Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Napa menee ihan tavallisellakin puhtaalla vedellä, jos ei haluu hifistellä :)

Ja kylvetykseen annetaan kyl ohjeet sairaalasta ja neuvolasta, mut 1-2krt/vko. Korvia ja käsiä täällä saanu puhdistella useemmin. Mut me ei olla kylvetetty, jos muksu ollu kipee, toivottavasti päästäis kaikki mahd vähällä talvella. Vuos 2016 on ainakin taas rs-viruksen kannalta paha vuosi ja nuput vielä silloin helmikuussa aika pieniä.

Ihanasti kyllä vastauksia sain kysymyksiini. <3 jospa sitä oppii sitten mitä oma lapsi tarvitsee. Ja veikkaan, että minäkin tulen vielä monesti soittamaan omalle äidilleni ja kysymään asioita vauvaan liittyen.

Kuinkas usein olette kylvettäneet vauvaa? Ja vauvaa ei kai saa saunaan viedä tiettyyn ikään asti? Muistan itse joskus olleeni kylvetys vannassa saunassa, mut tuolloin tais ikääkin olla jo ainakin vuosi. (tai siis minulle on kerrottu, en oikeesti muista) :D
Me on kylvetetty 1-2krt viikossa. Toiset kylvettää joka ilta. Saunaan ei suositella alle 1v vietäväksi mut me on alotettu saunominen vauvauinnin yhteydessä jo aiemmin. On oltu saunassa vauvan kaa vaan sen aikaa ku imetän.. Esikoinen alotti saunomisen 7kk iässä, pienempi 5kk iässä :)

Mä olisin kuitenkin mieluummin köyhä ja sairas suomalainen, kun syyrialainen nuori mies, joten uskon et asiat vielä ihan hyvin. Edelliset sukupolvet on elelly liian leveesti ja nyt maksetaan siitä. Ite yritän kestää vikisemättä, ku tiedän et tämä ei ollu vielä tässä. No, ehkä tuo eduskunnan osallistumattomuus talkoisiin vähän sapettaa ja samaa mieltä, että duunaria on viimevuosina kyllä kyykytetty urakalla.

Napatyngän kanssa ainakin Tyksissä neuvottiin 01/2014 että puhdistettava keitetyllä vedellä, ja tais ihan päivittäin olla suositus, ainakin niin kauan että napatynkä lähtee ittekseen irti.

Politiikka-osuuden jätän ny omalta osalta tähän, siitä sais kirjan kirjoitettua vaikka :) Kuolemanuhan alla tulevat pakolaiset ovat ok. Suomessa asiat olleet pitkään kuralla, ja ny siitä kärsitään, totta. Toivotaan nyt että tuo hallitus ottais ny noilta hyvätuloisemmiltakin, ettei noi leikkaukset ja säästöt jää etuuksien kanssa elävien ja pienipalkkaisten hoidettaviksi. Ei tässä auta muuta kuin toivoa, vaikka sekin tuntuu jo turhalta osittain, että ei päätä eikä häntää. Ja kuitenkin jos työpaikat viedään ulkomaille niin se ei taas sitten tue hallituksen yritystä parantaa työntekijöiden asemaa ja tais jossain olla puhetta työllisyyden parantamisestakin. Ugh!

Omaa napaa: Alkaa taas jänskättää huominen :/ Pari yötä jo heräilly nähden unia kontrolliultrasta niin katotaan tuleeko tänä yönä sit uneton yö. Onneksi aika on heti aamusta. Ja hei! Meidän likka suostui pitkästä aikaa syömään kunnon päivällisen! Jipii! Ja yöt hänen osaltaan rauhoittuneet myös :)

Helppikää nyt kelan hakemusten kanssa painivaa! Hakeeko kela nuo 6kk palkkatiedot ite jostain, kun ei niitä missään kohtaa kysytä? Mies hienosti laski mun vuoden 2014 syksyn ja 2015 kevään bruttotulot ym. mutta sitten niitä ei missään kohtaa kysytäkkään...

Muokattu viimeksi:
Eikö ne kato ne palkkatulot verottajalta? Korjatkaa jos väärässä oon.

Me löydettiin nyt tuollainen lomake, joka pitää ilmeisesti liittää mukaan...? Näyttää aika sekavalta tuo kaavake. Hakemuksen lopussa lukee: "Hakemukseen tarvitaan lisäksi todistus kuuden kuukauden tuloista" Riittääkö, että pistän palkkakuiteista pdf:n? Eikö täällä porukka puhunut, että tää on ihan iisi juttu!? Vai onko kaikilla muilla vaan menny sen vuoden 2013 verotuksen mukaan? Ei hiiskana, kun ei näistä mitään tajuu..

Tuo lomake taisikin olla sellainen jonka työnantaja olisi täyttänyt, mikäli emme itse tuloja ilmoita... En tiedä. Kai se on parempi huomenna soittaa ja kysyä.

Otan vastaan kaikki vinkit millä saa tän nuhan ja kurkkukivun pois kiitos!! Inhottavaa ku ei pysty kunnolla hengittää nenän kautta :/

Mie kyll oon molemmissa raskauksissa käyttäny teessä hunajaa pienen määrän flunssa-aikaan. Ja olen myös tuoretta inkivääriäkin yhden siivun pari kertaa päivässä lilluttanu teessä. Vaikkakin neuvolan ohjeiden mukaan molemmat ois kiellettyjä.

Air4M, ehkä varmempaa että soittaa ja kysyy :) Jos ny oikein katoin niin toi hakemus minkä työnantaja täyttää niin on se, jolla työnantaja ilmoittaa sen edeltävän 6kk palkan. Eli tuo hakemus kai pitäis kiikutta työnantajalle, että tekee sen. Mutta sanoisin että soittaa Kelaan kuitenkin niin ehkä sieltä osaavat toivottavasti paremmin neuvoa.

Löydettiin kela-kertun vastaus aiheeseen, kun aikamme etsittiin. Palkkakuitit riittää, jos niitä ei ole, sitten täytyy toimittaa se työnantajan täyttämä lappu. Soittelen ja tarkistan silti varmaan vielä huomenna. Kiitos vastauksistanne! Vihdoin saan minäkin alkaa tuota äippäpakkausta odottelemaan :)

Air, sun pitää pyytää omalta työnantajalta se ja ilm ne voi itse suoraan sen sähköisesti laittaa kelalle. Eivät voi toimittaa ennenku tietää sun viimeisenkin kk lopullisen palkan ennen lomaa.

Ja sorry poliittinen avautuminen, ahistaa vaan niin kauheesti "tapetaan ne kaikki" -puheet.

Täällä tulee koko ajan hyvii neuvoi, mut eihän niitä enää joulukuus muista. Opastetaanko noita neuvolassakin? Vauvakokemus nolla :O

Ittellä ny jääny noi mieleen mitä osastolla on sit kädestä pitäen neuvottu :) Plus sit lukenu niistä kaikista esitteistä mitä neuvola ensisynnyttäjälle neuvola-aikana survoi. Ja sit oli ne muutama "opetus"kerta isommalla porukalla joissa käytiin synnytystä ja kivunlievitystä läpi, ja tais yks kerta olla vauvan hoidosta puhe.

Miä inhoan paperihommia! Sen takia en oo saanut laitettua tuota äippähakemusta menemään,kun mietin tuota palkka-juttua.. Eli siis pitääkö 6kk olla 20% enemmän se palkka kuin vuoden -13? Vai jos -14 palkka on vuostuloilta tuon 20% enemmän kuin -13,niin voinko hakea tuolla 6kk? Tunnen kyllä itteni niin tyhmäksi näiden kanssa :(

Mutta en ole maaliskuun jälkeen ollut varsinaisesti töissä. Se tässä onkin. Lyhyempiä sijaisuuspätkiä löytyy, mutta tuo kuuden kuukauden putki tulee tosiaan viime syksyltä/keväältä. Täytyy tosiaan vielä soittaa ja tarkistaa :)

Tytsy avaudun vaan tämän verran ja sitten pidän väkevät mielipiteeni mahassani. En missään nimessä halunnut pitää mitään tapetaan kaikki/rajat kiinni-puhetta! Eihän ihmiset kotoaan pois lähde jos ei hätä ole! Omatkin juuret tulee Karjalasta ja monta tarinaa kuullut ajasta kun Suomessa oli sota aika! Omatkin isovanhemmat ovat evakkoon joutuneet lähtemään ja kaiken taakseen jättäneet! Rasisti en ole, meidän ystäväpiirissä on monta eri etnisyyttä ja uskontoa, mikä on vaan rikkaus tässäkin takapajulassa. Lapsiani yritän opettaa hyväksymään ihmiset ihmisenä oli sitten ihonväriltään vaikka turkoosi ja palvokoon vaikka pyhää kanaa ihan sama!
Pointtini oli vaan se että tässä maassa ei ole muutenkaan asiat hyvin, ruoka-avun jonot kasvaa viikoittain, kaikilla vanhemmilla ei ole varaa ruokkia ja vaatettaa lapsiaan ja vihan määrä tässäkin maassa lähtenyt pelottavaan nousuun. Ja kaikki päätökset mitä päättäjät tekee vaan osuu meihin perus duunareihin ja heikkoihin!
Viemiseksi sanon enää sen että jos teillä joillain on mahdollista tehdä sama kuin mitä me ollaan tehty että SPR kerää nyt vaatteita ja lahjoituksia pakolaisille. Meiltä lähti pari jätesäkillistä vanhoja vaatteita varastosta pois uusille omistajille.

Enempää en kommentoi politiikka tms niin ei kukaan ymmärrä vahingossakaan väärin! Olen puhunut ug!:)

Mun ei vuos sit tarvinnu lähettää mitään lappuja. Hain vielä sillo vuoden 2012 tulojen perusteella, mutta päätöstä tehdessään olivat jostain nähneet, et mun vikojen 6kk tulot oli niin paljon isommat, et tekivätkin päätöksen sen mukaan. Voitin tossa aika paljon, et täydet probsit kyllä Kelalle. Oli kyl aika poikkeuksellinen tilanne...

Ja tosiaan mekin ollaan 3kk iässä oltu ekan kerran saunassa vauvauinnin jälkeen lämmittelemässä. Mutta ei sitä ihan saunomiseksi varmaan voi sanoa ;)

Suvituuli: 20% noussu verrattuna 2013. Eli jos sul on ollu 2013 esim opintotuki ja tänä vuonna oot työllistynyt, sitä kautta tulot noussu huomattavasti (min 20%). Niin haet viimeisen 6kk mukaan.

Palaan tohon pesuun, talkkiin ja rasvaan. Katoin kerran lääkärit tv-sarjan jakson, missä kerrottiin talkin lisäävän syöpäriskiä. Joskus aikasemmin laitoinkin tänne jonkun linkin. Mut siin haastateltiin mm. Naista, joka oli voittanu oikeusjutun talkkiyhtiötä vastaan. Oli saanu syövän sukuelimiin.

Takaisin