Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä jäi pillerit pois syyskuun lopulla 2014, itsellä n.15 vuoden käyttö takana. Plussa tuli sitten huhtikuussa ja LA olisi vuoden lopussa. Meillä lähdettiin ajatuksella tulee jos on tullakseen, toki pidin kirjaa kierrosta ja kännykässä oli apsi joka laski ovulaatiopäiviä ja kovasti toki yritin saada miehen petipuuhiin kuumien päivien aikana. Tärppikierroksella kävi sitten niin että puuhailut ajoittui n. viikon ajalle ennen kuumia päiviä ja sieltä sitten joku kolmesta kerrasta osu ja upposi.

Pakko kuitenkin sanoa, että näin jälkeen päin olen todella onnellinen kun raskaus antoi odottaa itseään. Aikaisemmin oli paljon asioita sekaisin, enkä mä lopultakaan olisi ollut vielä valmis äidiksi vaikka muuta kuvittelinkin. Nyt on asiat paljon paremmin ja takana muutama vuosi enemmän tervettä elämänkokemusta. Jotenkin tuntuu nyt, että tämä pieni tulee juuri oikeaan aikaan, eikä yhtään liian myöhässä. Ehti vanhemmatkin kasvaa kunnolla aikuisiksi tänä aikana.

Minulta otettiin ehkäisykapseli pois helmikuun lopussa, koska ei sopinut mulle. Oli tarkoitus käyttää kortsua 7/2016 häihin asti.. Olimme puhuneet aiemmin lapsista ja mies oli vielä sitä mieltä että vasta häiden jälkeen. Itse olin haaveillut lapsesta jo pitkään. Yhtenä iltana sitten se ilmoitti, että antaa tulla jos on tullakseen ja niin tärppäsi heti! Ei oltu ihan ajateltu että tärppäisi heti kun monta vuotta käyttänyt ehkäisyä..

Olen Jilli samaa mieltä että vaikka olenkin 30v esikoisen odottaja niin ehkäpä tarkemmin mietittynä olisi lapsi aikaisemmin ollut ns. liian aikaisin. Nyt on koulut käyty, hyvät työt ja kunnon asunto ja rahaa tilillä siten ettei tarvitse jokaista penniä pyörittää ja muutenkin elämä mallillaan. Nyt lapsi täydentää elämämme sopivasti.

Enkä lähde nyt arvostelemaan nuorempia äitejä / vanhempia, jotkut on valmiimpia aikaisemmin kun toiset ja joidenkin arvot on erilaiset kun toisten. Jokainen tyylillään, kuten tällä palstalla on jo monesti ehditty toteamaan. Ei ole yhtä oikeaa tapaa elää elämää, jokainen elää sen kuten parhaakseen katsoo.

Tuosta raskautumisesta. Mullakin kävi aivan yllättäen oikeestaan heti pelkästä ajatuksesta, että olis se kiva... että aloitetaan nyt jo asenteella "saa tulla jos on tullakseen", kun kuitenkin menee puol vuotta - vuos ennenku tärppää. Mikä onni (ja pieni paniikki) kun tärppäskin heti ekalla :) voi kun kaikki jatkuis yhtä hyvin ja toisenkin ehtis ennenku pamahtaa 40 vee mittariin...

Itse taidan edustaa juuri ääri päätä tässä vauva teossa, tosiaan kun meillä ei ole ollut ongelmia asian suhteen ja minä olin 23-v ja mies 25-v kun saimme ensimäisenne, ja meillä elämä oli jo valmis ja vauva sai tulla jos niin tahtoi :)
Oli juoksut juostu , koulut käyty, molemmilla hyvät työ paikat, ja muutenkin valmiita elämän parhaaseen muutokseen, kuten eikiko sanoi jokainen tavallaan ja tämä meille hyvä just näin!

Pakko ny vielä lisätä ettei meitä ny ihan hulttiopanohirmuiks luulla että ennen lapsia oli kans elämä jo mallillaan ja niin päin pois, hyvät työt, koulut käyty, jne. Lapsia ollaan aateltu että neljä olis kiva, eli näin ollen tää kolmaskin on tervetullut -Tuli vaan vähän aikasemmin mitä suuniteltiin :) Mutta ei se haittaa, elämä on, se mukautuu ja mikään ei mene niinku on suunniteltu -tietenkään :D

Nee pakko varmaan itsekin ilmoittaa kun meillä menossa 6 raskaus 5 vuoden sisään että mekään ei olla mitään hulttiopanohirmuja ( mä repeilen ton termin kanssa) vaikka kyllähän hirmuinen hulttiopano onkin aina maistunut:)
Kiitos aamu naurusta :D
Lapsi luku 4 on meidänkin mielestä hyvä, ellei mies saa mua aivopestyä :D

kävin äsken neuvolassa ultrassa sitä vakuutusta varten kun se rv8 ultra ei kelpaa.. noh ei haittaa yhtään sillä voi miten oli ihana nähdä kun pienen palleron jalat vaan viuhto menemään siellä hurjasti!

Illalla vaan vakuutushakemusta täyttämään :) (olin ihan varma että lääkäri kyseenalaistaa sen lapsivakuutuksen mutta höpöhöpö, se lääkäri (vanhempi mies) alkoihin puhumaan että miten hyviä ne on ja miten esim. korvakierteissä yms. ne helpottaa kun pääsee nopeasti yksityiselle hoitoon! Miten heidänkin lapsenlapsilla on vakuutukset.. Kyseessä oli kuitenkin kunnallisen neuvolan lääkäri.... o_O Vissiin kertoo paljon tämän paikkakunnan terveydenhuollosta jos lääkäri suosittelee vakuutusta.

Kysyin lääkäriltä vielä, että millainen on keskenmenon mahdollisuus tässä vaiheessa niin totesi, että lähes olematon. Sanoi, että aikoinaan kun ei ollut ultrausta samalla tavalla niin rv8-12 oli niitä keskenmenon kannalta "riski"viikkoja sen takia, että ne kesken menneet oli niitä tuulimunia ja niitä ei sillon vielä osattu diagnosoida samalla tavalla. Nyt ne tuulimunat saadaan "tunnistettua" sen keskenmenon yhteydessä. Toki edelleen en ymmärrä miksei voisi olla jokaiseen raskauteen pakollinen ultra joskus 7 viikolla niin sais heti ne tuulimunat "karsittua" pois...

Kiitos Eikiko!
Nyt voin taas hengittää rauhassa ja olla stressaamatta tätä maagista 12 viikon rajapyykin ylittämistä. Kun tiedän kuitenkin, ettei ole tuulimunaraskaus. Ehkä sitä voisi harkita jonkun nutun ostamista jo kohta. :happy:
Meillä piti häiden jälkeen jättää ehkäisy ja aloittaa yrittäminen, mutta miestä rupesi ahdistamaan, joten jatkoin pillereiden syömistä vuodenvaihteeseen. Sitten tärppäsikin heti, mutta se meni kesken ja nyt ollaan rv 11+3. Joten meilläkin hyvin pian tapahtui raskautuminen.

Nepatti, ollos hyvä :) ymmärsin että se 12 viikkoo on "maaginen" raja juurikin siinä että yleensä siihen mennessä ne tuulimunat on keskeytyneet..

Itsellä nyt rv 10+2 ja seulontaultra ois sitten heti juhannuksen jälkeen. Mutta uutta ultrakuvaa katsellessa jaksaa taas sinne asti odottaa :)

Liitteet

• WP_20150602_011.jpg
    WP_20150602_011.jpg
    234.8 KB · Katsottu: 49
Valtakunnassa kaikki hyvin Siellä se tyyppi vipelsi menemään ja näkyi kaikki viisi sormiakin, oli niin täydellinen että piti muutama kyynel tirauttaa Laskettuaika säily samana eli 11.12 vaikka päivistä otettiin kaksi pois eli 12+2.

Eikiko, mikä vakuutus? Tai siis joo tiedän syntymättömän lapsen vakuutuksen ja meinattiin meki sellanen ottaa mutta onks nyt jo liian myöhästä? Luulin et puolivälissä on sellanen sopiva aika :)

Nyt siis rv 11+5

Krissse, lapsivakuutus siis kyseessä.

Tolla yhdellä palstalla näistä jo vähän keskustelua, mutta pähkinänkuoressa Pohjolan vakuutuksen saa voimaan vasta rakenneultran jälkeen ja Lähitapiolaan riittää että on ultrattu rv10 jälkeen (eikä tartte olla mikään seulontaultra vaan ihan perus hengissä ollaan ultra, varmistin tänään vakuutusyhtiön myöntöpuolelta). IF:n, Fennian tai muiden yhtiöiden vakuutuksiin en ole tarkemmin perehtynyt, mielestäni Lähitapiolan tarjoama on ylivoimaisesti paras.

Eli toki vakuutus astuu voimaan vasta lapsen synnyttyä, mutta kun se on ottaa mahdollisimman ajoissa ennen noita kriittisiä ultrakäyntejä niin sen saa ns. puhtain paperein, eli sinne ei tule mitään rajoituksia esim. jos tuossa rv11-13 tehtävässä seulontaultrassa kävisi ilmi että lapsi on down tai löytyisi joku muu poikkeus niin heti merkintä paperiin ja vakuutusyhtiö voi evätä tiettyjä korvauksia, sama rakenneultran suhteeen, jos kävisi ilmi että lapsella olisi esim sydämessä reikä tms niin heti tulee rajoitus päälle eikä vakuutus korvaisi sydänperäisiä käyntejä.

Vakuutus on hyvä olla voimassa (eli haettuna) siis ajoissa ennen kun tulee rajoituksia, esim. keskoset ei välttis saa vakuutusta heti, ja taitaapa muutenkin olla joku karenssiaika syntymän jälkeen ettei saa heti vakuutusta..

Ja olikohan vielä niin että Lähitapiolan lapsivakuutus kattoi jonkun verran äitiäkin raskausaikana...

Ja täytyy muistaa että ihan kaikkeahan se vakuutus ei korvaa, mutta jos sattuu esim. olemaan korvakierrettä tai astmaa tai jotai allergioita niin pääseepähän nopeasti hoitoon.

Noi syntymättömän lapsen vakuutukset kait vaihtelee vakuutusyhtiöittäin. Ainakin Pohjolassa sen voi ottaa vasta rakenneultran jälkeen.

Täänään käyty ultrassa ja 4 päivää pienempi kaveri löyty :love7 Laskettua ei lähdetty muuttamaan. Nyt seulontojen tuloksia odotellessa. Tuleeko tuloksista aina jokin ilmoitus? Tietääkö kukaan paljonko on normaalin niskaturvotuksen raja?

Takaisin