Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miä en onneks ollut sen enempää miettinyt synnytystä. Kivut oli niin kovat,että sain kahta eri kipulääkettä,jotka eivät auttaneet,ilokaasu ei paljoa auttanut,mutta hiukan ja sitten annettiin epiduraali

Minä nyt aloin oikein ottaan selvää näistä eri kivunlievitysmenetelmistä. On niin paljon erimoisia juttuja, joten mitä täällä mammat suosittelee, joilla jo omapohjasta kokemusta, mikä on oikeesti auttanut, mikä ei ollenkaan, ja mikä on auttanut niin paljon, ettei esim. supistuksia tuntenut enää eikä ponnistus onnistunut tms.? kyllä tuolta keskustelupalstoilta löytyy varmasti kokemuksia, mutta paljon paremmalla mielellä kuulisin teidän kokemuksista, sisarmammat <3

Lilith spinaali ei toiminut mulla, vei kaiken tunnon, en tuntenut supistuksia ja sen takia ponnistus vaihe oli vaikea. Mutta sitten epiduraali toiminut paremmin, vei supistuskivut mutta jätti paineen tunteen supistuksista ja ponnistus helpompaa:) kaasu vienyt pahimman terän supistuksista!

Mulla myös toimi epi, mut ponnistusvaiheessa laittoivat myös jotain kohdun suulle, koska alko tulee repeämiä, enkä muista alkoko tossa kohtaa näyttää jo siltä, et tullaan imukuppia tarvitsemaan. Mut se toimi myös. En tuntenu repeämistä. Epi kyl vei supparit pois ja sit tarvittiin oksitosiinia. Siks en sitä nyt haluis. Ilokaasusta oksensin :/

Mulla ei oikeastaan se kipu kauheasti mietitytä, kun oon endometrioosin kanssa saanut siihen jo tottua. Toki synnytyskipu on varmaan ihan erilaista, mutta tunnen kuitenkin kehoani sen verran, että osaan tiukassakin paikassa rentoutua. Sen sijaan mulla mietityttää nyt kovasti vauvan koko! Olin ennakoivien oireiden takia iha varma, että poju syntyy etuajassa, mutta eipä niin tainnutkaan käydä... Kokoarvio on tehty viimeksi rv 28+2, ja silloin oli pari viikkoa kasvussa edellä. Sf-mitta on edelleen aivan yläkäyrillä, joten tuskin kasvu on kauheasti hidastunutkaan. Sain kuitenkin terkkarilta pyydettyä lähetteen ylimääräiseen ultraan, joten jospa siellä selviäisi enemmän. Tsemppiä kaikille näiden huolien kanssa painiville! Jospa me selvittäisiin kuitenkin. :)

Niin ja sain tosiaan kohdun suulle myös jotain.

Se vähän harmittaa,ettei kätilö tullut juttelemaan synnytyksestä,vaikka sanoi tulevansa.. Vielä ollaan kyllä sairaalassa, mutta saapi nähdä tuleeko..

Sintti pääsi sokeritipasta toissapäivänä pois ja tänään valohoidosta :) nyt jos biliarvot ois hyvät, niin päästäisiin kotiin :)

Maitoa on onneksi ruvennut tulemaan. Aluksi harmitti,että poju joutui pullosta syömään,mutta sitten ajattelin vain,että pakkohan pienen on kasvaa. Ja miulla on syöttöhetkellä rintakumi, saa pieni paremman otteen :) on kyllä mahoton syömäri ja jos mahalleen laittaa,niin yrittää jo liikkua ja ottaa konttausasentoa :D

Tänään olisi paukkunut täysaikaisuuden raja,eli 37+0,mutta onkin jo nyytti sylissä <3 ihan uskomatonta vieläkin!

Itse aattelin pyytää epiduraalin tälläkin kertaa. Viimeksi auttoi. Ittellä on suht matala kipukynnys mutta myös julmettu piikkikammo niin näiden kahden kanssa taistelin esikoista synnyttäessä.

Hups! Tuli syötyä sit yks kokonainen tuore ananas :D saa nähdä miten siitä joutuu kärsimään :D

Mulla auttoi esikoisesta epiduraali+ kohdunkaulanpuudute. Eivät vieneet tuntoa pois, vaan todellakin tunsin ponnistustarpeen, vähän liian aikaisinkin jo. Tensistä oli myös hyötyä alussa :) Tällä kertaa en oo varannut Tensiä vaan aattelin testata suihkua ja mahdollisuuksien mukaan ammetta, jotka jäi viimeks kokonaan kokeilematta. Ilokaasua olis kiva kans kokeilla ihan ajatuksen kans kun viimeksi sain siihen vähän epämääräisen opastuksen. Puudutteita sitten tarpeen mukaan, varmaan epiä pyydän tälläki kertaa jos tuntuu, että sen tarvii.

Mulla toimi epiduraali loistavasti esikoisen synnytyksessä. Siihen saakka menin ilokaasulla ja kokeilin aquarakkulat. Ne rakkulat ei helpottanut pätkääkään vaan se pistäminen oli suoraan sanoen helvetistä!

Nyt se synnytys kertomus on siellä. Mua ahdisti ihan kauheesti sen kirjoittaminen koska vielä muistan ne tunteet hyvin...

Angelique, kiitos kun jaksoit kuitenkin jakaa kokemuksesi kanssamme <3 ei se helpolla ole mennyt mutta onneksi pikkuinen voi hyvin ja äitikin palautuu kokemuksesta :) tsemppiä ja voimia parantumiseen :) ja onnea koko perheelle :)

Hatunnosto Angeliquelle, melkoista olet joutunut kokemaan! Onneksi kuitenkin kaikki päättyi lopulta hyvin. :) Selvisikö koskaan, miksi asiat menivät niin pieleen ja mistä esim. tuo pistävä selkäkipu johtui?

Täällä alko supisteleen oikeen kunnolla 40 minuuttia sitten.. En tiedä edes missä vaiheessa alkaa ja missä vaiheessa loppuu, ku tuntuu just sellasina aaltomaisina, mutta kun tuntuu ettei oo hetkeekää etteikö supistais. Kauhee poltto ja paine alapäässä ja tuntuu ku vauva laskeutuis koko ajan, niinku paine nivusissa, alaselkää polttaa ja aijjaij. Hengitys meinaa vähä täristä.kuinka näitä pystyy kellottaan?

Meille syntyi 8.12. klo 20.37 täsmällinen tytteli laskettuna aikana :) Mitat 52cm ja 3630g. Synnytys meni hyvin, täytyypi synnytyskertomus sit ajan kans kirjotella.

Tohon synnytyskipuun sanottava, et jokainen kestää sitä oman määränsä ja kyl kannattaa ajoissa sit lievitystä pyytää jos siltä tuntuu. Mä ite oli vähän turhan ajoissa sairaalalla, kahelle sormelle auki, mut kipu oli aivan jäätävää.. Oxynorm auttoi pariks tunniks ja sit tuikattiin epiduraali kun ei tiedetty synnytyksen etenemisestä. Tällä kertaa epi toimi ku unelma! Ekassa synnytyksessä vei kaikki tunnot poies. Eli mene ja tiedä miten millonkin puudute toimii.

Jyväskyläs oli vähän ruuhkasta, samalla tunnilla neljä vauvaa syntyi! Nyt oli mukavat kätilöt ja harjottelijat, siis aivan todella ihanat! Osastolla saan olla ainaki toistaseks ihan vaan vauvan kans kaksin huoneessa. Mahollista päästä huomenna kotiin jos sokerit kondiksessa ja tulee vauvalta pissit ja kakat. Neiti imee tissiä ku vanha tekijä, todella hyvä ja napaka imuote :)

Nyt ei tietyistä syistä oikeen leikkaa mihin kaikkeen piti vastailla... On kyl niin uskomattoman onnellinen olo <3

Itse en pystyny kellottaa supistuksia ku esikoinen syntyi. En nytkään aatellu alkaa kellottaa tarkkaan vaan suurin piirtein kellosta seuraa. Eli tuntuuko ittestä että tulee tiuhaan ja onko pitkiä.

Tääll tosin ny ittekseni itkeskelen ku alkaa tuntua että joutuu käynnistykseen. Päivä päivältä supistukset vaan vähenee :/ nii turhautunu olo täll hetkell :'( käynnistyksessäki pelottaa se että ku aiemmin jouduttu tyhjennyksiä tekee cytotecillä nii ei oo koskaan toiminu vaan joutunu aina kaavintaan. Nii nyt sit mietityttää että saadaanko sitä lääkkeillä käyntiin mitenkään. Ei varmaan nämäkään ajatukset auta tässä asiassa. Huomenna pitäis jaksaa anoppulaanki mennä kuuntelee valitusta siitä ku ei tähän väliin hääjuhlia pidetty jne. Anoppi päreenä asiasta. Ittell vaan yöunet näyttää olevan kadoksissa tälrä yöltä nii pitää yrittää olla hiljaa jos valitusvirsi alkaa tai sit varautua vetämään kengät jalkaan ja häipyä.
Anteeksi avautuminen. Mies kuorsaa vieressä eikä edes tajua näitä mun mietteitä eikä ymmärrä. Jotenki tuntuu nii yksinäiseltä, varsinki nyt :(

Oi paljon onnea Warheart!! :) ❤️ Teilläpä oli täsmällinen vaavi!
Itsellä tosiaan Jkl huomenna se yliaikaiskontrolli, saa nähdä onko edelleen niin ruuhkaa et passittavat vielä kotiin :)

Onnea Warheart!

Mitä Lilith kuuluu, jatkuiko supistukset?

Täällä taas onneton yö, melkein olisin jopa nukkunut mutta tyttö piti hereillä. Murrr.

Kohta takas petiin josko sais ensin oman nälän taas sammutettua, uskomatonta miten syötättää.

Takaisin