Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eikö ne sit raskausmyrkytystapauksessa pysty sitä jotenkin veriarvoistakin ns varmistelee? Ku edellisen raskauden loppupuolella rytisi taas paineet niin ottivat sit verikokeita joiden perusteella myrkytys suljettiin pois..

Tietääkö kukaan onko pulssilla merkitystä raskaudessa ja miten? Tässä soittoaikaa ootellessa miettii

Joo turvotusta on jaloissa ja massussa. Massussa niin paljon et on todella hankala olla mitenkään päin.. Henkee ahdistaa myös kaikissa asennoissa, häiritsee jo nukkumistakin. Tää munkin verenpaine tuntuu sahailevan ees takas, eikä mitään hajua et mistä kyse. 15min oon paikoillani ennenku mittaan ja teen niinku pitääki... On todella ahistavaa olla kun henki ei kulje..
Joo mulla sanottiin joensuussa et kun ei pississä mitään protskuja oo niin ei sulla myrkytystäkään oo.. Mutta ku ei tää olo helpota yhtään.. Koko ajan on niin vaikee olla. Ja asukki tosiaan ollu nyt tooooodella hiljanen. Klo 12 olis täälläki neuvolassa soittoaika et jos soittaisin, mut ku tiiän et se täti ei oo huolissaan. Käskee vaan seuraamaan.. Kyssille voi soittaa vasta illasta ku omat lääkärit on menny kiinni. Jos eivät ottaudu tähän niin onneks on vielä yksityinen vaikka maksaaki helvetisti.

Saini mulla huitelee leposykekkii koko ajan 100 paikkeilla. Tuostaki oon huolissani, samoin mies. Mutta terkkapa sanoo et on normaalia..

Juu ittelläki aamulla oli kyll lepopaineet sen 122/68 mutta pulssi oli sen 90. Nyt tehny päivämittausta niin taas mennään yli lääkärin asettaman ilmoitusrajan. Kävin kyll kaupassa mutta en kyll tehny muuta ku kävelly hitaasti. Kassoilla alkoi jo hikee puskee :( todnäk joudun maanantaihin ootella lääkärin vastausta ja terkka ny näille varmaan muuta voi ku käskeä seuraamaan. Stressaa vaan ku viikonloppu tulossa niin aina hankalampi saada apuja sit.

Mulla täsmälleen sama tilanne!! Onko sulla noiden paineiden nousun yhteydessä sellasta "tuskanhikeä"? Mulla on ja tuntuu et maha räjähtää

Jaha päivitys tuli just ku yritin viestiä laittaa.

Hikeä on vähän väliä ku jotain vähänkään liikkuu. Masu tuntuu aralta ja supistelee herkästi epämukavan kivuttomasti. Pari kertaa tuntunu pistelevänä jopa :( nyt ei päänsärkyä oo tänään ollu mutta ihme höntti väsyny olo. Sain neuvolaan yhteyden, terkka ei alkanu sanomaan mitään vaan soittelee takas kunhan saa lääkäriltä kysyttyä että uskaltaako jättää maanantaihin asian.

Vauva kyll liikkuu hyvin ja välillä potkii kovaakin. Onneksi. Raastavaa tää odottaminen :/

Toivottavasti teillä saini ja Wildside selviää, mistä nuo oireilut johtuu! Varsinki Wildsidella kuulostaa kyllä sen verran hurjilta oireilut, että kannattaa vaatia sitä hoitoa ja tarkistusta vaikka väkisin. Ei hirveän päteviltä nuo sairaalan päätelmät vaikuta, jos huono olo vaan jatkuu ja jatkuu :(

Tsemppiä myös Tatalle! Toivotaan, että pääsette pian jatkotutkimukseen, ja ettei mitään vakavaa löytyis <3

On taas tullu seurailtua keskustelua vähä sivusta ku tuntuu, että tekemistä on hirveenä ja päivät vaan huristaa menemään :eek: Viime viikolla iski joku kauhea hormoonistressipiikki ja nyt oon yrittänyt toipua toissapäiväisestä koko päivän Tampere-Ikea-reissusta :hungover: Mutta pääosin kuiteskin kunto on vielä hyvä, ei passaa valittaa ku täälläki niin monella on ihan oikeesti pahoja vaivoja!

Hassua kun näitä viikkoja tosiaan rupeaa olemaan jo se lähemmäs 30 ja oikeesti pitäis alkaa laittamaan jotain valmiiksikin! :) Viikonloppuna olis edessä juniorisängyn kasaus esikoiselle ja pinnasängyn paikan pähkäily, sekä hoitopöydän kasaaminen ja sen sijoittelu. Sitten pitäiski varmaan kohta alkaa pyykkäileen noita pikkuvaatteita valmiiksi lipastoon, apuva!

Joo mäki odotan oman terkan soittoo.. Jos ei oo soittanu siihen mennessä ku mies tulee kotiin niin mennään taas ensiapuun.

Wildside, sie voisit kyll varmaan kysyä sit että voisiko ne ottaa sulta sen verikokeen jolla yleensä varmennetaan sitä raskausmyrkytystä. Joko siltä terkalta tai sit siellä ensiavussa. Itte testasin jo toistamiseen pissan liuskatestillä, ja miehen mielestä se oli puhdas ja omasta mielestä se ois ollu yks taso pois siitä vertailukohdasta... Ph kyll oli asteikon toisessa päässä, mutta siitä ei kuulemma tartte välittää... Luulis että wildis saisit ensiavussa jotain apuja edes kun eihän se ole edes ei-raskaana olevalle tällaiset lukemat ja olot yhtään normaalia. Ja vaikka sairaalassa ei samoja lukemia mitattais niin kyll niiden pitäis vaikka hetki edes seurata. Muistan kun mulle neuvolalääkärikin sanoi aiemmin, että hän uskoo enemmän kotimittaustuloksiin ku mitä neuvolan mittaamiin.

No on se wildis ihan syvältä jos sun yksityiseen pitää turvautua! Jos vauvakin ollut vaisu, niin pakko niiden on sut tosissaan ottaa. Ja lueskelin tuolta netistä, niin siä luki että proteiinit nousee yleensä, ei aina. Mulla toi pulssi noussut aina odotusaikana varsinkin viimeisellä kolmanneksella ja ollut siä 100 hujakoilla. Mutta just toi hengenahdistus ja jo aamulla oleva turvotus on niin selviä myrkytyksen merkkejä, voi olla että se on viä lievänä, lievän RR raja on n.150\100.

Joo mulle sanovat saman, että luottaavat kotimittauksiin enemmän koska nää kotiolot on kuitenki ne normaalit olot. Jos se akka ikinä sieltä neuvolasta edes soittaa mulle.. Huoh ku vituttaa ootella..

Itteki tääll oottelen edelleen. Tietysti niillä on vastaanottoajat ja terkka yrittää saada eka lääkärin kii ja sit vasta seuraavalla vapaahetkellä saa soitettua mulle takas... Pahimmassa tapauksessa se on vasta klo16 :( Toisaalta oon onnellinen että toi kyseinen lääkäri on mun neuvolalääkäri ku hän soittaa vaikka työaika ois jo loppumassa :) Mutta tuntuu että synnärillä sit taas ei niin oteta noita kotimittauksia "tosissaan" ku mitä muistelen esikoisen loppuraskautta ja ku menin kipeiden supistusten kanssa sinne ja sit verenpaineet paukkuu hyvin yli sallittujen rajojen niin vastaus oli lähellä höpöhöpöä. Tietysti kivut ja muut nostaa verenpaineita, mutta kyll siin pitäis mammaakin huomioida eikä vaan viitata kinttaalla :/

Terkka soitti, ja kertoi, että pitää jatkaa mittailua ja seurantaa. Huomenna käydä verikokeissa juurikin että katotaan ettei oo raskausmyrkytys kehittymässä. Viikonlopun aikana jos kova päänsärky tulee eikä panadol vie sitä pois ja verenpaineet on korkealla niin soittaa Tyksiin ja kysellä heiltä että haluavatko että mennään näytille. Maanantaina sit on neuvolalääkärin kanssa se aika. Ärsyttää kyll jo valmiiksi sit jos Tyksiin joutuu menee verenpaineiden takia ku ei ne viimeksikään kovin tosissaan niitä ottanut. No pitää toivoa, että sais panadolista tarpeeksi apuja, että pääsee lääkärille asti. Täytyy sanoa, että kyll tässä koetellaan mammaa jo urakalla kun olin jo ehtiny aatella että verenpaineet pysyis kuosissa sinne loppuraskauden puolelle asti ja taas ennen synnytystä alkais paukutella niitä, mutta nyt jo näin aikaisin kaikkien muiden ongelmien ja vaivojen lisäksi :(

Joko terkka soitti, Wildside?

Joo just lopetin puhelun. Mun piti soittaa äippäpolille ja kysyä sieltä mielipidettä. Mäki meen huomenaamulla tuohon samaan verikokeeseen ku säki ja sit neuvola on yhteydessä joensuuhun. Menen verikokeen jälkeen neuvolaan tilannearvioon vielä lääkärille ja sit tehään päätös lähetetäänkö joensuuhun. Hengenahdistus täytyy kuullemma selvittää mistä johtuu, joten varmaan joka tapauksessa joensuuhun lähtö huomenna.
Alkohan täällä tapahtuu ku vähän kyyneliä päästi puhelimessa!

Hyvä että jotain alkavat tutkia :) pitääkö huomiseen pärjätä vai jos olo pahentuu nii sit tietysti ensiapuun vai?

Ja saini muaki vähän hirvittää mennä joensuuhun uudelleen juurikin sen takia ku eivät ottaneet tosissaan noita paineita.. Siellä oltiin myös höpöhöpö kannalla ku selitin miten pilvissä olivat hetkee aiemmin..

Aika jännä että eivät siell synnärillä voineet tuota koetta ajatella. Ku ei se oo kuitenkaan ku verikoe..

Takaisin