Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aika hurjalta Wildis toi sun painonnousu kuulostaa viikkotasolla. Aika jännä, että terkat suhtautuu tuohonkin asiaan niin erilailla :bored:

f92d954f6764164caa91f078d599a56c

Tumpelolta vinkki muille tumpeloille tai vähemmän tumpeloille... Mä en osaa sellasia hienoja äitiyspakkauksen päällisiä tehdä niin tein tämän. Tavallisesta lakanasta. Kiedoin pitkittäin lakanan laatikon ympärille. Merkkasin nuppineuloilla ihan ympäryksen lakanaan ja ompelin kiinni. Normaali lakanapituus on just hyvä, hiukan voi leikata pois jos ei halua ryppyä saumaan, mua ei haitannu, meni niin siististi kulmaan just. Ylimääräisen kankaan vaan taittelin alle, sekä patjan alle hiukan että pohjaan. Pohjaan laitoin sitten vielä ihan hakaneulan että pysyy kangas paikoillaan. Mulla on tässä tylsä ruskea lakana mut lakanoitahan on vaikka miten monenlaisia. Ja jos on tiukka budjetti niin voin käyttää jonkun vanhan lakanan. Mun ei oo tarkoitus vauvaa nukuttaa kauan tossa laatikossa niin tää systeemi passas hyvin mulle... Eikä vaadi yhtään taitoa...

Joo olen samaa mieltä, että seurantaan pitäis päästä, mutta kun eivät usko minua! Terkka tosiaan luottaa tuohon pissinäytteeseen niin paljon, ettei tartte tehä mitään. Kuullemma vaan se valkkari nostaa protskuja.. Katotaan vaan niin meikä on siellä rv 36 käynnistyksessä sit.

Niin ja käypähoito suosituksiakin luvin tuosta paineen noususta ja neki "ehdot" jo täyttää.. Ainut missä on tosissaan mun olot otettu, on ensiapu. Ja siitä sit kiireellisenä laitettiinki sairaalaan, mut sit ei muka olevinaan mitään ollu.. Joo munki mielestä toi paino nousee aivan kaameeta tahtia viikossa ja en tajua miks siihen ei oo puututtu. Sokerit jne oon jättäny pois ja edelleen nousee.. Oon kohta ihan turvonnu elefantti. Kihlasormuksenki jouduin ottaa jo aikaa sitten pois ku ei mahtunu enää..

Mietin, et mitä tässä pitää keksiä et pääsee edes tarkkailuun. Pitääkö käydä yksityisellä tarkistuttaa tilanne tms.. Käydä jonkun toisen lääkärin mielipide kysymässä. Siellä joensuun synnärillä kun ovat aina niin törkeitä kun sinne soittaa...

Mikä siin o etteivät voi tehdä edes lähetettä labraan verikokeeseen? Ku kuitenki raskausmyrkytyksissä sitä kautta varmistavat sen. Wildis, et jotain kautta sais lähetettä labraan? Pakotettua neuvolatädin tekee sen? Ku oma neuvolalääkärini ois tuolla paineiden nousulla määränny verenpainelääkkeet ja labraan lähetteen arvoja varten. Tietysti hyvähän ois että sun neuvolatädin arvio ois oikein että ei oo mitään huolta noista oireista mutta kyll se ittelle tois sitä varmuutta sit kun tutkittais kunnolla.

Saini senkun tietäis. Minäki oon ihmetelly ku moni teistä sanonu, että noiden paineiden nousulla teidän lääkärit olis jo jotain tehny.. Onko Catherine sulla tietoo tai jollakin muulla, et millasta se ylämahakipu tuossa raskausmyrkytyksessä on? Mulla nyt siis myös se kipeytyny. Onko se sellasta "vatsanpuruja"?

neuvola takana ja hemppa oli 105 eli täälläkin joutuu rautalisän alottaa... mitä rautoja te syötte? ja minkä kanssa että välttää maha kivut..? oon niin loppu.. eilisest ollu kaamea hedariki päällä :/ pakko lähtee käymää lekuris et saa saikkuu töistä..

Heippa. Minulla on ollu pari kertaa proteenit plussalla. Johtuen siitä että seksiä on harrastettu edellis iltana. Neuvola hoitaja sano et miehen sperma on niin proteiini pitoista että saattaa joillakin näkyä siinä liuska testissä.

Synnytykseen valmistautumisesta... Luin bebesinfosta, että välilihaa kantsis hieroo ja venyttää itse jo kk ennen oletettua h-hetkeä. Siis tunkee peukalot sisään ja venyttää :O onko teillä kokemusta? Pitäis ennaltaehkäistä repeämiä. Mies oli ihan et yyyyh, kun kerroin sillekin :D

Noi painot ja oireet on ilm tosi suhteellisia, et miten niihin reagoidaan. Et mikä lähtötilanne ja miten raskaus edenny. Tai kai se neuvolantädin oma mielipidekin / kokemus vaikuttaa vähän liikaa välillä. Uskois et asiallisella tosiasioiden kertomisella ja huolestumisella pääsis jatkotutkimuksiin. Mulla neuvolatäti sanoi, et noi protskut heittelee, ei oo luotettava, reagois täällä vasta jos selkeesti plussalla. Itsellä ollu useinki vähän plussalla, mut ei mitään syytä huoleen. Sokerista kyllä heti pistivät rasitukseen ja radi rapsahti.

Mulla loppui hiustenlähtö heti kun aloitin rautaa syömään, nyt vahvistuneet kivasti, mutta katotaan mitä imetyksen jälkeen käy.

Jemina mä syön retaferia ja illalla otan tunti syömisen jälkeen. Mulle sopinut hyvin, mutta kokeilemalla selviää mikä sopii sinun vatsalle.

Täällä syödään obsidania ja maitohappobakteereita niin ei vedä mahaa ihan totaalisen jumiin :)

Tuuliina: Onpa kurjaa, että teilläki on rokko riesana :( Toivottavasti lapsukainen paranee pian! Meillä ei vielä toistaiseksi oo tullu tolle ipanalle ku muutamia näppyjä, jotka on alkaneet muuttua rakoiksi. Saa nähä, tuleeko tässä vuorokauden sisään oikeen kunnon näppyräjähdys sitten, vai selvittäiskö tosiaan noin vähillä. Vähän tota sairastamista helpottaa se, ettei tyttö oo enää vaipoissa. Mulleki terkkari tosiaan sanoi, ettei hätää oo, varmisti vielä lääkäriltäkin. Ite oon sairastanu vesirokon lapsena peräti kahdesti, kun ei ensimmäinen kierros ollu vissiin tarpeeksi ärhäkkä...

Nyt on ensimmäinen koneellinen vauvan vaatteita,harsoja ja petivaatteet pesussa :)

Haluaisin jo niin laittaa tuon pinnasängyn valmiiksi,mutta toinen kissoista meinaa jo nyt mennä sinne :( sain lainaksi kissaverkon, mutta se on himppu liian iso.. Pitäs metsästää siihen uusi vai onko muita ehdotuksia?
Kissa yrittää sänkyyn vaan yöllä,päivisin on pihalla tai sitten nukkuu pesuhuoneessa..

Mulle lääkäri sanoi paineista, et lähtöpaineeseen verrataan. Tosiaan kun raskausmyrkytys selviää ihan verikokeella, niin luulis saavan lähetteen ettei turhaan tarviis stressata!

Kissahan kannattaa säikäyttää kunnolla silleen, et luulee sen johtuvan sängystä. Tölkkejä läjään silleen, et varmasti tipahtavat kissan mennessä sänkyyn.. Tai jotain muuta, ettei kissa yhdistä ihmisen läsnäoloon säikyttelyä ja sitä kautta sänkykieltoa. Keinokuituinen päiväpeitto ajaa kummasti karvaset oliot pois ku sähköstää turkin :)

Hiukset pysyy päässä vähän liiankin hyvin! Aina ollu paksu tukka ja ei ole imetyksetkään ohentaneet. Hius kai menee "lepotilaan" raskausaikana, et ei pitäs tipahdella niin kovasti, sit taas imetysaikana alkaa tukkaa tippua ja tippuu nekin mitä jäi raskausaikana tippumatta. Toki ravintokin vaikuttaa hiuksiin aina, ottaahan se vauva kaiken tarvitsemansa ja sit mamma saa jämät, että ei välttämättä riitä ravinteet tukan kunnossapitoon elimistöllä.

Tänään ollu kyl ihan maanantaiolo, ennen kuutta jo ihmettelin, että mitähän hittoa ku jääkaapin ovi rämähti lattialle :D Tän päivän aikana lupas ukot tulla kattomaan, mut eipä toi kattomalla parane ku saranatappi ylhäältä poikki... Saas nähä millon saadaan kuntoon ja ollaanko ensiavussa jonku kans sitä ennen :(

Mulla käytössä satunnaisesti Lifen rauta, tänään neuvolassa katottiin hemppa ja oli jopa 131! Eli hyvin imeytyy ja maha pysyy normaalina.
Positiivinen yllätys oli se, että neuvolalääkäri tekee synnytystapa arvion rv 36, kun neuvolatädin kanssa pohdittiin mahtuuko vauva syntymään tai onko se oikein päin jos sairaalan äippäpolilla tokastiin vaan viime viikolla että sitten vaan synnyttämään kun on sen aika. Huoli vähemmän! Sikäli mikäli ei synny jo aikaisemmin. .

Jätin aluksi tuon verkon tuohon sängyn päälle. No kissa sitten hyppäsi siihen päälle ja rojautti alas koko verkon,säikähti asiaa juoksi pois. Ei päivään halunnut tulla makkariin. Mutta ei näköjään säikähtänyt tarpeeksi,kun taas viime yönä monta kertaa yritti mennä..

Miulle äitipolilta sanottiin,että jos alapaine menee 100 tai yli,pitää ottaa uudet paineet 6h päästä ja jos vieläkin on niin korkealla,niin sitten heti soitto sinne.. Kotona ollut korkeintaan yläpaine nyt 90. Eilen sitten neuvolassa oli sen 103 :( mittasi vielä ennen kun lähdin,niin sitten oli 99.. Mutta miä oon tällanen jännittäjä.. Kotona oli nimittäin jo 88 ja laski siitä vielä illaksi..

Mielenkiinnolla ja pelolla odotan perjantaita,kun taas äitipoli,että mitä siellä sanovat..

Saini senkun tietäis. Minäki oon ihmetelly ku moni teistä sanonu, että noiden paineiden nousulla teidän lääkärit olis jo jotain tehny.. Onko Catherine sulla tietoo tai jollakin muulla, et millasta se ylämahakipu tuossa raskausmyrkytyksessä on? Mulla nyt siis myös se kipeytyny. Onko se sellasta "vatsanpuruja"?
Terve vaan, tulin taas vierailemaan ja huutelemaan kesäkuisista..
Myrkytyksessä se ylävatsakipu tuntuu kuin ois kiristävä vanne rinnan alapuolella.
Mä kun kävin epäilyjen takia aina polilla tarkastuksessa, niin oireet joilla terkka laitto eteenpäin oli ihan uskomaton turvotus ja lievästi kohonneet paineet. Ekalla kerralla alapaine oli 85, mutta se riitti siihen että huoli heräsi. Alapaineet oli alkuraskaudessa 60-70. Kysillä ollessa ne paineet laski jo käyrillä maatessa normaaleiks ja labrat sun muut oli puhtaat niin siitä huolimatta jäin kerran osastolle. Sanoivat osastolla että YHTÄÄN jos tulee pääkipua/valopilkkuja silmiin, siis pientäkään, pitää sanoa! Ja mulla koski VÄHÄN päähän mikä saattoi johtua stressaavasta tilanteessa, meinasivat käynnistää synnytyksen rv35.

Siis tällä tokalla kierroksella ainoat oireet mistä huolestuivat oli se turvotus ja KOHONNEET paineet, ei korkeat. Prot ei ollut kuin kerran plussalla pissassa. Silloin kun olivat niin lensin siltä istumalta autoon ja kohti Kysiä. Tsemppiä kovasti loppuraskauteen!

Kattoivat verestä jonkun jutun mistä selvis että mulla on kohonnut riski myrkytykseen. Senkin takia sitten seurasivat tiuhaan.

vauvan kasvukontrollissa käyty. Nyt oli paino paukahtanu 2,6 kiloon pikkusella! 600g tullu lisää tässä ihan pienessä ajassa. Painoarvio syntyessä olis 3,5 kg ^_^ 4 viikon päästä tarkastetaan vielä pikkusen kasvu. Saatii parit ultrakuvatkin taas matkaan :) Näky niin hyvin pienen nenä :D Isänsä nenän on periny :D

Täällä eilen nous tuskan hiki pintaan, siis hikoilin ku märkä rätti, ja tuntu niin ilkeältä mahassa, en osaa ees kuivailla sitä oloa, olin jo että nytkö nää on niitä polttelevia supistuksia :O kesti puoli tuntia ja aiva oksettiki koko ajan, sit meni ohi. Voi olla että oli kans suolikramppi tai jotain, näin meinasi lääkäri tänään. Ei ollu kuitenkaan paikat vielä pehmenneet yhtään. niin kiinni paikat ku olla ja voi :)

Terve vaan, tulin taas vierailemaan ja huutelemaan kesäkuisista..
Myrkytyksessä se ylävatsakipu tuntuu kuin ois kiristävä vanne rinnan alapuolella.
Mä kun kävin epäilyjen takia aina polilla tarkastuksessa, niin oireet joilla terkka laitto eteenpäin oli ihan uskomaton turvotus ja lievästi kohonneet paineet. Ekalla kerralla alapaine oli 85, mutta se riitti siihen että huoli heräsi. Alapaineet oli alkuraskaudessa 60-70. Kysillä ollessa ne paineet laski jo käyrillä maatessa normaaleiks ja labrat sun muut oli puhtaat niin siitä huolimatta jäin kerran osastolle. Sanoivat osastolla että YHTÄÄN jos tulee pääkipua/valopilkkuja silmiin, siis pientäkään, pitää sanoa! Ja mulla koski VÄHÄN päähän mikä saattoi johtua stressaavasta tilanteessa, meinasivat käynnistää synnytyksen rv35.

Siis tällä tokalla kierroksella ainoat oireet mistä huolestuivat oli se turvotus ja KOHONNEET paineet, ei korkeat. Prot ei ollut kuin kerran plussalla pissassa. Silloin kun olivat niin lensin siltä istumalta autoon ja kohti Kysiä. Tsemppiä kovasti loppuraskauteen!

Joo siis mulla alapaineet oli myös alkuraskaudessa 60 paikkeilla ja kuukaudessa oli pompsahtanu 85-90. Siltikään niistä ei huolestuttu.
Jouduin sit ensiapuun kovan hengenahdistuksen takia ja siellä paineet oli jo tosi kovat. Lähettivät joensuuhun ja olin käyrillä. Laski normaaliks, niin päästivät kotiin.
Siitäki huolimatta koko ajan pyöriny paineet nyt tuossa 130/80-90 välillä. Sillon siellä synnärillä laski alapaineetki 60.
En pääse perkele seurantaan vaikka kuinka yritän ja sehän vituttaa!! Mulle ei kertaakaan olla oltu ystävällisiä joensuussa vaan aina ollaan tyylillä et "tänne ei tartte tulla tai että mikä suaki muka vaivaa"

Takaisin