Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oyssissa ku puhuin että en halua sängyssä synnyttää ni alko jauhaa että kui heillä on uudet hienot leveät sängyt ja jakkara ei ois millään tavalla minulle mukava yms

Synnytin sängyssä maaten vasemmalla kyljellä..esikoisen ponnistin sit taas maailmaan maaten oikealla kyljellä. Itselle toi asento on tuntunut helpolta siihen makuuasentoon verrattuna. Sai hyvin otettua ponnistus tukea toisella kädellä miehen kädestä ja toisella taas pidin omasta jalasta kiinni..siinä sai hyvin avitettua tonne alas kun ponnisti,niin samalla tuli sitä jalkaa nostettua vieläkin ylemmäksi..jotenkin meni suht helposti =) vaikka kyl se silti vaan sattui niin saatanasti kun ei ehtinyt saamaan mitään kipulääkkeitä

Ite tän kolmosen synnytin puoli-istuvassa, kuten kaikki muutkin. Ei siinä ruvettu mua asetteleen mitenkään, kun en saanut edes kävellä synnytysvastaanotosta saliin.

Mua vähän ihmetyttää joidenkin synnytyssairaaloiden (tai oikeastaan kai henkilökunnan) suhtautuminen tähän asiaan. Osalle synnyttäjistä tuo puoli-istuva asento on varmasti hyvä ja luonnollinen, mutta itseäni pelkkä ajatuskin vähän kauhistuttaa. Tietenkään en voi sanoa, mikä tilanne on sitten itse synnytyksessä, mutta esim. kipeitä supistuksia siedän parhaiten kontillani. Siinä kun pystyy heijaamaan itseään ja vauvakin tuntuu menevän parempaan asentoon, jolloin ei satu läheskään niin paljon kuin makuuasennossa. No, jospa mulle sattuis ihana ja ymmärtäväinen kätilö. :)

Äh, täälläkin tuli tälle päivää äippäpolireissu jälkivuotelun takia ja lopputulemana se et kohdussa on vielä jotain.... Cytotecit sain ja viikonlopun yli seuraillaan kotona ettei tuu tulehdusoireita, vielä ei ollu ainakaan crp koholla. Lämpöä kylläkin on, mut se voi johtua ihan näistä imetyshommistaki ja suhteellisen kovasta väsymyksestä. Maanantaina sit nähään onko kohtu tyhjä vai joudunko kaavintaan. Iha pyllystä kyllä ku pitäis maidontulonki takia pysyä rentona mutta ressaa nyt arpoa viikonlopun yli tätä hommaa :( Positiivisena seikkana täytyy kyllä mainita et vaan hyvää hoitoa oon täällä Hämeenlinnassa saanu, tänäänkin kaikki suju tosi nopsaan ja perusteellisesti!

Onko kellään muute noista cytoteceista kokemusta et kui koviin kipuihin tässä pitäs varautua? Kolme tablettia sain kerralla otettavaksi ja ainaki vielä panadol tehoaa iha hyvin.

Miten nopeasti muuten saa mennä saunaan? Miulta jouduttiin leikkaamaan väliliha,mutta ei kerrottu montako tikkiä tuli.. Enää ei onneks koske ja vuotelukin loppui :)

Täällä käyty paino kontrollissa ja siltä osin et 15.15 puhkaistiin kalvot.. siitä lähin on ootettu suppareita, jokunen hassu tuli ja nyt oksitotiinilla vauhditettaan. Kyllä näyttää et tänään on vauva maailmassa rv 38+2 ja lisätietoo laitan kuhan olen synnyttänyt. Pienikokoisuus oli syy käynnistyksen paino arvio oli 2,677g mut täällä salidsa gynegon käteen tuntui n.3kg.. saa nähä ;-)

Poodle mulle tuli cytoteceista aivan helvetilliset kivut. Mulla ei auttanu panadol vaan piti piikittää oxynestiä ja sitäki kuus annosta. Mulla oli siis keskenmenon jälkeinen tyhjennys ja se raskaus ei kerenny edes pitkälle. Jonnekki 6+ eli ei kauheesti ollu kerenny kohtu edes kasvaa.

Siihen meni 4-5 tuntia enneku alko kohtu supistelee. Ja se alko sellasena siedettävänä kipuna eka ja sit se paheni pikkuhiljaa.
Toivottavasti ei sulla kuitenkaan mene niin pahaks. En tosiaan tiiä miten herkkä kohtu on synnytyksen jälkeen tollaselle.
Jännä mun mielestä, että sait ne kotiin mukaan ku mua ei päästetty millään kotiin, juuri noiden kipujen takia ja sitten että vuoto saattaa yltyä niiin kovaks etten pärjää kotona sen kanssa.

Lääkärin mukaan ainakaan ton vuodon ei pitäis juuri runsastua, ja voihan se olla et synnytyksen jälkeen kohtukaan ei niin rajusti reagoi. Ainaki toivon niin, tässä ku mielellään olis miehelleki avuksi esikoisen hoidossa sun muussa sängyssä röhnöttämisen sijaan :(

Mä toivoisin kans et onnistuis ponnistaminen jakkaralla. Esikoisesta alotin seisten, mut kans jalat meinas pettää alta, ni siirryin sängylle.

Esikoisen 4660 g ponnistin puoli istuen jalkapohjat kätilöiden kyljissä ja koin asennon itselleni hyväksi. Sain hyvin tukea, kun pidin itseäni reisistä kiinni.

Hei teillä muilla synnyttäneillä niin tuntuuko teillä kun on oma pulssi hidastunut? Varsinkin kun makaa selällään niin se tuntuu inhottavalta kun tuntee jokaisen pumppauksen ja välillä tuntuu niin kuin ahistais rinnastaki.

Takaisin