Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnea catherine:)

Koiruus saatiin kotiin, vielä pitää katsoa että alkaa syömään ja että ei tule pisuun verta! Mutta muuten voi hyvin. Vähän kuono kipeä puru kohdasta, mutta parempi <3

Käytiin sitte kaupassa äsken ja viimeset vauva tarvikkeet ostettu ja itselle synnärikassiin tarpeelliset:) nyt ollaan valmiina! Vauva saa tulla kun haluaa<3 mutta jos muutaman viikon vielä jaksaisi odottaa niin olis hyvä:)

Täällä ollaan kanssa niin joulu fiiliksissä, on glögiä, piparia ja torttua... Joulukortti tarpeetkin ostettu niin päästään likkojen kanssa askartelemaan:) mä niin rakastan joulua!

Hitsi kun tuli hyvä päivä kun eläinlääkäri soitteli ja saatiin Lumppa kotiin, ei supista/satu, aamulla herättiin vasta 7.30, aurinko paistaa ulkona ja kupissa höyryää glögi. Hyvä päivä:)

Niin ja täälläkin syöty auraa, fetaa ja vuohenjuustoa! Maksalaatikkoakin olen muutaman kerran syönyt...
Mutta näin minä, jokainen tavallaan:)

Ihanaa äippä että koiruli pääsi kotiin :)
Mitäs ootte mammat pakanneet/meinaatte pakata sairaalakassiin? Ite en oo edes alottanu pakkaamista :D voishan sen pikkuhiljaa johonkin nurkkaan pakata valmiiksi kuitenkin viikkojakin poksui tänään sen 32+0 :) oon ite silti yrittänyt alottaa siitä hankalimmasta asiasta eli vauvan kotiutumisvaatteista :D voikin olla niin hankalaa valita pienelle ekat omat vaatteet!

Catherine onnea!

Äippä hienoa, että koira pääsi kotiin.

Täällä ei olla vielä sairaalakassia mietitty, mutta kohta sekin olisi hyvä saada pakattua.

Toivottavasti äippä sulla koiruus voi paremmin ja muutenkin voimia sulle vaivojen kanssa!

Mäkin aurajuustoa siis valion syönyt ja haukeakin, vaikkakin kiellettyjen listalla on. Siis mun syömä hauki on tosta Simojärvestä tästä läheltä ja varmasti puhdasvetinen on, varmasti järvissä on eroja ja ihan kaikkien vesien kaloja en välttämättä söisi. Mutta vakumoidut tuotteet jätän kyllä vauvan syntymän jälkeiselle ajalle. ( ja nekin on oman miehen valmistamia jalosteita... :) )

Mulle terkka soitti eilen tuloksia, ja oli hiivatulehdus ja löyty myös streptokokki b... Lueskelin tosta streptosta ja vähän ristiriitaista tietoa löyty. Ilmeisesti lisää ennenaikaisen vesien menon riskiä ja supistuksia ja antibiootti annetaan suonensisäisesti synnytyksen yhteydessä... Onko muilla todettu tota? Vointi ihan parin päivän aikana huonontunut, tekee kipeetä kävellessä ja supistelee, väsyttää ja ahdistaa :( olisin niin toivonu, että viä vähän aikaa olis menny hyvin, mutta otetaan vastaan se mitä annetaan... Hirvittää vaan taas miten sitä yksin pärjää näiden pienten kanssa, mies kun on töissä 7 päivää viikosta aamusta myöhään iltaan:( ja olis niin paljon mitä pitäisi tehdä... No kaippa tää jotenki tästä, päivä kerrallaan...

Voimia myös Metsäläiselle!!!

Mä lueskelin joensuun keskussairaalan sivuja ja siellä sanottiin, ettei sinne synnyttämään mennessä tartteis ottaa vauvalle ollenkaan vaatetta kun sieltä saa.. Meinasin kuitenkin ottaa. Kivempi se on vauvan kans lähtee vaatteissa, jotka oot ite ostanu ja hipelöiny monta kuukautta kun sairaalan kuteissa.

Miten voi olla kun ajattelin tulla hehkuttamaan miten ihana oli syödä eilen illalla torttuja ja glögiä niin täällä olikin ollut niistä juuri keskustelua :D kaikilla joulumammoilla iskeny samaan aikaan himo ja joulufiilis!

Wildside: Oisko tuo meinannu, että sairaala-ajaksi ei vauvalle tarvi vaatetta olla? Kotiutumiseen sitte erikseen? Oysissa ainaki oli vaatteet just tolle sairaala-ajalle talon puolesta, ettei tarvinnu omia pikkuvaatteita sinne roudata :)

Täällä käyty neuvolassa ja vauva on kuulemma hyvinki liikkuvassa "flow-tilassa" :D Oon kyllä iteki huomannu, että tuo muksu pyörii mahassa iha miten sattuu. Kunhan vaa osaa sitte ennen synnytystä asettua alolleen :) Hemppa oli tippunu 119 -> 109, ei siis ihmekään että meinaa väsyttää. Lähtötilanteesta se on nyt kokonaisuudessaan pudonnu 131 -> 109. Rautalääkkeet saa siis korkata tässäki raskaudessa, onneks vasta näin loppuviikoilla.

Onnea catherine valmistumisesta! :) Ja kiva että teidän koiruli pääs Äippä kotia!

Mukkikselle voimia vielä loppuajaksi! Ei voi itse edes kuvitella, miten rankkaa on pyörittää useamman lapsen arkea lähes yksin, kun itellä meinaa väsy iskeä jo tän yhen ipanan kans o.O Ja mies kuitenki tekee iha normeja työvuoroja. Toivottavasti saat tarvittaessa siihen apujoukkoja, että pääset keräämään voimia ennen synnytystä!

Voihan se olla, et sitä tarkotti. En tiiä ku sivuilla vaan luki "et tarvitse vauvalle vaatetta" :D

Kiva, että koira pääsi kotio ja toivottavasti paraneminen menee hyvin Äippä! Onnea Catharinelle valmistumisen johdosta! :) Se on helppottava fiilis. Ite valmistuin kans tossa viime toukokuussa. Airam se sokeriton glögi on mun mielestä ainakin hyvää, että kannattaa kokeilla :)

Mulla on tänään vauvan vaatteiden pesua tiedossa ja kohta voisi sen sairaalakassinkin pakata (mieskin sanoi jo samaa niiden maanantain kipujen jälkeen). Minkä kokoiset imetysliivit kannattaa ostaa? Ostin yhdet normikokoiset, mutta kuinkahan tissit vielä turpoaa.

Itse ostin parit semmoiset imetysliivit joissa ei ole kaaritukia eikä koot mene kuppikokojen mukaan vaan s m l yms niin on enemmän kasvunvaraa ja itsellä käytössä jo nyt kun aiemmat omat liivit jo tuntui painavan ja ahistavan. Nämä on tosi hyvät päällä kun ei paina ja purista mistään :)

Mäki olisin varmaan rennompi noiden riskien kanssa, jos olis nuorempi ja aikaa yrittää vielä toisenkin kerran :)

Tänään käyty äippäpolilla ultrassa. Maanantaina neuvola lääkäri tutki ja sano et ulkosuu sormelle auki ja kohdun suu pehmee. Ei ollu alakautta olevaa ultra laitetta niin lähete eteenpäin. Äp polilla kaikki hyvi. Tänään alko 30+0 vko. Tyttö tulee. Kohdun suu sormelle auki ja pehmeä. Mutta ultrassa mitattuna on vielä reilu 5cm. Lääkäri siellä tuumas et ihan normaalia uudelleen synnyttäjälle. Mut jos supparit ja verivuotoa tulee niin näytille.
Paino arvio 1670g. Ihan hyvän kokoinen kuulemma. Normaalia elämää kehoa kuunnellen.

Joku kyseli siitä streptokokista. Miulla oli edellisessa raskaudessa se todettu. Ei vaikuttanu miulla mitenkää muute kuin et synnätys salissa annettiin suoneen penisiniliiniä. Synnytyksen jälkeen annettii ossatolla vauvan vointii liittyvä lappu et mitä oireita ois hyvä seurata ja ottaa yhteyttä jos tulee..
Mitään vesien menosta tai muusta ei puhuttu.

Mulla oli viime raskaudessa paljon hiivatulehdusta ja pissi tulehduksia. Oisko yhteys niihik tuo kokki..

Pakko vissiin itekki tehdä tällä viikolla joulutorttuja ja glögiä :) Minä oon kans syöny aurajuustoo, maksalaatikkoo, maksamakkaraa jne, mutta kohtuudella ja aika harvoin. Töissä olen tekemisissä kissojen kanssa vaikka toksoplasmakoe oli neg, mutta pidän kissoja käsitellessä hanskoja ja hengityssuojainta, toimenpiteen jälkeen vaihdan vaatteet. Jos ei ole pakko, niin silloin toki en kissojen kanssa ole tekemisissä.

Mitä tuo toksoplasma aiheuttaa? Tai siis kun itellä on kissa, mies kyl tyhjää vessaboksin mutta kissa nukkuu vieressä ?

"Äidin raskauden aikana tai raskautta edeltävänä parina viikkona saama toksoplasmoosi aiheuttaa vakavan riskin sikiölle ja lapselle. Se voi aiheuttaa keskenmenon erityisesti raskauden alkuvaiheessa tai lapsen vakavan pysyvän vamman tai kuumeisen yleisinfektion vastasyntyneenä tai ensimmäisinä elinviikkoina."

Sitte tuossa vielä tommonen erilainen linkki, ei liity niinkään raskaana oleviin vaan yleisesti.. http://www.hs.fi/tiede/a1305965219831

Aamulla soitettiin äippäpolilta,että huomenna mentävä sinne. Neuvolalääkäri laittoi tosiaan maanantaina lähetteen sinne ja sanoi,että viikon kahden päästä menen.. Soitti sitten tänään ja sanoikin, että lääkäri oli kirjoittanut lähetteeseen, että päästävä jo tällä viikolla..
Elikkä mielenkiinnolla odotan huomista,mitä siellä on. Luulin että vain ultra,mutta aika onkin äitiyspolin lääkärille mutta eiköhän sintinkin pääse näkemään :)

Takaisin