Mun on edelleen niin vaikea uskoa että meidän lapsella on downin syndrooma vaikka kaikki testit oli negatiivisia eikä meillä ollut kohonnutta riskiä edes. Mua oikeasti surettaa ja vituttaa. 70 lasta syntyy vuodessa suomessa ja yksi heistä tuli meille.. eniten vaan pelkään että tulee vaikeasti vammainen/sairasteleva/eikä kykene itsenäiseen elämään. Huomaan kadehtivani teitä jotka saitte terveet lapset. Vaikka pidänkin omaani maailman ihanimpana! Välillä huutoitken kun ahdistaa tulevaisuus.. niin surullista ja ahdistavaa. Vaikka rakastankin vauvaani enkä vaihtaisi kehenkään muuhun, olisin halunnut hänelle normaalin elämän..
Voimia asian käsittelyyn <3
Pystytkö ottamaan jo vertaistukea vastaan?
Heiltä saisi varmasti parasta tukea asiaan.
Kerroin sinulle kummipojastani jolla on myös sama sairaus. Hänen olemmassa olo on vaikuttanut siihen, että minä en ole tehnyt raskaana ollessa downin syndrooma testejä, ainoastaan katottu niskaturvotus ultralla.
Ystävälleni tehtiin seula poikaa odottaessa ja se oli negatiivinen. Äidillä oli kuitenkin koko ajan tunne, ettei kaikki ollut mahassa kunnossa vaikka mitään ei missään löytynytkään.
Poika syntyi ja tilanne selvisi.
Toista lasta odottaessa tulokset seulassa olivat normaalit, mutta kolmannen kohdalla tulos näytti positiivisuutta.
Heille tehtiin sit kaikki testit ja viimeiseksi lapsivesipunktio jossa varmistui lapsen olevan terve.
Testit ei ole millään tasolla luotettavia ja antaavat vääriä hälytyksiä jonka vuoksi jätin itse ne kokonaan tekemättä.
Jos olisin saanut positiivisen tuloksen niin en olisi kuitenkaan raskauden kulkua muuttanut.
Ystäväni kävi noita samoja tunteita läpi, mitä sinäkin.
Tunteet meni vuoristorataa onnellisuudesta inhoon.
Vauvaa hän jopa piilotteli ulkopuolisilta jottei kukaan nähnyt minkälainen vauva hänellä on.
Meillä on lasten ikäeroa vajaa vuosi ja minusta tuntui aluksi ikävältä mennä heidän luokse, kun tiesin äidin ajatukset kateudesta.
En sen kuitenkaan antanut vaikuttaa vaan hoidin vauvaa useinkin, kun äiti halusi ottaa etäisyyttä vauvasta ennen, kun kiintymystunteet heräsi.
Kuuluu varmasti toipumiseen noi kaikki tunteet.
Voimia roppakaupalla!!