Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Asiasta vaatteisiin... Kattelin taas noita äitiyspakkauksen ihania vaatteita. Mutta miten nuo toppapuku, villapuku ja se paksu haalari, tuleeko niille käyttöä ollenkaan näin jouluvauvalle (joulukuun alun vauvalle)? :( Miksköhän ne on kaikki lämpöiset asut valinneet samaa isoa kokoa, jotenki hölmöä :(

Ite oon sitä äippäpakkauksen toppahaalaria käyttäny esikolla (huhtivauva) ekana talvena eli kun oli yli puolivuotias ja sama homma kakkosen kans (heinäkuun vauva) ihan lopputalvesta vasta. Aika hankalan kokoinen se on, mutta eiköhän sen jossain vaiheessa saa käyttöön. Sama tuon villahaalarin kans. Nyt ostin tulokkaalle melkeen heti kun plussasin, nii kokoa 50 toppapuvun kun oli niin sulonen enkä tykkää pukea ylisuuriin. Kauaahan tuo ei mahdu, mutta ostin myös koon 62 puvun lopputalveksi.

Poodle kyselit tuolla aiemmin noista parivuotiaan uhmiksista..Meillä esikoinen nyt 2,5 v. ja ihan järkyttävä uhma ollu päällä nyt muutaman kuukauden. Joku "pikkujuttu" saa aikaan aivan hirveät hepulit ja saattaa kestää kauankin kun rauhoittuu. Syliin jos ottaa niin yltyy vaan. Päiväunille meno alkoi mennä jo ihan mahdottomaksi kun n. 10 kertaa piti sänkyyn viedä takaisin. Nukkuu pikkusiskonsa 1 v 4 kk kans samassa huoneessa ja usein yhtäaikaa ovat päiväunilla. Alkoi kiipeillä siskon pinnasänkyyn ja yhdessä sitten villiintyivät. Pissattaa/janottaa -kikkailut kokeillut myös. Vähän helpottanut kun vie isomman ensin sänkyyn ja odottaa että nukahtaa ennenkuin vie pikkusiskon. Noissa vaatimuksissa ei passaa antaa periksi, kun ennen sänkyyn menoa kysytään tartteeko käydä potalla/janottaako niin sitten sängystä ei tulla enää pois. Meinattiin jo että pitääkö nuo päiväunet jättää kokonaan pois mutta eipä sekään onnistunut kun oli sitten ihan tillin tallin jo pari tuntia myöhemmin normi uniajasta. Nyt tuntuu että vähän helpottaa, että jospa olis vaan ohimenevä vaihe :)

Ite ajattelin käyttää vaunuissa sitä äippäpakkauksen toppahaalaria pussimuodossa. Tarpeeks vaan vaatetta sinne alle. Mut se villahaalari varmaan jää käyttämättä. Mulla on sellanen sininen fleece haalari kokoa 56 jonka aattelin synnärille ottaa. Se on itessään aika paksu, mut aattelin jos vauva sopis siihen ja sitte vielä kaukalopussiin. :)

Wildis, aattelitko laittaa vaunuihin mitä muuta lämmikettä sen toppiksen lisäksi? Onko muuten kellään kokemusta ikean lampaantaljasta? Tai ylipäätään käytetäänkö lampaantaljoja vielä ja onko sen tarkoitus olla vaan sen pohjan kokonen vai peittää reunatkin tai tulla jopa vauvan päälle siellä vainuissa. Eli minkä kokonen on hyvä?

Aamua mamat:) olipahan yö... Itse pyörin ja hyörin sängyssä aamu yölle ja pienin likka ylös jo klo 6:/ paluu arkeen siis!

Meillä on ikean taljoja ja ollaan käytetty pulkissa, nyt ostin uuden minkä meinasin laitaa rattaisiin vaavin alle, on ainakin lämmin:)
Itsekin meinasin käyttää äippäboxin ulkoilupukua pussina vaunuissa, villapukua meinasin rullailla sopivammaksi sinne alle, mitä se haittaa jos vähän iso kun eihän ne mihinkään vaavina liiku, makaavat vaan:) siihen vielä mummon tekemää peittoa päälle niin eiköhän nyytti pysy lämpimänä:) niin ja tietysti kaikki topposet,tumput ja myssyt lisäksi!

Näin muuten viimeyönä näin unta että saatiin ihan jäätävän kokkoinen poika... Söpö oli kun mikä mutta koko luokaa 70cm+++ :D

Ai niin, uuden äitiyspakkauksen haalarinhan saa pussiksi. Sehän on hyvä! :) Meillä on juurikin ikean talja ja oon käyttäny vaunuissa niin että taittanut ne "ylimääräiset" reunat sinne alle. Ja siis siinä vaiheessa kun ei vauva ole enää mahtunut vaunukoppaan vaan on pelkästään makuupussissa siellä vaunussa.

Eipähän niissä verikokeissa mtn raskausmyrkytykseen viittaavaa sit ollu, onneks! Supistuksia vaan tuli melko tiuhaan ja keskiviikosta oli reilulla sentillä lyhentynyt kohdunkaula o.O Vielähän se hyvä on ku 3cm jäljellä, mut ehkäpä se tuosta sit meinaa tosiassaan alkaa lyhenemään ennen synnytystä. Raudasta taas sanoi, että olis hyvä syödä, mut kaikki rautahan tulee mulla oksentamalla ulos... Sit jos alle 90 tippuu, niin suoneen laittavat, rautavarastoja oli kuitenkin jonkin verran jäljellä. Niin ja oireet pistettiin pitkittyneen migreenin piikkiin, onhan mulla tosiaan ollu tajunnan taso vähän heikohko ja puhe välillä ollut vaikeaa... Jos ei päänsärky ja näköhäiriöt helpota, niin sit katotaan kovempia lääkkeitä. Panadolia ei lääkäri suositellut, kun eipähän se oikeastaan auta ja jos viikonkin vetää sitä kuurina, niin aiheuttaa sitten vieroitusoireita...

Uhmaikää ei ole meillä kummallakaan muksulla ilmennyt... Nyt 4-vuotias oppinut vähän vastaan väittämään, mutta toisaalta helpompi käsitellä asiiat, kun ymmärrys kasvanut huomattavasti. 6-vuotias eskarin aloitettuaan ollut hieman kiukkuisempi, mutta onhan se iso muutos eskari aloittaa :) Iltasin en ikinä ole nukuttanut lapsia, vauvana tissin kautta sänkyyn ja päikkärit suunnilleen samoihin aikoihin päivisin, mut vauvan tahdilla pääosin menty. Molemmilta jäänyt n.1,5v iässä päikkärit pois, satunnaisesti enää nukahtelivat autossa tai pitkillä lenkeillä. Isommille muksuille satu luettu illalla ja laitettu unille, ei siellä pimeässä huoneessa kuaa kumpikaan ole jaksanut häilätä. Aluks nukuttiin perhepedissä ja sit kun yöt alkoi sujua heräämättä, niin omaan sänkyyn siirretty.

Tänään paluu arkeen, mies oli viime viikon saikulla, mut nyt sit iltavuoroa pukkais... Helpottaahan se kun autolla voi typyn viedä eskariin, mut kyllä nuo illat vaan on pitkiä sit itekseen! Edelleen painaa tuo rytmin vaihtaminen rankasti, ehkä nuo päänsäryt osittain siitäkin johtuu, kun aina tottunut pitämään tasaisen elämänrytmin ja ruoka-ajat. Nyt vuoroviikoin heittää melkeen kollmellä tunnilla nukkumaanmeno, mut herätä täytys jaksaa sit kuitenkin kun muksut heräilee :S Jospa tähänkin joku tolkku joskus tulis..

Mukavaa alkavaa viikkoa mammat! Ite ainakin jo lunta toivoisin maahan, niin ei aivan näin synkkää olis aamuisin :)

Äitiyspakkauksen makuupussia ajattelin käyttää vaunuissa myös lämmikkeenä. Mulla on kans mun vanha talja, mut kokeilin sitä vaunuihin ja ei sopinu ku ei jääny tilaa vauvvalle ollenkaan tai sit vauva tukehtuis. Toki jos jotain fleece vilttiä vaikka laittais sinne alle ja sit muuta peittoa päälle.

Warheart hienoa että ei ollut myrkytystä ja ei synnytys käynnissä:)

Niin uhmasta, meillä on kaikilla jonkin sortin uhma menossa:/ takasin vänkäämistä, huutoa ja muutenkin suunnatonta tottelemattomuutta! Mutta onhan noilla toi mun luonto että perimästä vissiin kiinni:D

Meillä nää lopettanut päikkärit viimeistään 2-v ja illalla siinä 20 nukkumaan ja nukutaan sinne 7-8... Paitsi tällä hetkellä tää meidän pienin neito, joka on jonkin sortin aamuvirkku:/ ovat ainakin oppinut sen että mun kanssa ei kannata pelleillä nukkumaan menon kanssa! Joten illat on aika helpot kun ei noi jaksa vastaan taistella kun sänkyyn ne pistän:D tässäkin varman helpottaa kun pitää rytmit ja rutiinit arkena ja pyhänä samana!

Lunta odotellaan täälläkin, inhottaa tämä harmaa syksy, masentaa!

Missä muuten Nepsu menee?

Ja eiköhän villapuvulle voi tulla käyttöä sitten syksyllä ja toppiskin voi jollekin vauvalle hyvin mennä vielä seuraavana talvena. Miten muuten pesitte äp:n toppavaatteet, makupussin ja peiton? Ihan vaan yksitellen koneeseen ohjeen mukaiseen lämpötilaan? Eivät menneet pakkeliksi? Kun tuossa mietin, uskaltaako ne koneeseen laittaa...

Minä pesin peiton,makuupussin, lakanat yhdessä ja ulkovaatteet yhdessä, 40 asteessa taisin pestä ihan vaan että saa pahimmat hajut ja tehdas pölyt pois :)
Eikä mennyt mikskään!

Hyvä tietää, niin uskallan nuo pistää pesten. Sitä juuri mietin, jos vaikka vanu olisi mennyt pakkeliksi. Mutta toisaalta sittenhän pesulapussa pitäisi oikeastaan olla käsinpesu.

Kuivaus rumpuun en ulkovaatteita suosittele laitettavan (en kyllä ees muista onko niissä kielto) että ei lähde pinnoite pois! Mutta peitot tms kuvasin rummussa:)

Ei kannata silittää makuupussia kolmella pisteellä, vaan ohjeen mukaan yhdellä pisteellä. Mulle kävi niin, että vanu suli siellä välissä :( Käyttökelpoinen onneksi edelleen.

Mä pesin kans peiton, huppupyyhkeen ja liinavaatteet samassa. 60 asteessa eikä mikskään menny.

Makuupussin aattelin pestä ihan muiden vaatteiden kanssa kun äippäpaketin ja 40 asteessa.

Lohdullista kuulla muittenki uhmaajista! :) Meilläki on tosiaan pyritty siihen, että tyttö nukahtais itsekseen, mutta jostain syystä aina välillä tulee kausia, että neiti on varsin tarmokas pysytteleen hereillä ja mönkimään sieltä sängystä pois o.O Uutuutena on tullu just nuo pissattaa/kakattaa/janottaa jne. kikkailut -.- Niin nukkumaanmenossa ku kaikessa muussakin saa kyllä ite olla tosi jämäkkänä, muuten se oman tahdon läpivieminen lähtee iha lapasesta. Voimia teille muilleki uhmaikäisten kans painijoille! :)

Hyvä ettei ollu myrkytystä sulla Warheart, toivottavasti olokin kohenee tuosta!

Onneks nyt aamulla on jo paljo paremmassa hapessa ku eilen illalla. Oli jotenki tosi tukala olo ku semmosen 45 min supisteli 5 min välein ja senki jälkeen vielä satunnaisesti :/ Onneks eivät erityisen kipeitä olleet, mut kyllä ne jo tais vähä reisissä ja selässäki tuntua. Oisko ollu semmosia tymäkämmän laatusia harkkareita. Pitää varmaa ottaa tänään vähä rauhallisemmin ku mieskin on vapaalla :)

Noista vaunupuheista tuli mieleen, kun meille kaikille talvivauva tuloillaan niin milloin sen uskaltaa viedä talvella vaunulenkille?
Ja sitten ällötysvaroitus. Onko muilla alkanu suoli tyjentään itseään? Mulla jo toista päivää että kun vessanpöntölle istut pissalle niin samaan aikaan valuu tavaraa toisesta reijästä. Hyvä että niistää uskaltaa, saatika aivastaa :/

Meille valmennuksissa ynnä muissa sanottu, että parin viikon ikäisenä voi viedä ulos ja alkuun totutellen eli ekalla kerralla 15min., sitten jo vaikka 30min. jne. Pakkasraja ihan pienellä -10 astetta, muuten -15. Ja vaunujen suu pitää peittää, ettei mene viima sisään.

Takaisin