Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No joo, itseasiassa puoliso just sillo tunnusteli mahaa ni se oikee säpsähti että nyt se jumettu :D kaikkee ihmeellistä se pieni myntty saa aikaan <3

On ne vaan niin epeleitä <3 Meillä vauvva lähtee aina vaan karkuun ku mies laittaa käden massulle, sit ku ottaa pois niin alkaa vimmatusti potkii niin että näkyy ku alien ois ulos tulossa :D

Hah :D eilen jopa tuleva mummokin tuns potkut kun ihan ohimennen kokeili massun pinkeyttä niin kaveri potkas :) ehkä siitä tulee sosiaalinen kaveri :p

Toivottavasti tuleeki :) Meillä vielä ujostellaan isukkia, mut uskon ku syntyy niin varmasti on iskän poika ja varmasti ukit on tosi hyviä kavereita <3

Mulla esikoinen syntyi mitään varoittamatta tv 32 ja homma käynnistyi suoraan lapsiveden menolla. Siitä nopeesti alkoi supistelut ja ehdittiin onneksi ajaa Naistenklinikalle kun eivät Porvoossa ottaneet vastaan. Koko synnytys kesti 4,5h. .. Kaikki meni hyvin mutta nyt tekisin pari asiaa toisin eli olisin hälyttänyt ambulanssin (ajokm Helsinkiin kuitenkin noin 109), ja olisin pakannut sairaalakassin valmiiksi. Nyt kun on määrätty vuodelepoa niin mulla on oikeesti hartain toive että heti kun kykenen niin meillä kaikki tehdään ihan valmiiksi odottamaan ettei mee hösäämiseksi kuten esikoisen kanssa. Ja onhan se mahdollista että tää menee yliajalle, ja tulee sitten vauhdilla. Hurjaa.. Mutta liikaa toitotetaan yleisesti sitä että ensisynnytys on pitkä tai yliajalla tms varautukaa hyvissä ajoin kaikkeen :wink

Nyt on muuten mun nappula ollu kummallisen hissuin kissuin eilisestä asti, täytyy varmaan laittaa kunnon aamiainen tähän nälkään niin heräilee potkimaan :p

Ohoh! :o eihän sitä kyllä tiiä, jos hän on tullaksee nii hän varmaa sit tulee :) mie en oo ees varma oonko ikinö kuullut mitkä on siitä viikkoja kun synnytys saattaa käynnistyä? Joskus oon jonkun kuullu synnyttäneen 500grammasen lapsen, eli oisko se noin 24viikkonen? :o

En tiiä, meillä oli onnea matkassa mutta eniten ärsyttää kun ikinä ei löytyny syytä ennenaikaisuudelle. Siksi varmaan nyt onkin pelattava varman päälle ja toteltava jos vuodelepoa suositellaan....

Kaverilla kävi niin että lapsi meinas tulla viikolla 30 ja vuodelepoa määrättiin pari vko, sitten ilmoitettiin että on ok jos syntyy jo että voi alkaa liikkumaan ja touhuamaan niin vauvapa tulikin viikolla 42 :D on se vaan niin yksilöllistä tuokin :)

Ei omakohtaista kokemusta mut luulisin et ite pyrin olla kotona väh 3v :)

Esikoinen meni 2,5v hoitoon ja nyt mietin jos raaskis olla pois töistä vuoden verran. Sit sen näkee miten kaikki sujuu ja miltä tuntuu. Kolme vuotta menee hujauksessa jos se on oma juttu ja siihen on mahdollisuus.

Huomenia aamuvirkut kanssa siskot:)
Lapsilisistä oliko se ekasta lapsesta nykyään 95€ (viime hallitus sitä leikkas ja ennen se oli muistaakseni 104) ja nyt jos sitä taas leikataan niin se olis (korjatkaa jos väärässä) 90€
Ja nämä leikkaukset meidän perheessä napsahtaa kipeästi kun muutenkin tiukkaa! Tällä hetkellä meidän perheen budjetti on 100€/viikko/ 5hlö niin sitä saa vaan kiristää :/ tällä hetkellä mulle tulee 1036€/kk käteen ja siitä jää 400€ elämiseen, että näin :/

Lastenhoidosta meillä ei ole lapset vielä käynyt päiväkodissa mutta kyllä näkisin että 3-v tarvitsee sitä muiden lasten seuraa ja nauttii siitä! Meillä vanhin on kerhossa ja tarkoitus olis saada #2 kanssa kun täytä 3-v. Me ollaan vähän siinä tilanteessa että meidän ei ole järkeä laittaa lapsia hoitoon kun palkka ei riitä hoitokuluihin, mutta toisaalta kun uutisia katselee niin ei hirveästi lapsia edes haluaisi hoitoon laitaa kun sieltäkin säästetään, ryhmäkoot isommiksi ja hoitohenkilökunnan resurssit pienemmiksi!
Tämän hallituksen säästö linjat siis iskee pahiten ihan perusperheisiin ja vähäosaisiin! Ei hyvä!!!!!

Olipa poliittinen kannanotto:)

Täälläkin herättiin 3.30 ja untasain vasta jotain 5 vauvaakaan ei hirveästi tuntunut nukuttavan sen verran potki, päivän herätys tulikin sit 6.30 kun eka heräsi :/ vähän väsy mamma täällä taas vaihteeksi... Zzzzzzzzz!

Ps POKS 23:)

Onko teillä siel päin ohjattu puistotoiminta? Onneksi meil (vielä) on :) sinne mukula meinan laitta kun täyttää 1,5 kk
Maksaa 30€ kuussa ja mukula saa olla ulkona 9-12.30 asti :)

Meillä taas ei ole varaa olla poissa töistä, kun on isot asuntolainat ja muut kulut. Oon jo pyöritelly erivaihtoehtoja osa-aikatyöstä ja sillä linjalla saatan justjajust pystyä meneenki max kun laps parisen vuotta. Mutta vain jos osa- aikatyöntuet säilyy ennallaan. Hallituksen kaavailemat työajan pidennykset pelottaa ihan kybällä... Nyt menee työmatkoineen työpäivään vähintäänkin 9,5h. Mieluummin 10h. Mies on keskimäärin viikon töissä eli ei siis kotona ollenkaan, mutta sitten toisen vkon on kotona vastaavasti vapaalla.olen kuitenkin puolet ajasta "yksinhuoltaja". Meillä lapsi menee siis hoitoon viimeistään vuoden ikäisenä.

Joku kyseli kummeista. Me ollaan päätetty kummit ja oon mun parasta kaveria jo pyytänyt, kun hänkin aikanaan pyysi jo vauvan ollessa mahassa. Toisia kummeja pyydetään varmaan lähempänä syntymää tai sen jälkeen. Ja yhdelle siskolle kerroin, että hänestä ei tuu kummia, kun äiti kertoi, että oli sitä vähän toivomassa (eipähän tarvi senkään puolta vuotta jännätä).

Meillä on synnärille (OYS) vain 10-15 km ja suurin osa matkasta motaria pitkin. Pääsee nopeesti. Ja mua ei synnytys jännitä, tiedän pääseväni huippupaikkaan synnyttämään, jossa ammattilaiset auttaa :)

Mä oon suunnitellut olevani kotona lapsen kanssa ainakin 1,5 vuotta. Kesken lukuvuoden en haluaisi mennä töihin. Mutta monet asiat vaikuttaa: jos mies jää työttömäksi, se jää kotiin ja mä meen töihin, kun mulla vakkaripaikka. Ja tietysti, jos näyttää, ettei rahat riitä, kun ei tuo kotihoidon tuki / hoitovapaaraha huiman iso oo.

Täälläkin herättiin aamuyöllä ensin johonkin hälytysajoneuvoon joka päätti kaahata nukkuvan lähiön läpi pillit ulvoen ja jarrut kirskuen.. Sitten alkoikin ukkonen ja kauhee sade joka ei meinannu loppua millään... Huohh..

Itse olin esikoisen kanssa kotona kaksi vuotta. Isoon päiväkotiin en olisi suostunut, mutta saatiin paikka ryhmäperhepäivähoidosta (n 10 lasta ja 3 hoitajaa). Nyt alkais olla aika vaihtaa esikoinen isompaan paikkaan, että saisi ikäistään seuraa. Ryhmiksessä on niin pieniä. Mutta saa olla tän vuoden vielä, ettei tuu liikaa muutoksia kerralla.

Lapsilisän katoaminen olisi meille paha paikka. Jään Kelan minimipäivärahoille ja ukko opiskelee opintotuella... Mun mielestä lapsiperheiden sosiaaliturva ei voi olla liian hyvä, eikä missään nimessä saisi leikata niiltä.

Mä odotan synnytystä jo niiin paljon! Edellisestä olin salissa lähes vuorokauden, mutta oli silti mielestäni kiva kokemus. Toivon nytkin mieluummin verkkaista kuin ainakaan syöksysynnytystä. :)

Takaisin