Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Multa ottivat näytteen kun jouduin kortisooneja varten osastolle. Muuten se olisi otettu neuvolalääkärissä, paitsi että mun kohdalla ei ole enää neuvolalääkäriä, kun lääkärintarkastuksia on äitiyspolilla joka tapauksessa.

Meilläkään ei oo ollu puhetta streptosta neuvolassa, pitäis varmaa ens käynnillä ottaa puheeks

Ei kai sitä strepto näytettä ite oo tarkotus ottaa?! Sehän voi olla vaarallista lähtee sohimaan alakertaan jollain puikolla.... !

Ei oo mullekkaan tosta streptosta mitään mainittu. Edellisessä raskaudessa (-11) sitä ei tosiaan testattu....

Mullakaan ei oo muissa raskauksissa otettu, nyt neuvolälääkäris 2 vko päästä otetaan... jos sinne asti päästään ☺tainnu poitsu kääntyy ihan oikeeseen asentoon ja muljuu tuolla alapäässä niin mahottomasti, et ihan hirvittää millo lähtö tulee...

Googlailin ja ilm ei ole valtakunnallista hoitosuositusta tuosta. Oulun suunnalla ainakin ilm. ennaltaehkäistään ja annetaan antibiootit synnytyksessä, muualta en löytäny tietoa. 10-35%:lla naisista on se, mutta harvoin tarttuu vauvaan. Mutta jos tarttuu, niin on kyl tosi vakava. :/

Mä meen labraan vasta rv 38 tuon streptonäytteen antamaan. Mulle th sanoi, että negatiivinen näyte on voimassa vain 3 vkoa, joten sitä varten vasta noin myöhään. Saa nähdä onko vauva vielä masussa tuossa kohtaa.

Sais enemmän kyllä puhua tosta streptosta neuvoloissa, vähän enemmän kertoa tietoa yms. Ettei tarvis nettilääkäriks alkaa. Perjantaina on neuvola mutta jos sitä ennen tulee ulos niin heti ensimmäisenä synnärillä sanon että testatkaa mut :D

Estoantibiootti pitäis alkaa 4 tunnin kuluessa ilmeisesti että auttais ja ei teho silti mitenkään erinomainen.

Turha siitä on liian isoa stressiä ottaa. Jos asia huolettaa, niin ottakaa neuvolassa puheeksi tai viimeistään synnyttämään mennessä. Eiköhän se ole kuitenkin pieni riski, jos se on, että se tarttuu vauvaan. Jos se olis isompi paha, niin lapsikuolleisuus olis paljon korkeempi. Se strepto on kuitenkin monella naisella ihan normibakteereja. Ja suomessa kuitenkin vauvat pääsevät huippuhoitoon, jos jotain tulisikin. Mä ajattelin mennä sillä, että jos/kun ne ei multa sitä enää uudestaan ota ja se on nyt otettu jo rv 33, niin kysyn/mainitsen asiasta, kun synnyttämään menen. Haluan luottaa siihen, että asiantuntijat tietää kyllä mitä tekee.

Miulle antoi myös tosiaan neuvolatäti sen streptokokki-puikon mukaan. Tein sen kotona itse ja sitten kun se oli tehty,niin saman päivän aikana piti viedä labraan. Oli vaan jännä,että siitä ei oltu tehty lähetettä,niin piti soittaa sitten neuvolaan,että laittaa sen lähetteen. Onneksi sain silti jo jättää näytteen sinne labraan :)
Oli kyllä inhottava ottaa se ja just myös se että otinko edes oikein :P

Molemmissa raskauksissani ollut sen verran pahana iho-ongelmat että lääkäri sanonut streptokokin olevan testittä ja antibioottia hoitoon saanut

Itte lueskelin niin thl:n jonkun artikkelin mukaan kansainvälinen suositus on että streptokokin ollessa positiivinen niin antibioottihoito tulisi aloittaa viimeistään 4tuntia synnytyksen käynnistymisestä ja sit mielellään kestää sen 4tuntia. Toisaalla sit taas joku lääkäri oli vastannut johonkin kyselyyn, että se antibiootti menee vauvaan nopeastikin, että siitä ei tarvitse huolissaan olla. Oma kokemus esikoisen kohdalla että ei kukaan kertonu tuollaista, mutta synnytys oli käynnistynyt klo3-4 ja synnärille menin vasta klo9-10, ja sit sain sen samantien ku todettiin synnytyksen käynnistyneen. Pitääpä yrittää ens viikolla muistaa kysellä lääkäriltä ku on taas Tyksin käynti.

Mulla strepto kertaalleen jo testattu (oli neg), kun elokuussa oli niitä supistuksia, mutta neuvolatäti sano, että otetaan vielä uudelleen loppuraskaudessa.. Mulla torstaina neuvolalääkäri, tekee ilmeisesti samalla sisätutkimuksen ja ottaa sen näytteen. Vähän jänskättää, onko kohdunsuulla tapahtunu mitään, kun paineen tunne kuitenkin lisiny. :)

Streptokokki on normaali ja yleinen bakteeri jota jotkin kantaa elimistössä.
Ennen sitä ei olla testattu, yleisesti vasta muutaman vuoden.
Bakteeri aiheuttaa meillä mm hengitystietulehduksia ja virtsatietulehduksia.
Testauksia tehdään sen takia, kun suurin osa vastasyntyneistä saa äidiltä ton bakteerin ja joutuu hengitystieinfektion vuoksi saamaan erikoishoitoa.
Ainahan tietysti flunssaan voi kuolla, mutta harvinaista se on.
Testauksella ennalta ehkäistään noita hengitystieinfektioita, mutta maailma ei kaadu, jos antibioottia ei kerkeä saamaan.

Itsellä on ollut murrosiästä asti toistuvia virtsatieinfektioita jonka aiheuttajana on juuri toi strepto.
Kahdessa ekassa raskaudessa sitä ei testattu eikä myöskään siis lääkitty ja vauvat oli terveitä eikä saaneet tartuntaa.
Kahdessa viimeisessä on testattu ja tulos ollut positiivinen.
Toisessa kerittiin lääkitä ja toisessa ei. Kummatkin vauvat terveitä ja eivät saaneet tartuntaa.
Nyt tulos oli negatiivinen, mutta näyte otataan vielä uudelleen.

Muoks**
Suurin osa vauvoista ei siis saa tota infektiota synnytyksessä.
Vaan hengitystieinfektioon sairastunut lapsi on saanut sen synnytyksessä äidiltä.

Muokattu viimeksi:
Ääh mäki haluun neuvolalääkärille selvittää onko edistystä tapahtunu.. Mutta meillä on neuvolalääkäri vaan torstaisin ja tälle torstaille en saa aikaa ja ensviikon torstaina on jo 39+2 lasissa nii en sillon nyt enää sitte viitti mennä :D

Just tänään neuvolassa kyselin streptokokki asiasta. Sanoi että antibiootti tippa, mutta ainahan sitä ei keritä antamaan. Ja juuri tuo infektio riski vauvalle.

Takaisin