Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Wild toivottavasti teillä molemmilla kaikki hyvin!

Teille ketkä mietitte parisuhde asioita niin pieni vinkki, halatkaa ja pussatkaa ilman taka-ajatuksia, sillä täällä pärjätty pitkälle ja jos on tuki verkkoa niin vauva muutamaksi tunniksi hoitoon ja menkää treffeille! Mitä tulee väsymykseen niin meillä toiminut niin että itse olen heräillyt yöt vauvojen/lasten kanssa ja mies antaa mulle illat "taukoa" eli vaan imetän kun vaavilla nälkä ja päikkärit saan nukuttua kun mies kotona. Mies sit hoitaa vaipat ja koti töitä... Eihän siinä mitään itua että molemmat valvoo yöt jos vauva rinnassa kiinni, asia sit toinen jos vauva syö pullosta sittenhän öitä voi vuorotella:) kaikkeen tulee rutiini ja väsymykseen tottuu... Terveisin entinen maraton nukkuja;)

Täältäki on kaikki jää jo sulanu pois, mutta.... kun hiekottaavat nuita teitä, niin asfaltin päällä oli irtosoraa ja katukivetyksen välit hirveen isot. Liukastuin siihen perkeleen soraan.. Vauvan sydänkäyrä onneks hyvä ja nyt kätilöt konsultoi lääkäriä, että jäänkö seurantaan.
Sattuu aivan vitusti tohon mahaan ja huoli pikkusesta on kova. Päänsärynkin sain ku suoraan nokalleni vedin..

Wildis, ottiko ne sulta verikokeet? Ja siis mitä ihmettä kätilöt konsultoi lääkäriä, jäätkö sinne seurantaan, tottakai jäät o.O Mä just lauantaina saman tilanteen takia jouduin, ja olin kaatunu selällee, ettei mul ees nii vakava tilanne. Sanoivat suoraan että käytäntö on että aina viimeisillä viikoilla jos kaatuu, nii jäädään osastolle tarkkailuun vähintään vuorokaudeksi, ja käyrillä pitää käydä 2-3 päivän ajan tuon kaatumisen jälkeen, ja verikokeista seurataan onko vauvan ja äitin veri sekottunu toisiinsa, että onko istukassa repeämä... Toivottavasti teillä molemmilla kaikki hyvin!

Jr meet tuonne "odottajat uuden lasketunajan ryhmät" sieltä "laskettuaika 2015 joulukuu" ja sieltä löytyy kaikki ketjut joita on meillä joilla nyt joulukuussa laskettuaika :) ja sieltä löytyy mm tää sairaalakassi keskustelu :)

• Tykkään
Reaktiot: J-R
Hui Wildis, toivottavasti siellä kaikki hyvin!

Paljon onnea Barbatipu!

Itseäkin on alkanut jännittää vauvan tulo, vaikka toista tässä odotetaan. Jännittää miten meidän perhe muuttuu, mitä esikoinen tykkää tilanteesta, miten parisuhde tulee toimimaan jne. Viimenen paniikki ennen h-hetkeä!

Jr meet tuonne "odottajat uuden lasketunajan ryhmät" sieltä "laskettuaika 2015 joulukuu" ja sieltä löytyy kaikki ketjut joita on meillä joilla nyt joulukuussa laskettuaika :) ja sieltä löytyy mm tää sairaalakassi keskustelu :)

Löytyi!!!
Kiitos tosi paljon! oon vielkin ihan aloittelija täällä :facepalm:

Onnittelut vauvan saaneille ja tsempit Wildikselle! Toivottavasti vauvelilla kaikki hyvin ja voit jäädä tarkkailuun, niin on oma mieli rauhallisempi.

Mulla tuli viime yönä joku ihmeellinen horkkakohtaus. Kävin veskissä ja sen jälkeen alkoi olla kylmä. Kun mikään peitto ei enää riittäny (normaalisti nukun aina jalat kokonaan peiton ulkopuolella) niin piti taas nousta veskiin ja tärisin niin, ettei siitä touhusta meinannu tulla mitään. Sitten vaan jotain vaatetta ja peitto niskaan, join kuumaa ja kylmää vuorotellen ja sillä tärinä alkoi vähitellen asettua. Lämpö seilasi oli useissa tunnin sisällä tehdyissä mittauksissa 36,8-37,9 välillä. Noin tunnin olin ylhäällä ja sit takasin nukkumaan. Jossain vaiheessa heräsin ihan hirveään hikilammikkoon. Nyt päivällä ei oo ollu lämpöä ollenkaan, armoton väsy vaan koko ajan ja olen nukkunu melkein koko päivän. Onko muilla ollu mitään vastaavaa?

Eilen ei ollu mitään viitteitä siitä, että olisin tulossa kipeäksi. Nuhaa, yskää tai muita flunssan oireita ei ole eikä tosiaan nyt päivän mittaan ole tuo lämpö enää uudestaan noussu mihinkään. Eilen oli illalla sisko miehensä kanssa kattomassa linnan juhlia ja sitä varten tuli touhuiltua kaikenlaista syötävää. Joten mietin, voisko tuommonen johtua ihan rasituksesta, että kroppa jotenkin ylikierroksilla kun ensin touhuaa jalkojen päällä koko päivän ja sitten istuu telkun ääressä ja syö kuin pieni possu?

Ei ollu mitään syytä mua pitää siinä tarkkailussa enää.. Vauvalla kaikki hyvin ja jos istukassa olis vikaa niin olis näkyny käyrissä kuullemma. Ei otettu verikokeita eikä ultrattu. Lääkäri katto vaan tunnin käyrän ja totes ettei oo syytä pitää tarkkailussa.
Täytyy vaan nyt luottaa sitte.

Onnitteluita kaikille synnyttäneille ja tsemppiä synnytyksessä oleville.
Meillä neiti pääsi hetken teholla olon jälkeen vierihoitoon ja tänään päästiin jo kotia.
Ihanaa on päästä aloittamaan arki viiden lapsen kanssa <3
Vauva on aivan super helppo ja imetyskin lähtenyt hyvin käyntiin.
Elämä tuntuu nyt hyvältä <3

Voi itku, Wildside, kylläpä sua nyt koetellaan. :sad001 Suosittelen kyllä tekemään tenän, jos yrittävät passittaa kotiin! Johan tuossa on hermotkin ihan riekaleina, kun pelkää pikkuisen puolesta.

EDIT: Ehditkin päästä jo pois... Toivotaan todella, että lääkärit osasivat asiansa. Vieläkö olet kipeä?

On kyllä eri käytännöt eri paikkakunnilla. Toivottavasti pääsisit kuitenkin Wildis pian oikeasti tosi toimiin.

Kuulostaa kyllä todella hämärältä, ettei edes ultrattu/otettu verikoetta, josta kaikista suurimmalla ja parhaalla varmuudella saadaan tietää, onko äidin ja pienen veret sekottunu keskenään. Kun mulle selitettiin tarkasti, ettei pelkästä käyrästä sitä voi tietää, vasta kun siinä vaiheessa, kun pienen syke alkaa hidastumaan. Siks aina se verikoe ja seuranta. Mutta toivotaan että vauvan hyvä tila pysyy! Mutta itselle kun selitettiin niin tarkasti juuri kaikki nämä käytännöt ja riskit, niin minä kyllä näkisin tässä virkavirheen, joka voi kostautua pahalla tavalla pienelle ja sulle, että kyllä melkein potilasasmieheen ottasin yhteyttä ja pyytäsin selvittään asiaa.. :/

Kotona pitää tehhä liikelaskentaa ja seurailla kipuja/vuotoja ja jos niitä on niin herkästi ottaa sit yhteyttä. Sellaset jatko ohjeet sain.
En oo ite nyt enää huolissani, koska vauvan liikkeet tuntuu todella hyvin. Tuon sykkeen hidastumisen takia multa otettiinkin käyrää pitempään ja tarkkailtiin. Siinä näkyy kuullemma ne vahingot melkein heti tapaturman jälkeen. Kysyttiin vielä ennenku lähettin, että voiko nyt se istukka matkalla auton tärinästä/töyssyistä nyt sitte irrota, niin vastaus oli että ei voi koska käyrässä kaikki kunnossa.

Ihana ystäväni oli käymässä ja toi joululahjan tulevalle kuopukselle käsintehdyn joulukortin kera jossa oli runo:"Joulukuun iltoina nähdä voi kummia, hämäränhahmoja, varjoja tummia. Lieneekö tonttu vai naapurinkissa? Vilahdus vain, se on kadoksissa". Tuon lukaistua kysäisin ystävääni lapsen kummiksi josta yllättyi ilahtuen, oli tosiaan tarkoitus kysyä häntä kummiksi vauvan synnyttyä mutten malttanut odottaa kun runosessa oli kummi-sana joka sai uuden merkityksen :)

Takaisin