Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on kohdunkaulaa jälellä 3cm ja mulle sanottiin, että seki normaali lukema.

Ja vertailuna:
esikoista menin synnyttämään, kun lapsivedet olivat tulleet. Sairaalassa vielä 12h supistelujen jälkeenkin kaulaa jäljellä 1, 5cm ja kohdunsuu auki vain sormelle.
Ei voi siis suoraan sanoa, kiinka asiat missäkin vaiheessa ovat tai kuuluisi olla. Hyvin yksilöllistä ja jokainen raskaus on erillainen.

Hieno juttu Ninnu, että pääset kotiin lepäilemään :)

Äitiysloman aloittamisesta oli puhetta. Minä alotan sen 30 pv aiemmin eli marraskuun alussa. En halua aloittaa aiemmin, että saan olla mahdollisimman pitkään kotona vauvan synnyttyä. Töissä yritän selvitä loppuun asti, että saisin rahaa ehkä jemmaankin. Äitiysloman jälkeen ei ole mitään tietoa jatkoa töille.

Mullakin kohdunkaulan pituus oli 3cm rv19+0.

Ukko viihty naapurissa puolille öin. En sitä ennen ollu saanu unta vaikka sängyssä jo klo 20 lähtien ja ikiväsyny... Nyt sain ehkä yheltä unen niin heräsin vähän ennen kaks ku joku mopo tuli mökin pihaan. Joku apen tuttu se siihen kännisä ajeli... Että hyvästi yöunet. Itkettää ku oon nii väsyny ja tiiän että en enää unta saa.. Tuntuu että tää loma on vaan yhtä stressiä ja juopottelun/juoppojen sivusta seuraamista Ja itkettää että tämmösiä tyyppejä pyörii liikenteessä..

Ninnu, ihanaa, että tilanne tasaantunut! Peukut pystyssä, että paremmille viikoille pääsette :happy:

Äitiysloman meinasiin aloittaa heti kun mahdollista, lokakuun alkupuolelle tuo taitaa mennä. Itse myös työttömänä, niin eipä tarvitse huolehtia työhönosoituksista yms.

Seksin määrä vähentynyt radikaalisti, 2-3x viikossa enää nykyään :( Aina väsyttää tai sattuu tai on vaan niin huono olo, ettei pysty...

On kyllä aivan järkyttävä tämä olo nykyään! Kolmena päivänä nyt oksentanu aamusta... Ens viikolla onneks neuvola, niin saavat kyl ottaa verikokeet, että selviää nuo suolat, rauta ja kaikki muukin mahdollinen minkä puute tuota pahoinvointia voi lisätä.

Muuttostressistä päästiin hyvin eroon, kun koko muuttoa ei sitten tulekaan... Jospa sit ens vuoden puolella paremmalla ajalla. Ehkä parempi näin, koska tytöllä alkoi eskari tällä viikolla, niin eipähän kesken lukukauden tarvitse uuteen eskariin lähteä.

Tupakaa oon polttanu ennen, välillä ihan omasta halusta lopettanu, mut sit alottanu taas kun silloiset kaverit kaikki tupakoivat... Viihdetupakointiin jäi polttelut sit ennen ekaa raskautta ja plussan jälkeen ei sit enää ollenkaan. Ekan ja tokan välissä taisin yhden tupakan polttaa, mut tokan syntymän jälkeen sit lähti taas viihdetupakointi ja siitä sit avioerostressi asuntolainan järjestelyt yms sai taas tupakoimaan... Viime syksynä lopetin taas seinään ku plussaa näytti testi, sehän päätyi keskeytyneeseen keskenmenoon ja jälkiongelmiin niin alkoi taas tupakka maistua. Vähensin taas viihdetupakointiin ja vuoden alusta en enää polttanu ollenkaan... Mies lopetti tupakoinnin plussaan, nyt ollut stressiä ja ihme vääntöä kaikesta ni poltteli sit töissä/viihteellä ja sanoi lopettavansa ku vauva syntyy. Jepjep, mun pahoinvoinneilla ja migreenitaipumuksella jäi se vähäinenkin läheisyys ja mies sit taas lopulta lopetti ja alkoi laittamaan joka päivä rahaa sivuun sen verran kun tupakkaan menis jos vakituisesti taas polttelis, kai se jonkin aikaa taas motivoi. Vauvan lähelle ei oo kyl asiaa tupakan katkuisena ja saa mun puolesta sit nukkuakin ihan muualla, ettei kaikelle paskalle tarvii vauvaa altistaa...

Alkoholia tuli käytettyä ennen raskautta ehkä turhankin reilusti, stressas se edellinen keskenmeno ja ylilyöntejä pääs kyllä tulemaan... Lasten nähden juodaan viiniä ruualla, saunakaljaa/siideriä, että tulis heille se kuva, ettei tarvii olla ihan naamat ja ettei alkoholi oo mitään ihmeellistä, vaan menee ruokajuomana niin kuin maitokin. Mitään kännejä ei lasten edessä vedellä, 1-2 annosta max. Mulla kotoa kun ei tullut mitään kuvaa juomisesta, vanhemmat suunnilleen salaa joivat saunakaljansa ja aina nimittelivät juopoiksi ihmisiä, jotka avoimemmin suhtautuivat alkoholiin, että helppohan se oli sitten teininä alkaa kapinoimaan juomalla ja polttamalla kun tiesi noiden ärsyttävän vanhempia.

Tässähän tätä stooria taas tuli ja puolet varmaan unohtui jälleen :grin Ei sitä vaan saa aikaseks useemmin kirjoteltua! Jospa sitä ryhdistäytyis tän kirjottelun suhteen sit jos tämä olo tästä kohenee, veikkaan suola-&rautatippaan pääsyä vihdoin! Täällä on kyl tosi mukava ja aktiivinen porukka, mukava lukea niin iloja kun surujakin :)

Hienoa ninnu, että pääset kotiin! :)

Mä aijon jäädä äitiyslomalle sen 30 päivää ennen laskettua. Valmistun just ennen äippäloman alkua, eli menee melkein lennosta vaihto.

Mä lopetin tupakoinnin plussaan, mies polttaa mutta todella vähän. Hän on onneksi itse tarkka näistä, ettei lapsen lähelle rööki kädessä (saatikka ny syliin ottaa tms...). Itelle toi rööki on vähän vaikee ku tuppaa palaamaan kuvioihin kun on oma kroppa vaan itsellä, nyt toki taas yritän päästä siitä kokonaan, etten enää alottais uudestaan.

Alkoholia käytetään kohtuudella. Enemmän olisin huolissani tosta miehen energiajuoman litkimisestä. Saattaa vetää jopa 1,5l päivässä! Ja on tosi myrkkyä. :|

Mukkis tää on muihin rakausiin verrattaen pieni mutta lässähtänyt enemmän lonkille ja selkään:/ tällainen riippupallo tyttöjen kanssa oli vaan massiivinen pallo maha:)

ImageUploadedByVau Foorumi1439527296.937379.jpg

Jalat ja kädet ihan turvoksissa:/

Sainpa sitten eilen kunnon supparit, pitänee vissiin jättää pihatyöt isännälle:)

Metsäläinen todella ikävä tilanne, voisiko pyytää miestäsi vähentää Alkon käyttöä? Koeta saada päivällä levättyä, paljon voimia onneksi kesäloma on vaan kerran vuodessa:)

Kiva Ninnu kuulla, että vielä on toivoa. Mun ymmärtääkseni toi 5cm kohdunkaulaa on ihan normi. Mulla oli sama 3 vko sitten. Toivotaan vaan, ettei enempää lähtis aukeemaan. 5-7 vko ku jaksais sinnitellä, ni pienen ennuste ois paljon parempi.

Mulla kävi vuoden takaisen km:n jlkn kans niin, että käytin itse aivan liikaa alkoholia ja silloin mies oli puolestaan joskus huolissaan minun juomisesta. Mun lapsuuden kodissa oli vähän sama meininki kuin Warhearthilla, että isä korkeintaan yhen oluen vuoteen veti ja senkin "salaa" ja sitten kaikki julkisesti (kohtuudellakin) juovat leimattiin juopoiksi. Siihen päälle vielä äidin suvun puolelta lestadiolaista aivopesua, niin olin nuorena aikuisena ihan pihalla alkoholin käytön normirajoista... 25-vuotiaaks join silti tosi harvoin, mutta melkolailla aina liikaa silloin kun join. En tiennyt että alkoholia voi juoda kohtuudella kun saamani malli oli ollut on/off... Ukkeli taas on saanut kotoaan mallin, että humalajuominen on normaalia... Siihen alkoholismigeenit niin sen tietää mitä sitä tulee.

Kolmikymppisenä join jo itsekin liian usein liikaa. Lomat meni pöhnässä. On tähän molemmat ukkelin kanssa havahduttu ja ja puhuttu, että lomista ym jäisi enemmän käteen selvinpäin... Tavat on tässäkin syvällä. Varmaan olisin taas itsekin tissutellut, jos en olisi raskaana. Pidän tätä Pötkylää tässäkin asiassa pelastuksena, että pienen kullan takia mun on ollut pakko olla nyt jo 4kk itse ilman alkoholia ja olen alkanut nähdä tätä kaikkea touhua vähän uusin silmin ja sekä itseni että Pötkylän terveyden ja hyvinvoinnin.kannalta.

Haluaisin, että Pötkylä ei saisi alkoholikasvatuksen osalta kummankaan meidän lapsuudenkotien mallia, koska ne on ääripäät. Mutta kohtuukäyttö voi olla ainakin miehelle mahdotonta. Ei se ikinä siihen 1-2 annokseen jää vaan kaikki imuroidaan mitä löytyy... No katsotaan. Ehkä vaan pitää sitten joskus opettaa, että alkoholia voi juoda kohtuudella ellei ole alkoholisti..?

Ninnu, ihana kuulla, että tilanne näyttäis rauhoittuvan! Nyt otat kaiken hoidon ja lääkärin neuvot vastaan ja lepäät, vaikka olis sairaan tylsää ja vaikeeta! Täältäkin paljon haleja ja voimia ja positiivisia ajatuksia. <3

Ninnu, ihanaa kuulla hyviä uutisia! Täällä oltii nii huolissaa ja lujaa odoteltiin sun terkkuja täällä :happy: Tuohon, ku Äippä kerto kuinka mies oli kehunut hänen ekassa raskaudessa tms, niin mun mies tekee nyt ihan samaa, tosin hän sanoo ja hokee että olen niin seksikäs kun hän ja juuri HÄN on laittanut minut tiineeksi :grin Miehistä ja maskuliinista pullistelua ja ihastelua täälläpäin :Heartred
Sairaalassa polilla käytiin tosiaan keskiviikkona rakenneultras, ja nyt taas n. tunnin päästä tulee kelataksi hakemaan :grumpy: Matkaa kuitenkin täältä sairaalaan on se 50km niin on se vähän stressaavaa. Tämä reissu ei tosin liity sinänsä raskauteen, vaan pitää saada ylilääkäriltäni uusi B-todistus selkäydinvammastani, kun kela ei tahdo enää maksaa minulle kuntoutusrahaa :grumpy: Tänään siis vanhojen ikävien muistelua ja taistelua kelan ja työkkärin kanssa..

Ihanaa kuulla että Ninnulla on vielä pieni mukana, paljon tsemppiä nyt vuodelepoon ja kaikkeen!

Mukkis, yritä levätä, vaikka ei varmasti ole ihan yksinkertaista jos oot teidän pienten kanssa kotona. :) Saitko supistukset rauhoittumaan?

Tänään 22+0! :)

Ninnulle kaikkea hyvää, toivottavasti saatte vielä reilusti viikkoja lisää ja saat vaikka monta hyvää kirjaa luettua levätessäsi. :)

Lilith, toivottavasti päivästäsi ei tule niin paha kuin luulet. Kelan ja työkkärin kanssa tappelu on kyllä ikävää. Itsekin pelkään, että saan 2kk karenssin ja koko ajan pelottaa kun puhelin soi.

Oon kyllä melkosen kateellinen kuinka paljon te mammat saatte seksiä! Täällä vähentynyt tosi paljon ja ei huvita koko ajan kerjätä. Nyt sit epäilen hiivatulehdusta, niin ei itseä huvita enkä edes uskalla, niin tietysti mies kyselee, että mites ois tänä viikonloppuna.

Ootteko juoneet alkoholittomia siidereitä tai kaljoja raskauden aikana? Mä oon juonu 2 kertaa. Hollantilainen Bavaria merkkinen oli todella hyvää! En uskaltanut edes juoda koko tölkkiä kun pelkäsin, että niille on sattunut virhe ja onkin normaali alkoholista :smiley-ashamed008 Toisella kertaa maistoin sit jotain karhua tai muuta suomalaista alkoholitonta miehen tölkistä, oli tosi pahaa.

Hauskaa päivää kaikille! taidan lähtee mattopyykille! :)

Mie oon juonu recorderlicin vai miten se kirjotetaan :D mansikkalime siiderii alkoholittomana ja sitten jotain kuoharia alkoholittomana.. :) oij tänään saan hemmottelua :) miulle laitetaan kynnet kuntoon ja niskahartiahierontaankin pääsen :)

Mä oon juonu upsiderin alkoholitonta omppua, joka oli tosi hyvää ja raikasta. Ja sit jotain punkkua oon maistanut ja kuoharia. Ihan hyviä ollu kaikki. On ihan kiva, kun voi ottaa esim. kaverin polttareihin muutakin kun limpparia ja kivennäisvettä mukaan. Ja se omppusiideri oli parempaa ku useimmat limpparit, ihanan omenaista. Eipä nyt varmaan niin hyvältä kunnon siideri maistuiskaan tässä tilassa, mutta tuollainen kevyt limpparinkaltainen siideri meni hyvin. Vois silti katella Alkosta, möiskö ne jonkin panimon omaa siideriä holittomana... Vois kokeilla :)

Mä olen niin ylitarkka tosta alkoholista raskaus aikaan että hohhoijaa kun en edes niitä alkoholittomia uskalla juoda jos niissä ei ole tasan 0,00 promillea kun aika usein ne ei edes ole täysin alkoholittomia:/ vappunakaan en simaa uskaltanut juoda...
Onko olemassa mitään täysin 0,00 kuoharia/viiniä kun mulla olis ens viikolla synttärit niin jos olis lasillisen nostanut ukkelin kanssa:)

Juu juuri noita 0,0 oli kaikki mitä oon maistanut. En mäkään haluaisi lähteä kokeilemaan 0,5! Ja mulla jäi kanssa simat vaikka mies vähän naureskelikin, että niitä juo kyllä lapsetkin....

Mie join anopin tekemää simaa, mummon tekemää en uskaltanut kun oli laittanut sen tulemaan niin aikasin että varsin oli jo promilleja :D

Takaisin