Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei huolta kesäkirppu, täällä rv 41+2 ja viime yönä vasta tuntunu koko raskauden ekat harkkasupistukset. Tiistaina yliaikaiskontrolli ja torstaina viimeistään alkavat käynnistämään.

Äippä, aikamoisen määrän jaksaa kerrallaan syödä :) meillä neiti (huomenna 1kk) syö tissit mistä ei tuu varmaan oikein mitään, ja päälle 60ml korviketta, joskus iltaisin hieman enemmän.
Tytsy, mulla ei vaan tule maitoa tarpeeksi, siksi osittain imetys. Ja joillainhan sitä maitoa ei tule ollenkaan.
Suoraan sanottua, me lähes kaikki osittain imettäjät varmasti haluaisimme täysimettää, ainakin suurinosa! Ja jokainen meistä varmaan ollaan koettu syyllisyyden tunnetta siitä kun maito ei vaan yksinkertaisesti riitä. Ja olemme kuulleet nuo samat lauseet sata kertaa :D Meillä vaikka tyttö olisi vuorokauden ympäri tissillä tilaamassa ja imemässä maitoa, sitä ei vaan tule tarpeeksi. Ja siinä saakin jokainen miettiä että onko tärkeämpää että vauva saa jostain sen ravinnon ja on tyytyväinen, vai pidetäänkö vauvaa nälässä ja hermostuneena ja samalla siinä äitikin on täysin valmista kauraa.. Mutta tätä maidon riittämättömyyttähän ei oikein voi ymmärtää jos se ei ole omalle kohdalle kolahtanut.. Sori avautuminen, mutta toivottavasti jokainen ymmärtää myös tämän puolen asiasta, eikä syyllistäisi niitä äitejä jotka käyttävät korviketta.

Muokattu viimeksi:
Olen samaa mieltä Tytsy 78 kanssa imetyksestä.
Vauvat ovat ensimmäiset viikot taukoamatta rinnalla jollon tilaavat maitoa sekä halevat läheisyyttä. Se että vauva näin tekee, ei ole merkki maidon riittämättömyydestä.
Pissavaippoja 5 ja kakkaa 2 vaippaa päivässä sekä 500g painoa kuukaudessa on merkit riittävyydestä.
Mikäli halua tehostaa maidon tuloa niin kannattaa vaihtaa rintaa mshdollisimman usein samalla syötöllä. Kun vauva lopettaa aktiivisenimemisen niin vaihto toiselle rinnalle. Aktiivinen imeminen on sitä, kun vauva imee tehokkaasti ja nielee maitoa. Tätä rinnan vaihtoa voi tehdä vaikka 6 tai 8 kertaa samalla syötöllä niin kauan, kun vauva on tyytyväinen. Maito ei lopu tissistä. Imetyksen kestolla ei ole merkitystä eli vaihdelkaa tissiä jotta autatte vauvaa maitotilauksessa.
Tiheänimunkausia on vauvoilla 3vko, 6vko, 3kk ja 6kk vanhana.
Lidäksi vauvoulla on hulina-aikoja jollon tissilla raivotaan ja ollaan malttamattomia.
Tsemppiä imetykseen ja luottakaa tisseihinne.
Ne pystyy ruokkia vauvanne!!!!

Hyvä Mindis, että sait levättyä.

Miehen kans laitettiin huoneet jakoon eli se ketä on vauvan kans saa nukkuu isossa sängyssä ja se ketä nukkumisvuorossa, nukkuu alakerran pikkusängyssä. Sillain ei häiriinny. Nyt vaan ukon isyysvapaat loppu ja on yli viikon töissä joten olen yksin. Vaikka mies ei kotona ollessakaan ehkä ihan samassa mittakaavadsa vauvanhoitoon osallistu niin on ne toiset kädet silti päivälläki tarpeesern. Nyt joudun yksin taiteileen vauva sylissä jos ei suostu nukkuun tai katteleen muualla kun sylissä päivällä.. Mutta ohsn hyvin on pärjätty silti, tuntuu vaan että päivät menee äkkiä ja on kiire vaikka mitään ei tapahu :D

Tytsy, mulla imetystaipale ei käynnistynyt, kun poika oli siis alussa kkn nenämahaletkun varassa ja sitten pikkuhiljaa tuttipullon varassa. Sairaalassa mulla kävi ihan joku imetysohjaaja neuvomassa otteet, ja sairaalassa oli helppo ottaa syöttöpunnituksia ku vaaka vieressä. Poika oli kuitenki viä niin pieni, ettei jaksanu tissiä juurikaan imee, tuttipullostaki vaan puolet max, ja loput neniksen kautta. Lisäks meillä on ollu keskosvahvikkeet, jauhe joka dekotetaan maitoon ja pullosta syötrtään. Nyt kun poika on yli 3,5kg tuota vahviketta puretaan pikkuhiljaa. Vahvikkeet loppuu viikon päästä kokonaan. Sitten ei periaatteessa olis estettä täysimetykselle, mutta olen vähän skeptinen, kun helpommalle pulloon tottununeelle kaverille se rinnalla olo on nälkäsenä vaan semmosta vempulointi. Pää vispaa ja kädet vispaa, vaikka kapaloon pistäs, ja huuetaan eikä oteta tissiä millään suuhun. Mutta katotaan, mitä tapahtuu. Nyt kuitenki koitan pumppailla ahkerammin että sillä konstin sais tuota omaa evästä pojalle riittään, kun oon pulassa korvikkeitten kans.

Eilen pongasin netistä Pullonpyörittäjien oppaan. Siinä oli hyvin asiat esitetty ja nimenomaan siltä kantilta, että joskus se pulloruokinta, vaikka oman maidonkin kiertätys pullon kautta, on paras ratkaisu vaikka kuka sanoisi mitä. Ootko Timbe tutustunut ko oppaaseen?

Muokattu viimeksi:
Ja minä oon myös sitä mieltä, että jokainen äiti tuntee lapsensa itse parhaiten, ja tekee sen mukaan päätökset ruokinnan suhteen. Ja syöttöpunnitus meillä kertoi ainakin paljon, sekä se että verensokerit romahtivat kun pelkällä imetyksellä oltiin. Joten tuskin se oma maito silloin riitti.

En usko että kukaan oli ketään syyllistämässä. :) Tietenkin vauvojen pitää saada ruokaa eikä sillä ole merkitystä tuleeko pullosta vai tissistä kunhan kasvaa.

Mun mielestä nykypäivän imetysohjaus on melko riittämätöntä ja monet äidit lopettavat imetyksen pelkästään tuen puutteen takia. Enkä tässä tarkoita tämän palstan mammoja vaan yleisesti mitä oon kuullu ja jutellu... Ei maitoa kaikillla tule, mutta jos tulee niin ei se imettämällä lopu.

Catherine, niinhän se on.
Ja juu, en minäkään niitä ymmärrä ihan täysin ketkä eivät edes yritä imettää.
Mutta joo, jokainen tekee miten parhaaksi näkee.

Mun on pakko kommentoida imetysasiaan sen verran, että toisen imettämiseen ei tietenkään saa puuttua ja ne jotka kokee sen kanssa ongelmaa on hienoa jos he hakevat/saavat siihen apua. Tein itse töitä Afrikassa aikoinaan ja siellä vastasyntyneiden parissa, eikä siellä ollut ongelma etteikö maitoa tulisi äideistä, siellä vaan se äidinmaito ei ehkä ollut kovin ravintorikasta, mutta hyvin pystyi jokainen mamma imettään :) Nestlé on alkanut tuuppaamaan niitä omia korvikejauhoja sinne mutta se aiheutti vauvoissa enemmän kuolleisuutta kun likaiseen veteen sekoitettua korviketta alkoi juottamaan likaisista astioista :/ Suomessa on niin helppo kun on paljon kaikkia vaihtoehtoja käytettävissä! Mutta sehän on se pääasia että vauva kasvaa ja saa tarvittavat eväät ravinnosta :)

Meillä ei ollut ongelma alunperin siinä että maito olis loppunut, sitä tuli mutta vauva söi vaan etumaidon ja kasvattava takamaito jäi saamatta. Seuraus oli väsynyt vauva joka pissas kyllä, mut ei kakannu juuri ollenkaan. Rinnalla huudettiin kovaa nälkää ja suu auki huudettiin imemättä tissillä yhtään. Kyllä äidit tietää milloin on syytä tarttua siihen pulloon. Itseasiassa mun maidolla vauva saa kauheesti pukluja ja ilmavaivoja vaikka miten koitan katsoa mitä syön. Hermot kiireellä kun koko ajan vaihdat vaatetta toisen päälle ja oot itse ihan pukluissa... Lisäksi,yöllä saa nukkua, mikä on mulle nimenomaan tosi tärkeetä kun päivisin en oikein osaa mennä lepäämään. Nostan hattua niille jotka nousee pumppaamaan maitoa yölläkin. Itse pumppaan aamulla ja annan pullosta pitkin päivää sitä mun maitoa joka oksettaa. Hiukan auttaa kun sekottaa toiseen maitoon... Lisäksi vauva saa päivisin olla tissillä kuitenkin ja varsinkin kun on tosi väsynyt niin tissille on helpoin nukahtaa. Tää on viides lapsi, vain yksi on ollut täysimetyksellä, hän oli jo luonteeltaan ihan erilainen syöjä kuin muut... Koko syöminen oli erilaista ja silloin huomas että rintamaidolla kasvaa...
Kyllä korvikkeella kasvaa ihan yhtä kullannuppuja kuin rinnallakin.. Joskus jopa paremminkin... Kuten meillä esimerkiksi...

Mie en syylistä enkä tuomitse korvikkeen käyttöä.
Olen itsekkin joutunut siihen turvautua vanhempien lasten kohdalla ja hyvin sillä ovat kasvaneet.
Jos olisin sillon tiennyt imetyksestä enemmän niin luultavasti olisin myös sillon onnistunut.
Tänä päivänä minusta kannustetaan korvikkeeseen eikä anneta tietoa ja apua imetykseen vaikka äiti sitä haluaisi.
Siksi minusta on tärkeää antaa tuki myös niille jotka haluavat täysimettää.
Täysimetyksentuki on yhtä tärkeää kuin kannustus korvikkeen aloitukseen!

Imettävän äidin näkökulmasta, kyllä (etenkin sosiaaliset) paineet kohtaa meitäkin. Itse olen arka kertomaan että imetän, reaktiot on olleet usein jopa vihamielisiä "ok, älä tuu mulle pätee ku oot noin helpolla päässy. Ei se kuule kaikilla onnistu...." tai sääliviä "voi ei, se on kyllä/varmaan kauheen rankkaa kun on niin sitovaa.. Sulla ei varmaan oo mitään elämää enää." Tai jos keskustelu sattuu jatkumaan "kai nyt joskus pulloa annat" ja vastaan jo häpeilevästi "meillä ei ole koskaan ollut tuttipulloja" niin no joo.. Voitte arvailla. :D tää on oikeesti yksi syy miksi välttelen kerhoja ym, vihaan imetyskeskustelua kasvotusten. :D

Itsellä voimia jaksaa imettää, vaikka alku olikin hankalaa, sain siitä kun jäänyt mieleen useammankin kaverin sanat, kumpa olisin ymmärtänyt yrittää enemmän. Päätin että siitä ei ainakaan jää kiinni :)

mutta tytsynkään tarkoitus ei siis varmasti ollut syyllistää vaan tuoda esiin huomioita mitä ehkä herkästi ensisynnyttäjillä erityisesti voi jäädä hoksaamatta. Vähäisen tuen avulla voi vaikuttaa siltä että maitoa ei tule ja alkaa antaa vauvalle korviketta epävarmuuttaan, mikä johtaa siihen että maidon tulo todella vähenee.

Eli helposti ei kannata luovuttaa, mutta toki jos tilanne oikeasti on se että homma ei toimi niin hyvällä omallatunnolla vaan sitä korviketta. Mutta yrittämättä ei kannata luovuttaa.

Itselläni ongelmia aiheutti jossain vaiheessa esim ihan vaan se että kuvittelin juovani tarpeeksi, ja oikeasti, siinäkin vaiheessa join jo paljon. Näin ei kuitenkaan ollut ja ihan juomisen määrää lisäämällä lisääntyi myös maidontulo. Mutta ei olisi tullut mieleenkään se että juotuani niin paljon, join edelleen liian vähän.

Älkää kukaan suuttuko jos tuntui että tuli taas itsestäänselvyyksien toistoa mut mulle ensisynnyttäjänä nämä ei ainakaan avautunut ihan tosta vaan..

Minä myös nostan hattua niille ketkä pumppaavat lisäksi, ja varsinkin niille ketkä jaksavat tehdä sitä myös öisin, muistakaa myös levätä! :) Ite olen kans pumppaillut, mutta en saa maitoa tulemaan kuin 10-20ml, kaikki sieltä varmaan tulee mitä siellä sillä hetkellä on ollut. Vaikka tiedän, että kaikki eivät heru pumpulle, mutta mulla ainakin tuo pieni määrä tulee hyvin vauhdilla, ja sit vaan loppuu tulemasta.

Luultavasti se on Timbe etumaito jonka pumppaat.
Minä en saa pumpattua edes 10ml ja vauva kasvaa yli 300g/vko.

Mulla pumppaamalla ei tule käytännössä mitään, mutta vauva osaa saada ruokansa rinnoista. Korvikemaitoa ei ole tarvinnut antaa tälle neidille ja hyvin kasvaa.

Numero kakkoselle annettiin korvikemaitoa rintamaidon ohella. Varsinkin iltaisin tarvittiin vähän lisää oman maidon ohella. Poika on kasvanut hyvin pitkänä, ollut aina neuvolan plus kolme käyrällä.

Meillä menty kokoajan imetyksellä ja pumppauksella, eli imetän aina kun vauva tahtoo ja välistä pumppailen jääkaappiin jotta isä voi syöttää välillä ja jotta esim.yöllä voi antaa kerran kaks pullosta nii tulee syöttö nopeammin ja molemmat nukkuu paremmin. Pullo myös aina kauppareissulla ja kylässä mukana että voi pahimpaan kiukkuun antaa ruokaa helpommin. Samalla toki näkee sitä syöttömäärää paremmin paljonko pojan napa vetää. Pullosta syötetään tahdistetusti.

Pumpulle irtoaa yhteensä 40-160ml kerralla, riippuen millo viimeks imetetty ja miten ite syönyt ja juonut.

Muistatteha että maidon tuloon vaikuttaa äidin oma syöminen ja juominen, vettä pitäs muistaa juoda pari litraa päivässä ja hiilareita syödä paljon.

Vauva itsee myös muutakin kun nälkää, se saattaa haluta läheisyyttä, mahassa on ilmaa tai kakka on matkalla, vaippa on märkä tai asento on lapsen mielestä väärä tai muuten vaa tekee mieli syliin. Meillä itketään myös tissille herutusmielessä melkein joka kerta, raivotaan ja nokitaan. Sit suututtaa jos tissistö tuleekin liikaa maitoa kerralla tai liian vähän. Itketään myös jos meinaa röyhtäyttää. Ja toki jos se tissii vaan sattuu olemaan sentin siitä suun kohdalta vieressä

Mutta kuten jo todettua niin imetys ei ole itsestään selvyys, se ei kaikilta onnistu vaikka kuinka tahtoisi ja kenenkään ei pitäisi siitä kokea syyllisyyttä eikä ketään missään nimessä saa syyllistää sen takia. Korvikevauva on yhtä hyvä kuin imetysvauva.

Teille jotka haluatte kuitenkin apua imetykseen suosittelen imetyksen tuki ry nimistä ryhmää facessa ja heillä on myös omat nettisivut jos ei ole facessa. Myös blogi rinnalle.vuodatus.net on hyvä apu sekä imettäville että korvikevauvoille.

Ei todellakaan ollut tarkoitus syyllistää tai arvostella vaan nimenomaan tuoda tietoa. Ja ehkäistä turhia imetyshuolia. Imetyksen tuki on ihan olematonta ja en tiennyt ollenkaan, että se voi olla näin vaikeeta. Ja itseasiassa kuvittelin, et poikeustapauksia lukuunottamatta kaikki imettää tyyliin 1-vuotiaaksi kiinteiden ohella ja on ihan yllätys että korvikkeita käyttääkin niin moni. Luulenpa et aika moni pystyisi paljon enemmän imettäänkin, jos siihen kannustettais enemmän, jo raskausaikana annettais selvemmin opastusta ja ylipäätään julkisesti suhtauduttaisiin myönteisemmin. Esim jotenki uskon, et jos lapsi nyt viikon-pari ei ihan käyrillä paino nouse ja keskitytään positiivisesti imetyksen tukemiseen pelottelun sijaan, voisi imetysura paremmin lähteä käyntiin. Mulle ainakin tuli hievee huoli ja stressi maidon riittävyydestä ja paska äiti -fiilis, kun yks viikko paino ei riittävästi noussutkaan. Mut sit se onneks lähti silti kun toimi neuvolan ohjeiden mukaan imettäen :)

Sekin oli mulle yllätys et monet paheksuu julki-imettämistä, ihan outoo sekin kun kuitenki ihmiset puolialasti muutenki kulkee.

Melki kaikki tarkemmat tiedot oon saanu imetyksen tuki ry:n fb-ryhmästä. Kyllä synnärilläkin tuettiin oikeen otteen löytämisessä ja neuvolassa sitten neuvottiin vaihtaan tissiä useasti imetyksen aikana, jotta lapsi kasvaa. Mut uusimmat ja monipuolisemmat tiedot ja vinkit saa tuolta tukiryhmästä.

Nostan todella hattua jos jaksaa yöllä herätä pumppaamaan tai ylipäätään jaksaa pumppaamalla syöttää.

Joka tapauksessa tärkeintä on että äiti voi hyvin ja jaksaa siten olla mahd hyvä äiti lapselleen :) Jos imetys ei syystä tai toisesta onnistu tai muuten vaan haluu, niin tärkeintä et lapsi saa sit pulloa ja kasvaa :)

Luin muuten tuolta tukiryhmästä että äidinmaidon koostumus ei käytännössä vaihtele edes kehitysmaiden ja meidän maiden välillä, luonto varmistaa että lapsi saa tarvittavansa, äidistä niin väliä :)

Takaisin