Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä katos kaverit niin miulta ku mieheltäkin meidän suhteen myötä... Nuorena kun vakiinnuttiin ja silleen niin kaverit ei enää pyydelly mihinkään.. :( nyt raskausaikaan on kans ne viimesetki kaverit kaikonnu eikä miehelle soittele enää ees veli tai serkku joiden kanssa se vietti paljon aikaa ennen ku tultii raskaaks.. :\ mutta miun parhaan kaverin kanssa tuntuu että ollaan vaan lähennytty kun hää sai pojan tammikuussa ja nyt meille tulossa vauva <3

Mulla taas kaikki kaverit jäi tonne uudelle maalle ku muutin lahteen. Joskus sillon tällön yks kaveri käy moikkaamaassa. Ois se ihan kiva saada jotai kavereita täältäki päi.. mut eipä niitä kotisohvalta saa.. :/

Olin kauhean yksinäinen esikoisen aikaan, kun asuttiin Tuusulassa. Muutettiin mun kotiseudulla Joensuun lähelle esikoisen ollessa 9 kk ja täällä on enemmän ystäviä. Olin etelässä 14 vuotta, mutta silti kotiseudulle side pysyi hyvänä.

Josa, mulla oli yhden puhdin joskus rv 29 tienoilla just tuollaista mitä sulla nyt. Samoihin aikoihin oli kipeitä supistuksia, joten aattelin että ne supparitkin osittain vauhditti sitä suolen toimintaa.. Muista juoda paljon ja banaani kovettaa ainakin vatsaa.
Meillä on suht lämpimästi kotiutumisvaatteet suunniteltu, mielummin sit on vähän liian lämpöinen kuin kylmä, ja saa sit siellä synnärillä katsoa että jättääkö jotain pukematta. Kaikilla tässäkin asiassa omat tapansa, ja hyvä niin :)

Noi ulkoilutotutteluohjeet annetaan kaikille, vaikka muksu syntyis kesällä. Esikoinen synty toukokuun lopussa, ni ei kyl niitä noudatettu. Kotiuduttiin ihan Prisman kautta vielä. Ja poika edelleen hengissä ;) Mut ehkä maalaisjärki on tässä paras työkalu. Ihan pienen kanssa alottaisin ulkoilun, ku ei oo pakkasta (jos mahdollista) ja varmaa kyl pidän tosta 10 asteen pakkasrajasta ite kiinni aina ku vaa mahdollista...

Mullakin raskausaikana ja ainaki eka vuos oli hyljeksitympi olo. Ei just pyydetty mukaa, ku aateltiin etten kuitenkaa pääse tms. No oppivat pian, et kyllä tuun ku pyydetään, vaikka sit vaa moikkaa tai siihen asti et lähtevät baanalle. Eli suosittelen myös sitten itse vaivautumaan paikalle pyydettäessä, vaikka aina ei jaksaiskaan. Muuten täytyy vähän peiliinkin vilkasta...

Täällä ulkomailla on vielä hankalampi tutustua toisiin äiteihin. Kävin jopa 8x synnytysvalmennuksessa paikallisella kielellä, koska ajattelin että sieltä vois löytää tuttuja/ystäviä. No lopputulos: kaikki vähän vältteli mua kun puhuin englantia, vaikka sanoin ymmärtäväni kohtuullisesti maan kieltä, mutta en oikein osaa puhua vielä. Uutta yritystä sitten synnytyksen jälkeisissä jumpissa ja vauvauinnissa :) Välillä kaipaa ihan vaan kävely/kahvittelukaveria, mut menee se aika noitten elukoidenkin kanssa.

Joo, Rahi on tuossa oikeassa, että pitää itsekin ottaa yhteyttä ja välillä vaan lähteä, vaikka tuntuiskin ettei jaksa. Mut toisaalta välillä on vaan pakko levätäkin näin raskaana. Se on ollut ehkä itelle se vaikein paikka, ku haluis lähtee mut energiaa ei vaan riitä :wideyed:

Onko muilla ollut kutinaa tai kirvelyä alapäässä välillä? Ainakin seksin jälkeen tuntuu paikat hellänä helposti. Virtsatulehdus ei ole, mutta hiivaa taas taitaa olla vai oisko vaan paikat kuivempana kuin normaalisti..

Hansu, mulla autto aika hyvin tommonen emätinvoide, jota jopa suositellaan jatkuvaan käyttöön raskausaikana, kun limakalvot kuivuu. Sillä ja yhdellä hiivakapselilla lähti kutinat ja muut. Tiedä sit kumpaa oli, mut hiiva ois kai vaatinu sen 3 kapselia...

Neuvolassa käyty ja kaikki maholliset jutut kunnossa :) sf mitta oli nytte 29cm että keskikäyrillä mennään edelleen. Painoo on tullu lissää reilu 5kg edelliseen lukemaan mutta eipä siitä mitään sanottu.. nyt 31+2.

Miulakin oli tänää neuvola ja sf 26cm :) painoo tullu viime käyntiin +3kg :) oli käännytty raivotarjontaan ja sykkeet oli 140 :)
Mut eiks meillä viikkoja 31+1? :D vai? :D

Mulla on kans ollu koko raskausajan kutinaa ja kirvelyä. Hiivat, tulehdukset sun muut on katottu, eikä mitää oo löytyny, eil ilmeisesti vaan on kuivuutta ja herkkyyttä. Lactolady-kapselit on auttanu, ja välillä oon käyttäny Acon kosteuttavaa geeliä, se tuntuu jotenki paremmalta ku esim. öljyt tai muut.

Onpa kyllä harmi, että niin monella on kaverit jättäneet yksin :( Itsekin liputan kaikkien mahdollisten mammakerhojen puolesta, kyllä niistä yleensä aina jotain seuraa löytyy. Esikoisen kohdalla jäin ihan liikaa kotiin jumittaan, ja olikin sitten hirveä työ kerätä jotain sosiaalista rinkiä ympärilleen. Vuosi sitten homma lähti taas alusta kun muutettiin tänne etelään ja iso osa ystävistä jäi pohjoiseen. Onneks yhteydet heihinkin on säilyneet, vaikka toki huomattavasti harvemmin nähdään. Pari ystävää asuu tässä 100 kilometrin säteellä ja heitä näen parin kuukauden välein, muuten on joutunut taas haalimaan lisää näitä arkipäivien tuttuja ja kavereita. Ihan hirveän hidasta ja työlästäkin se on näin aikuisiällä, mutta kannattaa kyllä :)

Viimeyö oli kyllä surkea, piti herätä 4 kertaa käymään pissalla ja sitten vielä ihan kamalia unia. Näin unta että synnyttys käynnisty ja että synnytin, mutten muistanut synnytyksestä mitään, kun olin niin kipulääkkeissä, kun vauvaa alettiin ettimään, niin meille näytettiin valvontakamerakuvaa siivoushuoneesta, jossa sairaalan siivooja oli kerännyt kaikki sen päivän vastasyntyneet säkkiinsä, ja heitteli lapsia siivoushuoneessa sinne tänne, yrittäen varmaan osua ympärillään oleviin roskakoreihin. Näin oman vauvani, se lensi nurkkaan, ja sillä oli vielä pitkä napanuoran palanenki kiinni itsessään. Se avasi silmänsä ja itki, sillä oli kultasen väriset silmät, sitten sen silmistä katosi kiilto, ne kuivuivat, kulta muuttui haaleaksi ja kuolleeksi ja vauvani tukehtui. SE OLI KAMALAA! Heräsin hikisenä ja henkeä haukkoen ja väristen. Eipä tullut sen jälkeen nukkumisesta enää oikein mitään :/

Miulakin oli tänää neuvola ja sf 26cm :) painoo tullu viime käyntiin +3kg :) oli käännytty raivotarjontaan ja sykkeet oli 140 :)
Mut eiks meillä viikkoja 31+1? :D vai? :D
Siis joo 31+1 :D kirjotusvirhe! :D ja mulla tuo pikkunen oli jo viime kerralla raivotarjonnassa :)

Lilith, ei yhtään ihme että nukkuminen onnistunu tuollaisen unen jälkeen :( kamala uni :(

Tääll käyty vuokrasopimus tekemässä. Päikkärit jäi ittellä väliin nii hiukan töttöröö olo jo ja haluais nukkumaan jo.

Ittellä kaverit jäi ekan raskauden myötä ja ny sit ku muutto tulee kauemmas nii saa nähdä miten menee. Tulee kuitenki varmaan kerran pari viikossa käytyä Turussa niin silloin kattoo kenet ehtii nähdä ja ketä sit kiinnostaa :)

Hyi kauhee mikä uni Lillith!! Oikein kylmät väreet tuli :( Mä nään kauheasti nykyään unia, tai koko raskauden nähny, ja paljon just painajaisia :(

Metsäläinenköhän se kyseli miten ne sen käännytyksen teki ni oisko ollu se sairaalasänky n. 30-40 astetta alaspäin eli siinä selälläni makoilin... Ja niin se kääntyi ku kätilö kävi kerran kokeilemassa et miten päin se muksu siellä majailee.. Helppoo oli ja lasku perään :D tietenki....

mä herään nyt lähes joka yö ihan hikisenä, onneks käytän koiran ulkona sit ni viilentyy olo hiukan :) Eilen tosiaan pääsin rauhassa käymään siel kirppareilla ja sit prismassaki kävin rauhassa pyörähtää. Ja tietysti syömässäki piti välis käydä... Sitä mitä tavallaan kirppikseltä hain ni ei löytyny :( mut kaikkee ihan muuten käypää vaatetta löytyi seuraavassa koossa noille lapsille... Ja kahdet kuomatki ostin nyt uutena prismasta noille mukeloille... Ja kaikki vauvalle tarvittavat eli tuttipullot, tutit jne... ainoastaan kertakäyttövaipat jätin viel ostamatta, mutta ku jouluostoksille lähen veronpalautuspäivänä, ni sillo ostan ne muumin 2 kokoa olevan paketin... säästän isännän kumminki tuolta kestovaippailulta, jos joutuu joskus sille vauvan jättää...

Ai ai että kun on kylkiluut ihan muussina! Jo parina päivänä neiti masussa ottaa jaloillaan kylkiluista vauhtia ja puskee alaspäin :D innokas tulemaan jo

Tänään neuvola, painoa +300g ja sf 33cm, hemoglobiini 105 joka parannusta edelliseen 99-lukemaan. Terveydenhoitaja oli tiukkana että oltava dieetillä ettei paino nouse yhtään sekä tule riskiä isokokoisesta vauvasta (?) ja paastoarvot otettava radin vuoksi 4x/vk. Painoa nyt tullut raskaudessa siis 10kg ja lähtötilanteessa olen ollut normaalipainoinen. Vaavi oli neuvolakäynnillä poikittain vatsassa köllöttelemässä ja liikuksi sen verran että sydänääniä ei meinattu saada kuunneltua :)

Takaisin