Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuleeko se ny kaikille radilaisille se painoarviokontrolliultra sit joskus rv36 tienoilla? Ainakin Turussa näin. En sit tiedä miten muualla että ultraavatko useammin vai onko se vaan toi kerta siellä ihan loppumetreillä.

Mulla oli pieni kans pari päivää toooosi hiljainen Ja itkua melki väänsin, kun ajattelin tietenkin heti pahinta. Ohjeiden mukaan menin sit makoilemaan vasemmalle kyljelle ja tunnustelin samalla koko ajan vatsaa ja ehkä vähän tökinkin. Liikkeiksi ilm lasketaan mikä tahansa pienikin tuntemus liikkeestä ja niitä pitäis tulla ainakin 10 tunnissa (välillä vauva voi olla melki tunnin unillakin, se pitää huomioida). No, niitä pieniä liikkeitä tuli sit 10 jo 40 min aikana, niin rauhotuin. Ja seuraavat 3 päivää olikin mahassa hirmuinen jumppa koko ajan <3

Kai se vauva välillä pitää vaan lepopäiviä :)

Ja niit liikkeitä tuntee varmasti vasta 30+ anyway noin tarkasti.

Siihen asti kantsii kai iloita vaikka iiiihan pienistäkin liikkeistä.

Toivottavasti saatte nuo tulehdukset kuosiin. Ja ikävää, että niin monella on unen kanssa ongelmia. Mulla oli kanssa pari viikkoa yöt hyvin kevyttä pintaunta ja koko ajan käänsin kylkeä. Nyt tämän viikon olen kyllä nukkunut kuin tukki joka yö. En tiedä, mistä tämä nyt johtuu.

Eilen oli eka mammajooga. Ihan mukavaa oli. Aika rentoa ja rauhallista. Harjoiteltiin hengitykseen keskittymistä, hyviä lepoasentoja, liikuteltiin ja venyteltiin jumiin meneviä paikkoja ja tehtiin lantionpohjanlihaksia. Tintillä oli vallattomat jumpat koko joogan ajan ja rauhoittui sitten sen jälkeen. <3

Neuvolasta sain vihdoin raskaustodistuksen ja laitettiin heti hakemukset menemään kelaan. Ja arvatenkaan en muistanut tänään soitella ja tarkistaa menikö kaikki oikein, kun niiden palkkatietojen kanssa olin epävarma. Noh jos vaikka huomenna... :rolleyes: Ja maanantaina pääsenkin taas pientä ihastelemaan, kun on tayssi-käynti :)

Viikonloppuna olisi häät ja taas saa mennä samalla koltulla juhlimaan, niinkuin kaikkiin muihinkin juhliin koko kesänä :D Eipä oikein nuo juhlavammat mekot mene päälle vaikka mulla mekkoja miljoona onkin. Ei sitä ihan trikoomekossa kehtaa häihin mennä ja mustaa kun ei saa/en halua pistää. Vähän myös jo etukäteen jännittää, miten jaksaa valvoa, kun mies on bestmaninä ja joudun siis olemaan paikalla bileiden loppuun saakka... Kaipa tuo menee.

Kyllä minäki oon tuota liikelaskentaa jo salaa tehny :D Meillä on tuo kymmenen liikettä tullu aina viien minuutin sisään. Ei ole siis tarvinnu olla huolissaan.
Nytki massussa möyryää, niin että vatsanahka venyy. :D

Niin noi liikelaskentaohjeethan on sinne viimeiselle kolmannekselle, mutta toimivat ohjeet ne on aiemminkin :) Välttämättä ny niin tartte laskea vielä niitä liikkeitä, mutta noilla ohjeilla yleensä saa pienen liikkeelle niin tulee ittelle se mielenrauha :)

Meilläkin sit kun saa masuasukin heräämään niin parissa minuutissa ne 10 liikettä tulee :) Viime raskaudessa taisin ekan kerran huolestua liikkeistä rv32-33 ja menin neuvolaan, jossa sit kuunneltiin ja sanottiin että alkaa olla ahdasta niin ei välttämättä niin paljoa liikukaan.

Läpäsin sokerirasituksen puhtain paperein!
Vauvelin veriryhmä on positiivinen joten saan ens kerralla neuvolassa piikin.
Ja flunssa vaan jatkuu :/

Vointeja kaikille mammoille tasapuolisesti <3

... Tänään olikin spesiaalipäivä :) Oli ihana yllätys kun mies tuli töistä kotio lahjan kera, sain uudet korvakorut ^^

Minullakin on ensi viikolla kontrolliultra (kohdunsuun tarkistus yms) siinä samalla kun tutkivat yhden myooman tilaa nyt. On vain kasvanut ja kasvanut viime raskaudesta.

Hieman olen jännityksessä täällä synnytyksen jälkeen tulevasta jälkivuodosta. Se kestää yleensä 1-2 vko synnytyksestä mutta minun vuotoni kesti yli 8kk! :( Yhtä tuskaa oli kun lääkärit vain höpöttivät hormoneista yms. Lopulta lääkäriksi sattui vanhempi virolaismies joka löysi ultraamalla pienen istukkapolyypin kohdusta. Monen monta kertaa kyllä soiton lääkäriin että en kestä kun vuoto ei vain lopu. Leikkaukseen päädyin ja lopulta kun synnytyksestä kun oli kulunut 9kk niin vuoto vihdoin loppui.

Hei jos jollain on iPhone niin voin suositella hauskaa ja ilmaista sovellusta nimeltä Pregnancy Sonic. Toimii kuin doppler. Puhelimen alareuna eli mikrofoni laitetaan mahan päälle ja aletaan etsiä vauvan sykettä. Sen löytää helposti, koska sykkeen erottaessaan sovellus alkaa piirtää selkeää sydänkäyrää. Ja sit sykkeen voi tietty myös kuunnella. Just testasin ja hyvin toimi! Äänitiedostot tallentuu sovellukseen ja ne voi helposti vaikka meilata lähipiirille.

Mir77 mulla ainaki katotaan toi sikiön veriryhmä ens viikon tiistaina ku on sokerirasitus niin siinä samalla. Sillon viikkoja 25+2

Hei me puhuttiin tuolla pk-seudun joulukuisten ketjussa että voitais halukkaiden kesken kahvitella Helsingin suunnalla jonakin arki-iltana. Huikkaan tännekin, koska tuo mainitsemani ketju ei jostain syystä ole tän joulukuisten ryhmän alla, vaan LA 2015 alla. Ehdotettu ma 21.9. tai pe 2.10. Mulle voi vaikka laitella viestiä, jos haluaa liittyä seuraan! :)

Edit: kojasin pvm oikein

Muokattu viimeksi:
Täällä taitaa mini vetää kasvuspurttia ku äiti on jo viikon ajan ollu hullun väsyny. Voisin vaa nukkuu ja nukkuu mikä tietty mahdotonta kahden pikkulapsen kans.

Jemina joo mullakin otettiin se samalla kun kävin sokerirasituksessa, viikkoja sillon 25+6. Kyllä se seuraavana päivänä pitäisi olla valmis, mulla vaan jostain syystä ei näkynyt omakannassa ja kysyin eilen samalla kun oli pojan 4-vee neuvola.

Darkminttu täälläki varmaan on ekaa kertaa koko raskauden aikana joku super kasvuspurtti menossa ku oon iha kuoleman väsyny ja vatsanahkaa kiristää ja on menkkakipujen tapaista vatsan seudulla. Saas nähä mimmonen pallo tästä mahasta kasvaa nyt 6viikon työharjottelun aikana :'D

Täällä kans tota vatsanahan kiristelyä ihan pirusti ja aina ku nousee sängystä niin tuntuu nahka rutisevan. Täällä myös menkkakivut tullu takas ja aika koviaki on välillä.

Yheksän aikaan neuvola ekaa kertaa täällä lieksan puolella. Siellä on ultralaitekkii niin saa nähä päästäänkö kurkkaa pikkusta. Mieskin pääsee pitkästä aikaa mukaan ja pääsee kuuntelee ekaa kertaa sydänäänet livenä. Viimeks kuullu viikolla 8 ultran yhteydessä ja yhen kerran kun nauhotin.
Toivottavasti paino ei oo kovin noussu ja hemppa olis hyvä. :)

Voi arse!! Tännekin sitten saatiin raskausdiabetes diagnoosi.. :( paastosta jäi kiinni. Rajanahan on 5.3, mulla oli 5.4, muut arvot ei menny lähellekkään rajoja.. Vähän jos ottaa päähän, hilkulla oli.. :/

Tuo paastorajaarvo on kyllä alhainen, kun normaalisti kuitenkin normaalin paastoarvon raja ois 4-6.. Pyh..

Muokattu viimeksi:
Te joille on tullu radi, onko teillä jotain erityisiä oireita, mistä olis voinu arvata, et se on?

En oo kyll itte huomannu mitään oireita, joista ois voinu radin ennakoida.

Onhan noi radin rajat alhaisemmat kuin normidiabeetikon sokerirasituksessa. Mutta ei ainakaan kovin iso toi ylitys oo siulla, Tiittärä ollut :) Tietysti harmi kun noin hilkulle meni. Mutta kuten varmaan oon parikin kertaa sanonu niin toi ylitys paastossa voi olla ihan seurausta ns liian pitkästä paastosta. Ku rasitukseen on vähintään se 10h paasto niin se ei vaan kaikkien kropalle sovi :) Kotiseurannassa sen näkee :)

Takaisin