Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja vaihtoehdot on tosiaan vuoden 2013 tulot tai vikat 6kk. Jos saat ens vuonna muksun, ni sit menee 2014 tulojen mukaan.

Voi tätä vauvantuoksun aiheuttamaa höpsötystilaa! <3 Kävin tänään katsomassa, tuoksuttelemassa ja keinuttamassa työkaverin pientä 3 vkoista poikaa!!! En malttaisi odottaa sitä omaa pientä... :)

Eiks ennenvanhaan käytetty perunajauhoa talkin sijaan? Mun oma iho ei tykkää kosmetiikasta erityisemmin, joten meen vauvankin kanssa ihan puhtaalla öljy/kookosrasvalinjalla mahd paljon. Toivotaan et ei oo periny kummankaan vanhempansa ongelmista ihoa :/

Tytsy, mäkään en tiennyt vauvanhoidosta juuri mitään, mutta synnärillä neuvoivat niin hyvin, että uskalsi lähteä sieltä kotiin. Vaikka kyllä se tunne oli absurdi, kun tuli vauvan kanssa kotiin, nosti turvakaukalon pöydälle ja alkoi ihmetellä, että mitäs sitten tehtäis. Ja alussa neuvolakäyntejä on niin usein, että saa kyseltyä lisää. Mä koin imetysdementian kourissa parhaaksi kirjoittaa kysymykset ylös ja ottaa listan esiin neuvolassa. Esikoisen syntyessä 2013 neuvolan terkkari tuli kotikäynnille (Helsingissä ollaan), kun vauva oli muutaman päivän vanha. Toivottavasti tää palvelu on voimassa vielä, myös tokan lapsen saaville!

Mä en ollut kuullutkaan, että navanputsausvettä pitäis keittää. Mentiin siis kraanavedellä.

Nyt kun muistelee, aika paljon vastasyntyneen hoidosta on unohtunut. Eiköhän ne siellä laitoksella kertaa tärkeimmät.

Eiköhän ne oo siellä osastolla helppo kerrata niiden hoitajien kanssa :)

Jaahas.. Se ois taas Toisenlaiset äidit telkassa :) Jännä seurata tällä kertaa tätä sarjaa ku kuitenkin synnytys ittelläkin alkaa olla suht lähellä niin tässä samalla kattella ja fiilistellä :) Ja täytyy sanoa että jos vaikka samalla tulis mieleen joitain asioita joissa epävarma jonkin suhteen jne :)

Mulla menee noiden viimeisten 6kk mukaan. Kelan sivuilla lukee toimita liitteet 16.11 mennessä, mutta missään ei mainita, että mitä liitteitä tarttee. Riittääkö ihan palkkakuitit?

Viimeisen 6 kuukauden mukaan menee, jos on 20% isommat kuin vuonna 2013. Jos on on ollut työttömänä ennen äippälomalle jääntiä niin se siirtää sitä aikaa eli voi olla tammi-kesäkuun tulot, jos sen jälkeen ollut työtön. Mutta en osaa sanoo pitääkö tulot olla tältä vuodelta.

Ymmärtääkseni menee niin, että katsotaan niin kauan taaksepäin, että saadaan 6kk kasaan. Ainoa on, että olen parhaillaankin sijaisena koulussa jo kolmatta viikkoa ja vielä luultavasti viikon jatkuu. Mutta tästä pätkästä pystyn sitten tarvittaessa pyytämään työnantajaa tietoja kelaan lähettämään, jos haluavat nimenomaan tämänkin kuukauden mukaan siihen 6kk.

Otan vastaan kaikki vinkit millä saa tän nuhan ja kurkkukivun pois kiitos!! Inhottavaa ku ei pysty kunnolla hengittää nenän kautta :/

Minä olen käyttänyt hunajaa aiemmassa raskaudessa ja nyt (ihan siltään teelusikkaan ja antanut mahdollisimman hitaasti liueta suussa) :) Helpottaa kurkkukipeää. Muutaman kerran päivässä olen tuon satsin ottanut hyvällä omatunnolla.

Kyll minulle on useassa paikkaa sanottu että hunajaa kannattaa välttää raskausaikana. Ja useissa terveysartikkeleissakin on sama mainittuna. En oo kyll sitä kuunnellu vaan flunssa-aikana sen tosiaan teehen lisänny, ja lisänä vielä käyttäny inkivääriäkin.

Niin joo ja tukkoiseen nenään kannattaa käyttää lasten "nenätippoja" eli keittosuolatippoja mitä saa apteekista. Niitä kannattaa varata jo vauvankin varalle valmiiksi =) Omaan nenään reilu ruiskaus tarvittaessa niin jo alkaa helpottaa :D Tavallisia nenätippoja kun raskaana ollessa ei saa käyttää.

Enpä ole tiennytkään, että jossain ei suositella hunajaa raskaana oleville. Onko tietoa mihin tämä perustuu?

Eihän mikään tietty juttu välttis aiheuta syöpää, mutta lisää todennäköisyyttä et sen saa. Ihan tarpeeks syöpiä lähipiirissä, että viitsis vielä omilla toimillaan edesauttaa omaa sairastumista, jos helpolla pystyy elään terveellisemminkin. Pitäis kyl varmaan lopettaa täällä netissä kännyllä roikkuminenkin jo muutenki :D

Taitaa olla toi sama syy ku miksi ei alle vuoden ikäisille. Ja jostain luin että joitain tapauksia ollu joissa ois botulismia aiheuttanu ja kaikki mikä ny vaarantaa äidin tilan niin saattaa ny vaarantaa vauvankin masussa. Itte en kyll usko että pienestä määrästä tulis ny mitään, mutta ihan ku googlettaa hunaja ja raskaus niin löytyy kyll useita artikkeleita joissa kehotetaan välttämään.

Ja sit onhan sekin että nehän kieltää ja käskee välttämään kaikkea mitä ei oo tutkittu tarkkaan raskaana olevilla että voivat sanoa olevan turvallista. Hiukan joutuu kaikkien näiden välttämisien ja kieltojen kaa tekee tutkimusta itte ja miettii onko siin järkeä jos sitä on aiemminkin ongelmitta käytetty :)

Ja mä en löytäny nopealla vilkaisulla ku tuon hunaja.netin ja sit keskustelupalstoja. Ja tuolla hunaja.netissä ainakin sanottiin juurikin, ettei tee mitään yli vuoden ikäisille (eli ei myöskään odottavalle äidille), eikä itiöt kulkeudu äidin kautta vauvaan. Noh, ota näistä nyt selvää... Aion kyllä edelleenkin laittaa teeheni hunajaa jos siltä tuntuu. Vaikea uskoa, että tuohon nyt odotus kaatuisi.

Takaisin