Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hansu mä olen juonut sitä nyt pari viikkoa ja on napakampia nää supistukset (harkkarit) eli siis 35-36 viikolla aloitin juomaan...

Josa se tulppa voi olla missä olomuodossa, värissä tahansa... Välttämättä sitä tosiaan tajua kun raskaana ollessa muutenkin limat vuotelee millon enemmän millon vähemmän :)

Onkos kellään muuten tietoa tai kokemusta raskaushepatoosista vai miksä sit nyt sanotaankaa? :D Ittellä ollu parina iltana jumalatonta kutinaa säärissä ja reisissä varsinkii, kunnon rasvauksella saa hillittyä, mut nyt tullu sit lueskeltuu netistä ym juttuja et vois viitata noihi maksa-arvoihin. Tietysti voi johtua kuivasta sisäilmasta tms.. Mutta jos jollain kokemusta tai tietoa niin mielellään otan tietoa vastaan:)

Mulla on edellinen raskaus käynnistetty hepatoosin vuoksi. Kämmenet ja jalkapohjat sekä pallean kutina oli ihan mieletön. Kannattaa olla yhteydessä neuvolaan koska se sappiarvo joka kertoo hepatoosin kestää valmistuu 2 tai 3 päivää verikokeiden otosta... Normaalit maksa-arvot saadaan samana päivänä ja jos niissä on jumalaton nousu niin lääkitys tai käynnistys vaan nopeesti. Hepatoosi ei oo äidille vaarallinen vaan vauvalle... Myös ylävatsakivut tulee ottaa erityisesti huomioon... Nyt mulla on taas hepatoosiepäily mut tällä kertaa on huomattu ettei se ole ihan täsmälleen hepatoosia koska ainoastaan maksan alat ja asat arvot on koholla, sappiarvot normaalit. Ne voi olla jostain muustakin syystä koholla.
Mut kutinaa mulla on, varsinkin jaloissa, tosin mä jotenkin yhdistän jalkojen kutinan ilmoihin ja loppuraskauteen...
Vauvan liikkeitä pitää myös seurata tarkkaan...

Apuva. Mulla on nyt ilmennyt korkeeta verenpainetta. Neuvolasta laittoivat jo kerran näytille sairaalalle missä totesivat että 'hyvin maltilliset paineet'. Olivat siis hämmentävän alhaiset verrattuna neuvolassa ja kotona mitattuihin arvoihin. No nyt sitten vielä konsultoivat nlalääkäriä joka laittoi lähetteet labraan ja ultraan. Ultrassa ei mikään mietitytä mut se pissinäytteen antaminen.. Olikos se niin että neljä h pitäis olla käymättä vessassa ennen sitä? Mitenhän ihmeessä se onnistuu? Oon nyt nukkunu niin vaihtelevasti ja vessahätä on jatkuvasti... En ymmärrä kuinka tämmöset hoituu..? Kaikenmaailman stressit ihmisellä ;D

Muistaakseni pissinäytteessä se paras vaihtoehto on se että se 4tuntia pidätystä, mutta muistelen, että jos on kovin tuskaista se pidättäminen tms niin sit voi riittää 2tuntiakin. Ainakin kesällä ku oli järkyttävät pissitulehduksen oireet ja päivstykseen soittelin niin sanoivat että tulla samantien ja kun menin niin heti pääsin vessaan. Ja itte kyll kotosalla väkisin pidättelin eka pari tuntia ennen soittoa :D Oli kyll kivuliasta ja tuskasta ku ei menny ku puol tuntia niin oli taas vessahätä :D Mutta siis. Kyllä ne vähemmälläkin pidättämisellä saavat niistä ne tarvittavat katsottua ja tarvittaessa pystyvät jopa kyseisestä näytteestä viljelynkin tekemään.

Ei sitä näytä oppivan yhdestä eikä kahdestakaan kertaa. Taas on paikat niin kipiänä ku pakkaillu tavaroita. Flunssakin yrittää iskeä päälle. Pelko persiessä ku tuossa miehen sukulaisperheessä on usealla keuhkokuumetta niin mietityttää ettei vaan tänne oo mitään kautta tullu samaa tautia :/

Äippä, kyllä toi sun maha on jo tosi alhaalla <3

Wildis, hyvä että vaavi oli vielä sen verran maltillinen, ettei vielä halunnu ulos tulla. Jos vielä pari viikkoa... :)

Ja tervetuloa joukkoon vaan joulunyytti, kyllä tänne mahtuu. :)

Kiitti saini. pitiköhän olla syömättäkin 12 h ennen? Voi apua kun en saanu kunnon ohjeita kun terkka vaan soitti et käyt aamulla antaa sen näytteen. Ite en sit tietty älynny kysellä mitään :( sitten kauhistuttaa sekin ajatus että sinne labraan kun menee niin jos siellä joutuukin jonottamaan jonkun aikaa ja on muutenkin jo ihan kuoleman kielissä.

Nuppu, mitä labroi sulla otetaan? Pissinäytteeseen ny ei tartte olla syömättä.

Mä kun annoin eilen pissanäytteen niin sanottiin että se 4h pissaamatta ja mieluiten aamupissasta se näyte. Halusin ne turpelot kotiin kun en varmasti ois päässy labraan asti hirveessä hädässä ja mukavampi kotona tehä. Syömisestä ei puhuttu mitään.

Noita vadelmanlehtiteetä on nähtävästi kahta erilaista, mul on tota mis on 50% sitä vadelmanlehteä mut silti paketissa lukee että kysy lääkäriltä ennen käyttöä jos olet raskaana. Onkohan se sama ku se toinen mut vaan miedompana?

Eikä pissanäytteen antoa tarvii kyllä jonottaakaan... Eri sitte jos on verikokeita... Ainoastaan toki jos näyte pitää viedä erikseen sinne huoneeseen niin sitä pitää jonottaa... Ehkä? Ei meilläpäin kylläkään, kun näytevessoissa on erikseen ne palautusluukut...

Äsken havahduin, etten oo huomannut vauvan liikkuvan koko päivänä. Oon hiljan syöny ja tässä sitä yrittänyt tökkiä ja pökkiä, mutta liikkeitä tuntuu tosi vaisusti ja vaimeasti. Syön tässä nyt vielä jotain, että verensokerit varmasti nousis. Sit pitää varmaan soitella synnärille, jos ei liikkeitä ala tuntua.

Ei tarvi antaa kuin se pissa. Jossain luki ettei sais syödä mut ota noista nyt selvää. Jos ei muillekaan oo siitä syömisestä sanottu mitään niin kai sitä sitten saa syödä...

Täällä on tuo fimlab minne meen antaa sen näytteen, Eikös sitä ole joissain muissakin kaupungeissa kuin jkl, että jollai ehkä kokemusta..? Mieluiten todellakin olisin sen kotona ottanu mutta kun vasta aika myöhään sain tän ohjeen ja oli että mielellään vaan heti huomenna jo.

Jaa siis sen pissinäytteenkö vois vaan mennä hoitaa sinne vessaan ite ilman mitään..? Et sielä on niitä purkkeja..? Oon niin suunnittelevaa tyyppiä et ahdistaa kauheesti tämmönen kun ei tiedä eikä ole selkeitä ohjeita

Vilijonkk4 ittekki kävin viime keskiviikkona käyrillä ku en 1.5vuorokauteen tuntenu ku neljä potkua ja muuten en oikeestaa yhtää mittää eli vaan pientä muljuntaa josta en ees voinu mennä takuuseen oliko vauvva vai suoli kyseessä.. soitin sit ja kysäsin ni sanovat että välittömästi sinne näytille.. olihan se tosi noloa mennä sinne, mut olin jo kokeillu herätellä vaikka millä keinoin pientä masuasukkia ja maannu kyljelläni ja tehny liikelaskentoja.. kaikki oli lopulta oikein erinomaisesti, mut pieni oli vaan kääntyny pää alaspäin ja potkut tuli kylkiluiden väliin/sisälle/selkäpuolelle ni siks en niitä ollu tuntenu.. mut siis kannattaa varmaan käyä tilanne tarkistaa ni oma mieli rauhottuu :)

Vilijonkk4, mulla oli sama juttu viime viikolla. Kävin sitten neuvolassa missä totesivat noi korkeet verenpaineet. Kävin sitten siellä käyrillä ja ultrassa ja hyvin lapsi liikkui, ite en vaan edelleenkään tuntenu liikkeitä. Että kummasti se kolmekiloinenkin pötkylä saa itsensä siihen asentoon että ei vaan tunnu mitään. Mut näytille vaan jos ei tunnu, ei noiden kanssa kannata alkaa leikkimään.

Tänään testasin ekan kupin tuota teetä ja rv36+1 menossa. Katotaan onko vaikutusta mihinkään. Mulla on toi clipperin tee, jossa lukee, että varmista lääkäriltäsi. Ajattelin huomenna kysästä vielä neuvolassa, mutta eikö sitä ollut aika monelle suositeltu täällä loppuraskaudesta. Alkuraskaudessa ei suositeltavaa käyttää sitä.

Huomenna tosiaan neuvolalääkäri ja jännittää miltä paikat näyttää :wideyed::hilarious:

Mä oon juonu kans tota clipperin teetä:) mikä tää toinen sit on? Yritin etsiä ja kysellä lifestä mutta niilläkään muuta ollut kun toi clipperin...

Takaisin