Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ällövaroitus!!

Mulla on muutaman päivän sisällä ilmestyny tommonen tumma kovahko näppylä häpyhuuleen(ulompaan).. Onko se suonikohju? Oon nyt googletellu ja tullu siihen tulokseen että monelle on näitä raskaana ollessa ilmestyny, siis just näitä näppyjä.. Ekana tietty joku syöpä mielessä. :D

Luulen poodle että tuleva sisaruskin toisen mielessä jo pyörii isona kysymysmerkkinä. Oon vaan tuttujen lapsista huomannu, et uhma ja tulevan sisaruksen synnyttämät tunteet puretaan aikaa samaan tyyliin :)

Tosta kyykystä, ni kontallaan voi toki olla, mut äitiysjoogassa kiellettiin kyykkääminen, jos vauva perätilassa. Siis kyykyssä nököttäminen... Varmaa just edistää sitä laskeutumista, kuten aiemmin todettu.

Ittellä oli tuon kaltaisia näppyjä esikoista odottaessa. Lääkäri väitti että ne o visvasyyliä mutta enpä uskonu ku eivät vuotaneet koskaan. Pääteltiin että ne oli näärännäppyjä. Mitään niille ei raskausaikana alettu tehdä ja ne hävisi ittekseen synnytyksen jälkeen.

Yhdestä asiasta olen synnytykseen liittyen 100% varma. Niitä aqua rakkuloita mulle ei pistetä! Sattui se pistäminen ihan tolkuttomasti ja eivät auttaneet mulla pätkääkään.

Mä oon kans menossa synnytykseen avoimin mielin. Katotaan miten etenee ja minkälaisia kipuja tulee. Uskon, että OYSissa on niin hyvät ammattilaiset, että ne osaa kertoa mikä olis paras vaihtoehto. Ammeen listasin esitietolomakkeen (ipana) toiveisiin.

Rahi: Se voi olla joo... Varsinkin kun äiti ei enää voikaan kantaa sylissä, istua hiekkalaatikolle ja leikkiä rymyleikkejä. Ja varmasti just mietityttää tuo vauvan tulokin, että mitä se nyt sitten meinaa. Huomaa, että vauva on esikoisella kovasti mielessä, mutta sen tuloa on vaikea ihan konkreettisesti ymmärtää :) Kirjoista on onneks ollut paljon apua ja lähipiiriin on tässä viime aikoina syntynyt kaks pikkuveljeä. On päässy ipanakin näkeen, miten ne tuttujen tätien isot mahat on hävinny ja tilalle onki tullu vauva :)

Hilla varmaan vasta sit joulukuussa alan askartelemaan ku siihen asti käytävä ahkerasti koulua ja panostettava opintoihin täysillä :) mut ihan ehottomasti pistän sit kuvaa sulle!!! :) jospa onnistusin siinä ompelussa vaikka tämmöne poropeukalo oonki :D

Tääl o masuasukki pitäny kohta 10min sellaista menoa että huhhuh :) masu vaan heiluu ja aaltoilee ku suoraan napaan päin tykittää :)

Kahden päivän kipuilujen jälkeen tänään aamupäivällä sain nautiskella normaalista olotilasta, vain yhden pienen vihlasun tunsin loikoillessani. jee! ...Sain iltapäivästä sit imurointi-inspiksen (minä! ihme on tapahtunut!) ja ensin halkesi imurin letku (Miten niin voi käydä?!....ilmastointiteippiä kehiin) ja sit alkoi uudestaan kivut. Eli ei sit ollutkaan imurointipäivä :grin Mutta joo, selkeesti pitää nyt vaan ottaa mahdollisimman iisisti, herkästi näköjään sitä alkaa sit kipuillen supistelee.

Mä oon kans pohdiskellut tuota synnytystä. Itse oon sanonut miehellekin, että kaikki mahdolliset kivunlievittäjät vaan sitten mulle kiitos. Ja mieskin oottaa, että pääsee itse testaa ilokaasua, muhaha :wink:grin Synnytysasentoja miettiessä oon tullu siihen tulokseen, että tahtoisin koittaa synnyttää jakkaralla istuen. Jotenkin tulee itselle semmoinen olo, että siinä saisi parhaimman rutistuksen ponnistukseen. Mutta kaiken kaikkiaan oon avoimin mielin, kaikkea oon valmis koittamaan :)

Onko teillä muuten lähipiiri alkanut odottaa synnytystä? Mä kun kaverin puheluun en heti päässyt vastaamaan, ni se oli jo aatellu että enkai mä vielä sairaalassa oo... Ja äitille kun soitin äsken vähän normaalia myöhempään ni sekin jo heti kerkes huolestuu :joyful:Että pitänee näköjään alkaa varomaan jo sitäkin, ettei aiheuta turhaa huolta :wink:p

Nyt on magneessiumsitraatit navassa ja pohkeet hierottu, tukisukitettu ja säärystimillä kruunattu. Vettä litkitty pitkin iltaa. Ihan kauhea pelko ja jännitys mihin kauheuteen herään yöllä/aamulla... Tän aamuset krampit oli niin järkyttävät, että en haluis kokea vastaavaa enää ikinä...

Herkkusieni: Me erehyttiin esikoista odottaessa miehen kans leffaan ku olin viimesilläni, nii eiköhän ollu koko minu perhe iha jännän äärellä ku ei pariin tuntiin saatu puhelimeen vastattua :D Nyt ei oo vielä onneks mitää kyttäilyjä ilmenny :P Ootaha vaan ku alkaa sateleen "toiveita" vauvan syntymäajankohasta, itellä ainaki meinasi niihin nuppi hajota melko lahjakkaasti :D

Onnea hääpäivän johdosta madonnalle!

Noihin kramppeihin liittyen mulla on ollu ja vastaavia kramppeja ja yleensä just aamuyöllä, sekä nyt jalkapohjissa kramppaa aina välillä. Rupesin nappaamaan sitraattimankkua ja oksidimankkua isommat annokset niin toistaiseksi on tilanne rauhoittunut.

Täällä on tänään ollut mulla pillitys päivä, kerta kaikkiaan hermot on kireällä ja pienetkin jutut ottaa päähän. Tyttö on nyt kohta 4,5v ja uhman loppumisesta ei mitään tietoa. Puuh! Pistin hyrskyn myrskyn ja tuittuillessani pesin saunan ja kaikki kaakelitkin, nappasin vuodevaatteet kaapista ja tein koko iltapäivän silityshommia.
Nyt on pojankin vaatekaappi valmiina, sairaalavaatteet laitettu kaukaloon oottamaan ja osa tytönkin vaatteista silitetty, kun neiti niin halusi.

Vielä jokunen valvottu yö niin miten tän päänupin kanssa kestää? !

Synnytystä olen hiljalleen pohtinut, kyllä mulle kaikki mahdollinen kivunlievitys vaan ja sassiin. Ilokaasu teki höntiksi ja se petad. . Mikä lie ei tehonnut ollenkaan. Mutta muuten, kaikkea ja paljon. Ei nyt mitään kauhukuvia maalailla, mutta ne kivut oli todella häijyt. Onneksi kaikilla on erilaisia kokemuksia ja jokainen on yksilö, hyvä niin.

Hyvää yötä yökukkujamammat!

Äääh, yritin muka turhaan saada luettua kaikki mut olin jossai 150 sivua taaksepäin nii luovutin ja skippasin tuolts väliltä noi. Eli mitä täällä on tapahtunu viimeaikoina? :) Mitä ite kellekin kuuluu? :)
Täällä menee hyvin ja tasasesti. Ens vklla nlalääkäri, jospa sielei tulis mitää ylläreitä vastaan ku edellisestä neuvolasta on se 6 viikkoo.. Nyt on rv 34+4..
Täällä piti siirtää isompi (2,5v) isompaan sänkyyn ja pienempi (1v4kk) sai jatkaa pinniksessä ilman toista laitaa.. Tosin vauva tarvii sen pinniksen eli tytölleki pitää koota isojen sänky. Just olivat oppineet nukahtaan ilman nukutusta nii nyt eka iltoina pakko olla siel vieressä. Mut pikkuhiljaa, katotaan jos joskus päästään siihen et ei tarvi nukuttaa..

Voimia kaikille uhmaikästen kanssa painiville! Juuri miehen kans puhuttii, että miehen vähän päälle 4 vuotias pääs jo ohitte uhmasta. Tosi raju olikin se n. puolenvuoden uhma, mutta nyt huomaa että normalisoitunu.

Tänään askarreltiin pahvista ja vanhasta herätyskellosta harjotuskello pojalle :) Ja voi ku se olikin ihan paras lelu ikinä <3 Sain vielä askarreltua ne herätyskellon viisarit tuohon pahviin siten että ne pyörii, woooo :D Se oli tän päivän kova sana, opetella alustavasti kellon aikoja ja vertailla sitä harjotuskelloa ja oikeeta kelloa ^_^

Kysäsin tuossa päivällä pojalta että syökö jos teen possun kielestä ruokaa. katto kysyvästi ja alko huomaamatta leikkiin omalla kielellä ja oli että juu, syö. No sitten otin kielen kaapista ja näytin että tässä se nyt, oikee possun kieli, nii kauhistunu ilme että en syö! en tykkää siitä! :D No sitten ku kuitenkin laitoin pataan hautumaan, nii kyllä siinä varrottiin vierellä koko 3 tuntia että millo päästää maistamaan :D ja sitten ku päästii "maistamaan" nii oli nii hyvää että pojan kanssa kahdestaa vedettiin koko kieli 5 minuutissa :D Rohkea poika <3

Ohhoh ku tuli vedettyä 7h yöunet :D ..Vaikka vieressä on yön ollut teinimamma synnytystuskissa. Jospa se pääsee pian tosi toimiin kun peloissaan vaikuttaa olevan. Eilen hieman juttelin sille niitä näitä ja vastailin sen kysymyksiin. Meneehän se aika näinkin. Ensikertalaisten "tuki"naapurina xD

.... multa jäisi kyllä kieli syömättä, sori lilith xD Ajatuskin puistattaa x)

Huomenna koittaisi jo rv33. Siitä jos vielä viikon pysyisi kasassa nih ois se "maaginen" tavoite rv34 saavutettu.

Ihana miten kunnon yöunet tekee hyvää :) täällä kun ollut pidemmän aikaa unettomuutta ja selkäkipua, sen lisäksi esikoinen herää 1-2kertaa yöllä ja yleensä ne sattuu niille ajoille kun itse on juuri saanut unta niin pitemmät uni pätkät on jäänyt mutta nyt sain nukuttua jopa 5h putkeen ilman heräämistä.

Takaisin