Vaikka harvoin kirjoitan niin on ihana lukea teidän kirjoituksia, ootte huikeita naisia ihanaa lauantaita kaikille!

Joo eihän se vauva vielä paljon osaa viestiä kuin itkemällä ja hymyilemällä pääasiassa. Kyllä se hymyily selkeesti on seurustelua ja vauva siitä valveutuu ja sama silmiin katsomisesta, ei sitäkään voi tehdä tai sitten saa tapittaa koko yön :) meillä siis näin

Takaisin