Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä mennään neljättä yötä nyt valvoessa kun vauva nukkuu päivät ja valvoo tissillä yöt. Eli käytännössä herää kerran tunnissa nälkäisenä ja syö 5 - 30 min. Päivällä herätän 3-4 tunnin välein syömään ja vaipanvaihtoon, koska painoi syntyessä alle 3 kg ja sairaalassa oltiin alkuun huolissaan sen syömisestä. Vauva nyt siis 9 päivän ikäinen.

Tänään tulee neuvolan täti käymään ja juttelen tuosta vuorokausirytmistä ja onko herättely tarpeen. Oisko täällä kellään vinkkejä / kokemuksia vuorokausirytmin korjaamiseksi?

Ja mitä käytätte vauvan taipeiden ja nivusten hiertymiin?

Olipa ihanaa muuten käydä eilen vähän ulkona ja koirien kanssa lenkillä ekan kerran synnytyksen jälkeen :happy: Kun oli vähän virkumpi olo ja alapään kivut helpottaneet. Odotan vaunulenkkejä hirveesti! :)

Amanda paljon onnea pikku prinssistä <3

Sale taipeisiin oon laittanut perunajauhoja tai talkkia. Noi vuorokausi rytmit on vauvalla vähän vaikeat lähtee muuttamaan mut mahdollisimman vähän viihdytystä ja hoito toimia öisin ja mieluiten hämärässä, päivät sitten viihdytetään ja touhutaan! Kohta 1kk iässä on alkanut itse muuttaa rytmiään siihen että yöt nukkuu ja päivät valvoo eli valve aika täällä nyt 7-20(21) päivällä ottaa parit pidemmät unet ja muutamat lyhyet! Harmi että teillä(kin) on yö kyöpeli... Voimia unettomiin öihin!

Anteeks nyt on pakko avautua tästä perkeleen sairaalaelämästä... Oon tämmösessä neljän hengen huoneessa ja yöllä tuohon tuli joku eukko joka oli just synnyttäny.. Eka sen eukon penska huuti ku syötävä sellasissa vittumaisissa sykleissä, että en kerenny saada unenpäästä kiinni... Noh nyt se iskä sitten toi kolme muuta lasta tuohon ja eikös ne lapset kuiki nuista verhoista tänne sisälle mun puolelle. Just sain noi verhot vielä sillee hyvin rttei tartteis pomppia sängystä koko aikaa. Oon nimittäin alottamassa pumppaamaan maitoo ku tuntuu, että tissit räjähtää ihan just. No en minä voi alkaa pumppaamaan ku nuo penskat kuikkii ja availee noita verhoja koko ajan. Toi isäki kuikkii ja kulkee koko ajan tuosta.. Kiva ku ei oo mitään yksityisyyttä!! Ja haluaisin itekki tästä lähtee teholle omaa poikaa kahtomaan, eka pitäis vaan pumpata pojalle maitoo.. Helvetti ku nää ei ajattele muita huonetovereita yhtään... Tiiän kyllä, että näihin huoneisiin saa kyllä tulla puolisot ja lapset. Mut mun mielestä olis parempi tollasen penskalauman kanssa tavata uusi lapsi vaikka tuolla aulassa.. Oon sen verran "ujo" että tarviin pumppaamiseen yksityisyyttä. Kohta pitää mennä vessaan pumppaamaan ku tissit räjähtää.. Sitte noi lapset koko ajan "tuolla on tuommonen täti tuolla verhon takana"
Vittu perkele ku menee hermot. Täällä ei muutenkaan oo herkkua olla ja ku on muutenki kipee ja oma poika teholla ja mieli maassa. Yhtään olis enää tämmöstä kaivannu... Noi vanhemmatkaan ajattele yhtään!
Anteeks vaan, ymmärrän kyllä että uutta perheenjäsentä halutaan näyttää mutta voisko sen tehdä vähän paremmalla ajalla. Ite ainakin kun tulee lisää lapsia, niin aion tehdä niin että uus perheenjäsen näytetään aulassa tai vasta kotona!!

Niin ja siis toi isähän oli viimeyönä jäämässä tänne huoneeseen yöks.. Siis vaikka nää on näitä 4 henhögen huoneita ja ei sais. Ärähin kätilölle siitä niin ajo sen sitten pois. Ei munkaan mies saanu jäädä!!

Wildside, ymmärrän närkästymisesi, mutta ajatteleppa omalle kohdalles, kyllä sinäkin haluaisit varmaan vauvan näyttää sen omille sisaruksille? Ja vauvat itkee silloin kun niitä itkettää. Et varmaan haluaisi että huonetoverisi ajattelisi omasta vauvastasi tuollalailla, että tuon vauva itkee "vittumaisissa" sykleissä.. Anteeksi avautuminen, mutta joskus niillä muillakin ihmisillä voi olla esim. yhtä vaikeaa kuin itsellä, se ei vaan näy päälle päin.

Onnea pienestä pojasta amanda_m!

Ja voithan Wildis ystävällisesti sanoa, että huomasitteko, että lapsenne kurkkivat jatkuvasti verhon taakse, enkä pysty pumppaamaan maitoa. Yksityisyyttä kiitos! Sitten kun verhot on pois eestä niin et kaipaa yksityisyyttä.

Ei ainakaan eka päivä antibioottien aloittamisesta mennyt huutamiseksi. Päivällä söi jatkuvasti tissiä ja yöllä nukkui pitkät pätkät. Syötin vikan kerran illalla joskus 11 aikaan, sitten yöllä kerran 3-4 välissä ja aamulla kasilta. Kiva näin päin, että imuttelee tiheästi päivällä ja nukkuu yön, mutta silti vähän jänskättää, kun menee yöt niin vähillä syötöillä. Kaipa se silti nälkänsä pois syö..

On tosi ikävää jos kurkkivat verhojen välistä eivätkä anna rauhaa ja siihen pitäisi vanhempien puuttua. Sisaruksetkin tarvitseat rauhaa tutustua uuteen perheenjäseneen niin siks patempi siellä huoneessa. Itse en olis ainakaan voinut odottaa kotiin asti pääsyä, että lapset näkee vauvan, kun yhtä kovasti odottivat vauvaa syntymää kuin me vanhemmatkin.

Olen ihan samaa mieltä ku tiuh ja timbe.. että kyllä vauvat itkee ja lapsista kuuluu ääntä ja varmasti synnyttäneellä äidillä on ikävä vanhempiakin lapsiaan joten uskon että paras tilanne juurikin on kaikille se siellä huoneessa tutustuminen. Tottakai vanhempien pitäis puuttua siihen että lapset kurkkii verhojen raosta sinua ja kannattaa sun vaikka siitä mainitakki itte ja sanoo lapsille että vanhempien kuullen että antaavat sulle rauhan ja yksityisyyttä. Uskon että oot tosi väsyny ja kaipaat rauhaa mut valitettavasti sairaalassa ollessa pitää ottaa muutkin huomioon koska siellä on muitakin joilla on väsymys ja vaikeaa.. ei ollu tarkotus loukata sua mut jotenki meni tunteisiin sun kirjotus

Kannattaa tosiaan pyytää vanhempia antamaan sulle yksityisyyttä, onhan se nyt vanhempien homma pitää lapset pois toisen sängyn luota!

Meidän isommat lapset kävivät katsomassa uutta vauvaa osastolla kun onhan se sisaruksillekin iso asia kun pääsee ekaa kertaa katsomaan ja tutustumaan uuteen vauvaan! Eikä se tutustuminen oikein eteisessä onnistu kun siellä ei oikein ole sisaruksille rauhaa sylitellä ja pusutella uutta tulokasta<3 mulla oli kans niin älytön ikävä isompia lapsia että halusin ne ehdottomasti käymään ja halittelemaan!

Voimia wild sulle, toivottavasti pikku poikanne kuntoutuu nopeasti ja saat pienen luoksesi!

Hohhoh, viikon ollu itellä aivan järkyttävä flunssa, perinteisesti aaton aattona tuli kipeeks... Tokihan tarttui vauvallekin, saanut olla nenää niistämässä yöt päivät, onneks alkaa jo helpottaa! Tähän väsymykseen lisänä tuli muutto, muuttoapua ei tietenkään saanu ni nyt sitä on sit muutettu kipeenä vauvan kans :D Voin kertoa, että on voimat vähän loppu! Onneks meillä sentään iso auto ja kärry oli lainassa ni ei montaa kuormaa tarvinnu viedä.

En taas yhtään muista mihin piti kommentoida... Onnittelut taas vauvan saaneille! :)

Wildside, kyllä mä saattasin ite niitä muksuja siellä komentaa jos ei vanhemmista siihen ole! Kyllähän ne verhot siinä just siks on, että ois omaa rauhaa... Meillä kyl isommat tuli sairaalaan kattomaan vauvaa, mut jos noi muita siellä ois häirinny verhoista kurkkimalla ni välittömästi oisivat saaneet häipyä, sairaala ei oo mikään leikkipaikka!

Warheart pikaista paranemista sulle ja pienelle! Täälläkin aletaan vihdoinkin parantua kunnon räkätaudista, pikku3 vielä vähän tukossa mutta jo parempi! Eihän tätä olekaan kestänyt kun n3vko:( mä NIIN toivon että vauva säästyy, olisi parhain joulun ihme jos niin vaan nyt kävis:)

Pikaista paranemista kohtu/tissi tulehduksien kanssa kamppaileville!
Mikä se nyt on kun "joulumuoreja" näin testataan?

Sano Wildis niille vanhemmille tosiaan tuosta kurkkimisesta. Ymmärrän, että oma tilanne on todella stressaava, kun pieni on teholla ja tunteet ovat pinnassa.
Uskon, että itselläni on niin kauhea ikävä esikoista, että se huone on paras paikka tutustua vauvaan perheen kesken. Nyt jo illalla aina herkistelen, että jos tulee yöllä lähtö niin varmaan itkun kanssa lähden. Pelottaa jos itselle kävisi jotain...

Terkkari soitti ja sanoi, että maanantaina otettu strepto on nyt sit positiivinen... Huoh! Tää se ei synny ikinä, nyt 40+2. Alan olla poikki tästä kun ei tapahdu mitään. Varasin ajan huomiselle akupainantaan. Ei siitä haittaakaan voi olla!

Kakkavaipoista oli edellä puhetta ni täällä niitä tulee n.6-8 päivään ja pissaa myös joka vaipassa.täällä valvoskeltu viimeyö kokonaan ja itketty lähes taukoamatta :( itte aika väsy.äsken oli punnitus, painoa kotiutumispainosta tullu 300g, eli 100g per päivä :) te keitten vaavat itkusia/levottomia öisin ni ootteko kapaloimista koettanu?

No siis tottakai ajattelen muitaki sairaalassa, mutta pitäisi kai muidenkin ajatella myös minua niinkuin minä heitä.... En kieltänyt lapsia siellä olemassa enkä pilannut heidän perheonnea käskemällä heitä pois.. Annoin heidän olla rauhassa vaikka suututti niin edelleenkin ajattelin heitä.. Mutta kyllä mullaki on tarpeet, valitettavasti jos se ei jollekkin tullut selväks. Siks kirjotin asiasta ja suuttumuksestani tänne, koska en voinu perheellekkään mennä ärähtää.. Taidan jättää sitten foorumin taakseni. Turhaa tänne mitään kirjotella!

Ja täällä ei ilmeisesti osa ymmärrä kuinka vaikeaa on kuunnella toisen vauvan itkua kun oma on toisella puolella taloa eikä vieressä. Ymmärrän ja tiedän, että vauvat itkee kun niitä itkettää. Mutta on todella vaikeaa kun yrittää itse saada kerättyä voimia seuraavaan vaikeaan päivään ja siihen lohduttomaan näkyyn kun oma poika on hapessa ja piuhoissa ja letkuissa kiinni.
Toki voi muillaki olla vaikeaa tms ja siitä syystä pidän suuni kiinni enkä huutele omista asioistani osastolla muille huonekavereille.. Siksi ajattelin, että parempi tapa on kirjottaa asiasta toisaalle.. Oli erittäin huono ajatus!! Kirjotan tästä lähtiin vain perinteisesti paperille tuntemukseni..

Wildside, on täällä muillakin ollut vaikeita aikoja ja menetyksiä, tottakai niistä saa tänne purkautua. Kyllä meistä jokainen varmasti ymmärtää että sinulla on vaikeaa kun lapsi sairastaa, enkä millään pahalla sanonut. Mutta tosiaan, huonetoverisi eivät varmaan tiedä sinun tilannetta etkä sinäkään heidän taustoja.

Täällä vaikea yö takana. Kivuliaat supistukset alko yöllä. Nyt tulee epäsäännöllisen säännöllisesti. Joka tunti tulee muutama. Kipu alkaa selästä. Tää on jotenkin ihan uudenlaista.vedet ei oo menny ja kipujen kanssa pärjää vielä hyvin kotona. Vasta kaks panadolia otettu yöllä/aamulla. kyllä lapsi laittaa vanhemmat jännään paikkaan ku toivotaan et menis tammikuulle! :D

Takaisin