Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huh, on teillä lääkäri :o mä en oo vielä yhtään lääkäriä ees tavannu, eka lekuri on vasta heinäkuun puolessa välissä. Resurssipulaa pks. Nt-ultran teki kätilö, onko teillä muilla aina ollu lääkäri?! Oikeen pätevältä kyllä vaikutti ja vastas kaikkeen ja kerto kaikkee. Täällä noi laskennat tehdään muualla kai keskitetysti, siks niitä piti oottaa, tunnin päästä ultrasta ne oli jo lähetetty. Ultrassa kyllä kerrottiin turvotusmitta ja vauvan pituus ja merkattiin äitiyskorttiinkin. On se kyl hämmentävää miten käytännöt on erit, oliskos pientä kehittämisen tarvetta ;)

Ei ole meilläkään joka kerta ollut lääkäri. Ekassa ja tässä minulla on ollut sama lääkäri ultraamassa, mutta tokassa se oli terveydenhoitaja (tai ainakin sama henkilö, joka ekassa oli neuvolatätinä). Eikä taida minusta rakenneultrassakaan olla lääkäri ultraamassa vaan hoitaja/kätilö.

Minulla oli esikoista odottaessa istukka edessä kiinni. Huomenna selviää tämän pienen juttuja kun on se nt-ultra :)

Ei vaikuttanut liikkeiden tuntemiseen mielestäni. Aloin tuntea liikkeet joskus rv 16-18 jos oikein muistan. Ainoa miinus edessä kiinni olevassa istukassa taitaa olla että voi irrota helpommin iskusta mahaan tms :( Se sitten onkin hengenvaarallista vauvalle.. Näin joku terveydenhoitaja taisi joskus mainita. Saa korjata jos olen väärässä =)

Nyt olen alkanut tuntemaan jotain pieniä hipaisuja/ilmakuplia mahassa mikä hienoisesti muistuttaa niitä samoja ekoja liikkeiden tuntemisia kuin esikoista odottaessa ^^ Innolla odotan että kasvaa isommaksi niin tuntee sitten selvemmin möyrimisen <3

Kiitos tata :) tänään ultraaja sano, että voi vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen. Kiva kuulla kuitenkin sellaiselta asiasta, jolla se on ollut :) Pitääpä varoa kovia iskuja mahaan! Tietysti muutenkin täytyy olla varovainen, mutta nyt erityisen varovainen.

Nt-ultra tehtiin Gravidassa (K-SKS) ja siellä riskiluku lasketaan heti, joten ei tuloksia tarvitse odotella. Kätilö ultraa normaalisti, mutta minut ultras lääkäri kun suvussa tuo silmäsairaus ja jostain syystä sitten lääkärin piti ultrata, vaikka ei mitenkään raskausaikaan vaikuta... Vissiin tän alueen kaikki mammat ultrataan tuolla Gravidassa.

Tokaa odottaessa oli istukka edessä. Liikkeet tais tuntua yhtä aikasin kun ekastakin, mutta joskus puolivälin paikkeilla tuli käytyä useamminkin käyrillä makaamassa kun ei ne liikkeet vaan tuntunu.

Jännä kun nyt on tänne tunnukset ja sitten ei keksi mitään kirjoteltavaa! Monet kerrat juttujanne lukeneena ollu vaikka mitä kirjotettavaa, mutta nyt tuntuu pää lyövän tyhjää :dead: Ehkäpä tämä tästä lähtee kun tottuu ajatukseen, et sen sanaisan arkkunsa voi aukoa jos siltä tuntuu :happy:

Warheart 13+1

Täällä sai kans veriseulan ja niskaturvotuksen mukaiset riskiluvut tietää nt-ultrassa. Oli hyvä käytäntö, kun olisi voinut kysyä niistä, jos olisi ollut tarvetta. Ja ne tulokset päivittyi sitten seuraavana päivänä tuonne kanta.fi:n omaan terveysarkistoon. Oli kiva käydä tarkistamassa niitä vielä sieltä, kun osa meni vähän ohi ,kun oli vielä niin fiiliksissä vauvan näkemisestä. :)

13+3

Olettehan muuten muistaneet alkaa treenata lantionpohjalihaksia? :)

Ne ovat kullanarvoisia varsinkin loppuraskaudessa, synnytyksen aikana ja jälkeen. Ei tule pissa pöksyyn vauvan painaessa rakkoa ja synnytyksen jälkeen kun paikat on kokeneet kovia =) Ja onhan ne korvaamattomia työkaluja itse synnytyksessäkin :D

...ja miehetkin kiittävät.... ;)

Täällä ilmottautuis mukaan yksi mamma lisää. Kovasti olen jo teidän juttuja lukenut, mutta nyt vasta uskaltaudun itse kirjotteleen. Viime viikolla käytiin nt-ultrassa.. Masussa odottikin kunnon ylläri, kun yhden sijaan asukkeja olikin kaksi. Molemmilla kuitenkin kaikki hyvin, vastasivat viikkoja ja LA säilyi samana, eli 7.12.

Memme tervetuloa! Samoissa mennään paitsi meillä masussa yksi kyytiläinen:) vaikka tuskin laskettua aikaa nähdään maha pystyssä, on ollut niin malttamattomia noi mun muksut ja kaikki syntynyt ennen laskettua :)

Rv 13+2

Mitenkäs muuten naiset treenailette lantionpohjanlihaksia?
Ittellä pelkillä lantionpohjalihasten jännittämisellä (supistelulla) alkaa hirveä panetus niin oisko olemassa jotain lihaskuntoliikettä jossa samalla sais lantionpohjanlihaksia treenattua?

Mindis itse olen raskaus aikana treenannut just supistamalla ja virtsa suihkua stoppaamalla, ostin ekan jälkeen treeni kuulat ja saa hyviä tuloksia nopeasti ;) sitä en tiedä että saako kuulia käyttää raskaana ollessa, joku viisaampi voi kertoa jos tietää... Itseä vaan huolettaa tulehdukset tms:/
Mutta tosiaan kannattaa treenata, virtsankarkailun, synnytyksen ja yleisen hyvinvoinnin kannalta ja iso + molemmin puolin nautinnollisempaa seksiä ;)

Meikäläisellä tulee toi treenaaminen ihan luonnostaan, kun olen tehnyt sitä jo vuosikausia, ihan vain jotta pysyy paikat timminä ja kunnossa. ;) Näin raskaana en työntäisi kuitenkaan sinne mitään ylimääräistä (kuulia yms.), juuri tulehdusriskin vuoksi.

Minulla etuseinäistukka on kyllä vaikuttanut liikkeiden tuntemiseen todella suuresti! On siis kokemusta siis etuseinä- että takaseinäistukasta.

Nt-ultra ohitseja kaikki hyvin tähän mennessä. Turvotus oli vain 1.1 =)

Tällä kertaa istukka onkin kiinni takaseinässä.. eli sen takia alkanut tuntua kupluttelut nyt paljon aiemmin kuin esikoisen kohdalla :D

Oli kyllä kiva katsoa ultraamista. Ei meinannut pikkuinen olla yhteistyökykyinen, olisi vain halunnut tutia juuri sillä ultra hetkellä, joten lopussaan piti alakautta ultrata jotta turvotuksen sai mitattua x) Harmi kun lapsenvahti sairastui ja mies ei päässyt mukaan tänään. Jospa siihen rakenneultraan ja siihen viimeiseen pääsee.

... oli se niin sydäntä sulattavaa kun pikkuinen lupsutteli peukaloa ja esitteli söpöjä varpaita ja sormia <3 Ihan tippa tuli linssiin =D

Minullakin muuten vaikutti varmaan se edessä oleva istukka synnytyspäivänä niin paljon että itkun kanssa sain mennä aamulla synnärille. Ei tuntuneet liikkeet ei mitenkään kun vauva oli asettunut lähtöasemiin. Lopussaan kätilö päätti rauhoittaa hätäisen äidin ja käski tulla tarkastukseen =)

Sikiötutkimuksen tulokset tuli, terve tyttö tuloillaan :) ei oikein tahdo enää töiden teosta tulla mitään kun tekisi mieli vain käydä tirauttamassa iloitkut helpotuksesta. Kauhea hinku oli jollekin hehkuttaa, mutta kun kovin moni ei tästä raskaudesta tiedä. Onneksi sitten muistin tämän ryhmän, jossa voi aina jakaa ilot ja surut.

Ihanaa keskiviikkoiltaa kaikille mammoille!

Marlau 12+3

Takaisin