Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Muumimamma ei se ainakaan niitä valita, meillä on ollut tuuria että ollaan selvitty korvatulehduksilta, koputan puuta että niitä ei tulekaan!
Taas kuumetta 38.2 aika paljon ottaen huomioon että kello oli 10 kun sen mittasin... Nukahti isänsä syliin meidän pikkunen. Toivottavasti noihin muihin ei tule, mutta jos vanhat merkit paikkaansa pitää niin kiertää meidät kaikki, ellei sitten ole se vauvarokko:(
Maanantaina lekurille jos vielä kuumetta ma aamuna!

Mulla on painoa tullut jo joku 5kg, mut onneks puolivälikin lähestyy hyvää vauhtia :D Oon aina ollut tosi hoikka niin tää iso maha vaatinut kyllä totuttelemista ja noi vaa 'an lukemat.. Pitää kyllä yrittää ettei paljon yli 10kg tule.

Ihanaa vapaapäivää Muumimammalle! ❤️

Rv 16+1

Täällähän tulee tekstiä paljon :happy:

AryA neuvolassa sanoivat yövuoroista ei vaikuta vauvaan mitenkään ja saa ihan huoletta tehdä, mutta oman jaksamisen mukaan pitää mennä.. Ei muuta ongelmaa itsellä ku se yksin oleminen välillä nostaa turhaa stressiä pintaan. Eilen kerroin pomolle töissä raskaudesta, kun olis pitänyt painavia laukkuja nostella useampia. Otti hyvin uutisen ja tuli heti halaamaan :happy: helpottunut fiilis!

Painoa täällä lisääntynyt vain kilon verran, vaikka herkkuja mennyt normaalia enempi ja ruokaakin huomattavasti enempi ja liikunta jäänyt vähemmälle. :) Rv 13+5

Hauskaa vapaapäivää Muumimammalle ja paranemisa Äippä sinne teille!

Mulla aina paino laskee aluksi ja alkaa nousta vasta rv 14-16 paikkeilla, mutta nouseekin sitten aika paljon ihan viimisilläkin viikoilla. Noin 10kg on painoa aina tullut raskauden aikana, toivotaan, että nytkin pysyis siinä. Oon jotakuinkin normaalipainoinen. Mut oon kyl huomannu, et toi painonnousu on kyl tosi yksilöllistä.

11+6

En tiedä paljonko painoa tullut, kun en ole uskaltanut katsoa. Maanantaina nlalääkäri ja veikkaanpa, että sanoo ensinnäkin siitä etten aio mennä sokerirasitukseen (litkun juominen ei ongelma vaan syömättömyys) ja painon noususta. Ja sitten kummastelee aikaisempien lasten syntymäpaino eroa.

Mun ei kuulemma tarvii onneks mennä siihen sokeritestiin ku oon normipainoinen, ellei sit pissatesteis tuu jotain tai paino ala nousta. Vaikka oon 35+

Mut miks te jotka meinaatte, että ette mee vaiks suositeltais, ette suostu meneen? Itse tuntuu et mielelläni kärsisin sen pari tuntia vaiks väkisin, jos sillä voi varmistaa, et vauvalla ja itsellä menee raskaus mahd. hyvin, ja voi ennaltaehkäistä ongelmia. Jos sit vasta myöhemmin huomataan et on sokerit koholla, niin voi olla jotai haittaa jo tullu.

Mun on pakko avautua, kun potuttaa vieläkin ihan hirveästi kaverin takia! :mad:

Joskus viikko sitten kirjauduin Facebookiin ja huomasin, että yksi harvoista, jotka tietävät raskaudestani, oli jakanut omalle seinälleen kuvia maalatuista raskausmahoista, ja päivityksessä luki vain mun nimi ja silmää vinkkaava hymiö. Ja tietty tää näkyi myös kaikille mun fb-kavereille, koska mut oli siihen tägätty! Miten kukaan voi olla noin tyhmä!!!!! Ihan oikeasti! Ei tää ole mitään julkista tietoa! En esittäny suuttumustani ihan näillä sanoin kaverilleni, joten se ei tiiä, miltä tää musta oikeasti tuntuu. Suututtaa ja kaduttaa, että ees kerroin sille idiootille. Jos haluais mun näkevän ne kuvat, niin laittais mulle yksityisenä, tai jos haluaa jakaa kaikille kavereilleen, niin ois jättänyt mun nimen pois siitä.

En halua, että meidän kaveruus menee pilalle tän takia, mut en pääse millään yli siitä tunteesta, et se petti mun luottamuksen. Vaikka ei se varmaan ajatellut asiaa niin, mutta silti vois miettiä vähän tarkemmin.

Tytsy: minulle ei ole suositeltu tässä raskaudessa menemään vaan terv.hoitaja totesi, että nykyään käydään kaksi kertaa raskaudessa sokerirasituksessa (en tiedä onko jokin paikkakunta kohtainen vai minkä kohtainen). Olen sen myös kertaalleen kokenut raskaana ollessa ja ei ollut arvoissa silloin mitään häikkää. Nyt paino on normaali, ei aiemmissa raskauksissa, ei iästä johtuvaa, eikä sukurasitetta. Totta kai menisin jos olisi jokin syy mennä.

piiemm: Onpa kyllä ajattelematon ja tyhmä temppu kaverille! Minä olisin kyllä sanonut suoraan miltä tuntui... Voin vaan kuvitella miten paljon ärsyttää!

Piiemm minäkin sanoisin asiat nyt suoraan.. Kenekään asia ei ole mennä kertomaan teidän asioita eteenpäin!! Ymmärrän kyllä jos kaverisi on innoissaan raskaudestasi mutta että mennä noin tekemään.. Huhhuh..

Tiuh täälläkin ollaan norm painossa mutta siitä huolimatta edellisessä raskaudessa radin sain. Että se jos ei aiemmin ole ollut ei merkkaa sitä että nyt ei tule, mitä useampi raskaus sen suurempi riski radiin sairastua, mut jokaisen oma asia meneekö kokeisii vai ei!

Kyllä jokainen raskaus on erilainen ja normaalipaino ei sitä yksistään takaa. Joka raskaudessa ne on olleet sinne laittamassa olipa syytä tai ei. Menen sinne jos paino lähtee nousemaan hurjaa vauhtia tai jokin muu syy. Kerroin vain miksi en ole sinne itse menossa, kun sitä kysyttiin ja juuri niin teen oman päätöksen asiasta.

Tänään on kyllä ollu niin ihmeelliset ja epäterveelliset ruokahimot että! Onneks muutkin himot alkaa palailee ;)
Oon siis syöny oliiveja, nakkeja ja vinagre sipsejä :p

Hei kertokaapa kokeneemmat, mitä neuvoloissa yleesä neuvotaan selällään nukkumisen suhteen? Pitääkö vaihtaa vasemmalle kyljelle, jos selin maatessa tulee tukala olo? Lähinnä pohdin sitä, voiko istukan verenkierto häiriintyä selin makaamisesta niin, etten mä huomaisi mitään merkkejä siitä..? Tiedän, että tosi aikaista kysyä tätä kun koko asia koskee varmaan enemmän loppuraskautta, mutta tulipa vaan mieleen.

Kiitti!

13+2

Mua ei varsinaisesti ole neuvottu muutoin nukkumisasioissa kun että vasemmalla kyljellä (verenkierron takia) ja että mahaa kannattaa tukea tyynyillä:) itsellä ainakin verenkierto heikkenee loppuraskaudessa kun nukkuu selällään ja tulee muutenkin epämukava olo, myös oikealla kyljellään... Uskoisin että tuntee jos verenkierto lähtee heikkenemään alakropassa, mutta kysele neuvolasta, siellä luulisi tietävän :)

Nukkuminen loppuraskaudessa muutoinkin vaikeaa, myös vasemmalla kyljellä :) innolla odottaa!

piiemm, ikävää että kaveri tuollalailla meni tekemään. Kyllä sulla on mun mielestä oikeus sanoa hälle napakasti että et halua sitä yleiseen tietoon että kerroit sen luottamuksellisesti.

Pauliina jo ihanan pitkällä :)

Täällä painoa tullut about kolmisen kiloa lisää. Mielenkiinnolla odotan paljonko sitä kaiken kaikkiaan tulee..

Takaisin