Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Liittykää facebookissa imetyksen tuki ry:n ryhmään tai käykää niiden nettisivuilla tutustumassa, siellä kerrotaan mm. Tuosta pumppaamisesta ja pakastamisesta ja maidon säilymisestä. Pumpattu maito pitää aina muistaa jäähdyttää ennenkun sen voi sekottaa jääkaapissa olevan sekaan, muuten se menee pilalle. Ja jos kasaa vaikkapa kahden päivän maidot niin säilyvyys menee ensimmäisen pumppauspäivän mukaan, ei sen päivän kun maidon laittaa pakkaseen. Myöskin jääkaapissa maito pitää säilyttää jääkaapin takaseinällä mahdollisimman kylmässä.

Ja tukiäiti ohjeisti minua että rv37 jälkeen saa alkaa keräämään maitoa, sitä ennen ei saa, koska se voi stimuloida supistuksia.

Ja maitoa voi pakastaa joko minigrip pusseissa tai oikein pieniä määriä semmosissa lääkeruiskuissa.

Muistakaa myös että imetyksen aikana ei saa myöskään syödä lääkkeitä "normaalisti" ja sitten rintatulehdusta kannattaa varoa. Lämmin suihku ja tissihieronta auttaa jos alkaa olemaan tulokosta tulossa.

On myös olemassa suihkutissejä ja sisäänpäin kääntyneitä nännejä, maidon nousun kanssa ongelmia jne. Jotkut sairaalat eivät ennätä opettamaan imetystä yhtähyvin kun toiset, sillon tuo imetyksen tuki face ryhmä on kyl ihan huippu. Koulututetut imetystukiäidit on vastaamassa tukipyyntöihin.

Pikaista paranemista Lilminni! Ei oo tosissaan hääppöstä sairastua tässä vaiheessa! Hunaja pelasti minun viime yön, pisti vähän tota yskää kuriin ja irrotti limaa. Esikoiselle tein kans nokkamukiin hunajateetä ku se oli kipeenä, onneks sitä jo tommoselle kaksveelle saa antaa. Hyvää synttäriä kuitenki kaikesta huolimatta! :)

Mulla oli kans rintakumi käytössä esikoisen kanssa kun toinen rinta on vähä hankalan mallinen. Vähitellen sain sen opetettua pois, muistaakseni neuvolan ohjeilla, mutta ei siitä tosissaan kannata paniikkia itelle ottaa :) Jos joku apuväline, esim. tutti, kumi tai pullo toimii hyvin nii sehän on hyvä vaan. Ja vaikka maito tuliskin osittain tai kokonaan purkista niin ei se äitiyden arvoa mitenkään vähennä!
Vaikka meilläkin meni esikon imetys suht sujuvasti, voi tän toisen kohdalla tulla erilaisia kompastuskiviä. Pelkään esim. hormonien tuomia mielialanvaihteluita nyt eri tavalla ja oon yrittäny käydä läpi sitäkin vaihtoehtoa, että imetystä voin niitten takia joutua rajottaan...
Muistakaa erityisesti te ekaa kertaa kyydissä olevat olla armollisia ittellenne! Kaikki helpottaa ku aikaa kuluu edes kuukausiki eteenpäin :) Viisain neuvo, mitä ite aikanaan sain, oli et "Vanhemmaksi tulo on aina kriisi. Siksi on ihan okei olla pihalla, epävarma ja surullinenkin sen onnen lisäksi."

Ah ultrassa käyty. Ette usko miten helpotti kuulla ja nähdä että vauvva voi todella hyvin. Meijän pikkunen sissi <3 lapsivettä hyvin, sydän lyö ja kammiot kunnossa, hengitysharjotuksia teki ja pieniä varpaita liikutteli. :3 Istukka on kiinni eikä vuotoja ole. Jos olis vuotoja niin ois näkyny hyytyminä. Sano myös, että pistää tällä kertaa päänsä vaikka pantiksi että tulee syntymään lähipäivinä. Istukka on jo niin kypsä. Kuullemma ei päästä laskettuun aikaan asti edes. Ja onhan toi jo merkkejä näytelly, et olis valmis tulemaan.
Tilanpuute on pikkusella ja siitä johtuu, että miks ne liikkeet on muuttunu vähän laiskoiks. Sano myös, että supistelut vie vauvaltaki voimia ja jos paljon supistaa niin vauvaaki luonnollisesti väsyttää sen jälkeen. Pää oli jo kiinnittynyt eli kaikinpuolin valmis paketti syntymään.
Torstaina on vielä neuvolalääkäri, jollon ultrataan uudestaan ja lääkäri antaa sitten painoarvion, arvioi lantion tilavuuden, katsoo kohdunsuun tilanteen ja muut perustarkastukset.
Tää mamma on onnellinen. <3
Minä sain vaan siinä kaatumisessa ne pahimmat kolhut ja mustelmat ja helvetin kipeet lihakset.

Huh, Wildis, ihan mahtavia uutisia! Oon koko aamun käynyt kyttäämässä täällä, josko sulta olisi tullut päivitystä tilanteeseen. Varmasti putosi hirveä taakka harteilta. :) Nyt mäkin voin alkaa rauhassa päikkäreille! :D

Onnea Angelique pojasta :)

Hyvä lun teillä on Wildis kaikki kunnossa!

Imetystä pähkäileville paljon tsemppiä. Aluksi voi olla todella haastavaa, mutta kun homman saa käyntiin niin helpottaa. Muistakaa myös että imetys ei ole mikään hyvän äitiyden mittari, tärkeintä on että vauva voi hyvin, saa rakkautta ja ruokaa.

Täällä oli tänään neuvola, sf-mitta 31,5, sykkeet hyvät ja paineet alhaalla. Myöskään pissassa ri ollut enää protskua, eli väärä hälytys aiemmin! Vauva oli laskeutunut ja kaikki kaikin puolin kunnossa :)

Mahtavaa Wildside, että kaikki oli kunnossa!:)
Kyllä sitä on pikkusesta niin huolissaan!
Mulla menee varmaankin ainakin LA:an 20.12, jos ei pidempääkin..

Kiva kuulla wildside että kaikki on kunnossa, kyllähän moinen säikäyttää.

Täällä tuli ylläri "vapaapäivä" kun pojan isovanhemmat hakivat yökylään. Ja KYLLÄ, nyt saa nukkua :smiley-bounce016

Noi yöt on niin huonoja että iltasin pelkkä sängyn näkeminenkin tuo jo tuskaa ja kun päivällä ei oikein voi nukkua. Nyt niin innoissani ettei edes väsytä mutta pistänpä silti pitkäkseni :grin

Mä nukuin viime yönä 5!! tuntia putkeen. Täällä ei mitään oireita, että synnytys käynnistyisi. Mitä kauemmas laskettu jää, sitä vähemmän mitään oireita. Toivottavasti ennen mahdollista käynnistystä syntyisi. Pelottaa jotenkin se käynnistys. :/

Täälläki pelottaa käynnistys ja varsinki ku tietää että se on ens maanantaina. Tuntuu ku aika kävis vähiin pikku hiljaa ku haluais että käynnistyis ittekseen ilman lääkkeitä.

Angelique, onnea pojasta! :dummy:

Tuhinalle tsemppiä!

Wildis, hyvä että kaikki kunnossa!

Täällä viimeiset pari yötä nukuttu paremmin kuin yleensä, unta tosin saa vasta noin klo 2 aikaan yöllä, mutta tulee onneksi nukuttua pidempään kuin vain 2 - 3 h.
Aamulla herätessä kurkku tuntui vähän kipeeltä ja nieleminen sattui, lievää ajottaista päänsärkyäkin tuli. Toivotaan ettei nyt mitään kunnon flunssaa kehkeydy tai olo muutenkaan mene pahemmaksi, nyt ei yhtään kiinnostaisi/jaksaisi sairastella :(

Me nukuttiin pojan kanssa puol kymppiin, ku on molemmilla vapaapäivä. Hups. Kuuden maissa kävin veskissä ja siinä se yö vaan hurahti. Ei ees kyljet vaivannu kertaakaan, niinku yleensä vaikka missä asennoissa nukuin. Nyt on levännyt olo!

Takaisin