Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nopsaan kyayn, että onko kellään kokemusta napatyrästä vauvalla? Meiän pojalla siis on ja lääkäriki nähny, mutta ei kuulemma tarvi tehäminkään... Se vaan pikkuhiljaa kasvaa ja näyttää häijyltä..

Roria: tiedän miltä susta tuntuu. Meillä oli kanssa ongelmia alkoholin kanssa, muiden ongelmien lisäksi. Itse sain onneksi uuden kodin mulle ja neidille ja muutto edessä kuunvaihteessa.
Tsemppiä tuohon ja muista, että sulla on se pieni, jonka takia kannattaa ja pitää asiat hoitaa.
Tietysti kannattaa miehelle antaa mahdollisuus ottaa itseään niskasta kiinni, mutta joskus siihen tarvitaan rankkoja tekoja ja etäisyyden ottamista.

Jemina: moni onkin tuonut esille mun ajatukset. Voimia ja halauksia sinne! Joku mainitsi Leijonaemot ja itsekin suosittelen heitä, vertaistukea ajatellen.

Onko vaippaihottumaa kellään? Meidän tytsyllä ollu alusta asti aika ärhäkän näkönen peppu, nyt alkaa onneks näyttään paremmalta, oon pitänyt öitä ilman vaippaa, vaan paljansuojus ja pyyhkeitä alle... Tyttö vaan kakkaa jatkuvasti, vaippoja kuluu ihan hirveesti...

Meillä on peppuun auttanut apteekista saatava Mitosyl :) Nyt ku on tuo enterorokko ollu ja vauvalla pylly ihan rakoilla nii se suorastaan pelasti pikkuisen ihon! Tosi hyvin on lähtenyt paraneen. Tuo on siis ihan vaippaihottumaan tarkoitettua ja sitä varten meillekin alunperin hommattu :)

Nopsaan kyayn, että onko kellään kokemusta napatyrästä vauvalla? Meiän pojalla siis on ja lääkäriki nähny, mutta ei kuulemma tarvi tehäminkään... Se vaan pikkuhiljaa kasvaa ja näyttää häijyltä..

Meiänki tytöllä napatyrä. Ja kuulemma häviää ittekseen. Viiteen ikävuoteen mennessä jos ei häviä nii sit se piti leikata. Neuvolatäti sanoi että jos painaessa painuu sisään helposti eikä vauva arista painaessa masua nii ei hätää :) netistä luin että joskus se teipataan nii ei kuulemma pullistu. Häijyltähän se kyll näyttää ja itteki huolestuin ku neuvolatäti meni sanoo että napatyrä. Mutta voi kuulemma nopeastikin hävitä sit.

Mä lukeudun niihin jotka kyllä käy melkein päivittäin lukemassa teidän kirjoituksia mutta millään ei ole ollut energiaa itse kirjoittaa mitään. Oma toipuminen on ollut tosi hidasta ja olo edelleen 17päivää synnytyksestä heikko ja väsynyt. Babyblues on ollut tosi raju ja on tullut itkettyä niin paljon että ajattelin jo etten jaksa enää itkeä. Huoli on myös ollut kova kun pojan paino ei ole lähtenyt nousuun. Syntymäpaino 3675g ja 12päivän ikäisenä 3350g. Ollaan käyty Kätilöopiston imetystukihenkilöllä ja hän sanoi että jos poika ei syö enemmän täytyy hänet ottaa sairaalaan nenämahaletkuun, no onneksi näyttää siltä että korvikekin maistuu.
Itsellä maito ei ole missään vaiheessa kunnolla noussut, vaikka olen imettänyt aina kun poika on halunnut ja ollaan paljon pesitty ihokontaktissa. Nyt syödään yötä päivää 2h välein ensin tissiä ja sitten lisämaitoa. Eli ei tule kovin pitkiä unia nukuttua.
Tähän vielä "kaupan päälle" sain rintatulehduksen.

Mir paljon voimia sinulle toipumiseen!Toivottavasti pikkusen paino lähtee nousemaan, ei se synti ole jos korviketta pitää antaa! Täälläkin maidon nousu typpäs hyvin nopeasti ja nyt mennään aikalailla pelkällä korvikeella! Ainakin sillä tulee 900g/3vko :) voimia!

Meidän vauvan naama on täynnä tällästä punasta näppyä. Mitähän mahtaisi olla? Muu vartalo on kuitenkin ihan siisti. Oon maanantaina kyllä yhteydessä neuvolaan. Oon laittanu öljyä ja bepanthenia, mutta ei tunnu auttavan.
0cd092c467326e40f957f4a1c199f901
Näpyt näyttää hormooninäpyiltä mutta nuo posket ei varmaankaan ole enään hormoonien aiheuttamaa. Äkkisältään tulee mieleen että posket olis saanu vähän kylmää, olis jotain allergiaa tai parvorokko tai sitten on vaan kuivahtanu näiden kovien pakkasien aiheuttaman kuivan sisäilman takia. Meillä kuiviin poskiin tehoo parhaiten miniderm :)

Roria, kuulostaapa ikävältä ja rankalta :sad001 toivotan sulle kovasti jaksamista!

Herkkusieni, itsekin ihmettelen miten eri ohjeita saa Cuplatonin suhteen o_O meille myös annettu ohje, että neljä tippaa ennen jokaista syömistä. On kyllä masuvaivat onneksi helpottuneet :)

Meillä pojasta tullut ihme yövirkku, herää 23-24.00 aikoihin syömään, jonka jälkeen valvoo 2 - 3h.. Voi kun olisikin toisinpäin, päivisin olisi enempi hereillä ja yöt nukkuisi :arghh:

Joo onpa ihme miten eri ohjeita tuon cuplatonin suhteen on jaettu. Tosiaan osastolla neuvottiin antamaan 3tippaa 3-4krt/päivässä ja sillä ohjeella ollaan menty nyt viikon verran kun ollaan cuplatonia käytetty. Tänään bongasin täällä jonkun suositelleen tuota Relan Colic Dropseja, niitä käytiin heti tänään hakemassa. Toivotaan että toimii, ainakin farmaseutti kovasti kehui!

Roria, kuulostaapa ikävältä ja rankalta :sad001 toivotan sulle kovasti jaksamista!

Herkkusieni, itsekin ihmettelen miten eri ohjeita saa Cuplatonin suhteen o_O meille myös annettu ohje, että neljä tippaa ennen jokaista syömistä. On kyllä masuvaivat onneksi helpottuneet :)

Meillä pojasta tullut ihme yövirkku, herää 23-24.00 aikoihin syömään, jonka jälkeen valvoo 2 - 3h.. Voi kun olisikin toisinpäin, päivisin olisi enempi hereillä ja yöt nukkuisi :arghh:

Meillä valvotaan kans aika paljon öisin.. Viime yönä valvottiin klo 3-7 väli.. Onneks sain nukkua 4 tuntia ennen ja jälkeen tuon. Nyt kun oon vkl yksin vaavin kans kotona, ukko viettämässä siskonsa 30v synttäreitä. Onneks tulee huomenna kotiin <3

Voimia Roria! Ymmärrän ettet halua kodistas lähteä mihkään ja pienen kanssa se on raskasta muuttaa... Mutta ei tota kannata kyllä jatkaakaan :( Olisko sulla apujoukkoja jotka pystyis auttaan asunnon hommaamisessa ja muutossa jos mies ei suostu lähteen?

Onnea äityli vauvasta :)

Jemina joo pirun ärsyttäviä kommentteja saa kuulla kyllä... Mua on siltikin aina just helpottanu kun oon kertonu tyttäreni kehitysvammasta, eipä tarvi kenenkään itekseen asiaa miettiä, miks Suvi on erilainen. Mutta älyttömän onnellinen olen siitä, että Suvi on just meidän lapsi ja olen valmis siihen, että hän tarvitsee meitä vanhempia pitämään huolta aikuisenakin.

Tuo pieni tyttönen on kyllä niin ihana ja pari hymyäkin olen saanut:) Ollaan molemmat oltu niin onnellisia, että mulle tää vauvakuume vielä tuli ja saimme kuudennen lapsen :) 6 on aina ollut mun onnennumero, omassa perheessä oli 6 lasta, asuttiin talossa numero 6 yms... ;)

Ja vielä pitää laittaa, että wildis jos luet enää näitä, niin palaahan kertomaan kuulumisiasi, niin paljon oot joutunut kokemaan kaikkea ikävää, haluaisin tietää mitä sulle nyt kuuluu...

Onkohan kaikki joulukuiset vauvautuneet jo? Aikamoinen joukko meitä kyllä on!

Ja Mir kovasti voimia sinulle ja halauksia myös! Toivon että vointisi paranee pian ja huoli vauvasta helpottaa, hyvä että korvike maistuu myös!

Heippa! Aloin kirjoittelemaan meidän vauva-arjesta. Meillä vauva ylihuomenna 3 viikkoa, ja nopeasti aika menee. Mies lähtee ens viikolla töihin ja jäädään tytön kanssa kotiin.

Ihania juttuja on, että paino lähti hyvin nousuun synnäriltä lähtiessä, 9 päivän ikäisenä 3160g, lähtöpaino 2800g. Eli pissaa, kakkaa ja syö hyvin, ja rintamaitoa on riittänyt :) Lisäksi vaavi on ollut terve ja päivisin aika "helppo" lapsi.

Yöt meillä on menny enimmäkseen valvoessa, 3 yötä meni jo putkeen hyvin, eli heräsi 4 tunnin välein, söi hetken ja nukahti. Mutta viime yönä oli taas 3 h putkeen tissillä ja kärsi ilmeisesti vatsakivuista loppuyön kun itkeskeli vähän väliä. Äiti on siis vähän väsynyt. Lohduttavaa kuitenkin ettei valvominen jatku loppuelämää vaan kuulemma vie joskus aikansa että vauvan rytmi löytyy.

Eli kohtalotoverit, koitetaan nukkua aina kun siihen on mahdollisuus, valvominen ei kestä ikuisesti.

Voimia Roria! Ymmärrän ettet halua kodistas lähteä mihkään ja pienen kanssa se on raskasta muuttaa... Mutta ei tota kannata kyllä jatkaakaan :( Olisko sulla apujoukkoja jotka pystyis auttaan asunnon hommaamisessa ja muutossa jos mies ei suostu lähteen?

Onnea äityli vauvasta :)

Jemina joo pirun ärsyttäviä kommentteja saa kuulla kyllä... Mua on siltikin aina just helpottanu kun oon kertonu tyttäreni kehitysvammasta, eipä tarvi kenenkään itekseen asiaa miettiä, miks Suvi on erilainen. Mutta älyttömän onnellinen olen siitä, että Suvi on just meidän lapsi ja olen valmis siihen, että hän tarvitsee meitä vanhempia pitämään huolta aikuisenakin.

Tuo pieni tyttönen on kyllä niin ihana ja pari hymyäkin olen saanut:) Ollaan molemmat oltu niin onnellisia, että mulle tää vauvakuume vielä tuli ja saimme kuudennen lapsen :) 6 on aina ollut mun onnennumero, omassa perheessä oli 6 lasta, asuttiin talossa numero 6 yms... ;)

Ja vielä pitää laittaa, että wildis jos luet enää näitä, niin palaahan kertomaan kuulumisiasi, niin paljon oot joutunut kokemaan kaikkea ikävää, haluaisin tietää mitä sulle nyt kuuluu...

Onkohan kaikki joulukuiset vauvautuneet jo? Aikamoinen joukko meitä kyllä on!
Saanko kysyä mikä kehitysvamma Suvilla on? Ihana kuulla rohkaisevia kommentteja.. ja tosiaan itsellä olis jo nyt vauvakuume vaikka tuusula ei oo vielä ees parantunu :D milloin teillä on alkanu kuukautiset synnytyksen jälkeen?

Mää kyllä luin sen cuplatonin ohjeen ihan siitä paketista. Neljä tippaa aina ennen syöttöä. Muiden neuvoja en olekaan saanu, täällä ihmetellyt että onkohan mulla erilainen paketti ku on niin eri ohjeita :D
Rorialle sanoisinko että älä nyt enää ainakaan odottelemaan jää. Ikävän tutun oloinen juttu. Minä 12 vuotta yritin, lopulta tajusin ja lopetin suhteen... En ole katunut.

Mäkin mietin tota kuukautisten alkua tänään kun ollut ihan sellasia tuntemuksia et olis alkamassa! Mutta voiko alkaa reilun 5 viikon kuluttua synnytyksestä jos imettää? Oon ymmärtänyt sen imetyksen pitävän kuukautiset yleensä poissa pidempään.

Toinen mitä mietin että olenko ihan epänormaalin kun voisin lähteä synnyttämään vaikka nyt heti uudestaan jos tarvis? Ja tavallaan jopa haluaisinkin kokea sen synnytyksen uudestaan. Tiedän että mulla oli varsin helppo synnytys vaikka olikin pitkä, vaan ei niinkään kivulias, ponnistusvaihe. (Ja siis kyllähän niitä kipujakin oli ihan kiitettävästi ennen epiduraalia) Onko muilla samoja fiiliksiä synnytyksen suhteen? Tuntuu, että lähipiirissä synnytystä lähinnä kauhistellaan ja on epänormaalia näin pian ajatella olevansa valmis siihen hommaan uudestaan...

Takaisin