Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Wop toivottavasti pääset kotiin ja kivut ei palaa tai ainakaan pahene:)!

Timbelle nopeaa ajanjuoksua labraan, se on kyllä puuduttavaa istua se 2 h, ja ei se kyllä mitään namia ole:)

Warheart täälläkin oksettaa mutta vielä ei ole oksulle tarvinnut mennä, vielä!
En sitten tiedä jos tähänkin pahaan oloon auttaisi liikunta kun aktiivisesta liikkujasta tullut sohvaperuna niin jos kroppa voi muutenkin huonosti? Hittolainen kun hengästyy yhdenkerroksen portaita noustessa... Joka kerta kun yrittää liikkua niin alkaa vihloa kylkiin ja supistaa, oikein mitään liikuntaa oikein siis uskalla! Neuvolan mamma jumppa ohjeitaikin yritetty mutta ei nekään ole oikein sama, ei ole kunnon lankutuksen voittanutta:D

Ruuasta en osaa sanoo mitään ku yhtään en oo vielä saanu ruokaa täällä :D että toi aamupala on ny eka minkä tuun saamaan.

Viimeksi kun yön yli pitivät sairaalassa raskaana ollessa ruoatta tuli henkilökunnalta kyseltyä saiskos sitä ruokaa kun vatsa tyhjänä niin toivat sitten puolikkaan kuivan reissumiehen margariinisiivulla, kysyin sitten että eikö raskaana oleva voi saada tätä enempää ruokaa niin vastauksena tuli että sairaalan leipä loppunut, toivat sitten pillimehun lisukkeeksi. Jotenkin tottunut jo kyselemään ruokia nälissä kun aiemminkin saanut tarvittaessa ruokailuajan ulkopuolella jotain pientä esim.raskaana sairaalabakteerin saatua vatsan ollessa tyhjä vatsataudista joutuen eristyshuoneeseen ja aikaisemmin raskaana pitivät varmuuden vuoksi puolitoista vuorokautta syömättä kunnes kätilö tuli luokseni sanoen että nyt pistettävä tippaan kun turhaan nälissä pidetty liian kauan :rolleyes:

Muokattu viimeksi:
:O Miten voi sairaalasta leipä loppua? Häh!?! Ei oo todellista o.O Ja kyllähän siä sairaalas ny omenoita/banaaneja, jotain hedelmiä olis pitäny varmasti olla kylkiäiseks :O Mrrrrr, pelkästä kuulemisesta kasvaa sarvet päähän. Mä olen näitä vaativia asiakkaita sairaalassa, "ärsyttävä potilas harmaassa kansiossa" siis. Vaadin kyllä aina kaiken, mitä saan ja silmäkovana vahdin oikeuksiani. Monesti on potilasasiamies huoneessani vieraillut ja sitten on taas ääni muuttunut kellossa työntekijöillä ja hommat pelannu, VÄHÄN aikaa. Tiedä sitten onko se niin naamarajotteista tuo kohtelu sairaaloissa vai kuinka..

Ikävä kuulla että joissain perheissä isä juo.. :\ meilläkin alkoholismia suvussa mutta onneks oma mies ei käytä kun tosi harvoin ja tosi vähän ! :)

Mie oon kans saanu aika huonoo kohteluu sairaaloissa ja inhoon niitä... Ensinnäkin miulla on kamala sairaalakammo ja sitä ei ikinä huomioida, tai huomioidaan....viimeks sain vaan rauhottavia että en ees tajunnu makaavani siellä... Mutta hoitajat tiuskivat silti ja vaikuttivat just siltä että heiä ois pakko hoitaa ja auttaa..saatikka sit tällä meiä kylällä kun ei tunnu päivystäviä suomalaislääkäreitä olevan, kiva kun välillä niin paha kielimuuri että ei oo osannut kun päivää sanoa lääkäri selvällä suomenkielellä.... :\

Ite kans kokenu huonoa kohtelua ja vähättelyä sairaalassa, ekasssa synnytyksessä kätilö oli täys kusipää :( Virolaisia lääkäreitä paljon ja ei välillä tule sitten niin mtn asioiden hoitamisesta kun ei selvää saa.

Sairaalassa ruoka ollut aivan ala-arvoista, viimeks en ees saanu ku tipan suoneen kun piti olla nukutusvalmiudessa ja kun kotiutettiin, niin tarjottiin 24h syömättömyyden jälkeen vaan pillimehua kun iltapalakärry oli jo mennyt.. Kyllä mä nyt meinasin aivan saman tien lähteä sairaalasta jos ei mtn lääketieteellistä estettä synnytyksen jälkeen ole! Eipä ne jostain syystä ota tosissaan vaikka puoliks itkua vääntää, että kotiin haluaa, tais viimeks olla neljäs hoitaja, joka tajus, että "ai ootkin tosissas haluamassa kotiin"... Jepjep, ei synnytys niin pelota, mut se pelottaa, et sattuuko millasta hoitohenkilökuntaa kohdalle.

Mulla ei itsellä ole synnytyspelkoa, eikä kyllä enää tuota kätilö pelkoakaan. Mulla sama kätilö hoitanut asioita, mitä kaverilla oli, ja kaveri on kertonut aika karmeitakin juttuja, miten tää kätilö sitä kohteli ennen synnytystä ja synnytyksen aikana. Mua ei kyllä ihan pikku heitot hetkauta (tykkää tää kätilö vähän niinku vitt*illa) ja otan sen suurena viihteenä, katkeruudestahan jne. tuollanen käytös kertoo, jos kätilö kyseessä.

Viimeksi lapsivuodeosastolla oli niin mulkut hoitajat, että tällä kertaa haluan polikliinisen synnytyksen, jos se vain on suinkin mahdollista. Aijon myös kirjata sen vaikka tavutettuna toiveisiin, osastolle en vauvan kanssa halua ellei se ole jommankumman voinnin takia välttämätöntä. Ravaan Mielummin vaikka tuhat kertaa lääkärissä/tarkastuksissa.. Onko kukaan muu harkinnut?

Lisäys: Pisteet kuitenkin synnytyksen hoitaneille kätilöille ja synnytystä edeltäneen vuodeosaston hoitajille ja lääkäreille. Siellä sai vapaasti mm hedelmiä välipalaksi. Kättärillä siis. :)

Minä oon harkinnu ja viimeks oli toiveisiinkin kirjattu. Heti synnytyksen jälkeen kysyin kotiinpääsyä, mut osastolle sit yöks kuitenkin. Ei kyllä käsittääkseni ois sillon mtn perustetta ollut jäännille sairaalaan. Nyt kyllä ajattelin olla tiukempi asian suhteen, tää raskausajan valvominen jo niin helvetin koville ottanu, niin en todellakaan aio jäädä sairaalaan jos ei ole aivan pakko! Siellä kun ei nukutuksi saa, on tuskasen kuuma, muiden vauvat valvottaa oman lisäks ja ruoka on mitä on...

Ei muakaan yleensä hetkauta pienet asiat ja sanon tarvittaessa kovastikin vastaan, mutta se synnytyskipu on jtn aivan järkyttävää(tai siia ekalla kerralla säikäytti kun ei siihen kuitenkaan osannut varautua) ja kun ne ihmiset joilta pitäs saada apua ja tukea, ovatkin täysin p**koja, niin paniikkihan siinä iskee :( Se yöhoitsu joka ekan kohdalla repi mun tissejä vauvan suuhun ja kiukutteli mulle ku ei onnistunu imetys ja heti ku se lähti menemään ja antoi mun olla rauhassa ni imetys sujui.. Imettelin vauvan tahtiin, heräili ite tissille, mut hoitaja sit ravas lisäks herättelemässä kun syntymäpaino alle 3kg, jep 20g alle! Kyllä muuten väsytti ku 2 yötä pitivät sairaalassa ja mies sit sillon lopulta melkeen huus, et nyt me lähetään kotiin...

Kättäristä jäi hieman huono maku suuhun kun informaatio ei kulkenut ja kiireellisen nukutussektion jälkeen heräämössä tuli kuultua kuinka henkilökunta piirissä vieressäni pilkkasi ulkonäköäni luullessaan etten ollut vielä herännyt, säikähtivät melkoisesti huomatessaan kun heilautin kättäni merkiksi että kuulolla ollaa..onneksi tuollaista harvemmin tapahtuu, arvostan sitä että mielipiteet sanotaan suoraan seläntakanapuheiden sijaan :rolleyes:

Minä aion kanssa lähteä synnytyksen jälkeen heti kotiin, kun vaan mahdollista. Aiemmin olen kyllä viikon joutunut olemaan, kun vauvat saaneet keltaisuuteen valohoitoa. Nyt toivon nopeaa kotiutumista.
Rv 23+0

Mitenhän ensisynnyttäjä, laskevatko miten äkkiä kotiin? Ihan kun oisin kuullu että kyl siellä ainakin kaks päivää pitäs olla? Vai voiko vaatia kotiinlähtöä heti jos ei oo mitään ongelmia vauvalla tai itsellä?

Joo just toi että ei saa rauhassa imettää! Mulle kätilö.sanoi että ei voi uskoa vauvan imeneen, koska ei ole ollut paikalla näkemässä. Ööö? Mistähän johtuu että imetys onnistui aina kun hän ei ollut paikalla. :D Vielä kotiin päästessä tää samainen urpo tuli ihmettelemään että miten se on noin tyytyväisen oloinen kun hän ei ole nähnyt sen imeneen.. Laittoivat vielä imetyshoitajalle ja kun pari päivää kotoiuttamisen jälkeen menin sinne ni hän kiukutteli et mitä siellä teen kun vauvan paino hyvin noussu eikä selvästi mitään ongelmaa. Että nyt vien ajan joltain joka oikeesti tarvii. Jep jep....

Itse olen varsinkin sitä miettinyt, että jos tämä jouluna syntyy, niin ehdottomasti haluan lähteä heti kotiin (jos ei ole terveydellistä syytä jäädä). Olen sen verran jouluihminen, että olisin todella surullinen jos joutuisin viettämään jouluaaton sairaalassa.

Itsellä on todella hyviä kokemuksia sairaalan henkilökunnasta, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ehkä myös sen takia olen menossa uudestaan Jorvin sairaalaan synnyttämään. Tosin eihän se sairaalassa olo mitään herkkua ole. Viimeksi meitä oli kolme vastasynnyttänyttä äitiä ja heidän vauvojaan samassa pienessä huoneessa.

Polikliininen synnytys ei ekalla kerralla onnistu, mut lysy kai onnistuu, jos ei omassa ja vauvan voinnissa ole ongelmia. Tai no, periaatteessahan ketään ei voi pakottaa jäämään sairaalaan, mut mielellään pitävät tarkkailtavana siellä.

Eipä ne ketään siellä sairaalassa kiusallaan pidä, vaan ajattelevat äidin ja lapsen parasta. Itse ainakin koen, että kun sairaalassa ollaan ensimmäiset päivät, niin apu on lähellä ja mahdollisiin komplikaatioihin ollaan varauduttu ja sen mukaan ennuste kaikkeen on parempi kuin siinä että venailisi ambulanssia esim kotona :) tuskin siellä kukaan olostaan nauttii, mutta näin hoitajana voin sanoa, että ihan ihmisiä mekin vain ollaan :)

Takaisin