Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äippä lääkärin arvio perustu siihen ku mulla ei oo paikat kypsyny lähes ollenkaa.. :/ ja vauva ei oo kiinnittyny eikä laskeutunu..

Miten musta tuntuu et meijän poika syö ihan kokoajan?
Ensin söin noin 3 tunnin välein 60 millii korviketta, mut nyt huutaa ruokaa puolentoista tunnin - kahen tunnin välein? :o
No onhan se hyvä että poika syö. Joka syöttö kerralla menee se 60millii. Onko se sitte liian vähän yhelle kerralle?? Poika nyt 9 päivää vanha. Miten teillä muilla on? Ois ihan jees jos joku kertois tyhmälle taas...

Wop meidän neito 1kk tänään syö varsinkin iltaisin monta tuntia putkeen n 300ml :O eka syö 100 ja puolentunnin päästä uudestaan jne...
Yleensä tän reippaan syömisen jälkeen nukkuukin pidempiä pätkiä:)
Vauvoille tulee aika ajoin tämmöisiä tiheän imun aikoja kun syödään taukoamatta! Muista vaan röyhtäyttää syönnin jälkeen/aikana niin ei ala kiertää mahassa:)

Mulla tosiaa oli osittain menny lapsivesi sunnuntaiyönä,(tai näin ainaki luultiin) sitte aamulla mentii Oysiin ja otettii osastolle. Ei edistynyt ni aloitettu cytotec, reilu vrk että pääsi synnärille. Hommat ei edenny, selvis että lapsivesikalvot onkin ehjät-> puhkaisu, ei auttanut. Lapsi oli kakannu veteen, vesi vihreää. Sitte alkoi painostus epiduraaliin ja oktosiinin. Ponnistustarve alkoi ku auki 7-8cm ei lupaa ponnistaa. Sitte vihdoin ku sain luvan ponnistaa ni mut jätettiin yksin saliin ponnistelemaan, ensisynnyttäjä! Olin kipeä ja turta ja kuumeessa monta päivää. Mulle tehtiin myös sisätutkimus vasten tahtoa, huusin ja anelin että älä koske anna olla ni väkisin tehtiin. Vaikka lääkäri oli juuri tehnyt ni kätilö halusi tehdä kans. Lopulta reilun tunnin ponnistamisen jälkeen en enää jaksanu ja paikalle tuli vaikka kuinka monta työntekijää imukuppia valmistamaan. Yhtäkkiä mulle vaan huudettiin että nyt oitää vauva saada äkkiä ulos ala ponnistaa, vauva on ahdingossa jne. Mää huusin ja kiljuin niin paljon ku on vaan mahdollista. Tuntu että mua tapetaan ja raiskataan yhtä aikaa. Väliliha oli jossain vaiheessa leikattu ja joka paikassa oli verta. Lopulta valkoinen elottoman näköinen lapsi oli saatu ulos. En muista missä kohtaa saivat vauvan parkaiseen. Mua ommeltiin 40minuuttia. Lopulta makasin siellä pöydällä täysin shokissa ymmärtämättä mistään mitään, onneksi isä oli ottanu vauvan ihokontaktiin. Kokonaisuudessa synnytyksen kestoksi merkattu 36 tuntia 40min.

Sekava teksti mutta ei tuota saa päässä vielä selkeämmäksi

Kuulostaa Ninnukka kamalalta, että sut jätettiin yksin ponnistamaan.

Itselle tämä oli jo kolmas synnytys, mutta ei olisi varmaan tullut mitään jos mut ois jätetty yksin ponnistamaan. Nyt paikalla miehen lisäksi harjoittelija, kätilö ja lopuksi vielä toinen kätilö. Tarvitsin ehdottomasti, että joku sanoi mulle, että nyt kannattaa lopettaa huutaminen ja alkaa kunnolla työntämään.

Wopwop meillä kans alkoi tihenemään syömiset. Jos ei tissillä, niin menee 120 ml ja sitten parin tunnin päästä onkin jo taas nälkä... Tissin perään menee jotakuinkin 70-80 ml, ei mulla ees kunnolla enää nouse maito. Välillä olis nälkä koko ajan. Mut kun aika herkästi annan kuitenkin lisää maitoa niin yöllä nukutaan tosiaan yks 5 tunnin pätkä. Ilman kitinöitä...

Minut myös jätettiin esikoisen aikaan itsekseni ponnistelemaan ennen aktiivista ponnistus vaihetta, kätilö vaan tuumasi että nyt voit alkaa omaan tahtiin ponnistelemaan ja lähti pois. Kiva kun ei yhtään tiennyt kuinka kovasti ja miten piti ponnistaa ja kun se paine oli niin kauhea että tuntui että vauvan pää on jo kohta pihalla niin piti pyytää mies kutsumaan kätilö takaisin. Sitten päästiin aktiivisesti ponnistamaan niin se kesti vielä 30min eli ei se ihan pihalla vielä ollut :D mutta kyllä se ensi synnyttäjänä oli pelottavaa kun se kätilö vaan hävisi huoneesta. Muuten onneksi se synnytys meni hyvin niin ei jäänyt pelkoa mutta tsemppiä ninnuska synnytyksestä toipumiseen ja sinulla ollut niin paljon noita huonoja kokemuksia että käy tosiaan jonkun kanssa synnytys läpi!

Mullaki lähes kaikista synnytyksistä oysissa positiivinen kuva, kuten Hillalla ja Äyriäällä. Yks kätilö oli 3 synnytyksessä töykee, mut harjoittelija oli sillonki ihana.. mullaki oli toiveita et jakkaralla oisin saanu synnyttää, kätilö perusteli mulle miks mielellään sängyllä ku vuodot olleet suhteellisen runsaita ja istukka 2 kertaa irrotettu nukutuksessa. Ja muitahan kipuun en halunnu ku spinaalin, en saanu sitä ku vasta 7cm ollessa auki.. 5cm pyysin sitä, mut kestin kivut vielä... sisätutkimukset on aika normaaleja synnytyksen etenemisen tutkimiseen et tietävät mitä ne supistukset ovat tehneet. Mut katetroitiin 4 kertaa synnytyksen aikana, ku neste meni tipasta ja vain nestemäistä sain syödä eli jugurtti ja mehukeitto, tässäki syy et jos joudun nukutukseen. Ja ainaki kahdessa ekassa synnytyksessä on kätilö käyny juttelemassa ja käsittelemässä mun kans synnytyksen läpi. Traumoja ei siis oo jääny ja nyt jo mietin seuraava raskautta vaikka 14vrk on synnytyksestä :grin jos vuoden tai puolentoista päästä viel se yks :wink

Meillä isommat lapset lähti joululomalle mun vanhemmille, eli meillä on hiljasta ku huopatossutehtaalla... ihan mukava näin välis vaikka ei oikeen tiiä mitä nyt sit tekis...

Jos pissaaminen on vaikeeta ni onko todettu kohdun laskeumaa, voi vaikuttaa pissaamiseenki.. mullahan toi vaara on ja nyt paljon tehny lantionpohjalihaksia, et palautuu normaaliks.. pissa ongelmaa ei ole, ku nytkin katkaisen sen ihan harjoitukseksi joka kerta ku asialla käyn..

Millä ootte avannut pikku vauvan tukkoista nenää? Neiti reilu 2vkonen ja ihan räkää nokka täynnä.. pikku niistäjällä otettii pahimmat mut ei lähde kaikki knöllit :/

Meillä sama ongelma kuin jeminalla :/ öisin varsinkin ihan tukossa tuntuu olevan. Meillä on vauvan aivastaessa tullut räkää pois, mutta ei tietenkään kaikki. Höyryhengitys vois auttaa. Eli menee vauvan kanssa suihkuun ja suihkusta nouseva höyry saattaa irrottaa räkää.

Jemina suolatipolla mä oon pientä hoitanut, eli eka tippoja sit niistäjällä. Jos teillä ilman kostutinta niin se käyttöön tai pyykit patterille kuivumaan ja pikkusen sängynpäätyä kannattaa nostaa esim kirjoilla. Meillä muutenkin pinniksen sängyn päätyä nostettu puhluetteloilla että ei nesteet kerry korviin ja aiheuta korvatulehdusta :) täällä jännätään tuleeko Sanni kipeeksi kun isommat oli vasta räkätaudissa ja mä itse nyt kipeenä... Toivon ihmettä!
Voimia pikkusen sairasteluun:)

Suolatippoi löytää apteekista valmiina :) itte oon ny käyttäny lisäksi sitä nenäfriida-niistäjää kun sillä saa paremmin ku pikkuniistäjällä.

Takaisin