Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites niitten ahdistusten kanssa jos keskittyy hengittämiseen supistuksen aikana, ahdistaako silti....? Kyllähän siinä supistuksen aikana hiukan joka paikkaa ahdistaa, hengitystäkin ja sit jos se tuntuu oudolta niin siihen kiinnittää vielä enemmän huomiota ja tuntuu vielä oudommalta...

Mulla sukkapuikkokivut alkoi noin rv 31 ja nyt supistelut on muuttaneet muotoaan, eli silloin kun tulee supistus niin se tulee kovempana ja napakampana ja saattaa tulla 3-4 kappaletta peräkkäin pienellä tauolla tai sitten tulee yks supistus joka jää päälle noin 4 min ajaksi. Hyvä puoli on että supistukset on harventuneet, esim eilen ei supistanut yhtään.
Kävin neuvolassa ja tädin mukaan ihan normimeininki kun kerroin näistä.

Hyvää keskoslasten päivää muuten, sehän on tänään! Täytyypä tuunata tytölle jotain violettia asustetta kerhoon. :rolleyes:

Jospa sitä nyt täysaikasuuden kunniaks jaksas ihan jtn kirjotellakin... Tänne ei oikeastaa kuulu mtn uutta, älytöntä väsymystä vaan! Öisin heräilee millon mihinkin, pääasiassa siihen, et supistaa. Päivisin oksettaa ja särkee päätä, välillä ahdistaa henkeä, mut ihan normaalia kai kun rauta-arvot niin matalat. Eilen soitti neuvolasta verikokeiden tuloksia ja nyt (vihdoin) tipahtanu raudan varastoarvokin niin matalaks, et pitäs hoitaa, mut laitto lähetteen äippäpolille?!? No jos sieltä sit sais lähetteen rautatippaan ja olo ehtis vähän kohentua ennen synnytystä.

Synnytys ja vauva-arki alkanu enemmän ja enemmän pyöriä mielessä, kai tuo täysaikasuuden rajapyykki jotenkin sai todellisemmaks sen tunteen, et meitä onkin kohta yks enemmän! Parasta tässä on nyt se, et lysy mahdollinen viikkojen puolesta ja saa taas liikkua normaalisti, kun supistuksista ei enää haittaa :P Seuraavan viiden viikon aikana jos kuitenkin pääsis synnyttämään, niin ei tarviis mtn yliaikaisuusjuttuja miettiä.. Eipä nuo kaks edellistä ole kumpikaan mennyt edes laskettuun aikaan asti, niin epäilenpä, ettei tämäkään viihdy enää kauaa mahassa. Mut oispa se yliaikasuus sitten jtn uutta jos niin pitkälle päättäs tuolla mahassa majailla :D

Neuvolassa oli muuten puhetta lastenvalvoja kuvioista jne, kun luulin että mitä lapsen nimeen tulee niin että poika saisi automaattisesti isänsä nimen kuten esikoisella - mutta koska ei olla naimisissa niin nimi muuttuu vasta paperitöiden ja isyyden tunnustamisen myötä.
Onko se tosiaan niin? Mitäs jos vauvalle sattuisi jotain niin olisiko se sitten virallisesti isätön? Entä mitä jos vauvan isälle käy jotain ennenkuin ehtii tunnustaa isyyden?
Rupesin panikoimaan kun viimeksi meillä oli niin unkeellinen se kuulustelu, ajattelin että ois nyt toisen kanssa päästy helpommalla. Näköjään ei.
Helpointa ois varmaan päräyttää naimisiin. :woot:

Täällä puhuttiin jossain vaiheessa, mutten enää muista, nii oliko se niin että jos menee lapsivedet ennen rv 37, nii pitikö sillon soittaa taksin sijaan ambulanssi ja olla vaaka tasossa?

Eiks se oo ennemminki kiinnittymisestä kiinni ku viikoista? Riskinä napanuoran luiskahtaminen ulos ennen päätä.. Mua neuvottiin soittamaan joka tapauksessa synnärille jos ois synnytys lähteny käyntiin ennen täysaikasuutta ja käskivät muutenkin soitella jos epävarma olo.

Soitin muuten sinne äippäpolille siitä että kuinka ei ole otettu asiaa sen kummemin puheeks ku selkäydinvamma ja alatiesynnytys mukamas itsestäänselvyys milteipä, nii ihmettelivät siellä lujasti ja sain nyt ajan huomiselle. Olisi ollut huomenna kätilön kanssa se kiertely esittely juttu, synnytyssalit yms. että se nyt voi jäädä sitten välistä, mutta kyllä tärkeämpänä näen sen lääkärin kanssa asioiden selvittämisen :)

Mulla voi olla sitte että joudun polille tarkistettavaksi, soittelen sinne tossa tunnin päästä. Eilisestä saakka ollu nyt järjetön kutina. Tosin hiukan näkyy ihan ihomuutoksia myös, mä epäilen ite vahvasti jotenkin nyt tota insuliinia että se ei sovi mulle, mut oletan että ottavat seurantaan ku niiden mielestä ne on maksa-arvot...

Mulla tuli siis hengenahdistusta muutama päivä synnytyksen jälkeen ja siihen syynä oli kilpirauhanen. En tarvinnut lääkkeitä ja se meni ohi muutamassa päivässä. Näkyi ihan ulospäin pahimmillaan, kun oli turvonnut.

Eiks se oo ennemminki kiinnittymisestä kiinni ku viikoista? Riskinä napanuoran luiskahtaminen ulos ennen päätä.. Mua neuvottiin soittamaan joka tapauksessa synnärille jos ois synnytys lähteny käyntiin ennen täysaikasuutta ja käskivät muutenkin soitella jos epävarma olo.

Mutta eihän sitä tiedä kiinnittyykö se tai onko kiinnittynyt? Jos ei ole varma onko synnytys kunnolla alkanut? Joskushan vauva syntyy vasta 12h lapsivesien menosta tms ja kiinnittyminen voi tapahtua vasta ihan viime hetkellä - jos edes kiinnittyy (uudelleensynnytyksissä ).
Mä sain neuvon että jos mulla menee lapsivedet niin soittoa ambulanssille ja synnärille, ettei tule matkasynnytystä. Rv 36 kun täyttyy niin pääsen tai pääsisin omaan sairaalaan ja jos syntyy ennen sitä niin ambulanssilla Helsinkiin.
Tietysti jos käynnistyy supistuksilla niin taksi riittänee. .
Ota näistä selvää. . . Iiks! :bag:

Kiinnittymisestä kysylevät kuitenkin jos synnärille soittaa, jos ei tietoa ni sit vaakatasossa pitäs vissiin mennä... Ota nuista sit selvää :D Mulla ei oo spontaanisti vedet menny kummastakaan vaan supistuksilla lähteny synnytykset käyntiin. Molemmat kyl tipahtanu ajoissa lähtökuoppiin ja pää ollu kiinnittyny. Ekasta sillon soittelin synnärille ja kyselivät kaiken mahdollisen ja sanoivat, että ku ei enää kotona pysty olemaan ni sit sinne, tokan kohalla en soitellu vaan samoilla ohjeilla menin. Saa nähä miten nyt käy ja jos vedet menis ni vois pienoinen paniikki tulla ku vauvan pää on tos aivan alhaalla ja edelliset synnytykset niin vauhdilla edenny ku kalvot puhkaistu. Kohdunsuu toki tuolla todella ylhäällä ja takana, mut vauvan pää jo ihan tos hollilla :nailbiting:

Ja jokainenhan saa neuvot oman tilanteensa mukaan ja synnäreiden sivuilta löytyy ohjeita :) Jos ei ole varma ni sithän voi soitella jo etukäteen tai kysellä neuvolasta ohjeita.

En ole tuosta ambulanssista kuullut kyllä mitään ohjeita... Kaikissa saamissani ohjeissa vaan kehotettu soittelemaan tarkistaakseen tarvitseeko lähteä heti vai kannattaako vielä odotella kotona. Ja lapsiveden mennessä ohjeitteni mukaan akuutein asia, jonka vuoksi pitää lähteä on jos vesi on vihertävää... Ja omasta mielestä on kummallista, että pitäisi jatkuvasti vettä vuotavana jäädä kotiin hengaamaan... Toki varmaan aika herkästi synnärille soittelenkin, mikäli synnytys ennen 37 käynnistyiskin, mutta luulisi tuosta makuuasennosta ja ambulanssista olevan todella selkeät ohjeet, jos sellaisella pitäisi mennä kaikissa tapauksissa.

Täällä joensuussa ja esikoisen aikaa hyvinkäällä ohje oli, että jos vauva on perätilassa ja vedet menee niin pitää tulla ambulanssilla sen napanuoran lipsahdusriskin vuoksi

Öh. Nyt mä en tajua... Mä oletin aikasemmin että kutinatapauksessa on jotenkin erikoistilanne. No vielä mitä, huomenna labroille ja kokonaisen viikonlopun verran aikaistettiin seuraavaa aikaa... No... Mikäs siinä sitten...

Ei minulla ole ekassa lapsiveden mentyä tai toisessa kovien supistusten takia kyselty vauvan pään kiinnittymisestä. Täysiaikaisia kyllä olleet. Sanottu lapsivesien jälkeen, että käy suihkussa ja syö rauhassa aamupala jos ei supistele kovasti.

Air4M Mulla on ennustettu nopeaa synnytystä, siksi ambulanssilla tai taksilla. Vauva on jo laskeutunut ja koska kiinnittymisen kanssa on niin ja näin eikä voi olla varma kiinnittyykö vasta ennen putkahdusta, niin on oltava ripeä. Meiltä siis reilu tunti ajomatkaa synnärille ja jos Helsinkiin on ehdittävä niin sinne noin 2h ajomatka. Esikoisen kohdalla meni vedet ja siitä se tasan 4h-4,5h niin tyttö oli syntynyt. Nyt on arvioitu että aika puolittuisi jos käynnistyy taas vesien menolla. Ja jos mies on reissutöissä ni voihan kettu sanon minä!!! :nailbiting:

Takaisin