Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnea ReOnLa! Vihdoin sinäkin sait tonttusi! Vielä kun saisit hänet syliisi :)

Metsäläinen meillä ollaan hiljaa vaikka auto pysähtyy tai vaunut on paikallaan :)
Tyttö ei muutenkaan turhia kitise. Nälän tullessa huutaa kerran, sitten katsoo mitä tapahtuu, ellei mitään huutaa taas kerran ja odottaa. Toki jos mitään ei ala tapahtumaan, niin sitten alkaa armoton huuto. Yöllä alkaa ähkiminen, joka on merkki siitä että nyt maitoa. Silmiä ei neiti vaivaudu yöllä avaamaan, ainoastaan syö ja nukkuu. Vaipat vaihdetaan yöllä 1-2 kertaa. Herää yöllä ainoastaan jos on kakka tullut :)

Onnea pojasta Reonla!

Sama meno myös täällä Äyriäinen! Eilen valvottiin koko päivä 12 tuntia muutamilla 15-30 unilla ja illalla huutoitkushow, joka ei rauhoittunut kuin autoilulla. Yö nukuttiin hyvin 01-10 kahdella syötöllä. Nyt päivän taas ois halunnut olla koko aika syömässä tunnin välein. Tytöllä ikää 5vko ja 4pvää. Refluksivaivaiset yritättekö säännöstellä syöntivälejä? Ja miten? Oisko tiheänimun kausi täälläkin.:wideyed: Neuvolasta ei oikein todettu tuohon mitään ja sanottiin 5-6viikoilla itketään yleensä eniten..

Noi hulinat ja tiheät imut ajoittuu 3vko, 6 vko, 3kk ja 6kk aikoihin eli kyllä teillä varmaan juuri se on menossa :-)

Niin ja en säännöstele enemmissä määrin.
Vauva haluaa maitoa lohtuun ja kurkussa olevan kivun helpotukseen.

Onnea ReOnLa :)

Eli siis voi vauva "lihoa" jos pullosta äidinmaitoa syöttää, niin kuin täällä tehdään. Oon koittanu tota lapsen tahtista pullosyöttöö vai mikskä sitä nyt kutsuttiinka, mut ei tuo näytä merkkejä siitä et nyt tulee liikaa ja kun koittaa kallistaa pulloa pois sillee ettei tutissa oo maitoa ni hän vaa jatkaa imemistä, sit kun koittaa vähän ottaa pulloa ees pois niin jatkaa sit tyhjän imemistä.. Tästä päättelisin et ei söis liikaa, harvoin pulauttaa vähän ylimääräsiä pois.. Sit yleensä ylipäätään kokeilen kutitella ylähuulta ja jos on nappaamassa kiinni niin tulkitsen näläksi, tuttia hän kans syö mut usein se ei kelpaa kauaa ja heti kun hiffaa et eihän siitä ruokaa tule niin lopettaa imemisen, sylkee tutin ja alkaa itkeä. Ja siis tekee tuota nyrkin syömistä ja kielen ulostyöntämistä ennen kuin syötän, paitsi öisin kyllä syötän aina kun herää eli 2-4 tunnin välein, en jää odottelemaan suurempia merkkejä kun on kans tapaus joka usein sit syö silmät kii ja jatkaa samantien uniaan.

Haluisin imettääkkin enemmän mut se tuntuu hirmuvaikeelta kun laps kärsii älyttömistä ilmavaivoista imettäessä kun maito suihkuu niin kovaa, sit repii suunsa irti tissistä kun alkaa suihkuumaa ja sit maitoo suihkuu hänen naamalle ja lähinnä joka paikkaan. Istuen en ikinä oppinu imettämään kun epparin takii alettiin makuultaa imettämään, sekin toki hankaloittaa et pitäs aina mennä makuulle.. Mut istualtaa se vaan ei luonnistu... Sit mul on sellain herkkyys ylipäätään et en esim voi käyttää kun puuvillasii tai muita luonnonkuitusii alusvaatteita, en pysty käyttää farkkuja enkä tiukkoja vaatteita, iho tosi arka. Alkaa silitys samassa kohassa ihoakin oksettaa. Imetys siis myös oksettaa, se vaan tuntuu tosi ilkeeltä, ei satu, ei siis imuotteesta kiinni, tuntuu vaan jotenki inhottavalta ja alkaa pyörryttää ja oksettaa helposti. Osteopaatille kyllä tosta puhuin niin sano et olis yleistä erityisherkkyydessä.
Noh jos ny maailmantilanne ois se et ei ois muuta vaihtoehtoa kun imettää niin tokihan sitte joo imettäis, mut noiden pullojen kanssa pysyy muuten olo paljon parempana, niin mulla kun pikkusella. Tiiviisti pidän lähellä pullostakin syöttäessä ettei läheisyys kuitenka kärsi..

Mullakin tulee etoamista kun imettää... ei pysty syömään samaan aikaan mitään.. mut hetken päästä se ällö olo/pyörryttäminen menee ohi.. täällä taaas vauva hereillä koko yön.. ja nyt onkin nukkunut taas koko pvän... äääh..

Rintamaito on niin sulavaa ettei sen ylisyöttämisessä ole vaaraa.
Korvike ei sula niin hyvin ja sen yli syöttä voi kuormittaa jopa munuaisia.

Ootteko huomannu tuosta suihkeesta et kitisevätkö vauvat.. mun kaveri sano et jos on öljypohjainen d-vit ni voi olla et siitä aiheutuu ne kitinät... meilläki kyllä on öljypohjainen d-vit käytössä, ja viime yönä nukuttiin hyvin, vain 3 krt syötiin 23-9 välissä ja makuultaan syötin ni olin nukahtanu joka kerta.. näitä öitä vaan lisää ni tää mamma jaksaa ☺
Otin nyt sit ekat kestotki käyttöön ku jotenki yö oli niin paljon parempi... ja saadaan ilmanen vyöhyketerapiaki ku kaveri aiko tehä ☺vaik näyttää et ei niin siihen ookkaan akuuttia tarvetta...
Miten te jotka kestoilette ni säilötte ne käytetyt vaipat ennen pesua?
Mun pitääki jo nyt päättää siitä lähenkö töihin äp:n jälkeen ku neiti pitää eskariin ilmoittaa ja jos mä ilmotan sen pk:hon ni sinne pitää myös varata eskari, mut ku en taho liian pienenä vauvaa laittaa pk:hon ku edellisen laitoin 1 veenä ni kaikista eniten on kyl sairastanu.. toiset lapset ei oikeestaan mitään ja olivat 2,5 ja 3,5 vuotiaita silloin...ja laskin et saman saan käteen ku jään kotiin ku maksaisin pk maksuja mun mpalkasta... ja kumminki pitäs laittaa toinen auto ja sen käyttökulut jne... et edullisemmaks tulee jäädä hoitovapaalle☺ja ennen ku tää 2015 syntyny täyttää 3 ni ehkä meille vielä yks tulee ni saan jatkettuu tätä kotona oloa... mietin myös sitäki et sanois äp:lomalla ittesä irti ni tuleekohan mulle 3 kk karenssi, mutta saisinko kelalta esim. Kodinhoidontukea ku lapset ei kumminkaa ois hoidossa ku vain kotona mun kans...???

Mun ymmärtääkseni kodinhoidontuen saat joka tapauksessa. Senhän saa vaikka kävisi töissäkin mut lapset ei vaan olis hoidossa missään (eri juttu se miten sellasen järjestäis mut kuitenkin).

Meillä just siks annetaan se kaks suihkausta D-vitamiinia ni tulee 15mikroa.. Turvallinen päiväsaanti vauvoilla tais olla 25mikroa jatkuvassa käytössä. D-vitamiinihan on rasvaliukoinen ni siks noi valmisteet on öljypohjaisia. Öljyilläkin on eroja, itellä tulee monet kasviöljyt oksentamalla pihalle tai vähintäänkin aiheuttavat kamalan olon, että mikspä ei sotkis vauvankin mahaa... Kokeilemallahan tuo selvinnee aina oman vauvan kohdalla, et onko d-vitamiini mikä masuvaivat aiheuttaa :)

Niin toi 3kk karenssihan ehtii monet kerrat kulua pois irtisanoutumisen jälkeen... Kotihoidontuen saa kun hoitaa lapset kotona :) Niin ainaki mulla meni ku ranteet pamahti paskaks töissä ja irtisanoin itteni. Ei ollu pätevä syy irtisanoutua, ni jatkoin sit kotihoidontuella siihen asti ku nuorempi täytti 3 ja ei työkkäris sit karenssiä tullu. Voihan tuon asian varmistaa jostain virallisesta lähteestä.

Tota autoilu/vaunuiluhommaahan piti kommentoida! Meillä tyttö nukahtaa melkeen heti vaunuihin ku sinne laittaa, pysyy unessa ku vaunut liikkuu, mut melkeen heti herää jos pysähtyy. Puistossaki isompien kans ku ollaan oltu ni oon kävelly puistoo ympäri vaunuja työnnellen :D Turvakaukalosta ei tykkää, mut auto ku lähtee liikkeelle niin nukahtaa. Joskus suuttunu jopa ku liikennevaloihin pysähdytty pidemmäks aikaa, mut yleensä nukkuu ku auto käynnissä :)

Madonna86, meillä kestot on liossa viileässä vedessä ennen pesua. Esipestään vaipat huuhtelemalla, hieromalla sappisaippuaa, huuhtelemalla uudestaan ja hieromalla vielä kerran saippuaa, ennen kuin laitetaan likoon. Tahroja ei jää, kunhan vain hieroo saippuaa huolellisesti likaisiin kohtiin. :)

Noi hulinat ja tiheät imut ajoittuu 3vko, 6 vko, 3kk ja 6kk aikoihin eli kyllä teillä varmaan juuri se on menossa :-)
Meilläkin ilmeisesti hulinat ja tiheän imunjakso alkanu, kun useemmin herää tissille ja viihtyy siinä piiiiiiitkään, välillä ähistään ja puhistaan ja leikitään tissillä ja nokitaan ja taas syödään. Ikää nyt sen 3vk :) tissit tuntuu koko ajan tyhjiltä, mut kaippa tuolta maitoo irtoo, kun kuitenkin nielemisen äänet kuuluu tissiä lupsuttaessa. :) lisää maitoo vaan tilaukseen :)

Suihkeesta löytyy myös 10mcg. Joku kyseli? Itse annan 7,5 mcg josta annostus helppo nostaa 15mcg jossain vaiheessa.

Mites, voiko Rennien ottaa vaikka imettää? Mahavaivaa vissiin jostain ruuasta, inhottava Olo kun tekee päänsärkyä.

Mullakin tulee etoamista kun imettää... ei pysty syömään samaan aikaan mitään.. mut hetken päästä se ällö olo/pyörryttäminen menee ohi.. täällä taaas vauva hereillä koko yön.. ja nyt onkin nukkunut taas koko pvän... äääh..
Voimia meille yöllä valvojille! :/

Takaisin