Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvin sä Pauliina pärjäät! Ite kans mietin, et pystynköhän sittenkään ilman kivunlievitystä menemään... Esikoisen kohdalla epi laitettiin kun supistusten välillä ei ollut enää taukoa ja kummitytön äitikin sano, et jakso vaan sillä et välissä sai pari minsaa levätä. Mut, jos en saa, ni miten jaksan sitä jatkuvaa kipua?

Hupsista Angelique...huimaako kovasti? Mulla oli alkuraskauden aikana matalia arvoja ja päässä heitti oikein urakalla. Ei kuitenkaan lähellekään niin matalia, mitä sulla on :grin

Mullahan oli myös paineet tota luokkaa nyt äppäpolilla.. ku sulla Angelique. Oikeen nopeesti ku nousee ni sillo saattaa huipata, mutta normaali elämään ei vaikuta..

Zemppiä Pauliina, koittaa miettiä vaa sitä kipua niin että se kipu kuitenkin vie eteenpäin asiaa, että saat pian oman joulutontun syliin :) Edistävää kipua niin sanotusti. Kuitenkin monet, jotka pelänny sitä kipua, sanovat että kivun pelkääminen unohtuu siinä vaiheessa, kun keskittyy vaan sen vauvelin ulos ponnistamiseen, että sais sen pian ulos :D Ittellä superkorkee kipukynnys, nii ei se kipu pelota ei sitten ollenkaan. Itse tilanteessa tulee varmasti kuitenkin puskien takaa kuinka kovaa se oikeasti on, siinä vaiheessa pääsee varmaan pari ärräpäätä :D

Kyllä säikähettiin miehen kans. Onneks vauva voi hyvin. Ja voi rentoutua <3

Yritän päästä nyt kärryille, mistä täällä ollaan puhuttu. Imetyksestä ainakin oli jotain.
Itse ajattelen, että haluan tottakai imettää, mutta jos ei syystä tai toisesta onnistu niin en ala siitä itseäni syyttämään. Sitten mennään pulliruokinnalla ja ihan yhtä hyvä siitä vauvasta tulee vaikka pullollakin olisi. Silloin isäkin voi helpommin syöttää esim yöllä.

Ja kivunlievitykseen. Itselläni matala kipukynnys ja varmasti haluan kaiken kivunlievityksen. Pelkään kans sitä, jos ei keretäkkään antamaan mitään. Pelkään sitä kipua sen verran. Vaikka en tiedäkkään miltä se juuri minusta tuntuu, mutta varaudun pahimpaan kipuun. Sillon en ainakaan pety sen suhteen.

Ei todellakaan kannata miettiä etukäteen miten synnytys etenee ja millaista kivunlievitystä ottaa. Mulla meni niinku niin homma päin takapuolta kuin mennä voi. Olen siis kolme synnyttänyt pelkällä kohdunkaulan puudutteella ja tällä kertaa se oli yksi iso syy siihen että kaikki meni pieleen... Yritän jossa vaiheessa kirjoittaa sen synnytys kertomuksen...

Mites te tuoreet äidit saatte nukuttua? Meillähän meni alkuaika sairaalassa muttanyt kun kaverilla kuutisen viikkoa alkaa olla ikää niin on desipelit koventuneet. Etenkin puolen yön molemmin puolin huudetaan eikä mikään tunnu kohtuudella auttavan... Ollaan ukon kans aika väsyneitä... Parhaimmillaan oon syöttöjen välillä saanut ite kolmisen tuntia unta... Sitte on viime yön kaltaisia öitä, että tunti, puolitoista unta sitten valvotaan kolme tuntia... Ja koko yön unisaldo ehkä neljäviis tuntia. Päiväunoa en muka kerkiä ottaa.

Wildiksellä onneksi kaikki hyvin. Jännitti lukea.

Äippä, minä kansnautin ulkoiluista! Tänäänkin sattui ihana keli. Poika kärrissä oon lenkkejä tehny ja sieltä se pikkuhiljaa voimat palautuu. Mielenkiintosta nähä viikon päästä jälkitarkasruksessa hemppa. Sektiossa meni verta melkeen litra. Hui.

Pauliinalle voimia loppumetreille. Ootan joka päivä, että sulla on vauvauutisia kun olit la:n suhteen niin eellä meitä muita.

Rorialle onnea vauvasta.

Just luin jotain vanhaa Vauva-lehteä, niin siinä oli juttu rentoutumisesta ja miten sitä olis hyvä treenaa pari kk ennen synnytystä, et helpottaa ja lyhentää keskimääräisesti 2h synnytystäkin kun tietää miten oman kropan saa rennoks.

Onnea Roria!
Kiva kuulla Barbatipu että pääsitte jo kotiin.
Metsäläiselle paljon voimia valvomisen kanssa.

Mulla oli neuvola tänään ja täti tsekkasi tilannetta ja totesi vauvan kiinnittyneen. Menkkajomot on jatkuneet tänäänkin, mutta iltasauna rauhoitti tilannetta. Turvotusta on aika paljon ja väsyttää, mutta muuten ei mitään uutta.

Huomenna olisi hemmotteluiltapäivä kauneushoitolassa edessä, josko sitten voisi rauhassa keskittyä kikkakolmosiin että poika syntyisi. Jatkuvat menkkakivut ja olotilat on kyllä tosi väsyttäviä.

Tota mä oonki joulumasu ajatellu, et jos vaan osais sit tosipaikan tullen. Nyt jo harjotellu, samoin hengittämistä, mut vaikee treenata ilman supistuksia :)

Täällä myös sen eilisen tapaturman jälkeen kyl paikat hellänä. Menkkakivut ollu paljon herkemmässä. Aamulla oli yks niin kova supistus, että tosiaan itku tuli ja ratissa sitten tuli toinen mut ei ollu kipee.. Siinäpä tän päivän supparisaldo. Ihmeen vähän on supistellu vaikka niin kovat potslojot vedin..
Jospa kuitenki neuvolan arvio ois oikeessa ja alkais kohta tapahtuu. :)

Kiitos tsempeistä ja rohkaisuista! :) Tuota mä just Rahi pelkään että tulee niin kovat supistukset ettei taukoja juurikaan ole, minkä avuilla olisi varmasti helpompi jaksaa.. Mutta saa nähä! Hyvin kirjoitettu Lillith, näin se on et täytyy miettiä vaan et se kipu vie koko ajan lähemmäksi vauvaa! Ja keskittyä siihen :) Rentoutuminen olis tosiaan tärkeää että synnytyskin edistys sitte paremmin.. Jännä nähdä mitä huominen tuo tullessaan! Maha on täynnä perhosia, vaikka tosiaan ei ihan varmaa vielä olekaan että käynnistetään heti.
Hassua että sun vaavi on jo niin 'vanha' Metsäläinen ❤️ Tsemppiä sinne kovasti, toivotaan että pieni alkaisi nukkumaan yöt paremmin vaikka tuntuu sen olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että vähän ne vauvat valvottaa aina jossakin vaiheessa. Niin ja on kyllä hassua kun niin monella täällä on vauva vaikka mun la tais olla ensimmäisten joukossa ja vielä marraskuun puolella :D Toivottavasti saan pian tulla kertomaan vauvauutisia :)

Metsäläinen itse en vielä ole tytön kanssa päässyt kärryttelemään ikää kun vasta viikko, mutta pikku hiljaa...
Toistaiseksi tyttö nukkuu hyvin 3h pätkiä, tilanne saattaa tosiaan muuttua hyvin nopeasti! Yritä saada levättyä miehen kanssa vaikka vuoroissa, helpommin sanottu kun tehty tiedän! Voimia, ei se loputtomiin kestä. Kohta teidän pikkunen nukkuu ja on iso poika:)

Synnytyksestä sen verran että koettakaa olla suunnittelematta sitä liikaa, kipu saattaa yllättää! Siinä ainakin tietää että jokainen supistus on lähempänä vauvaa ja nopeasti unohdettu! Munkin piti mennä pelkällä kaasulla mutta reisille meni ja epin otin, enkä sitä kadu! :)

Tsempit kaikille jokaiseen vaivaan!

Onnea Roria pikkuisesta!

Ja tsemppiä sulle Pauliina huomiselle! Hyvin se varmasti menee! Täällä pidetään sulle kovasti peukkuja :)

Kasasin tossa hoitolipaston loppuun ja hieno tuli! Pari kämmiä meinas tulla näiden raskausaivojen kanssa kasatessa... :) Nyt sai vihdoin vauvan tarvikkeet omille paikoilleen. Viä kun mies ehtis hakee pinnasängyn tuolta ed. kämpästä niin hyvä olis. Se vaan on tosi kovilla töiden kanssa nyt, aamusta iltaan painaa hommia, että sais riittävästi tavaraa pihalle joulusesonkiin... Ja harmittaa kun en ite voi auttaa. Yleensä joulun aikaan oon painanut hommia niin paljon kun oon pystynyt (siis sillon kun lapsilla on ollut hoitaja)

Mutta hyvää yötä, nyt alkaa olla tän päivän hommat pulkassa...

Miä en onneks ollut sen enempää miettinyt synnytystä. Kivut oli niin kovat,että sain kahta eri kipulääkettä,jotka eivät auttaneet,ilokaasu ei paljoa auttanut,mutta hiukan ja sitten annettiin epiduraali,jota ei edes kysytty haluanko..

Takaisin