Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi eiii miten suloisia pieniä nyyttejä!! Paljon onnea Henriikka koko perheelle ja ihana kuulla että voitte hyvin ❤️ :)

Ahdistaako ketään muuta synnytyksessä se alastomuus? Siis housut jalassa ei voi synnyttää tietenkään :D mutta kun haluaisin lievittää kipua sairaalassa ammeessa oleilemalla ja kysyin neukkutädiltä saako olla esim bikinin yläosa päällä niin suhtautu vähän naureskellen. Tuli kyllä ittelle maailman tyhmin olo. Ittelle tulee ainakin "turvallisempi" olo kun saa vähän jotain peittää. Oonko vaan lapsellinen?

Tänään kävin neuvolassa, kohdunsuu aivan pehmeä, auki sormelle ja kohdunsuu pituus lyhentynyt 2 cm.. Nyt haluaisin tietää miten pian on tullut lähtö teillä jos noin on ollut aikaisemmissa raskauksissa / tai nyt ? Itselleku kaikki niin uutta niin meinaa paniikki iskeä :/ :D täälläkin kovasti odotellaan lunta, niin synkkää ja masentavaa... Nyt juuri ajellaan miehen kanssa tutustumis käynnille synnärille ,matkaa tulee noin 85km Seinäjoelle eli tunti..tuskaa istua edes takaisin mut ei auta :| Tietääpä sitten minne mennä ku lähtö tulee.. Onko muut käyneet tutustumassa tiloihin, tai onko ees sellaista mahdollisuutta? :)

Kottarainen, jokainen suhtautuu niin erilailla alastomuuteen, joten mun mielestä ajatukses on ihan normaaleja. Mutta veikkaan että tosi paikan tullen ei tule ehkä mieleen pukea bikineitä päälle :D Mutta luulisi että saat laittaa yläosan jos niin haluat, ota varuiksi mukaan! Itse hihhuloin kotona hyvin usein ilkosillani, mutta tämäkin piirre minussa tuli esiin vasta nykyisessä avoliitossa, ennen en tykänny olla kenenkään edessä alasti.
Henriikalle tuplasti onnea ❤️

Oikein paljon onnea Henriikka pienistä poikasista! <3

Meillä lähtee vauvan isä kyllä synnytykseen mukaan, en kyllä varmaan selviäiskään koko rupeamasta ilman häntä. :D Kieltäytyisin koko hommasta, jos en sais miestäni mukaan saliin. :)

Itse olen ajatellu, että jos ammeeseen on mahdollista mennä, niin ainakin avautumisvaiheessa olisin siinä. Itsellä aina ollut lämmin vesi se, mikä auttanut rentoutumaan, samoin kipuja lievittänyt.. En kyllä tiiä, uskaltaisinko ponnistusvaihetta suorittaa tuossa. :o itse kun olen ensisynnyttäjä, niin vähän paha sanoo, minkälaisen asennon haluaisin. Haluaisin kuitenkin omien voimien ja tuntemusten mukaan kokeilla eri asentoja, jos löytyis joku sellanen, mikä tuntuis itsestä luonnolliselta. Lauantaina ois KYSille tarkoitus mennä synnytysvalmennukseen, niin jospa tuolta sais vähän ideoita, osais vähän täyttää toiveitakin tuonne "pikku haikaraan". :)

Muoks: tänään iski pieni paniikki, kun tajusin, että laskettuun viis viikkoo ja mulla on edelleen vauvan vaatteet pesemättä ja sairaalakassi pakkaamatta. :D Hui! Neuvolassa + lääkärillä tänään kävin ja kaikki oli ok, kohdunkaula lyhentynyt 1,5 senttiin, mutta on vielä napakka ja kiinni. Mut ei vissiin ihme, jos tuntuu että vaavi painaa alakerrassa, kun lääkäri sano, että on sen verran alhaalla, että päälaki laskeutuu lähes emättimen puoliväliin?!??!?! :o Ymmärsinkö jotain väärin? :D

Muokattu viimeksi:
Odottaja 91 minulla oli esikoisesta vikassa lääkärineuvolassa paikat pehmeät ja 1cm auki. Syntyi viikolla 40+5. Toisessa paikat kiinteät ja kiinni, syntyi 39+5. Vaikea siis tietää syntyykö alle vai yli lasketun :)

Onkos tämä jonkun perhetyöntekijän käynti joku uus juttu ensisynnyttäjille? Mä en oo koskaan kuullukaan ja mulla sentään on neljä noita jo :D Meillä päin oli aikoinaan jos perhetyöntekijä tuli kotiin niin siellä epäiltiin olevan jotain vialla, siks kuulostaa ihan oudolta systeemiltä...Meillä kävi sellanen pari kertaa sen jälkeen kun lasten isä kuoli tossa 4-vuotta sitten, mut sekin sitte totesi että hänen käynnit on hiukan turhia... No nyt tähän tuli ihan ohi aiheen juttua :D Mut siis en tosiaan oo ennen kuullu tämmösestä käytännöstä. Neuvolan täti on aina käynyt syntymän jälkeen, nyt voi olla että kiellän kun vauvan syntymän aikaan täällä on ihan väärä neuvola täti. Ketään random heppuja halua omaan kotiini käymään, mää oon hiukan outo, kuten tässä on jo huomattu :D

Kottarainen ota yläosat varmuudeksi mukaan. Minua ei alastomuus haittaa synnytyksessä ja ei siinä tilanteessa paljon murehdi mitkä paikat näkyy ja miltä näyttää. Itselläni on toiveena, ettei salissa ole kuin kätilö ja mies. Toki jos enemmän tarvitaan, niin sitten ovat mukana.

Minäkään en ole kuullut, että perhetyöntekijä kotona käy, vaikka kolme lasta jo on. Neuvolan th ei ole myöskään meillä kotona käynnit eka käynnillä, vaan aina on itse menty neuvolaan.

Ihana peitto Air4M! Ja Henriikalle isosti onnea! Juuri tässä pari päivää sitten mietinkin, että kuinka teidän poikien laita lienee, joko ovat masun ulkopuolella. Mahtavaa, että kaikki on hyvin.

Kuvassa näkyykin uuri sellainen pöllöpeitto, jota olen myös suunnitellut ja ohjeenkin jo ladannut. Jos vaan ehtii ja jaksaa kaikki suunnitelmat toteuttaa, joita päässä pyörii:)

Odottaja muista en enää muista mutta 37+3 oli kohdunkaulaa jäljellä 1cm ja 3cm auki... Ja nyt mennään 38 viikolla ja kotona edelleen (prkl). Kaikki nämä avautumis asiat niin yksilöllisiä että ei hirveästi mitään osaa sanoa:)

Kottarainen itse en oikein osannut miettiä omaa ulkomuotoa kun lähtö tuli eikä kyllä hirveästi jälkikäteenkin tullut mietittyä että eipä ollut paikkoja tullut siistittyä tms alastomuus kuuluu vähän tähän hommaan niin hirveästi kannata nolostella:)

Henriikalle onnea pikkuisista, ihanat ! <3

Neuvolalääkäri kävi juu kotikäynnillä, puhuttii niitä näitä pari tuntia. Minusta aivan turha käynti, koska tiesin jo kaiken mistä puhuttiin.

Siis mitä, pitääkö synnytyksessä olla alasti? .. Eikö se sellanen sairaala "mekko" saa olla päällä, mikä on avonainen selästä?

Niin oon vähän ajatellut että kun tosi paikka tulee niin tuskin sitä ajattelee oikeestaan yhtään mitään muuta kun että tulis vaan vauva ulos ja äkkiä. :D mutta nyt eka kertalaisena ja kun ei oo muuta kuin aikaa niin tulee mietittyä ihan kaikenlaista. Mäkin laitoin synnytystoiveisiin että en halua mitään kandi ryhmää seuraamaan mun synnytystä. Vähän yksityisyyttä mun piparille :D

Takaisin