Mitenkä kun osa täällä tuntuu tietävän heti nt-ultran yhteydessä onko sitä riskiryhmää ja osalle tulee vastaus myöhemmin postissa? Mistä se johtuu? Olen niin pihalla näistä.
Siellä nt-ultrassa mitataan niskaturvotus siinä paikan päällä ja heti kerrotaan onko riskiä sen puolesta vai ei. Sitten on vielä ne verikokeet, joista kanssa katsotaan riskit. Näistä verikokeista saa sitten tiedon kirjeitse.
Kiitos tytsy :) 1.7 oli ja muistelisin edellisen olleen 1.4 niin jotenkin sain tästä taas stressin itselleni :/
Minulla ollut kahdella aiemmalla keralla ollut istukka takana ja nyt olikin edessä. Onko kenelläkään kokemusta edessä olevasta istukasta? Miten on vaikuttanut liikkeiden tuntemiseen jne?
Meillä meni samalla tavalla kuin Sallalla, eli saatiin heti tietää seulonnan tulokset niskaturvotuksen ja verikokeen perusteella. Eli meille tuskin tulee enää mitään kirjettä kotiin, kun saatiin jo kuulla kaikki.
Meille juuri tänään lääkäri(ultraaja) sano ettei yleensä pelkästä niskaturvotuksesta lähdetä arvioimaan mitään. Yritin kysellä onko normaalin rajoissa vai ei. Taitaa riippua tekijästä.
Sikiöseulasta vastaukset tulee postissa, jos jotain niin soittavat, Np- ultrassa nähdään se kuinka paljon turvotusta on ja sen mukaan ultraaja voi sanoa enkä riskiä (esim meillä oli 1mm, normi rajoissa) mun muistaakseni noi turvotuksen raja-arvot viikko kohtaisia.
Lopullinen riski lasketaan turvotuksesta, verikokeesta, iästä ja painosta, muistaakseni näin :)
Tiuh kävitkö ihan tuossa keskustan neuvolassa ultrassa? Mietin että jos munki ultra siirtyy sittenki sinne ni toivottavasti tulis semmonen mukava ultraaja joka vastais ja kertois kaikkee :)
Äippä mietinkin oliko niillä jotain viikkoihin liittyvää :) sama mielikuva on minullakin, mutta saan tällä hetkellä revittyä stressiä joka asiasta :/ Täytynee nyt toivoa, ettei kukaan soittele.
MindiS joo keskustan neuvolassa kävin. Meillä on ollut aina eri ultraaja ja nyt oli ihan lääkäri. Sama joka tekee nla-lääkärin tarkastuksia. Välillä on on hirmu hyvällä päällä ja välillä hirveän huonolla. On törmätty tämän kanssa ennenkin :D
Meidän kaikkien tyttöjen ultrat ollu rv 12 ja ekalla oli 1,6 mm, tokalla 3,5mm, kolmannella oli 2,1mm ja nyt oli 1mm ja ainut kenestä soiteltiin oli pikku kakkonen ja jouduin jatko tutkimukseen jossa ei ollut mitään, terve tyttö tuli:) pakko oli noi katsella vanhoista vihkoista ennen mun ultraa:)
Niin se että olis kovatkin turvoitukset ei automaattisesti merkkaa että jotain vauvalla "vialla"!
Kiitos äippä, huojensit pelkoja :) Lääkäri ei vaan voinut selvästi sanoa, että normaalin rajoissa ja stressi oli valmis. Ajattelin jo ettei se sanonut siksi, että siinä arvossa oli jotain hämärää.
Mulle toi kyseinen lääkäri oli aika tyly kun kertoi edellisestä keskenmenosta. Sano että "huops nyt on käyny vähän hassusti" Mitähän hassua keskenmenossa oikein on?! Ja sit yhessä raskaudessa ei saanut edes alkiokaikua vaikka kyssillä saivat heti samana päivänä näkyviin.. En oikein luota kyseiseen lääkäriin mut siellä ei taida muita lääkäreitä olla.
Onpas omituisesti sanonut :O minulle sano viime raskaudessa, kun menin huimauksen/pyörtyilyn takia käymään, että "mitä sinä haluat minun asialle tekevän?" Menin sanattomaksi. Nyt sitten totes, että oon jo pari kertaa harjoitellut tätä. Minulla kuitenkin vielä luotto tähän lääkäriin. Taitaa olla siellä olla ainakin yks toinen joka on semmonen sopottaja. Puhuu sopottamalla ja jälkitarkastuksessa yritin puhua synnytyksestä, mikä mielestäni meni vikaan niin tuijotti vaan.